Jaki akumulator do samochodu osobowego kupić?

Żeby wymienić akumulator wcale nie musisz wydawać pieniędzy na mechanika. Do wyboru masz baterie kwasowo-ołowiowe, żelowe i AGM. Zwróć też uwagę na parametry akumulatora, które mają decydujący wpływ na jego dopasowanie do modeli auta.

Akumulator jest urządzeniem, które ma ograniczoną żywotność, zazwyczaj dwa trzy lata. Wymiana jest nieunikniona i dość kosztowna. Aby wiedzieć, jak dobrze zainwestować w nową baterię, należy nieco głębiej wejść w temat. I temu służy nasz poradnik.

Rodzaje

Kwasowo-ołowiowe

Jest to najczęściej spotykany typ akumulatorów. Ich budowa oparta jest na ołowianych ogniwach galwanicznych (elektroda), zalanych roztworem kwasu siarkowego (elektrolit). Używane są one w pojazdach wszelkiego typu, od wózków golfowych, przez samochody osobowe, do pojazdów ciężarowych. Charakteryzują się stosunkowo niską ceną i jakością zadowalająca zdecydowaną większość kierowców. Spotyka się je w dwóch typach:Akumulator bezobsługowy Exide Excell

Akumulator bezobsługowy Exide Excell

  • Obsługowe – akumulatory wymagające kontroli stanu i ilości elektrolitu. Pomiarów i uzupełnień elektrolitu dokonuje się poprzez system zaworów. Akumulatory tego typu wypierane są powoli z użytku masowego, przez proste w użyciu akumulatory bezobsługowe. Znalezienie w sklepie akumulatora obsługowego może okazać się problematyczne.
  • Bezobsługowe – zbudowane są prawie tak samo jak akumulatory obsługowe. Główną różnicą jest szczelna obudowa, uniemożliwiająca odparowywanie elektrolitu. Dzięki temu nie ma konieczności jego uzupełniania. Z racji tego, że podczas niektórych czynności – takich jak intensywne ładowanie – instalacja tego typu może być narażona na zwiększone ciśnienie wewnętrzne, akumulatory takie wyposażone są w zawór odprowadzający nadmiar gazów. Zdecydowanie można je polecić wszystkim tym, którzy nie znają się na motoryzacji lub po prostu nie mają ochoty zgłębiać wiedzy odnośnie obsługi akumulatora.

Żelowe

Akumulator żelowy Varta

Akumulator żelowy VartaTo akumulatory, w których elektrolit związany jest w formie żelu. Typ ten cechuje się nieco większą pojemnością, jest w stanie bez uszczerbku znieść większe rozładowania niż akumulator kwasowo-ołowiowy, poza tym może pracować praktycznie w każdej pozycji. Dzięki temu doskonale sprawdza się w motocyklach i samochodach terenowych. Pojazdy tego typu narażone są na funkcjonowanie przy dużych przechyłach, a w takich okolicznościach akumulator kwasowy mógłby sprawiać problemy. Akumulatory żelowe są także mniej wrażliwe na wstrząsy i wibracje.

AGM (Absorbent Glass Mat)

W zastosowaniu i charakterystyce zbliżony do akumulatorów żelowych. Różni się jednak budową. Zamiast żelu zastosowano w nim włókno szklane, które nasączone jest elektrolitem. Cechują się mniejszymi rozmiarami w stosunku o akumulatorów kwasowo-ołowiowych, przy zachowaniu tej samej pojemności.

Akumulatory AGM firmy Haze

Akumulatory AGM firmy Haze

Zarówno akumulatory AGM jak i żelowe są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, a ewentualne rozerwanie lub pęknięcie pojemnika nie owocuje rozlaniem się żrącego roztworu kwasu siarkowego. Oba wymienione typy są droższe niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, stąd też nie zyskują tak wielkiej popularności. Zdecydowanie częściej spotkać je można w zastosowaniach odległych od motoryzacji.

