Poradnik prawny

NEWSLETTER

Co 2 tygodnie informacje o nowych artykułach!
» więcej nt. newslettera

POLECANE SKLEPY

  • Kup reklam polecane sklepy

Jak kupować fotelik rowerowy dla dziecka? Strona 1 z 2

2010-06-28, Ostatnia aktualizacja: 2011-09-26

W przypadku fotelików rowerowych nie ma kompromisów w relacjach jakość – cena. Jedyne priorytety to bezpieczeństwo i wygoda. Jeśli nie przyjmujesz tego do wiadomości, lepiej od razu zrezygnuj z zakupu.

Kilka pytań, zanim kupisz

Jazda rowerem to doskonały sposób na utrzymanie kondycji i wysportowanej sylwetki. To także recepta na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dobre nawyki najlepiej zaszczepiać dzieciom już od najmłodszych lat. Okazuje się, że rowerem może jeździć już dziewięciomiesięczne maleństwo, (o ile nie sprawia mu problemów samodzielne siedzenie). Oczywiście razem z mamą lub tatą i w foteliku. Jaki fotelik zatem wybrać? W zawężeniu poszukiwań pomogą odpowiedzi na proste pytania.

Ile waży Twoje dziecko?
Gdzie chcesz umieścić fotelik: na bagażniku, między siedzeniem, a kierownicą, czy na kierownicy?
Czy masz w mieszkaniu mało miejsca do przechowywania rzeczy dla dziecka?

Typy

W Europie obowiązuje norma EN 14344 opracowana przez organizację ETRA (European Twowheel Retailers Association). Określa ona standardy bezpieczeństwa fotelików rowerowych dla dzieci od 9 miesiąca do 5 roku życia. Wyodrębnia trzy kategorie:

  • A15
  • A22
  • C15

A15 – są to foteliki montowane z tyłu, za siedzeniem rowerzysty. Przeznaczone są dla dzieci o wadze do 15 kilogramów. Foteliki renomowanych firm nie są zakładane jedynie na bagażnik, lecz mocowane również do rurki, w którą wpuszczane jest siodełko.

A22 – podobnie jak kategoria A15, określa foteliki montowane za siedzeniem. Przeznaczone są dla dzieci o wadze do 22 kg.

C15 – foteliki montowane między kierownicą, a siodełkiem, przeznaczone dla dzieci do 15 kg. Można je założyć zarówno na damkę jak i rower męski z ramą. Montuje się je na belce, którą przykręca się do rurek pod kierownicą i siodełkiem, bądź też na rurce pod kierownicą.

Typ fotelika Przykład Zalety Wady
C15

Montowane między siodełkiem, a kierownicą
lub z przodu na rurce pod kierownicą,
do 15 kg wagi
 Fotelik Kategorii C15
  • lepszy kontakt rodzica z dzieckiem
  • pełne pole widzenia dziecka (jest pełnoprawnym uczestnikiem wycieczki rowerowej)
  • dziecko dodatkowo zabezpieczone jest ramionami rodzica
  • łatwiejsze wsiadanie i zsiadanie rodzica z roweru
  • dobre rozłożenie wagi dziecka
  • przeznaczone dla najmłodszych dzieci, maksymalnie do 15 kg wagi
  • nienaturalne ułożenie kolan podczas pedałowania (nogi muszą być lekko rozszerzone)
  • nieznacznie utrudnione manewrowanie kierownicą
  • dziecko narażone jest na silne podmuchy powietrza oraz uderzenia owadów
WeeRide Kangaroo LTD
A15  A22

Montowane za siodełkiem, do 15 kg lub do
22 kg wagi
 Fotelik kategorii A22
  • możliwość ustawienia fotelika pod różnym kątem, (odchylenie oparcia, kiedy dziecko śpi)
  • możliwość wożenia dużych, nawet pięcioletnich dzieci
  • utrudnione wsiadanie i zsiadanie z roweru (trzeba robić to bardzo uważnie, aby nie kopnąć dziecka, zwłaszcza w przypadku roweru z ramą)
  • ograniczone pole widzenia dziecka
  • ograniczony kontakt rodzica z dzieckiem podczas jazdy
  • brak kontroli nad dzieckiem w czasie jazdy
OkBaby Sirius

Firma GMG wyprodukowała jeden model fotela (GMG Junior)  montowany za siodełkiem rodzica, który jest przystosowany do przewożenia nawet dziesięciolatków ważących do 32 kg.


