Poradnik prawny

Jak bezpiecznie kupować w sieci?

Kupowanie w sieci jest niewątpliwie bardzo wygodne, jednakże aby uniknąć problemów wynikających z dużej anonimowości w sieci, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad. Jeśli zakupy w Internecie to dla Ciebie nowość i robisz je po raz pierwszy, dobrze się do nich przygotuj.

Komunikacja

Pamiętaj, że do komunikacji ze sklepem będziesz potrzebować adresu e-mail. Wiele sklepów wysyła potwierdzenia zamówień właśnie pocztą elektroniczną (niektóre robią to telefonicznie). Jeśli więc jeszcze nie masz konta pocztowego, załóż je sobie na którymś z darmowych serwerów (Onet.pl, Gmail).

Płatności


Za pobraniem

Tę formę płatności warto wybrać w przypadku, jeśli w danym sklepie robisz zakupy po raz pierwszy, coś budzi Twoje podejrzenia, przeczytałeś niepochlebne opinie o sklepie, mimo tego chcesz coś w nim kupić, a nie masz możliwości skorzystania z innej opcji płatności. Plusem tej formy płatności jest możliwość zapłacenia przy odbiorze przesyłki, minusem wyższy koszt wysyłki uwzględniający opłatę pośrednika np. Poczty Polskiej, InPostu, firmy kurierskiej itp.

Uwaga! Aby sprawdzić zawartość przesyłki przy listonoszu lub kurierze musisz najpierw pokwitować jej odbiór i uregulować płatność. W przypadku przesyłki pocztowej sprawdzenie jej zawartości jest usługą odpłatną i aby z niej skorzystać musisz powiadomić sklep, aby taka usługa została zamówiona w chwili nadania. Jej koszt to dodatkowe 5 zł. Taka przesyłka jest automatycznie awizowana i można ją odebrać tylko i wyłącznie we wskazanej na awizo placówce pocztowej.

Przelew bankowy

Opcja ta jest najdogodniejsza dla posiadaczy elektronicznych kont bankowych. Aktualnie większość banków udostępnia klientom tzw. i- konta (zwane tez e-kontami), czyli dostęp i możliwość zarządzania środkami finansowymi za pośrednictwem Internetu (wówczas opłaty za przelew wynoszą, w zależności od banku, średnio 0,50 - 1 zł). Wybranie takiej opcji płatności wiąże się z niższymi kosztami wysyłki towaru.

Nie musisz jednak posiadać konta elektronicznego, aby móc zapłacić za zakupy przelewem:

  • jeśli posiadasz tradycyjne konto bankowe, możesz zrobić przelew w oddziale, agencji banku zgodnie z obowiązującym cennikiem.
  • jeśli nie posiadasz w ogóle konta w banku, możesz zrobić przelew w każdym banku zgodnie z obowiązującym cennikiem danego banku lub w urzędzie pocztowym (1 % od kwoty przekazu + 5,20 zł)

Szybki transfer

To bardzo wygodna i szybka forma płatności dla posiadaczy kont elektronicznych. Oferowana jest przez wiele banków np. Transfer w mBanku, Pekao24 w banku Pekao SA, iPko w PKOBP SA itp.
Po wybraniu tej formy płatności kupujący jest bezpośrednio kierowany do strony banku, w którym ma rachunek bankowy. Jedyne, co trzeba zrobić, to zalogować się i zaakceptować przelew za pomocą kodów jednorazowych. Kwota i treść przelewu jest już automatycznie zdefiniowana.

Karta płatnicza

Ta opcja płatności dostępna jest dla kart wypukłych (na takiej karcie dane są wytłoczone), niektórych płaskich oraz kart wirtualnych.

Popularne karty wypukłe to :

  • Visa Classic/Gold
  • EuroCard/MasterCard
  • Polcard Classic
  • Dinners Club
  • American Express

Popularne karty płaskie to:

  • Visa Electron
  • Maestro
  • Polcard Bis

Karty wirtualne (eKarty), w przeciwieństwie do innych kart płatniczych, nie muszą mieć postaci karty plastikowej. Banki wydają klientowi tylko kopertę z papierowym wydrukiem zawierającym dane karty: jej numer, datę ważności, imię i nazwisko posiadacza. Płatność kartą wirtualną uznawana jest za bardzo bezpieczną. Karty wirtualne oferowane są m.in. przez mBank i Inteligo.

Każda transakcja kartą płatniczą, zarówno tradycyjną, jak i wirtualną, podlega autoryzacji. Aby dokonać płatności np. w sklepie internetowym, należy podać numer karty, datę ważności oraz dane posiadacza. Wymagane jest podanie kodu CVC2/CVV2 - są to trzy ostatnie cyfry na rewersie karty płatniczej, z prawej strony paska, na którym posiadacz karty składa swój podpis. W przypadku eKart kod CVV2 pobierzesz przez Internet, po zalogowaniu się na swoim koncie w banku.

Po wybraniu opcji płatności kartą kupujący jest kierowany do tzw. strony transakcyjnej, która powinna być również odpowiednio zabezpieczona, a wpisywane dane kodowane. Przykłady takich stron to eCard iDotpay.

