Jaki rower kupić? Część IV – rower trekkingowy

Jeśli na podstawie informacji z pierwszej części artykułu o rowerze wnioskujesz, że rower trekkingowy jest tym, którego poszukujesz, dowiedz się, co to za rower i co musisz o nim wiedzieć, jeśli chcesz go kupić. Czy wiesz, co to są sakwy?

Rower trekkingowy – charakterystyka

Rowery trekkingowe stanowią kompromis pomiędzy komfortem klasycznego roweru miejskiego, szybkością roweru szosowego i dzielnością terenową roweru górskiego. Znajdziesz tu więc:

  • opony o terenowym bieżniku, ale węższe i gładsze od tych używanych w rowerach górskich,
  • amortyzowany widelec przedni o skoku nieco mniejszym niż w rowerze górskim,
  • 28-calowe koła na wzór rowerów szosowych,
  • możliwość regulacji pozycji za kierownicą często aż do osiągnięcia komfortowej, wyprostowanej sylwetki znanej z miejskich znanej z „holendrów”.

Rowery takie świetnie sprawdzają się w dalekich wyprawach, zazwyczaj są fabrycznie wyposażone w bagażnik i przez to przystosowane do montażu sakw (toreb na bagaż mocowanych do bagażnika) i pozwalają na dostosowanie sylwetki rowerzysty do indywidualnych potrzeb. Priorytetem jest tutaj znaczna ładowność i wysoki komfort, pozwalający na pokonywanie znacznych dystansów.

Rowery crossowe to rowery trekkingowe pozbawione błotników, bagażników i innego dodatkowego osprzętu. Są mniej uniwersalne, ale też znacznie lżejsze – dzięki temu lepiej służą rekreacyjnej jeździe o sportowym zacięciu.


Damski rower crossowy Author
Trzeba jednak pamiętać, że uniwersalność osiągnięta jest tu kosztem osiągów możliwych do uzyskania na wyspecjalizowanych maszynach. Na rowerze trekkingowym czy crossowym nie pojedziesz tak szybko, jak szosówką. Rower taki nie poradzi też sobie na szybkich, kamienistych zjazdach i mimo bardzo elastycznych ustawień nie będzie Ci tak wygodnie jak na klasycznej, miejskiej damce.

Rama

Podobnie jak w przypadku innych rowerów podstawę konstrukcji stanowi rama i nie warto na niej oszczędzać. Laikowi trudno jednak będzie dobrać ramę do specyfiki jazdy, dlatego należy zaopatrzyć się w dowolną markową ramę do roweru trekkingowego – pozwoli ona cieszyć się wieloma kilometrami bezpiecznej i wygodnej jazdy.

W zasięgu portfela zwykłego śmiertelnika znajdują się ramy stalowe i aluminiowe. Oba materiały są godne polecenia i oba mają swoje wady i zalety. Dobrą, aluminiową ramę można kupić za około 500 zł.

Obecnie najczęściej spotykane są ramy aluminiowe i na pewno nie będzie to zły wybór dla początkującego rowerzysty. Są one znacznie lżejsze od swoich stalowych odpowiedników i choć same w sobie są nieco mniej komfortowe, jazdę uprzyjemni na pewno amortyzowany widelec i wygodne siodełko.

Dobre ramy do rowerów trekkingowych i crossowych produkują między innymi:

  • Trek
  • Giant
  • Author
  • Kross
  • Wheeler
  • Marin
  • Kelly’s
  • Accent

Osprzęt

Podobnie jak w przypadku roweru górskiego niebagatelną rolę w jakości roweru trekkingowego odgrywa osprzęt, w jaki wyposażony jest rower. W modelach trekkingowych nie ma co prawda mowy o ekstremalnych naprężeniach, na które narażone są maszyny wyścigowe, ani o niebezpieczeństwach związanych z górskimi zjazdami, jednak precyzja zmiany biegów i skuteczność hamulców są zawsze w cenie.

