Zaznacz stronę

Droższe z kartonu, tańsze z polipropylenu, a może „gnieciuch”? Coraz większa liczba miłośników fotografii decyduje się na zakup tła, systemu zawieszenia i stworzenie własnego studia. Jakie wybrać? Sprawdzamy.

Rodzaje

Fotografia studyjna bez tła? Niemożliwe. Profesjonalne studia używają dużych systemów – cykloram, ale w warunkach  domowych możesz je z powodzeniem zastąpić, kupując odpowiednie tło z systemem zawieszenia. W zależności od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć, możesz wybrać:Tło kartonowe
Tło kartonowe, Savage

Tło kartonowe (papierowe)

Uważane za najlepsze, najbardziej uniwersalne. Dlaczego? Przede wszystkim jest idealnie gładkie, dzięki czemu na zdjęciu nie widać faktury nawet w przypadku dużej głębii ostrości, zbliżeń, podświetleń. Jego neutralność sprawia, że znajduje się w każdym, profesjonalnym studio fotograficznym. Wady? Jest ich kilka. Nie można go prać, czyścić, należy uważać na zagniecenia – takie tło fotograficzne szybko ulega zniszczeniu. Zniechęca też cena – jest dość wysoka w porównaniu z innymi rodzajami i wynosi około 300 złotych za rolkę.

Tło tekstylne (materiałowe)

Tło muślinowe, Phottix
Tło muślinowe, Phottix
W tym wypadku można wyróżnić kilka typów:

tło winylowe – ma swoich zwolenników, jest trwalsze niż kartonowe, odporne na działanie wody i innych czynników, które w przypadku innego rodzaju tła mogą powodować uszkodzenia mechaniczne. Daje efekt naturalnego odbłysku.

tło polipropylenowe – zamiennik tła kartonowego, używany często ze względu na niską cenę, za którą idzie też niestety gorsza jakość – tło polipropylenowe przy dużych zbliżeniach i sporej głębi ostrości wygląda na zdjęciach mniej korzystnie, jego faktura staje się bardzo wyraźna i widoczna, co sprawia, że fotografie wymagają bardziej dokładnej Tło Fomei gnieciuch
Tło Fomei – gnieciuch
obróbki.
Zalety? Jest trwalsze niż tło kartonowe, dużo trudniej je zniszczyć.

tło flizelinowe – ma oryginalną, nierówną fakturę, która w tym wypadku jest zaletą, pozwala na osiągnięcie ciekawych efektów. Takie tło z pewnością nie sprawdzi się jako uniwersalne, ale można je dokupić jako ciekawy gadżet – jest dość tanie.

tło muślinowe – stosunkowo kosztowne, ale polecane przez ekspertów jako świetne tło do portretów. Ma dobrą gramaturę, jest bardzo wytrzymałe, ale uwaga – trzeba je od czasu do czasu prasować. Najczęściej występuje w barwie czarnej i białej.

„gniecich” – tło teksturowe wykonane z gniecionego materiału, np. bawełny, z ciekawym wzorem, fakturą. Przydatne podczas wykonywania portretów lub aktów. Należy pamiętać, że nie jest to tło neutralne, jego faktura jest widoczna na zdjęciu – stosuje się je w celu osiągnięcia konkretnego efektu. Zalety tła typu „gnieciuch”? Możliwość prania, brak konieczności martwienia się o to, że tło będzie wymagać prasowania.

Należy pamiętać, że tła materiałowe, w zależności od gramatury, mniej lub bardziej przepuszczają światło, podczas gdy kartonowe o dobrej gramaturze w dużej mierze je zatrzymują.

Tła do fotografii produktowej

Namiot bezcieniowy z czarnym tłem, Fomei
Namiot bezcieniowy z czarnym tłem, Fomei
Osoby, które zajmują się fotografią reklamową albo fotografują przedmioty do sklepów internetowych i na aukcje, powinny rozważyć zakup jednego ze specjalnych rodzajów tła:

tło lustrzane – wykonane z płyty plastikowej albo akrylowej metalizowanej, wybłyszczonej chemicznie. Może być klasyczne, białe lub czarne. Pozwala uzyskać efekt odbicia – w zależności od koloru mniej lub bardziej wyraźnego.

stół bezcieniowy
– podświetlany stół, który pozwala fotografować przedmioty bez efektu cienia. Pozwala zaoszczędzić czas konieczny na obróbkę zdjęć.

namiot bezcieniowy
– podobnie jak stół bezcieniowy, pozwala fotografować przedmioty do sklepów internetowych, na aukcje. Takie namioty zapewniają stabilność temperatury barwowej i równomierne rozproszenie światła. Namiot jest składany, łatwo go przenosić. W ofercie są modele  z tłem w różnych kolorach: białym, czarnym, czerwonym, niebieskim.