Wpływ temperatury

Niezależnie od rodzaju, bardzo istotny wpływ na działanie akumulatora ma temperatura otoczenia. W niedużej tabelce spróbujemy przedstawić, jakie zależności mają miejsce.

 

Temperatura otoczenia Sprawność akumulatora Potrzeby silnika
25 °C 100% 100%
  0 °C   65% 155%
-18 °C   40% 210%
-30 °C   18% 268%

Parametry

Niezależnie od tego, jaki typ akumulatora wybierzesz, musisz wiedzieć, jakie ma on parametry. W tej części artykułu wyjaśnimy, jakie informacje zawarte są na etykiecie produktu oraz przedstawimy najważniejsze parametry akumulatorów i ich wpływ na użytkowanie.

Oznaczenie na etykiecie może wyglądać następująco: 12V 74Ah 680A/EN

Przykładowe oznaczenie akumulatora

Przykładowe oznaczenie akumulatora

12V – napięcie

74Ah – pojemność

680A – prąd rozruchu

EN – norma, według której określono wielkość prądu rozruchu

Napięcie

Ten parametr podawany jest w woltach (V). Najczęściej spotkać można akumulatory o napięciu 6V lub 12V. Obecnie zdecydowaną większość rynku stanowią akumulatory dysponujące 12V. Wynika to z potrzeb wyposażenia elektrycznego pojazdu. Instalacje 6V spotkać można np. w samochodach zabytkowych. W Twoim aucie na 99% użyjesz akumulatora 12 woltowego, jeśli jednak masz wątpliwości, koniecznie sprawdź w instrukcji pojazdu.

Pojemność

Pojemność  to najważniejszy parametr akumulatora. Pojemność podawana jest w amperogodzinach (Ah). Im wyższa wartość, tym akumulator ma większą pojemność. Jednak wbrew temu, co może się wydawać, wcale nie występuje tu zależność „im więcej, tym lepiej”. Pojemność akumulatora powinna być dobrana do potrzeb urządzeń pokładowych samochodu.

Wartość zalecana zawsze podawana jest przez producenta pojazdu i najlepiej właśnie taką pojemność stosować. Dlaczego? Wynika to z możliwości alternatora, czyli urządzenia, które akumulator na bieżąco ładuje. Producent samochodu dobiera alternator dokładnie do potrzeb zalecanego akumulatora. Jeśli zastosowano by akumulator o pojemności, która przekraczałaby wydajność alternatora, akumulator pozostawałby w stanie permanentnego niedoładowania. Co za tym idzie, po paru miesiącach nadawałby się jedynie na śmietnik.

Za dopuszczalne można uznać różnice ok. 10% w stosunku do pojemności zalecanej. Jednak odradzane jest montowanie nawet o tyle większych akumulatorów, jeśli pokonuje się krótkie trasy i alternator nie nadąży z ładowaniem. Kolejnym minusem większych akumulatorów jest czas ich ładowania. Jako że nie zaleca się ładowania z prądem większym niż 1/10 pojemności akumulatora na godzinę (a wskazane będzie nawet 1/20 tej pojemności), ewentualne podładowanie może potrwać kilkanaście godzin. Zastanów się, czy w razie czego będziesz mógł sobie na to pozwolić.

Można spotkać się z poglądem, według którego przy eksploatacji samochodu wyłącznie na krótkich trasach, korzystne może być nawet zastosowanie mniejszego akumulatora niż zalecany. Miałoby to dać pewność tego, że akumulator zawsze będzie właściwie doładowany przez alternator. Uznać to można ze ryzykowne, ponieważ w zimie pojemność może okazać się zbyt mała. Wartość tego parametru na poziomie tej zalecanej przez producenta będzie najbezpieczniejszym wyborem.

