Jaki rower kupić? Część III – rower górski

Jeśli na podstawie informacji z pierwszej części artykułu o rowerze wnioskujesz, że rower górski będzie najodpowiedniejszy dla Ciebie, dowiedz się, co to za rower i co musisz o nim wiedzieć, jeśli chcesz go kupić. Czy wiesz, co to są rowery Cross Country?

Rower górski – charakterystyka

Prawdziwe rowery górskie to wytrzymałe maszyny do jazdy w trudnym, górskim terenie. Wytrzymała rama, kształt wymuszający pochyloną pozycję ciała oraz szerokie opony z wyraźnym, terenowym bieżnikiem sprawiają, że nie sposób pomylić tego typu roweru z innym. Najczęściej spotyka się rowery górskie na kołach o średnicy 26 cali (choć zdarzają się też modele na większych kołach, tzn. 29ery, które dość szybko zdobywają popularność także na polskim rynku).

Przeznaczenie rowerów górskich może być różne. rowery górskie ze sztywną ramą i amortyzowanym widelcem, czyli tak zwane hardtaile. Ich najbardziej zaawansowaną odmianą są lekkie i szybkie maszyny do wyścigów Cross Country (XC) – to ta dyscyplina, w której olimpijskie złoto zdobyła dla Polski Maja Włoszczowska. Inne typy rowerów górskich mogą służyć do karkołomnych zjazdów w terenie czy do akrobacji na specjalnie skonstruowanych trasach. My zajmiemy się najpopularniejszym i najbardziej uniwersalnym typem roweru – hardtailem, który dla uproszczenia nazwiemy rowerem do XC.Wyścigowy rower górski marki Giant
Wyścigowy rower górski marki Giant

Rowery do Cross Country pozwalają użytkownikowi na szybkie i pewne przemieszczanie się po leśnych ścieżkach i górskich wertepach.

Zaawansowane elementy zespołu napędowego pozwalają zredukować wysiłek potrzebny do pokonywania wzniesień, a amortyzowany widelec pozwala szybko jeździć po wyboistych trasach i zachować przyczepność niezbędną do skutecznego hamowania.

Sprawność na stromych podjazdach i szybkość okupiona jest dość mocno pochyloną sylwetką rowerzysty. Sztywna rama nie wpływa dobrze na komfort, choć ten polepszają nieco grube opony i przedni amortyzator.

Rama

Podobnie jak w przypadku innych rodzajów roweru, bardzo istotny jest dobór dobrej ramy, jednak w przypadku roweru górskiego równie istotną rolę odgrywa dobrej jakości osprzęt. Z tego też powodu rowery górskie bardzo często składane są na zamówienie z dobranych przez kupującego komponentów.

Podstawę konstrukcji roweru stanowi rama i nie warto na niej oszczędzać. Dlatego polecamy zakup ramy wyprodukowanej przez jednego z uznanych producentów rowerów górskich – zazwyczaj pozwoli ona cieszyć się wieloma kilometrami bezpiecznej i wygodnej jazdy.

W zasięgu portfela zwykłego śmiertelnika znajdują się ramy stalowe i aluminiowe. Ramy stalowe mogą być wykonane ze stali hi-ten albo Cr-Mo. Ten pierwszy stop jest tani i wytrzymały, ale bardzo ciężki (dlatego też nie polecamy ram z tego materiału). Dobre ramy ze stali Cr-Mo mogą mieć podobną wagę do tanich ram aluminiowych, a na ich plus można zaliczyć zdolność do pochłaniania drgań i teoretycznie większą odporność na pękanie. Wszystkie ramy stalowe mają bardzo dobre właściwości konstrukcyjne (pochłaniają drgania), niestety są podatne na korozję. Dobra stalowa rama może być wielokrotnie droższa od ramy aluminiowej.

Aluminium, a właściwie jego stopy z innymi metalami, jest materiałem zdecydowanie lżejszym od stali. Nieco mniejsza wytrzymałość wymaga jednak starannej obróbki ((stąd warto dopłacić do ramy renomowanego producenta, która – pomimo niskiej wagi – zapewni świetne wrażenia z jazdy i wysoką trwałość). Popularność tego materiału doprowadziła do znacznej obniżki cen ram aluminiowych i poprawy ich dostępności. Ramy aluminiowe, ze względu na brak zdolności pochłaniania drgań, są jednak uważane za dość mało komfortowe.

Obecnie najczęściej spotykane są ramy aluminiowe i na pewno nie będzie to zły wybór dla początkującego rowerzysty. Dobrej jakości aluminiową ramę można kupić już za 400 złotych.

Do dobrych producentów ram możemy zaliczyć między innymi:

  • Trek
  • Giant
  • Author
  • Wheeler
  • Marin
  • GT

Dla początkującego rowerzysty lepszym wyborem będzie kupno gotowego, najlepiej markowego roweru. Jak rzadko kiedy sprawdza się tu zasada „im droższy, tym lepszy”. Droższe przerzutki będą działały precyzyjniej, droższy widelec zapewni lepszą przyczepność oraz komfort jazdy, droższe hamulce będą odporniejsze na działanie błota i skuteczniejsze, a droższa rama będzie lżejsza i wytrzymalsza – zauważy to i doceni każdy amator terenowych przepraw.

Powyższe nie oznacza jednak, że rower tańszy musi być złej jakości – kieruj się zdrowym rozsądkiem i dostępnym budżetem. Znaczną jego część przeznacz na ramę dobrej jakości, zaś resztę na osprzęt stosowny do Twoich planów i umiejętności. 

