Jaki rower kupić? Cześć II – rower miejski

Jeśli na podstawie informacji z pierwszej części artykułu o rowerze wnioskujesz, że jesteś rowerzystą miejskim, dowiedz się, co to za rower i co musisz o nim wiedzieć, jeśli chcesz go kupić. Czy wiesz, co to jest „holender”?

Kilka pytań, zanim kupisz

Skoro wiesz już, że jeździć będziesz głównie po mieście, dobrze jest zastanowić się, jakie warunki do jazdy na rowerze są w Twojej okolicy i jak będziesz jeździć. Pytania, które warto sobie zadać, to:

ikona znak zapytania Czy są drogi rowerowe i jaka jest ich jakość?
ikona znak zapytania Czy ruch uliczny jest natężony czy spokojny?
ikona znak zapytania Jaka jest kultura jazdy kierowców samochodów?
ikona znak zapytania Jak szybko chcesz się przemieszczać?
ikona znak zapytania Czy Twój nowy rower to ma mieć ramę „damską” czy „męską”?

Oczywiście na podstawie tych pytań nikt nie ustali z całkowitą pewnością, jakiego roweru potrzebujesz. Taki „rachunek sumienia” pozwoli Ci jednak trafniej podjąć decyzję. Wybierać będziemy pomiędzy szybkim, zwrotnym rowerem miejskim, a statecznymi i raczej powolnymi „holendrami”, które przede wszystkim oferują wygodę i możliwość transportu bagażu.

Holender – charakterystyka

Nowoczesny miejski rower marki Batavus
Nowoczesny miejski rower marki Batavus
Rowery miejskie najczęściej kojarzone są z „holendrami” – pięknymi rowerami o klasycznych kształtach, z bagażnikiem, błotnikami, dynamem i koszykiem na zakupy. Stanowią one świetny wybór dla rowerzystów, którzy stawiają na wygodną, wyprostowaną sylwetkę ciała na rowerze i możność przewozu bagażu ponad szybkość i zwrotność.

Typowy „holender” to ciężka, stalowa „damka” o stylowej ramie, z mocnym bagażnikiem, błotnikami i pełną osłoną na łańcuch. Często mają także koszyk na kierownicy. Oczywiście są również „holendry” w wersji męskiej, na których wzorowali się bez wątpienia konstruktorzy kultowej Ukrainy. Każdorazowo jednak będą to ciężkie rowery z wygodnym siodłem, szeroką kierownicą, i dużymi, 28- calowymi kołami z oponami o delikatnym bieżniku. Nowoczesne rowery tego typu zachowują wygląd i charakter swoich poprzedników, jednak ciężką stal zastąpiono w nich stopami aluminium, a całość wyposażono w bardziej nowoczesny i niezawodny osprzęt. To chyba jedyny typ roweru, przy kupnie którego możesz kierować się głównie jego urodą.

Holender – waga

Kupując rower tego typu, warto mieć na uwadze możliwości jego przechowywania – wnoszenie ciężkiego stalowego roweru (często ważącego ponad 20 kilogramów) np. na piąte piętro nie należy do czynności łatwych ani przyjemnych. W takiej sytuacji warto pomyśleć o lżejszej ramie aluminiowej (rower z taką ramą nie powinien ważyć więcej niż 13 kg) lub o dostępie do piwnicy, wózkarni, garażu bądź innej tego typu przestrzeni „parkingowej”.

Ostrożnie należy podchodzić do opisanej w dokumentacji wagi „katalogowej”, często znacznie odbiegającej od rzeczywistości. Najlepiej przy kupnie podnieść rower i przejść się z nim kilka kroków – jeżeli nie sprawi Ci to większych trudności, możesz przyjąć, że poradzisz sobie z jego codziennym użytkowaniem.