Prąd rozruchu

Jest to parametr podawany w amperach (A). Odpowiada on za to, jak skutecznie akumulator będzie radził sobie z rozruchem silnika. Im wyższa wartość, tym skuteczność większa. Co za tym idzie, rozruch silnika będzie łatwiejszy. Jest to szczególnie istotne w czasie mrozów, kiedy akumulator musi dostarczyć rozrusznikowi odpowiednią ilość energii, potrzebnej do przełamania oporów silnika i zgęstniałego od mrozu oleju.

Akumulator Moll M3 o zwiększonym prądzie rozruchu

Akumulator Moll M3 o zwiększonym prądzie rozruchuMogłoby się wydawać zatem, że najlepiej szukać akumulatora o najwyższym prądzie rozruchowym. Jednak tak jak w przypadku pojemności, jest wiele wad wynikających z dużej wartości tego parametru. Pierwszą jest cena, która rośnie wraz z ilością amperów. Drugą może być mniejsza wytrzymałość akumulatora. W przyrodzie nic nie ginie i jeśli da się uzyskać coś więcej, to trzeba odjąć w innym miejscu. Żeby w takiej samej obudowie zmieścić instalację zdolną uzyskać większy prąd rozruchu, trzeba zastosować drobniejsze elementy, które w większym stopniu narażone są na uszkodzenia mechaniczne.

Najlepiej wybierać akumulatory o prądzie rozruchu co najmniej takim, jaki zalecany jest przez producenta pojazdu, chyba że samochód wykorzystywany będzie w ciężkich warunkach, przy niskich temperaturach. W innym wypadku stosowanie akumulatora o zwiększonym parametrze nie będzie konieczne. Jednak jeśli masz do wyboru dwa akumulatory o niedużej różnicy prądu rozruchowego, wybierz ten o parametrze wyższym. Pozwoli to na łatwiejszy rozruch silnika.

 

Prąd rozruchowy oznaczany jest według kilku norm. Warto wiedzieć, jakie są między nimi różnice.

IEC – starsza norma europejska

DIN – norma niemiecka

EN – norma europejska

SAE – norma amerykańska

Można spotkać też wewnątrzzakładowe normy pomiaru. Niestety nie dają one możliwości porównania ich z konkurencją, a jedynie z innymi produktami danej firmy.

Tabela jest porównaniem wartości w amperach według różnych norm pomiaru. Może okazać się przydatna, kiedy trafisz na dwa podobne akumulatory, ale w każdym z nich podano wynik pomiaru prądu rozruchu według innej normy. Zatem jeśli spotkasz produkty oznaczone: 140 DIN w pierwszym i 240 EN w drugim, oznaczać to będzie, że mają one identyczny prąd rozruchu, tylko mierzony według innych norm.

IEC DIN EN SAE
515 450 760 800
550 480 800 850
580 505 850 900
615 535 900 950
645 560 950 1000
680 590 1000 1050
710 620 1050 1100
745 645 1100 1150
775 675 1150 1200
810 700 1200 1250
840 730 1220 1300
870 760 1250 1350
905 790 1300 1400
935 815 1350 1450
IEC DIN EN SAE
65 60 100 100
95 85 140 150
110 95 160 175
130 110 180 200
160 140 240 250
195 170 280 300
225 200 330 350
260 225 360 400
290 255 420 450
325 280 480 500
355 310 510 550
390 335 540 600
420 365 600 650
450 395 640 700
485 420 680 750

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gabaryty i bieguny

Większość pojazdów ma ograniczoną ilość miejsca na akumulator. Dlatego też czasem producenci sprzedają akumulatory dedykowane do konkretnych modeli samochodów. Zazwyczaj oferują oni również katalogi, w których można sprawdzić, jakie akumulatory pasują do danego modelu samochodu. Jeśli nie masz dostępu do takich informacji i jeśli sprzedawca nie jest w stanie udzielić takiej informacji, trzeba zmierzyć stary akumulator lub ilość przeznaczonego dla akumulatora miejsca.