Fotelik turystyczny
BoBike Maxi Tour
Niektórzy producenci poszli znacznie dalej w podziale swoich fotelików rowerowych, aniżeli tylko w stronę kategorii wiekowo-wagowych. Na przykład holenderska marka BoBike wypuściła na rynek foteliki:

  • miejskie
  • turystyczne

Pierwsze przeznaczone są do jazdy w warunkach miejskich, podczas krótkich wycieczek, drugie zaś na dłuższe podróże. W znacznie lepszy sposób, w stosunku do fotelików miejskich, zabezpieczają one główkę dziecka w momencie wywrotki lub kiedy najmłodszy pasażer zaśnie. Nie ma jednak róż bez kolców – obudowana przestrzeń po obu stronach główki dziecka znacznie zwiększy komfort oraz bezpieczeństwo potomstwa, ale ograniczy widoczność i przyjemność poznawania świata. Coś za coś. Wybór zależy od wyznaczonych wcześniej priorytetów.

Bezpieczeństwo

wzór umieszczenia normy EN14344
Na fotelikach
szukaj takiego oznaczenia
Podstawowa zasada w kwestii bezpieczeństwa – szukaj fotelika posiadającego europejski certyfikat EN 14344. Jeśli fotelik otrzymał certyfikację ETRA, możesz mieć pewność, że:

  • fotelik ma odpowiednie proporcje i został właściwie wyprofilowany
  • został wykonany z bezpiecznych, nietoksycznych materiałów
  • nie ma ostrych, niebezpiecznych dla dziecka krawędzi
  • został zaprojektowany w taki sposób, aby nie było możliwości kontaktu dziecka ze szprychami
  • jest odporny na uderzenia i wysokie temperatury

Eksperci z ETRA zadbali także o bezpieczeństwo systemu mocowania fotelika. Określono kilka sposobów gwarantujących skuteczność zastosowanej metody. Montowanie i demontaż certyfikowanego krzesełka wymaga:

  • zastosowania narzędzi
  • uruchomienia dwóch zabezpieczeń równocześnie (np. równocześnie wciskając przycisk i przesuwając dźwignię)
  • zablokowania lub odblokowania dwóch niezależnych automatycznych systemów zamykających (np. mocowanie jednocześnie do bagażnika oraz rurki pod siodełkiem)

Według normy EN 14344 fotelik powinien mieć wyraźnie zaznaczony środek ciężkości. Ten w przypadku modeli dla dzieci do 15 kg nie może być wysunięty w tył dalej niż 15 centymetrów poza oś tylnego koła. W przypadku fotelików do 22 kg odległość ta zmniejsza się do 10 cm.

Foteliki montowane na kierownicy, według normy EN 14344, nie gwarantują wystarczającego poziomu bezpieczeństwa i nie są certyfikowane. Foteliki dla dzieci powyżej 15 kg montowane między siodełkiem a kierownicą również według unijnych regulacji nie są dość bezpieczne. Norma zakłada, że w tym miejscu mogą jeździć jedynie dzieci małe, do 15 kg.

Krzesełko dla dziecka musi być wyposażone w przynajmniej trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, mocowane za ramionami dziecka i w kroku. Mogą być również pasy czteropunktowe z mocowaniami przy biodrach, pod warunkiem jednak, że fotelik jest wyprofilowany w taki sposób, aby między nóżkami dziecka znalazł się ogranicznik uniemożliwiający wysunięcie się z pasów. Najskuteczniejsza opcja to pasy pięciopunktowe. Regulowane pasy powinny znajdować się również w miejscu na stopy dziecka.

Wzór znaku jakości TUV/GS
Znak jakości TUV/GS
Norma EN 14344 to nie jedyny standard, któremu można ufać. Na fotelikach dla dzieci można również znaleźć rozpoznawalny na świecie certyfikat TUV/GS. Wymagania obu standardów dotyczące bezpieczeństwa dzieci są zbliżone i równie rygorystyczne.
Bywa, że producenci, chcąc podkreślić jakość własnych produktów, oferują foteliki certyfikowane dwoma wymienionymi znakami jakości.