Holender – osprzęt

Rowery tego typu nie dysponują zazwyczaj dużą liczbą przełożeń – w mieście nie są one potrzebne. Bardzo często też są w nich spotykane przerzutki umieszczone w piaście tylnego koła zamiast na ramie. Jest to najlepsze rozwiązanie w rowerze miejskim, gdyż pozwala ono – w przeciwieństwie do klasycznych przerzutek – na zmianę biegów w trakcie postoju. Przerzutka ukryta w piaście pozwala też cieszyć się niemal bezobsługową i bezawaryjną jazdą przez długie lata. Pamiętaj jednak, że ewentualne naprawy po wygaśnięciu gwarancji są stosunkowo drogie.

Uwaga! Jeżeli kupujesz rower używany, warto przed kupnem dokładnie sprawdzić stan przekładni ukrytej w piaście lub zdecydować się na przerzutki montowane na ramie.

Osobną sprawą są dźwignie zmiany przerzutek zwane manetkami. Mogą mieć one postać dźwigni umieszczonej na kierownicy lub obracającego się fragmentu uchwytu kierownicy.

Manetka SRAM – obracający się fragment uchwytu kierownicy
Obrotowa manetka SRAM Gripshift – biegi zmieniamy obracając fragment chwytu kierownicy
Manetka SRAM z dźwignią
Manetka SRAM Trigger– biegi zmieniamy naciskając jedną z dwóch dźwigni

Różnica między nimi nie jest istotna, możesz więc bez wyrzutów sumienia wybrać po prostu takie manetki, które są Twoim zdaniem wygodniejsze. Warto wypróbować każdy z rodzajów manetek przed decyzją o zakupie – może zdarzyć się tak, że z jakiegoś powodu zdecydowanie bardziej będzie Ci odpowiadał jeden z nich.

Warto natomiast zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów – standardem są manetki, które wyraźnie klikają przy każdej zmianie biegu. Manetki starszego typu, które poruszają się płynnie i wymuszają zmianę biegu „na wyczucie”, są niewygodne i dawno już wyszły z użycia.

Holender – dodatkowe wyposażenie

Torba do przewozu psa marki Trixie
Torba do przewozu psa marki Trixie
Rowery miejskie są dostarczane w gotowych, dobrze przemyślanych konfiguracjach, więc wybierając sprzęt, możesz kierować się własnymi upodobaniami. Standardowym wyposażeniem roweru miejskiego są błotniki, oświetlenie, tylny bagażnik, dzwonek i osłona łańcucha. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić w sklepie, aby zamieniono Ci siodełko (czy inny element wyposażenia roweru) na model bardziej dla Ciebie odpowiedni.

Do roweru można dokupić koszyk na zakupy,sakwy do transportu bagażu i wiele innych dodatków – rynek tego typu akcesoriów jest olbrzymi. Absolutną koniecznością jest oświetlenie, inne akcesoria kupuj według gustu i potrzeby.

Czy wiesz że, możesz dokupić do roweru mocowaną na kierownicy torbę do przewozu… zwierząt?

O dodatkowym wyposażeniu roweru czytaj w artykułach: Jak kupować siodełko? oraz Jak kupować akcesoria do roweru?

Holender – producenci i ceny

Rowery miejskie produkowane są przez niemal wszystkie liczące się wytwórnie rowerów. Do najbardziej „kultowych” wytwórców klasycznych „holendrów” należą firmy z Niemiec, Holandii i pozostałych krajów Beneluxu, jak między innymi:

  • Batavus
  • Gazelle
  • Sparta
  • Kettler
  • KTM

Równie piękne rowery pochodzą jednak z innych wytwórni – w tym polskich – godne polecenia są rowery rodzimych producentów: Kross i Medano, jak również wskrzeszonej niedawno marki Romet.

Ceny nowych rowerów miejskich stylizowanych na „holendry” zaczynają się już od kilkuset złotych za podstawowe modele. Wraz ze wzrostem jakości dodatkowego osprzętu cena rośnie – w zasadzie bez górnej granicy.

Rozsądnie jest zakładać budżet w granicach co najmniej 1200 złotych w przypadku roweru nowego i 500 – 700 złotych w przypadku używanego.

