Poradnik prawny

NEWSLETTER

Co 2 tygodnie informacje o nowych artykułach!
» więcej nt. newslettera

POLECANE SKLEPY

  • Kup reklam polecane sklepy

Jak kupować akumulator do samochodu osobowego? Strona 2 z 3

2009-11-03, Ostatnia aktualizacja: 2011-11-09

Parametry

Niezależnie od tego, jaki typ akumulatora wybierzesz, musisz wiedzieć, jakie ma on parametry. W tej części artykułu wyjaśnimy, jakie informacje zawarte są na etykiecie produktu oraz przedstawimy najważniejsze parametry akumulatorów i ich wpływ na użytkowanie.

Oznaczenie na etykiecie może wyglądać następująco: 12V 74Ah 680A/EN

Przykładowe oznaczenie akumulatora
Przykładowe oznaczenie akumulatora


12V – napięcie
74Ah – pojemność
680A – prąd rozruchu
EN – norma, według której określono wielkość prądu rozruchu

Napięcie

Ten parametr podawany jest w woltach (V). Najczęściej spotkać można akumulatory o napięciu 6V lub 12V. Obecnie zdecydowaną większość rynku stanowią akumulatory dysponujące 12V. Wynika to z potrzeb wyposażenia elektrycznego pojazdu. Instalacje 6V spotkać można np. w samochodach zabytkowych. W Twoim aucie na 99% użyjesz akumulatora 12 woltowego, jeśli jednak masz wątpliwości, koniecznie sprawdź w instrukcji pojazdu.

Pojemność

Pojemność  to najważniejszy parametr akumulatora. Pojemność podawana jest w amperogodzinach (Ah). Im wyższa wartość, tym akumulator ma większą pojemność. Jednak wbrew temu, co może się wydawać, wcale nie występuje tu zależność „im więcej, tym lepiej”. Pojemność akumulatora powinna być dobrana do potrzeb urządzeń pokładowych samochodu.

Wartość zalecana zawsze podawana jest przez producenta pojazdu i najlepiej właśnie taką pojemność stosować. Dlaczego? Wynika to z możliwości alternatora, czyli urządzenia, które akumulator na bieżąco ładuje. Producent samochodu dobiera alternator dokładnie do potrzeb zalecanego akumulatora. Jeśli zastosowano by akumulator o pojemności, która przekraczałaby wydajność alternatora, akumulator pozostawałby w stanie permanentnego niedoładowania. Co za tym idzie, po paru miesiącach nadawałby się jedynie na śmietnik.

Za dopuszczalne można uznać różnice ok. 10% w stosunku do pojemności zalecanej. Jednak odradzane jest montowanie nawet o tyle większych akumulatorów, jeśli pokonuje się krótkie trasy i alternator nie nadąży z ładowaniem. Kolejnym minusem większych akumulatorów jest czas ich ładowania. Jako że nie zaleca się ładowania z prądem większym niż 1/10 pojemności akumulatora na godzinę (a wskazane będzie nawet 1/20 tej pojemności), ewentualne podładowanie może potrwać kilkanaście godzin. Zastanów się, czy w razie czego będziesz mógł sobie na to pozwolić.

Można spotkać się z poglądem, według którego przy eksploatacji samochodu wyłącznie na krótkich trasach, korzystne może być nawet zastosowanie mniejszego akumulatora niż zalecany. Miałoby to dać pewność tego, że akumulator zawsze będzie właściwie doładowany przez alternator. Uznać to można ze ryzykowne, ponieważ w zimie pojemność może okazać się zbyt mała. Wartość tego parametru na poziomie tej zalecanej przez producenta będzie najbezpieczniejszym wyborem.

Prąd rozruchu

Jest to parametr podawany w amperach (A). Odpowiada on za to, jak skutecznie akumulator będzie radził sobie z rozruchem silnika. Im wyższa wartość, tym skuteczność większa. Co za tym idzie, rozruch silnika będzie łatwiejszy. Jest to szczególnie istotne w czasie mrozów, kiedy akumulator musi dostarczyć rozrusznikowi odpowiednią ilość energii, potrzebnej do przełamania oporów silnika i zgęstniałego od mrozu oleju.