Do niedawna rowery górskie i trekkingowe korzystały z tych samych grup osprzętu. Wraz ze wzrostem popularności „trekkingów” pojawiły się grupy osprzętu dedykowane właśnie tej grupie rowerów. Charakterystyka jazdy na rowerze trekkingowym pozwala jednak wykluczyć z kręgu zainteresowań kilka typowo górskich czy sportowych grup.

Charakterystyka Nazwa grupy osprzętu Shimano Nazwa grupy osprzętu Sram
początkujący, rekreacyjni rowerzyści terenowi, jazda w lekkim terenie Altus i Acera X3
dobrej jakości osprzęt do rekreacyjnej jazdy w każdym terenie Alivio X4
grupy dla kolarzy regularnie biorących udział w zawodach i/lub nie unikających forsownych wypraw w ciężkim terenie SLX i Deore XT X7 i X9

Amortyzacja

Amortyzator RST
Amortyzator RST
Z uwagi na nierówności terenu, po którym często porusza się rowerzysta na rowerze trekkingowym, bardzo przydatnym elementem wyposażenia roweru jest widelec amortyzowany. Amortyzatory do rowerów trekkingowych mają zupełnie inne zastosowanie i są znacznie tańsze od „ich górskich” odpowiedników, przez co mają mniejszy skok i są nieco mniej wytrzymałe, jednak przy rozsądnej eksploatacji na pewno posłużą przez wiele lat. Nie warto jednak przeznaczać wielkich sum na profesjonalny widelec – wystarczy średniej jakości markowy amortyzator. Rozsądnym wyborem dla początkującego rowerzysty wydają się np. amortyzatory firm Suntour, Marzocchi i RST.

Uwaga! Amortyzator to „słaby punkt” konstrukcji roweru i jest on narażony na ogromne naprężęnia – bezpieczeństwo w jeździe terenowej gwarantują więc tylko amortyzatory markowe!

Wyposażenie dodatkowe

Rower trekkingowy to sprzęt z powodzeniem stosowany do dalekich wypraw. Przy kupnie warto więc zwrócić uwagę na wyposażenie umożliwiające mocowanie sakw (bagażnik, otwory montażowe w ramie), wygodne siodełko zapewniające komfort w trakcie jazdy na długich dystansach, a także błotniki i oświetlenie możliwość jazdy w gorszych warunkach pogodowych.
O dodatkowym wyposażeniu roweru czytaj w artykułach: Jak kupować siodełko? oraz Jak kupować akcesoria do roweru?

Producenci i ceny

Producenci rowerów trekkingowych to między innymi:
 

  • Trek
  • Giant
  • Author
  • Kross
  • Wheeler
  • Marin
  • Kelly’s
  • Unibike
  • Accent

Dobrej klasy, podstawowy rower trekkingowy kupisz już za 1400 zł jednak wraz ze wzrostem wymagań oraz planowanych wypraw i coraz wyższymi klasami zainstalowanego w rowerze osprzętu rośnie też cena. Trudno określić górną granicę wydatków, jako że zapalony rowerzysta zawsze znajdzie pretekst, by coś usprawnić, dokupić lub wymienić. Zdrowy rozsądek podpowiada, by nie wydawać na pierwszy rower trekkingowy więcej niż 3000 zł.

Rower trekkingowy do 1500 zł Rower trekkingowy do 3000 zł
Kross Tonne – przyzwoity, podstawowy rower trekkingowy  Kellys Clipper - dobrej klasy rower trekkingowy
Kross Tonne – przyzwoity, podstawowy rower trekkingowy Kelly’s Clipper – dobrej klasy rower trekkingowy

 

 ————————————————————————————————————————————————————————————–

Konsultacja merytoryczna:
Cyklotur – sklep rowerowy

Jaki rower kupić? Część IV – rower trekkingowy 3.50/5 (70.00%) 4 votes

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

x
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij znajomym!