Poradnik prawny

NEWSLETTER

Co 2 tygodnie informacje o nowych artykułach!
» więcej nt. newslettera

POLECANE SKLEPY

  • Kup reklam polecane sklepy

Jak kupować olej silnikowy? Strona 3 z 3

2010-02-18, Ostatnia aktualizacja: 2011-11-04

Więcej na ten temat

Parametry (lepkościowe)

Amerykanie z Society of Automotive Engineers (SAE) opracowali najbardziej istotne zestawienie parametrów olejów silnikowych, ze względu na ich właściwości i przydatność w określonych warunkach (temperaturach). Wyodrębnili 11 klas lepkościowych w 3 grupach sezonowych – zimowej, letniej i wielosezonowej.

Oleje zimowe otrzymały oznaczenie „W” od angielskiego słowa Winter - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Liczba 0, 5, 10… przy literze W informuje o lepkości oleju w niskiej temperaturze. Im lepkość mniejsza, tym lepiej. Praca silnika „na zimno” jest dużo lżejsza przy oleju o niższej lepkości.

Wyobraź sobie, z jaką łatwością możesz poruszać się w wodzie, a z jakim trudem w smole. Podobnie rzecz wygląda jeśli chodzi o pracę silnika z olejami o różnej lepkości. Jego elementy podlegają największemu zużyciu podczas rozruchu, kiedy olej jest jeszcze zimny i gęsty. Olej o mniejszej lepkości szybciej dociera do wszystkich elementów silnika i zapewnia natychmiastowe smarowanie i chłodzenie. Wyliczono, że zużycie elementów silnika tylko podczas każdego rozruchu odpowiada przejechaniu ponad 200 km.

 Poniżej tabela dopuszczalnych temperatur rozruchu przy stosowaniu olejów zimowych określonej lepkości SAE.

Lepkość według SAE Możliwa najniższa temp. rozruchu/wskazana najniższa temp. rozruchu
0W -45/-40
5W -35/-30
10W -30/-25
15W -25/-20


Oleje letnie określone zostały samymi liczbami – 20, 30, 40, 50, 60.

Liczby te informują o lepkości oleju w temperaturze 100 stopni. Im niższa liczba, tym mniejsza lepkość, i co za tym idzie, łatwiejsza praca silnika, ale mniejsza jego ochrona.

Oleje wielosezonowe – otrzymały oznaczenia z połączenia zimowych i letnich, np. 5W – 30, 10W – 40, 15W – 40.

Na naszej szerokości geograficznej stosowane są głównie oleje wielosezonowe.

Złotym środkiem może być np. olej Shell Helix Super 10W – 40, oznaczony według:

  • API SL/CF
  • ACEA – A3/B3

Powyższe symbole informują o tym, że jest to olej bardzo dobrej jakości, może być stosowany w samochodach usportowionych o ponadprzeciętnych osiągach, zarówno z silnikiem benzynowym i diesla. Jego lepkość jest wystarczająco duża, by stosować go w silnikach o większych przebiegach (powyżej 100 tys. km).

Producenci i ceny

Najdroższe, ale też uważane za najlepsze są oleje marek zachodnich, takich jak:

  • Shell
  • Castrol
  • Total
  • Motul
  • Mobil
  • Elf.

Jeżeli jednak jeździsz starym, tanim samochodem, nie ma potrzeby kupowania oleju, który będzie stanowił 10 proc. wartości auta. Taki samochód zadowoli się olejami nawet dwukrotnie tańszymi, producentów krajowych:

  • Orlen
  • Lotos

Poniżej tabela z markami i cenami wybranych olejów producentów zagranicznych i krajowych.

Olej SAE ACEA/API Pojemność Cena
Lotos Gas 15W – 40 XX/SJ 5 l 55 zł
Shell Helix HX5 Super 15W – 40 A2, B2/SL, CF 1 l 20 zł
Texaco Havoline Extra 10W – 40 A3/ SJ 5 l 102 zł
Castrol Edge 5W – 30 A3, B3, B4, C3/CF, SM 4 l 140 zł
Mobil Synt S 5W – 40 A3, B3, B4/SM, SL, SJ, CF 4 l 170 zł
Motul 8100 Eco-nergy 5W – 30 A5, B5/SL, CF 5 l 255 zł

 

Podsumowanie

Jaki olej najlepiej stosować mineralny, półsyntetyczny, czy syntetyczny?
Najbardziej korzystne dla silnika jest stosowanie olejów syntetycznych, ponieważ charakteryzują się one najmniejszą lepkością oraz temperaturą krzepnięcia. Najgorsze właściwości ma olej mineralny. Nie mniej jednak może być stosowany w silnikach o stosunkowo niewielkiej mocy.

Czy istnieje różnica w olejach do silników Diesla i benzynowych?
Większość nowoczesnych olejów silnikowych z powodzeniem można stosować w obu rodzajach silników. Nie mniej jednak niektóre silniki wysokoprężne wymagają specjalnego oleju. Jest tak np. w przypadku Diesli z pompowtryskiwaczami, stosowane w autach Volkswagena, Audi oraz w Mazdach z przełomu wieków.

Czy można zastąpić olej polecany przez producenta auta innym?
Można. Kupując olej do swojego samochodu, kieruj się przede wszystkim specyfikacją ACEA lub API. Jedno jest pewne, stosując dobry olej, sprawisz silnikowi swojego samochodu miły prezent. Lepsza praca i mniejsze zużycie paliwa: to będzie zwrot poniesionych kosztów.

Szerokiej drogi!

Strona 3 z 3
 
 
Średnia ocena: 7.41 Liczba ocen: 44
Jak oceniasz
ten artykuł?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Artykuły Sklepy Produkty

Komentarze do artykułu (3)

  • 2011-04-26 19:54 RE: Komentarze

    a gdzie inne markijak gulf czy valvoline? ;)
    ~qwerty 84.10.244.17
  • 2011-04-19 10:47 RE: Komentarze

    jest jeszcze klasa ACEA C4 ;)
    [wymoderowano z powodu naruszenia regulaminu]
    ~grupa54 212.14.57.130