Akumulator Moll M3 o zwiększonym prądzie rozruchu
Akumulator Moll M3 o zwiększonym prądzie rozruchu
Mogłoby się wydawać zatem, że najlepiej szukać akumulatora o najwyższym prądzie rozruchowym. Jednak tak jak w przypadku pojemności, jest wiele wad wynikających z dużej wartości tego parametru. Pierwszą jest cena, która rośnie wraz z ilością amperów. Drugą może być mniejsza wytrzymałość akumulatora. W przyrodzie nic nie ginie i jeśli da się uzyskać coś więcej, to trzeba odjąć w innym miejscu. Żeby w takiej samej obudowie zmieścić instalację zdolną uzyskać większy prąd rozruchu, trzeba zastosować drobniejsze elementy, które w większym stopniu narażone są na uszkodzenia mechaniczne.

Najlepiej wybierać akumulatory o prądzie rozruchu co najmniej takim, jaki zalecany jest przez producenta pojazdu, chyba że samochód wykorzystywany będzie w ciężkich warunkach, przy niskich temperaturach. W innym wypadku stosowanie akumulatora o zwiększonym parametrze nie będzie konieczne. Jednak jeśli masz do wyboru dwa akumulatory o niedużej różnicy prądu rozruchowego, wybierz ten o parametrze wyższym. Pozwoli to na łatwiejszy rozruch silnika.

Prąd rozruchowy oznaczany jest według kilku norm. Warto wiedzieć, jakie są między nimi różnice.

IEC – starsza norma europejska
DIN – norma niemiecka
EN – norma europejska
SAE – norma amerykańska

Można spotkać też wewnątrzzakładowe normy pomiaru. Niestety nie dają one możliwości porównania ich z konkurencją, a jedynie z innymi produktami danej firmy.

Tabela jest porównaniem wartości w amperach według różnych norm pomiaru. Może okazać się przydatna, kiedy trafisz na dwa podobne akumulatory, ale w każdym z nich podano wynik pomiaru prądu rozruchu według innej normy. Zatem jeśli spotkasz produkty oznaczone: 140 DIN w pierwszym i 240 EN w drugim, oznaczać to będzie, że mają one identyczny prąd rozruchu, tylko mierzony według innych norm.

IEC DIN EN SAE
515 450 760 800
550 480 800 850
580 505 850 900
615 535 900 950
645 560 950 1000
680 590 1000 1050
710 620 1050 1100
745 645 1100 1150
775 675 1150 1200
810 700 1200 1250
840 730 1220 1300
870 760 1250 1350
905 790 1300 1400
935 815 1350 1450
IEC DIN EN SAE
65 60 100 100
95 85 140 150
110 95 160 175
130 110 180 200
160 140 240 250
195 170 280 300
225 200 330 350
260 225 360 400
290 255 420 450
325 280 480 500
355 310 510 550
390 335 540 600
420 365 600 650
450 395 640 700
485 420 680 750

























Gabaryty i bieguny

Większość pojazdów ma ograniczoną ilość miejsca na akumulator. Dlatego też czasem producenci sprzedają akumulatory dedykowane do konkretnych modeli samochodów. Zazwyczaj oferują oni również katalogi, w których można sprawdzić, jakie akumulatory pasują do danego modelu samochodu. Jeśli nie masz dostępu do takich informacji i jeśli sprzedawca nie jest w stanie udzielić takiej informacji, trzeba zmierzyć stary akumulator lub ilość przeznaczonego dla akumulatora miejsca.

Dla pewności sprawdź też, czy interesujący Cię akumulator ma bieguny po właściwych stronach, czyli czy plus i minus pokrywają się z umiejscowieniem kabli w Twoim samochodzie. Jest to o tyle istotne, że czasem producenci oferują identyczny model akumulatora, z biegunami po rożnych stronach. Wynika to z tego, że samochody mogą mieć różnie zamontowane kable do jego podłączenia.