Holender ok. 1000 zł Holender do 2500 zł
Stylizowany, 3-biegowy rower KROSS Nuovo Klasyczny Batavus
Stylizowany, 3-biegowy rower KROSS Nuovo Klasyczny Batavus

Cruiser marki Trek
Cruiser marki Trek

Ciekawą odmianą roweru miejskiego jest cruiser – rower rodem ze Stanów Zjednoczonych o fantazyjnie ukształtowanej (obowiązkowo stalowej!) ramie, często bogato wykończony chromowanymi elementami. Jest on nieco mniej praktyczny (przeważnie nie ma bagażnika, nie zawsze na wyposażeniu jest też oświetlenie), jednak jego wygląd sprawi, że chyba każdy będzie się za Tobą oglądał…

Szybki rower miejski – charakterystyka

Dla tych rowerzystów miejskich, którzy chcieliby zasmakować wiatru we włosach i nie unikają jazdy wśród samochodów, dobrym wyborem może być szybki rower miejski. Rowery takie posiadają charakterystykę podobną do rowerów crossowych czy szosowych, jednak wyposażone są w osprzęt przeznaczony do jazdy miejskiej. Siedząc w siodełku, przyjmuje się mocno pochyloną sylwetkę, poświęcając tym samym komfort jazdy na rzecz szybkości.

W przeciwieństwie do „holendra” rower do szybkiej jazdy po mieście powinien być lekki i zwrotny. Te cechy pozwalają sprawnie poruszać się po zatłoczonych, miejskich arteriach. Rower taki charakteryzuje się zwartą konstrukcją ramy, sportowym zestawem przełożeń i siodełkiem umieszczonym zazwyczaj ponad poziomem kierownicy.
Szybki rower miejski marki Marin

Ogumienie szybkiego roweru miejskiego to wąskie, gładkie opony do jazdy po asfalcie (tzw. slicki) . Rowerzysta na takim rowerze jest mocno pochylony, dzięki czemu stawia mniejszy opór aerodynamiczny i może pedałować z większą mocą.

Szybki rower miejski – waga

W przypadku szybkiego roweru miejskiego niska waga jest bardzo ważna. Rower do szybkiej jazdy po mieście powinien ważyć około 10 kg i raczej nie więcej niż 15 kg (w przypadku wersji z błotnikami, bagażnikiem i oświetleniem).

Szybki rower miejski – osprzęt

Podobnie jak w „holendrach” dobrym wyborem będzie piasta wielobiegowa, chociaż część rowerów jest wyposażona w zewnętrzne przerzutki montowane na ramie, które są lżejsze i lepiej dostosowane do dynamicznej jazdy.

W tego typu rowerach raczej nie stosuje się hamulców uruchamianych poprzez kręcenie pedałami do tyłu, znanych z „holendrów”, gdyż są one po prostu zbyt słabe do dynamicznej jazdy. Rowery z tej kategorii często wyposażone są w związku z tym w hamulce tarczowe. Absolutnym minimum są hamulce typu „V”, czyli popularne V-brake.

Szybki rower miejski – producenci i ceny

Większość producentów posiada w swojej ofercie rowery „urban” – to właśnie rowery do szybkiej jazdy w miejskiej dżungli. Jeżeli szukamy dopracowanych w najdrobniejszych szczegółach (i przez to często bardzo drogich) konstrukcji to można zerknąć na pojazdy takich producentów, jak:

  • Trek
  • Scott
  • Felt
  • Cube

Nowy, szybki rower do jazdy po mieście to spory wydatek – należy zakładać, że nie uda Ci się zbić ceny poniżej 2000 zł za rower z dobrym osprzętem. Rzecz ma się lepiej w przypadku sprzętu używanego – dobry okaz można „ustrzelić” już za niecały 1000 zł.