Dla pewności sprawdź też, czy interesujący Cię akumulator ma bieguny po właściwych stronach, czyli czy plus i minus pokrywają się z umiejscowieniem kabli w Twoim samochodzie. Jest to o tyle istotne, że czasem producenci oferują identyczny model akumulatora, z biegunami po rożnych stronach. Wynika to z tego, że samochody mogą mieć różnie zamontowane kable do jego podłączenia.

Schemat podłączenia akumulatora w zależności od konfiguracji kabli

Funkcje i opcje dodatkowe

Często przy zakupie akumulatora trafić można na różne bonusy. Dotyczy to raczej droższych produktów, czasem jednak warto dopłacić kilkadziesiąt złotych, aby dłużej cieszyć się poprawnym działaniem sprzętu. Do najczęściej spotykanych należą:

Przedłużona gwarancja – najczęściej producenci oferują gwarancje roczną lub dwuletnią. Jednak w droższych produktach spotyka się już gwarancję trzyletnią. W przypadku tego urządzenia tak długa gwarancja może okazać się zbawienna. Jest równoznaczna z trzema latami bez kosztów związanych z akumulatorem.

Assistance – poza samą gwarancją producenci czasem oferują pakiet assistance. Pakiet taki oferowany jest na przykład przy zakupie akumulatorów Centra Futura. Trwa on dwa lata, w ciągu których możesz liczyć na darmową pomoc drogową na terenie całej Polski (o ile awaria dotyczy akumulatora).

„Magiczne oczko” – jest to funkcja pozwalająca określić stopień naładowania akumulatora. Przydatna jeśli nie masz innej możliwości sprawdzenia stanu urządzenia. Jak wskazuje nazwa, jest to plastikowe oczko, które przyjmuje określony kolor, jeśli akumulator jest niedoładowany.

 

Producenci i ceny

Odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista, jak może się wydawać. Technologia produkcji akumulatorów od lat praktycznie się nie zmienia. Nowości, takie jak bezobsługowość, czy „magiczne oczko”, w gruncie rzeczy nie zmieniają właściwej konstrukcji akumulatora. Istota tych urządzeń nadal tkwi w tym samym ołowiu, tym samym kwasie i tym samym plastiku co 20 lat wcześniej.

Akumulator Centra Futura

Akumulator Centra FuturaCo za tym idzie, firmy uważane za lepsze tworzą produkty praktycznie identyczne w konstrukcji, jak produkty firm uważanych za gorsze. Zatem można trafić na produkty mniej renomowanych firm, które będą służyć równie dobrze jak te wyżej cenione. Różnica pojawia się natomiast w powtarzalności owej jakości. Łatwiej można trafić na egzemplarz wadliwy lub wybrakowany w produktach marek o gorszej reputacji. Wynikać to może z mniej efektywnej kontroli jakości. Drugą różnicą są opcje dodatkowe, takie jak assistance, które pojawiają się raczej u renomowanych producentów.

Do polecanych marek zaliczają się:

  • Delphi
  • Moll
  • Hoppecke
  • Banner
  • Bosch
  • Varta
  • Centra
  • Deco
  • Akuma
  • Barren
  • Exide
  • Deta
  • Fiamm
  • Hyper

Z pewnością nie są to wszystkie marki, których produkty cieszą się uznaniem, ale daje to wystarczające pole wyboru. Szczególnym uznaniem wśród rodzimych kierowców cieszą się akumulatory polskiej firmy Centra. Mają one opinie akumulatorów o najlepszym stosunku jakości do ceny.

Ceny

Ceny akumulatorów mogą być bardzo różne. Najtańsze można dostać już w okolicy 100 złotych, przeciętnie kosztują około 200-300 złotych, natomiast te z górnej półki mogą kosztować nawet kilkaset złotych. Wpływ na to mają parametry, marka, oraz miejsce zakupu. Im większy prąd rozruchu i pojemność, tym akumulator będzie droższy. Między niemarkowym akumulatorem a takim renomowanego producenta, różnice w cenie mogą sięgać od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Zdecydowana większość użytkowników sięga po akumulatory ze średniej półki. Gwarantują one poprawne funkcjonowanie i nie są zbyt obciążające finansowo.