Wciąż w sprzedaży można spotkać foteliki wyplatane z wikliny. Mają kilka zalet – są tanie, estetyczne, lekkie i wyprodukowane z ekologicznych materiałów. Nie spełniają jednak żadnych standardów bezpieczeństwa. Jeśli chcesz przewozić swoje dziecko w takim krzesełku, robisz to na własne ryzyko, a to jest znacznie wyższe w porównaniu z produktami sygnowanymi symbolami EN 14344 lub TUV/GS.

Zawsze pamiętaj o kasku. Żaden znak jakości nie ochroni główki dziecka. Nie zważaj na modę, nie myśl, że to fanaberie lub wyciąganie dodatkowych pieniędzy. Kask w krytycznej sytuacji może ocalić życie Twojego dziecka!

Strona 1 z 2
 
 
Średnia ocena: 8.48 Liczba ocen: 196
Jak oceniasz
ten artykuł?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Artykuły Sklepy Produkty

Komentarze do artykułu (11)

  • 2013-08-02 16:53 RE: Komentarze

    Właśnie kupiłam włoski jak napisano w aukcji fotelik Elibas (na innych aukcjach nazywa sie Kross Snug-wierzcie lub nie to ten sam fotelik).Po rozpakowaniu okazało się że jest malutki a na zdjęciu wyglądał jak duży i tak też napisano ,siedzisko płytkie i raczej wąskie .Nie wydaje mi się aby moje dziecko długo w nim pojeżdziło bo ledwie się zmieścił (ma 3.5 roku i waży 16kg).Zamontowany według instrukcji jest tuż za siodłem i mały swoimi stopami zaczepia o moje i aby wygodnie siedział musiałabym przesunąc f do tyłu gdzie z dwóch śróbek zostanie już na jednej a to trochę mało.Jedyny plus to kolor i dość mocny plastik.Piszę to wszystko aby innym szukającym fotelika powiedzieć że lepiej fotelik najpierw obejrzeć a nie kupować w ciemno :)
    ~maja 83.5.112.126
  • Rozwiń

    2013-04-15 10:30 RE: Komentarze (3)

    Kiedy ja byłem dzieckiem, jedyne foteliki jakie były, to te wiklinowe dla najmłodszych maluchów, a dla starszych pozostawał bagażnik.
    Tak się wychowała chyba cała Polska, bo innej alternatywy nie było.
    Bardzo dobrze, że producenci fotelików myślą o bezpieczeństwie naszych maluszków, ale powoli zaczyna to zmierzać do absurdu.
    Kwestią czasu jest kiedy zaczną produkować specjalne kombinezony ochronne żeby czasem maluszek nie przewrócił się na spacerze, a jakiś ambitny polityk ustawowo nakaże używanie takich kombinezonów.

    Ucząc się jazdy konnej, pierwszą rzeczą jest nauka spadania z konia, ucząc się skoków spadochronowych najpierw uczymy się upadać.
    IZOLUJĄC MALUSZKA OD WSZELKICH NIEBEZPIECZEŃSTW NIGDY NIE NAUCZYMY GO NATURALNYCH ODRUCHÓW OBRONNYCH JAK CHOĆBY WYCIĄGANIE RĄCZEK PRZY UPADANIU.
    ~AntyAntyk 79.163.155.191
  • 2012-08-01 16:58 RE: Komentarze

    zapomniałam dodać że artykuł wyczerpujący :)
    ~mama 89.70.106.245
  • 2012-08-01 16:57 RE: Komentarze

    Nasz 14-miesięczny synek zaczyna jeździć w foteliku Hamax Smiley, pytaliśmy o opinię lekarzy- ortopedę i pediatrę aby mieć pewność że przewożenie dziecka nie wpłynie negatywnie na jego kręgosłup. Lekarze wypowiedzieli się pozytywnie więc jesteśmy spokojni i będziemy wozić malucha w trybie miejskim :) Jeżeli dłużej niż godzinę zaleca się odpoczynek, czyli jakiś spacer czy coś....
    ~mama 89.70.106.245
  • Rozwiń

    2011-08-15 20:23 RE: Komentarze (1)

    a gdzie foteliki do 30 kg?
    ~a 79.191.123.153
  • 2010-06-30 14:48 RE: Tutaj umieszczaj komentarze do artykułu Jak kupować fotelik rowerowy dla dziecka?

    nawet fajne
    ~eeeeeeewewdsdaaaaa 83.29.188.111