Płatność za pośrednictwem karty jest prosta i szybka. Bezpieczeństwo tego typu transakcji w dużym stopniu zależy od tego, czy przestrzegane są podstawowe zasady np. czy sklep zapewnia bezpieczne logowanie przez protokół SSL (bezpieczny protokół komunikacyjny, dzięki któremu Twoje dane są szyfrowane). Informacja o działających zabezpieczeniach SSL powinna znajdować się na stronie sklepu, a podczas samej transakcji przeglądarka internetowa powinna wyświetlać symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu.

Uwaga! Każdy e-mail z prośbą o podanie hasła dostępu do konta czy kodu PIN do karty należy traktować jako próbę wyłudzenia pieniędzy.

Inne opcje płatności

PayPal – płatność za pośrednictwem PayPal może wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa Twoich pieniędzy – polega m.in. na zdeponowaniu środków na koncie PayPal i korzystaniu z nich w sklepach będących partnerami PayPal. Jeśli nie posiadasz środków na koncie, możesz dodać kartę kredytową i korzystać z niej jako źródła środków do sfinansowania zakupów.
Po wybraniu tej formy płatności wystarczy w odpowiednim formularzu wpisać kwotę i adres e-mailowy odbiorcy przekazu. Za wysyłanie pieniędzy przez PayPal nie płaci klient, płaci za to odbierający.

Escrow – jest to transakcja powiernicza i zabezpiecza przede wszystkim kupujących. Korzystając z Escrow kupujący nie przekazuje pieniędzy za zamówienie bezpośrednio do sklepu, lecz wpłaca je na specjalne konto – doskonałym przykładem jest Allegro, gdzie płatności działają w systemie Escrow. Sprzedawca dostaje płatność dopiero wtedy, gdy kupujący potwierdzi otrzymanie zamówienia. Koszt tej usługi ponosi kupujący zgodnie z obowiązującym cennikiem.

Dotpay – system ten umożliwia większość opisanych powyżej form płatności, ale warto wspomnieć, że za pośrednictwem Dotpay można zapłacić w takich punktach jak:

  • Żabka (prowizja za usługę wynosi jedynie 1,49 zł za rachunek do 500 zł, powyżej tej kwoty prowizja wynosi już 0,3% kwoty transakcji. Transakcje są ubezpieczone przez Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.),
  • Kantor Polski - sieć zrzesza właścicieli licencjonowanych kantorów wymiany walut i umożliwia również wysyłanie i odbieranie przekazów pieniężnych. Prowizja to 0,99 zł,
  • Ukash – kupon Ukash można nabyć w kioskach, sklepach, stacjach benzynowych oznaczonych logiem ”epay”. W trakcie zakupu on-line wystarczy podać 19-cyfrowy kod z kuponu i kwotę. Kupon Ukash jest ważny przez 12 miesięcy i można łączyć kilka kuponów w jeden o wyższym nominale lub dzielić, można go też przewalutować.
  • PayPerCall – płatność przez telefon (dla telefonów stacjonarnych – zapłata za zamówienie zostanie doliczona do rachunku telefonicznego),
  • mPay – płatność przez telefon (dla telefonów komórkowych – zapłata za zamówienie nie jest doliczana do rachunku telefonicznego, należy wcześniej zasilić konto agenta rozliczeniowego mPay w zamian uzyskuje się 9- cyfrowy kod do wykorzystania np. do zakupów on-line).
 

NAJNOWSZE PYTANIA DO PRAWNIKA

  • 2014-03-24 20:23:00 Sprzedający ma zwrócić koszt wysyłki w dwie strony przy towarze niezgodnym z opisem ?

    Witam.
    Dnia 13 marca wygrałem na licytacji telefon:
    http://allegro.pl/show_item.php?item=4036415554
    Po tym jak telefon do mnie dotarł stwierdziłem że towar jest niezgodny z opisem ponieważ nie posiadał dowodu zakupu. Po zgłoszeniu telefonicznie tego faktu sprzedawcy, stwierdził że zapomniał i go dośle, wczoraj dostałem maila iż owego dowodu zakupu nie ma, w związku z czym postanowiłem go odesłać. I tu się zaczyna problem. W mojej opinie sprzedający powinien pokryć koszta wysyłki telefonu do mnie jak i ode mnie do niego, czyli powinien mi oddać wg jego kosztów wysyłki zamieszczonych na aukcji 40zł czyli łącznie 300zł, bo czemu ja mam tracić na całej sytuacji, jednak sprzedający początkowo zaoferował mi jedynie zwrot kosztów telefonu czyli tylko tych 260zł, po wyśmianiu jego i poinformowanie o tym że sprawę zgłoszę do allegro, stwierdził iż pokryje tylko koszty wysyłki telefonu do niego, co w dalszym ciągu jest wg mnie nieuczciwe. Możecie mi wyjaśnić jak to jest od prawnej strony ? Czy sprzedający powinien pokryć koszta wysyłki tylko w jedną stronę czy w obie? I czy są jakieś podstawy prawne do mojego punktu widzenia? Ponieważ wszystko co szukam to ludzie po prostu metodą kopiuj wklej przekopiowują cytaty z polskiego kodeksu, co zbyt wiele mi nie mówi, a nigdzie nie znalazłem jasno po ludzku wyjaśnionego co w takowej sytuacji. Oczekuję jasnej odpowiedzi czy mam prawa do owych kosztów w obie strony i ową podstawę prawną.
  • 2014-03-17 12:14:25 uwaga na bitcoiny