 

Data zalania – zwróć uwagę przy zakupie!

Akumulator, z racji swoich właściwości, prędzej czy później się rozładuje. Fakt ten ma wpływ nie tylko na jego żywotność, ale powinien być wzięty pod uwagę już przy zakupie. Dlaczego? Otóż akumulator, który zostanie doprowadzony do stanu rozładowania, może trwale stracić swoją nominalną pojemność, co za tym idzie, staje się produktem niepełnowartościowym.

Dlatego zwróć koniecznie uwagę na datę „zalania” akumulatora. Jest to data pierwszego napełnienia kwasem oraz pierwszego ładowania. Nie wolno mylić jej z datą produkcji pojemnika, która dla jakości urządzenia nie ma żadnego znaczenia. Jeśli na akumulatorze nie ma zrozumiałych oznaczeń, należy spytać sprzedawcę o to, kiedy dany akumulator był „zalany”.

Najlepiej, jeśli akumulator został wyprodukowany do pół roku przed datą zakupu.

Jeśli nie ma możliwości zdobycia takiej wiedzy, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup w sklepie z dużymi obrotami. W takim sklepie zazwyczaj przewijają się klienci, a sprzęt nie jest pokryty grubą warstwą kurzu. Jeśli nadal nie masz pewności, wybierz specjalistyczny serwis. Daje to większą szansę na zakup świeżego akumulatora. Można spotkać się z opinią, według której unikać należy zakupów w hipermarketach, nawet jeśli ceny są okazyjne. Nawet jeśli do hipermarketu dotrą świeże akumulatory, często spędzają wiele czasu na pólkach czy w magazynach, oczekując na kupujących.

Pamiętaj! Akumulator nawet najlepszej firmy, jeśli spędzi kilka lat w magazynie, nie będzie nadawał się do użytku.

Podsumowanie

Zmiana warunków atmosferycznych, długotrwały brak użytkowania, zepsuty alternator, wiele elementów może mieć wpływ na uszkodzenie akumulatora. Kiedy Ci się to przytrafi, wcale nie musisz biec do mechanika. Osobiście dokonaj wymiany, a na pewno zaoszczędzisz kilka złotych.

Wybieraj akumulator zgodnie z zaleceniami producenta. Wszelkie odstępstwa od normy uzależniaj od specjalnych warunków w jakich użytkowany będzie pojazd. Jeśli używasz samochodu w sposób dla niego łagodny, kupowanie drogiego, superwydajnego akumulatora, będzie raczej nieuzasadnionym wydawaniem pieniędzy. Jeśli auto używane jest intensywnie, warto inwestować w solidny akumulator. Często producenci informują, jaki akumulator z ich oferty nadaje się do konkretnego typu pojazdu oraz do jakich warunków użytkowania.

Jeżeli najczęściej jeździsz na krótkich trasach, nie ma najmniejszego sensu kupno akumulatora o zawyżonej pojemności, nawet o 10 proc. W ciągu krótkotrwałej jazdy alternator nigdy w pełni nie doładuje baterii.

Jeżeli interesuje Cię zakup pakietu assistance wraz z akumulatorem, taka możliwość, owszem istnieje. Niektórzy producenci oferują bezpłatną pomoc drogową np. na okres dwóch lat. Za pomoc nie zapłacisz ani złotówki, o ile awaria była związana z akumulatorem. Przydatne. Zwłaszcza zimą.

 

Życzymy, aby Twoje auto odpalało zawsze za pierwszym razem.

Jaki akumulator do samochodu osobowego kupić? 5.00/5 (100.00%) 4 votes

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

x
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij znajomym!