Tło cyfrowe? Oczywiście: oprócz tych dostępnych w programach do obróbki zdjęć, można dokupić specjalne, dodatkowe zestawy teł (są dostępne np. w ofercie Savage). Czy pozwalają na osiągnięcie opdobnego efektu jak w studio? Wystarczy Sprawne posługiwanie się programami do obróbki.

Wykonanie

Poza materiałem, należy zwrócić uwagę na kilka innych czynników związanych z wykonaniem tła. Należy sprawdzić przede wszystkim:

Czy tło jest błyszczące czy matowe?
Tło matowe jest najbardziej powszechne i  zarazem uniwersalne. Tło błyszczące zapwenia efekt naturalnego odbłysku, co sprawia, że obróbka fotografii w programach graficznych nie jest konieczna.

Czy tło jest bezszwowe?
Brak szwów w przypadku tła materiałowego (np. muślinowego) to zaleta. Dzięki temu powierzchnia widoczna na zdjęciu jest idealnie gładka. Nie wolno mylić braku szwów z brakiem wykończenia – jeśli kupujesz materiałowe tło, musisz sprawdzić, czy posiada zabezpieczone przed pruciem brzegi.

Czy tło jest podgumowane?
Niektóre tła fotograficzne materiałowe są dodatkowo podgumowane, co sprawia, że stają się cięższe, nie gną się tak, jak standardowe. Sprawdzają się podczas wykonywania portretów do dokumentów, zdjęć reklamowych. Uwaga – ewentualne zagniecenia tła podgumowanego trudno usunąć, dlatego należy je odpowiednio przechowywać.

Czy tło ma równomierną strukturę?
Tanie tła materiałowe mogą mieć nierówną gramaturę, przez co tworzą się prześwity wyglądające niekorzystnie na zdjęciach. Dotyczy to przede wszystkim teł z tkanin polipropylenowych: flizeliny oraz popularnej agrowłókniny. Ta ostatnia cieszy się powodzeniem wśród fotografów-amatorów ze względu na niską cenę – można kupić ją w każdym sklepie z materiałami. Profesjonaliści przestrzegają jednak przez jej jakością – nawet po wielokrotnym złożeniu, nie gwarantuje efektu gładkiego, nieprześwitującego tła.

Parametry

Gęstość (gramatura)

Materiał, z którego wykonane jest tło, jest bardzo ważny, ale równie istotna jest jego gęstość, czyli gramatura.
Podaje się ją najczęściej w gramach na metr kwadratowy: g/m2. W ofercie są dostępne tła o gramaturze od 60 g/m2 do 300 g/m2.

Najbardziej powszechne są tła kartonowe o gęstości 120-150 g/m2. To zadowalająca gramatura, dobrze sprawdzająca się w domowym użytku. Tła materiałowe ze względu na niejednolitą fakturę powinny gęstość większą niż 100 g/m2, co pozwala uniknąć prześwitów.

Niektórzy producenci podają także grubość tła w milimetrach. Im większa, tym mniej światła będzie przepuszczać.

Rozmiar

Bardzo istotnym parametrem, który decyduje o możliwościach kadrowania jest szerokość i wysokość tła. Zanim zdecydujesz się na konkretne wymiary, przemyśl i sprawdź, czy warunki lokalowe pozwolą Ci na rozstawienie tła z systemem zawieszenia.

Do wyboru masz standardowy zakres wymiarów:

  • 1,3-3 m szerokości
  • 4,5-11 m długości

6-metrowe tło w zupełności wystarczy do fotografii portretowej w studio domowym. Zdjęcie: Savage
6-metrowe tło w zupełności wystarczy
do fotografii portretowej w studio domowym. Zdjęcie: Savage
Szerokość – w przypadku fotografii produktów, niewielkich przedmiotów sprawdzą się tła o najmniejszej szerokości (1,3 m), ale fotografia portretowa wymaga szerszego kadru – w tym wypadku zaleca się zakup tła o min. 1,6 m szerokości. Osoby, którym marzą się szersze kadry, przydatne np. w przypadku aktów, powinny pomyśleć o zakupie szerszego tła – 2-3-metrowego.

Długość
– 4,5-5-metrowe rolki teł w zupełności wystarczą amatorom decydującym się na własne domowe studio. O większej długości powinny pomyśleć osoby decydujące się na tło kartonowe, które od czasu do czasu trzeba przycinać ze względu na zabrudzenia, uszkodzenia mechaniczne.

Wzory, kolory

W przypadku wyboru białego tła fotograficznego najlepiej sprawdza się kartonowe. Do zdjęć produktów można użyć stołu albo namiotu bezcieniowego.
Jeśli zależy Ci na czarnym tle, wybierz kartonowe lub tekstylne o dobrej gramaturze. Możesz też wykorzystać tło granatowe, ciemnozielone, a następnie skorzystać z programu do obróbki zdjęć: efekt powinien być podobny.