    Oszukani Polacy dołączają się do walki z bitcoinowym gigantem
    http://www.prawnik.pl/prawo/prawo-w-praktyce/artykuly/782306,oszukani-polacy-dolaczaja-sie-do-walki-z-gielda-bitcoinow-mt-gox.html
  • 2014-03-14 13:06:16 Znalazłam dobrą pożyczkę

    Moja koleżanka poleciła mi ostatnio bank Nobel Credit,w którym sama wzięła pożyczkę i jest bardzo zadowolona z ich usług. Bank proponuje pożyczkę w wysokości od 10 do 300 tys.zł. Przy okazji nie sprawdza firm oraz osób w BIK. Co myślcie o takim rozwiązaniu? bo ja uważam,że warto się skusić.
  • 2014-03-05 20:41:32 Reklamacja i brak paragonu

    Z ciekawością przeczytałem Państwa artykuł o dowodach zakupu.


    Pada tam stwierdzenie: "Dowodem na zawarcie umowy sprzedaży może być także np. wypełniona karta
    gwarancyjna, najczęściej bowiem na takiej karcie gwarancyjnej jest zarówno
    pieczątka sprzedawcy, jak i dane towaru, którego dotyczy gwarancja oraz data
    sprzedaży, czyli wszystkie informacje których
    potrzebujemy, żeby udowodnić, że dokonaliśmy zakupu towaru."


    Teoretycznie:
    Klient składa reklamację na zakupione radio tylko i wyłącznie na podstawie karty gwarancyjnej (bo tylko ona mu się zachowała,paragon zgubił). Płatności dokonał w formie gotówkowej.
    Wada towaru jest bardzo poważna. Wymiana towaru na nowy wolny od wad też nie chodzi w grę, bo model tego radia został wyprzedany rok temu.
    Klient w swej reklamacji żąda zwrotu gotówki. Zatem by zadość uczynić klientowi rozwiązaniem jest wsponiany już zwrot gotówki.
    I teraz pytanie.
    Na jakiej podstawie stwierdzić ile faktycznie klient zapłacił 1,5 roku temu za wspomniane już radio (bo Klient do swej reklamacji, zgodnie z Państw poradą dotarczył tylko Kartę gwarancyjną)
    Klient twierdzi,że 220 zł… sprzedawca twierdzi, że 110 zł…bo 1,5 roku temu była promocja na ten sprzęt i cena jego była obniżona o 50%… Ponadto na podstawie jakich dokumentów sprzedawca ma się rozliczyć z Fiskusem, żądając w swej deklaracji zwrotu podatków zapłaconych 1,5 roku temu od owej tranasakcji ?
  • 2014-03-05 20:34:58 Reklamacja a brak paragonu

    Z ciekawością przeczytałem Państwa artykuł o dowodach zakupu.
    jakkupowac.pl/other/poradnik-prawny/dowody-zakupu.html

    Pada tam stwierdzenie: "Dowodem na zawarcie umowy sprzedaży może być także np. wypełniona karta
    gwarancyjna, najczęściej bowiem na takiej karcie gwarancyjnej jest zarówno
    pieczątka sprzedawcy, jak i dane towaru, którego dotyczy gwarancja oraz data
    sprzedaży, czyli wszystkie informacje których
    potrzebujemy, żeby udowodnić, że dokonaliśmy zakupu towaru."


    Teoretycznie:
    Klient składa reklamację na zakupione radio tylko i wyłącznie na podstawie karty gwarancyjnej (bo tylko ona mu się zachowała,paragon zgubił). Płatności dokonał w formie gotówkowej.
    Wada towaru jest bardzo poważna. Wymiana towaru na nowy wolny od wad też nie chodzi w grę, bo model tego radia został wyprzedany rok temu.
    Klient w swej reklamacji żąda zwrotu gotówki. Zatem by zadość uczynić klientowi rozwiązaniem jest wsponiany już zwrot gotówki.
    I teraz pytanie.
    Na jakiej podstawie stwierdzić ile faktycznie klient zapłacił 1,5 roku temu za wspomniane już radio (bo Klient do swej reklamacji, zgodnie z Państw poradą dotarczył tylko Kartę gwarancyjną)
    Klient twierdzi,że 220 zł… sprzedawca twierdzi, że 110 zł…bo 1,5 roku temu była promocja na ten sprzęt i cena jego była obniżona o 50%… Ponadto na podstawie jakich dokumentów sprzedawca ma się rozliczyć z Fiskusem, żądając w swej deklaracji zwrotu podatków zapłaconych 1,5 roku temu od owej tranasakcji ?