Osprzęt

Dwaj główni producenci osprzętu do rowerów górskich – SRAM i Shimano, trafnie opisują przeznaczenie poszczególnych grup osprzętu:

Charakterystyka Nazwa grupy osprzętu Shimano Nazwa grupy osprzętu Sram
początkujący, rekreacyjni rowerzyści terenowi, jazda w lekkim terenie Altus i Acera X3
dobrej jakości osprzęt do rekreacyjnej jazdy w każdym terenie Alivio X4
dobrej jakości osprzęt dla początkujących rowerzystów wyścigowych Deore X5
grupy dla kolarzy regularnie biorących udział w zawodach i/lub nie unikających forsownych wypraw w ciężkim terenie SLX i Deore XT X7 i X9
najwyższej jakości osprzęt dla sportowców i najambitniejszych turystów XTR X0, XX
bardzo mocny osprzęt przeznaczony do ekstremalnych zjazdów i akrobacji rowerowych Saint X0, DH

Poszczególne grupy różnią się precyzją działania, odpornością na trudne warunki i wytrzymałością. Warto przy tym pamiętać, że na Twoje bezpieczeństwo jazdy wpływa jakość hamulców i dlatego warto zadbać, by były one jak najwyższej klasy.

W przypadku zakupu gotowego, markowego roweru masz mieć pewność, że jest on złożony taki sposób, by jego elementy ze sobą współgrały. Najczęściej jest też tak, że grupa osprzętu opisana jedną nazwą (np. kompletna grupa SLX) będzie jako całość działała idealnie.

W przypadku mieszania różnych grup i producentów osprzętu, należy wcześniej upewnić się co do kompatybilności danej kombinacji.

Jakość osprzętu może decydować o bezpieczeństwie jazdy! Rowery nie posiadające przynajmniej osprzętu z wymienionych powyżej grup oraz tzw. rowery marketowe nie są rowerami górskimi i mogą okazać się zawodne i niebezpieczne w trudnym terenie!

Amortyzacja

Z uwagi na nierówności terenu, po którym porusza się rowerzysta górski, bardzo przydatnym elementem wyposażenia roweru górskiego jest amortyzator. Rower górski może być wyposażony w tylko w amortyzator przedni albo w amortyzator przedni i tylny. Rowery z amortyzacją obu kół najlepiej nadają się do jazdy w trudnym terenie, ale są bardzo skomplikowane konstrukcyjnie i drogie.

„kultowy” amortyzator Bomber firmy Marzocchi
„Kultowy” amortyzator Bomber
firmy Marzocchi
Z naszego doświadczenia wynika, że zazwyczaj warto przeznaczyć większą sumę (minimum ok. 500 zł) na przedni amortyzator. Zdecydowanie nie warto kupować taniego roweru z tylnym amortyzatorem, którymi często kuszą nas mało znani producenci – rowery takie zwyczajnie się nie sprawdzają i często jeździ się na nich nawet gorzej niż na hardtailach z tej samej półki cenowej! Działający, dobrze zaprojektowany i względnie niezawodny rower z amortyzacją obu kół to wydatek minimum 4500 zł.

Amortyzatory to bardzo ważne elementy konstrukcji roweru – bezpieczeństwo w jeździe terenowej gwarantują tylko amortyzatory markowe!

Uznane marki producentów amortyzatorów do jazdy górskiej to m.in.:

  • Manitou
  • Marzocchi
  • Rock Shox
  • Fox Racing Shox
  • Magura

Producenci i ceny

Na polskim rynku obecna jest większość światowych marek rowerów górskich jest więc w czym wybierać. W zależności od zasobności portfela, można zdecydować się na tańszą markę popularną, na przykład:

  • Giant
  • Kelly’s
  • Kross
  • Author

albo na droższe rowery nieco bardziej „snobistycznych” marek, na przykład:

  • Trek
  • Scott
  • GT
  • Cannondale
  • Specialized

Większość z wymienionych powyżej firm ma w swojej ofercie zarówno rowery tanie jak i bardzo drogie, wyczynowe maszyny.

Prawdziwy snobizm to w kolarstwie ramy (i rowery) robione ręcznie, na zamówienie. W Polsce zajmują się tym firmy takie jak:

  • BioBike
  • Orłowski
  • Olsh
  • Sikorsky

Dobrej jakości rower górski z osprzętem z grupy przeznaczonej do jazdy rekreacyjnej można kupić już za niewiele ponad 1000 zł, górna granica ceny praktycznie nie istnieje. Warto zwrócić uwagę na wyprzedaże i modele z minionych sezonów – oszczędności często sięgają kilkuset złotych, a nawet kilku tysięcy złotych. Z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa jazdy przez zużyte komponenty nie polecamy kupna używanego roweru górskiego niedoświadczonym klientom.

Rower górski do 1100 zł Rower górski za 17400 zł ($5999,99)
Kellys Viper - bardzo przyzwoity rower do rekreacyjnej jazdy w terenie. Uwaga! W Internecie można znaleźć oferty na ten model z ubiegłych lat produkcji w cenie poniżej 900 złotych – warto szukać tego typu okazji jeżeli najnowszy osprzęt nie jest Twoją ideą fix a szukasz oszczędności. GT Zascar Carbon Team XX – profesjonalna maszyna do wyścigów w terenie. Nie na kieszeń zwykłego człowieka jednak i takie rowery sprzedają się w Polsce.
Kellys Viper – przyzwoity rower do rekreacyjnej jazdy w lekkim terenie. Nie nadaje się do agresywnej jazdy.  GT Zaskar Carbon Team XX – profesjonalna maszyna do wyścigów w terenie. Nie na kieszeń zwykłego człowieka jednak i takie rowery sprzedają się w Polsce.

 

 ————————————————————————————————————————————————————————————–

Konsultacja merytoryczna:
Cyklotur – sklep rowerowy

Jaki rower kupić? Część III – rower górski 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

x
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij znajomym!