Oferta wzorów studyjnych teł jest dużo szersza i obejmuje różne wzory, kolory, motywy.. W tabeli znajdziesz kilka przykładów.

 Tło mozaika Tło scenkowe
 Tło mozaika, Rosa  Tło scenkowe, Krysart
 Tło mozaika, Rosa  Tło scenkowe, Krysart
 Tło retro  Tło dziecięce
 Tło retro Savage  Tło dziecięce, rosa
Tło  Accent Savage  Tło dziecięce, Rosa

System podwieszania

Zesaatw do podwieszania teł, Phottix
System przenośny do podwieszania tła, Phottix
Kupując tło, musisz wybrać też system, jaki zastosujesz do jego podwieszania. Do wyboru masz kilka rozwiązań:

System mocowany do ściany lub sufitu
: jeśli masz wystarczająco dużo miejsca na ścianie, suficie i co ważniejsze – zależy Ci an stacjonarnym a nie mobilnym studio, możesz kupić system mocowany. Składa się z wsporników, kołków rozprężających, na które nakłada się tuleję z tłem. Jeśli jest łańcuchowy, pozwala na szybkie zwijanie i rozwijanie tła i odpowiednie naprężanie (łańcuchy są zakończone obciążnikami).

System mocowany do ściany albo sufitu może być przeznaczony do zawieszenia jednego, ale też trzech, czterech, a nawet piętnastu teł (w takim wypadku jest kilkupoziomowy).

System przenośny: składa się ze statywów i poprzeczki, do której mocuje się tuleję. Zalety? Mobilność, na której często zależy osobom zajmującym się fotografią amatorską i korzystają z domowego studia. W ofercie są systemy, które wymagają manualnego zwijania, ale też elektryczne,
Tło przenośne dwukolorowe,
Funsports
które obsługuje się za pomocą pilota.

Uwaga! Kupując system zawieszenia, koniecznie sprawdź minimalną i maksymalną szerokość tulei i dopasuj ją do tła, które posiadasz lub zamierzasz kupić.

Tła przenośne: naciągnięte na ramę rozprężną (podobnie jak blenda). Możesz je wybrać, jeśli na klasyczny system zawieszenia nie znajdziesz miejsca. Przydają się do fotografii w plenerze – pozwalają osiągnąć ciekawe efekty. Tła przenośne są często obustronne, dwukolorowe.

Wszystkie elementy do systemów mocowania tła – tuby, drążek obciążeniowy, kołki rozpierające – można dokupić oddzielnie.

Producenci i ceny

Szukasz dobrego jakościowo tła? Przyjrzyj się bliżej ofercie najbardziej uznanych producentów w branży:

  • Colorama
  • Elfo
  • Fomei
  • Funsports
  • F&V
  • Lastolite
  • Phottix
  • Savage

Systemy zawieszenia znajdziesz w ofercie firm takich jak:

  • Elfo
  • Fomei
  • Funsports
  • Manfrotto
  • Quantuum
  • Terronic

Warto sprawdzić też producentów lustrzanek:

  • Canon
  • Nikon
  • Sony
  • Panasonic

Tło, w zależności od rozmiarów i materiału, z którego jest wykonane, to koszt średnio 50-300 złotych. Można kupić także tła tańsze, za 30-40 zł (polipropylenowe) i dużo droższe, kosztujące nawet ponad 1000 złotych (niektóre kartonowe i winylowe, muślinowe).
System podwieszania mocowany do ściany dostaniesz już za 60-70 złotych, za przenośny musisz zapłacić nieco więcej, minimum 100 złotych. Systemy elektryczne to koszt 450-1000 złotych.

Podsumowanie

Szukasz tła idealnego? Mamy złą wiadomość – nie istnieje. Oczywiście: przeglądając fora dowiesz się, że tła kartonowe sprawdzają się lepiej niż polipropylenowe czy gniecione, mimo iż kosztują więcej i znajdziesz wiele negatywnych opinii na temat używania w fotografii agrowłókniny. Prawda jest jednak taka, że wybierając tło, musisz się kierować swoimi potrzebami i możliwościami lokalowymi. Urządzając amatorskie studio do eksperymentów nie musisz kupować uniwersalnego białego tła kartonowego, możesz kupić tańsze, tekstylne, o ciekawej fakturze które pozwolą Ci osiągnąć oryginalne efekty. Zwróć uwagę na gęstość, gramaturę – w tym wypadku im większa, tym lepiej. Sprawdź, czy wymiary tulei i tła pasują do wybieranego przez Ciebie systemu podwieszania. Kupuj od sprawdzonych producentów.

Życzymy udanego wyboru i niezapomnianych sesji zdjęciowych!

Jakie tło fotograficzne kupić?
4.71 (94.29%) 21 votes