Szybki rower miejski ok. 2500 zł Szybki rower miejski ok. 3500 zł
KROSS Street Scraper 8 – polski rower do miejskich pościgów – w niczym nie ustępuje produktom zagranicznej konkurencji. Niestety również cena nie różni się od tych światowych – 2499 złotych Trek Soho – uniwersalny rower do poruszania się w miejskiej dżungli, w Wielkiej Brytanii wyceniony na 800 funtów (ok. 3500 złotych)
KROSS Street Scraper 8 – niestety obecnie nie produkowany już polski rower do miejskich pościgów – w niczym nie ustępuje produktom zagranicznej konkurencji. Niestety również cena nie różni się od tych światowych – 2499 złotych. Trek Soho – uniwersalny rower do poruszania się w miejskiej dżungli, w Wielkiej Brytanii wyceniony na 800 funtów (ok. 3500 złotych).

Podsumowanie

Wybierając rower miejski, warto odpowiedzieć sobie na pytania z początku artykułu:

ikona znak zapytania Czy są drogi rowerowe i jaka jest ich jakość?
Jeśli są, to właściwie możesz zdecydować się zarówno na holendra, jak i na szybki rower miejski. Decyzja należy do Ciebie. Jeśli natomiast dróg rowerowych nie ma lub są nieliczne i w kiepskim stanie i zakładasz, że będziesz poruszać się po ulicach, pomyśl raczej o szybkim rowerze miejskim. Jako zwrotny i lekki pojazd lepiej poradzi sobie w dynamicznym ruchu ulicznym niż powolny holender, chociaż jadąc na tym ostatnim, dzięki wyprostowanej pozycji, mamy lepszą możliwość obserwacji otoczenia. 

ikona znak zapytania Czy ruch uliczny jest natężony czy spokojny?
Jeśli mieszkasz w niewielkiej miejscowości, w której ruch uliczny nie jest duży i jest małe prawdopodobieństwo, że będziesz musiał lawirować między ciężarówkami w korku, możesz rozważyć zakup holendra. Jeśli natomiast wiesz, że będziesz poruszać się po bardzo zatłoczonych ulicach i dla własnego bezpieczeństwa możesz potrzebować szybszego i bardziej zwrotnego pojazdu z mocnymi hamulcami, odradzamy holendra, a sugerujemy szybki rower miejski.

ikona znak zapytania Jaka jest kultura jazdy kierowców samochodów?
Patrz: odpowiedź na poprzednie pytanie.

ikona znak zapytania Jak szybko chcesz się przemieszczać?
Jeśli zależy Ci na dość szybkiej jeździe, jednak cenisz sobie zalety roweru miejskiego i nie chcesz decydować się np. na niezbyt wygodny rower szosowy, rozważ zakup szybkiego roweru miejskiego. Jeśli natomiast ponad prędkość przedkładasz wygodną, wyprostowaną pozycję, a być może też klasyczny wygląd swojego jednośladu, wybierz klasycznego holendra.

ikona znak zapytania Czy Twój nowy rower ma mieć ramę „damską” czy „męską”?
Nazwy te celowo podaliśmy w cudzysłowach – wybór absolutnie nie zależy bowiem wyłącznie od płci. Na tak zwaną damkę dużo łatwiej się wsiada i z niej zsiada, co jest olbrzymią zaletą w ruchu miejskim. Jeśli myślisz o damce to do wyboru pozostaje tylko rower typu holender.

Rama typu „męskiego” zapewnia z kolei znacznie większą sztywność, która przekłada się na dynamikę jazdy i pewność prowadzenia przy znacznej prędkości. Decydując się na takie rozwiązanie, możesz wybrać pomiędzy statecznymi holendrami a szybkimi ścigaczami – kieruj się własnym gustem i zdrowym rozsądkiem.

 ————————————————————————————————————————————————————————————–

Konsultacja merytoryczna:
Cyklotur – sklep rowerowy

Jaki rower kupić? Cześć II – rower miejski 4.67/5 (93.33%) 3 votes

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

x
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij znajomym!