Schemat podłączenia akumulatora w zależności od konfiguracji kabli

Strona 2 z 3
 
 
Średnia ocena: 8.13 Liczba ocen: 240
Jak oceniasz
ten artykuł?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Artykuły Sklepy Produkty

Komentarze do artykułu (15)

  • 2014-02-01 07:47 RE: Komentarze

    DLACZEGO BRAK JEST DATY PRODUKCJI, TO JEST ZŁODZIEJSTWO. KUPUJĄC NOWY SAMOCHÓD AKUMULATOR WYTRZYMAŁ 7 LAT, KUPUJĄC W SKLEPIE AKUMULATOR 4 LATA.
    ~ORION 80.48.211.130
  • 2013-05-11 01:53 RE: Komentarze

    Dobre opracowanie. Czy autor jest po Politechnice Krakowskiej ?
    ~abc 108.27.102.243
  • 2012-05-09 09:17 gites

    Gites poradniczek
    ~uhsdfhu 193.107.35.226
  • 2011-03-14 17:10 RE: Komentarze

    Dobry opis na temat i treściwie,polecam każdemu.
    ~polak20 31.63.105.131
  • 2010-12-07 19:43 wystarczy wleźć na stronę producenta aku i wszystko tam jest

    PO CO CZYTAĆ TAKI BZDETNY ARTYKULIK?
    Wchosz na stronę Jenoxa albo centry czy innego boscha jakiegoś varty i masz na talerzu wszystko łatwo i przyjemnie,Boli to przy kasie dopiero.
    I nie kupujcie w hipersyfach akusyfów bo szkoda nerwów
    ~lolek bolek z tesco 93.181.162.129
  • 2010-12-06 11:34 RE: Komentarze

    PROFESJONALNE WYJAŚNIENIE SZKODA TYLKO ŻE TAK MAŁO LUDZI CZYTA O OBSŁUDZE AKUMULATORÓW .BO PÓŻNIEJ MAJĄ PRETENSJE TO PRODUCENTA LUB SPRZEDAWCY A TO ŻE, AKUMULATOR NIE WYTRZYMAŁ OKRESU GWARANCJI ,CIĘŻKO ROZRUSZNIK KRĘCI ITP. ZANIM KUPICIE SOBIE AKUMULATOR POCZYTAJCIE TO
    ~LUDWIK 79.191.126.139
  • 2009-12-20 14:35 RE: Komentarz do artykułu

    Fachursko, na temat, rzetelnie, wyczerpująco, dzięki!
    ~Wowa 94.75.121.29
  • 2009-12-19 18:47 RE: Komentarz do artykułu

    To dlaczego pomimo rozwoju techniki do tej pory nie znalazł się wynalazca który by skonstruował akumulator o lepszych parametrach i właściwościach eksploatacyjnych od tych które są uzytkowane od ponad 40 lat wciąż na bazie ołowiu,kwasu...itp latamy na w kosmos,mamy nowe materiały,nadprzewodniki a w akumulatorach zastój od 100 lat toz to śmiech na sali...pozdrawiam wszystkich użytkowników akumulatorów
    ~randelman 81.219.5.232
  • 2009-12-08 10:09 RE: Komentarz do artykułu

    @ Rycho:

    Zgodnie z punktem 5 regulaminu użytkownika serwisu JakKupowac.pl niedozwolone jest zamieszczanie przekazów reklamowych bez zgody właściciela serwisu. Dlatego usunęliśmy z Pana wpisu link do strony www rekomendowanej firmy.

    Pozdrawiamy,
    Administracja forum JakKupowac.pl
  • Rozwiń

    2009-12-04 12:33 RE: Komentarz do artykułu (3)

    bzdury co do pojemności akumulatora - pierwszą część artykułu napisał laik.... pewnie po kierunku humanistycznym...heheheh
    Oczywiście nie polecam zwiększania pojemności o 200 i wiecej procent - nie zmieści sie taki akumulator do autka....
    Ech ....