Poradnik prawny

NEWSLETTER

Co 2 tygodnie informacje o nowych artykułach!
» więcej nt. newslettera

POLECANE SKLEPY

  • Kup reklam polecane sklepy

Jak kupować rower? Część IV – rower trekkingowy Strona 1 z 2

2010-03-26, Ostatnia aktualizacja: 2011-08-02

Więcej na ten temat

Jeśli na podstawie informacji z pierwszej części artykułu o rowerze wnioskujesz, że rower trekkingowy jest tym, którego poszukujesz, dowiedz się, co to za rower i co musisz o nim wiedzieć, jeśli chcesz go kupić. Czy wiesz, co to są sakwy?

Rower trekkingowy – charakterystyka

Rowery trekkingowe stanowią kompromis pomiędzy komfortem klasycznego roweru miejskiego, szybkością roweru szosowego i dzielnością terenową roweru górskiego. Znajdziesz tu więc:

  • opony o terenowym bieżniku, ale węższe i gładsze od tych używanych w rowerach górskich,
  • amortyzowany widelec przedni o skoku nieco mniejszym niż w rowerze górskim,
  • 28-calowe koła na wzór rowerów szosowych,
  • możliwość regulacji pozycji za kierownicą często aż do osiągnięcia komfortowej, wyprostowanej sylwetki znanej z miejskich znanej z „holendrów”.

Rowery takie świetnie sprawdzają się w dalekich wyprawach, zazwyczaj są fabrycznie wyposażone w bagażnik i przez to przystosowane do montażu sakw (toreb na bagaż mocowanych do bagażnika) i pozwalają na dostosowanie sylwetki rowerzysty do indywidualnych potrzeb. Priorytetem jest tutaj znaczna ładowność i wysoki komfort, pozwalający na pokonywanie znacznych dystansów.

Rowery crossowe to rowery trekkingowe pozbawione błotników, bagażników i innego dodatkowego osprzętu. Są mniej uniwersalne, ale też znacznie lżejsze – dzięki temu lepiej służą rekreacyjnej jeździe o sportowym zacięciu.


Damski rower crossowy Author
Trzeba jednak pamiętać, że uniwersalność osiągnięta jest tu kosztem osiągów możliwych do uzyskania na wyspecjalizowanych maszynach. Na rowerze trekkingowym czy crossowym nie pojedziesz tak szybko, jak szosówką. Rower taki nie poradzi też sobie na szybkich, kamienistych zjazdach i mimo bardzo elastycznych ustawień nie będzie Ci tak wygodnie jak na klasycznej, miejskiej damce.

Rama

Podobnie jak w przypadku innych rowerów podstawę konstrukcji stanowi rama i nie warto na niej oszczędzać. Laikowi trudno jednak będzie dobrać ramę do specyfiki jazdy, dlatego należy zaopatrzyć się w dowolną markową ramę do roweru trekkingowego – pozwoli ona cieszyć się wieloma kilometrami bezpiecznej i wygodnej jazdy.

W zasięgu portfela zwykłego śmiertelnika znajdują się ramy stalowe i aluminiowe. Oba materiały są godne polecenia i oba mają swoje wady i zalety. Dobrą, aluminiową ramę można kupić za około 500 zł.

Obecnie najczęściej spotykane są ramy aluminiowe i na pewno nie będzie to zły wybór dla początkującego rowerzysty. Są one znacznie lżejsze od swoich stalowych odpowiedników i choć same w sobie są nieco mniej komfortowe, jazdę uprzyjemni na pewno amortyzowany widelec i wygodne siodełko.

Dobre ramy do rowerów trekkingowych i crossowych produkują między innymi:

  • Trek
  • Giant
  • Author
  • Kross
  • Wheeler
  • Marin
  • Kelly’s
  • Accent

Osprzęt

Podobnie jak w przypadku roweru górskiego niebagatelną rolę w jakości roweru trekkingowego odgrywa osprzęt, w jaki wyposażony jest rower. W modelach trekkingowych nie ma co prawda mowy o ekstremalnych naprężeniach, na które narażone są maszyny wyścigowe, ani o niebezpieczeństwach związanych z górskimi zjazdami, jednak precyzja zmiany biegów i skuteczność hamulców są zawsze w cenie.

Do niedawna rowery górskie i trekkingowe korzystały z tych samych grup osprzętu. Wraz ze wzrostem popularności „trekkingów” pojawiły się grupy osprzętu dedykowane właśnie tej grupie rowerów. Charakterystyka jazdy na rowerze trekkingowym pozwala jednak wykluczyć z kręgu zainteresowań kilka typowo górskich czy sportowych grup.

Charakterystyka Nazwa grupy osprzętu Shimano Nazwa grupy osprzętu Sram
początkujący, rekreacyjni rowerzyści terenowi, jazda w lekkim terenie Altus i Acera X3
dobrej jakości osprzęt do rekreacyjnej jazdy w każdym terenie Alivio X4
grupy dla kolarzy regularnie biorących udział w zawodach i/lub nie unikających forsownych wypraw w ciężkim terenie SLX i Deore XT X7 i X9
Strona 1 z 2
 
 
Średnia ocena: 7.49 Liczba ocen: 150
Jak oceniasz
ten artykuł?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Artykuły Sklepy Produkty

Komentarze do artykułu (6)

  • 2011-08-22 22:30 RE: Komentarze

    A ja mam problem; mój rower makrokeszowy treking z dwoma amortyzatorami zaczyna po paru latach eksploatacji się kończyć. Rozglądam się za czymś podobnym ale oferta jest bardzo skromna znalazłem tylko Alaskana z Krosa ale to ta sama konstrukcja co mój i nie chce się bawić w te same problemy z zawieszeniem. Potrzebuję jakiś rower na dwóch amorkach na 28 calowych kołach i porządnym rozwiązaniu w miejscu ruchomego łaczenia dwóch części ramy. Fajnie by było gdybym nie musiał wybulić rocznego dochodu ;)


    ~bodzio 31.174.11.11
  • 2011-04-15 12:23 RE: Komentarze

    Chyba zwyczajnie najlepiej pójść do sklepu i pogadać ze sprzedawcą. Mi doradził Gianta i w sumie jestem teraz bardzo zadowolony - nie zepsuł się, był w spoko cenie. Widać, nie każdy sprzedawca chce naciągnąć.
    ~Oskar 83.5.213.110
  • Rozwiń

    2011-04-04 19:53 RE: Komentarze (2)

    Warto pamiętać, że "fajny" amortyzator waży :) tani, sztywny widelec jest lżejszy od amortyzatora o ok 1,5 kg no i tańszy o co najmniej 200 zł.
    Docenicie podczas jazdy pod górę.
    Wiem co mówię bo swoje przejechałem.
    Jeśli planujecie przejechać pół Europy to tylko na sztywnym widelcu, jeśli jeździcie 50 km za miasto do lasu to amortyzator można mieć.
    ~norman 89.74.180.105