Zaznacz stronę

Lustrzanka, według wielu, zapewnia robienie lepszych zdjęć niż zwykły kompakt. To nie do końca prawda, zgodnie z powiedzeniem, że to nie aparat robi zdjęcia lecz fotograf. Jeśli jednak dopasujesz ją do swoich potrzeb, efekty mogą Cię pozytywnie zaskoczyć.

Każda lustrzanka cyfrowa składa się z kilku podstawowych elementów. Są to m.in.: matryca, lustro (od którego wzięła się nazwa), wyświetlacz, migawka, wizjer, pryzmat i matówka. Wszystko to zamknięte w zwartej obudowie. Lustrzanka pozwala swojemu użytkownikowi osiągnąć znacznie ciekawsze efekty niż zwykły kompakt. Oczywiście pod warunkiem, ze będzie prawidłowo dopasowana do potrzeb i umiejętnie użytkowana. 

Parametry

Matryca

W aparatach cyfrowych to jeden z najważniejszych elementów, bez którego niemożliwe byłoby zrobienie zdjęcia.
Matryca to element światłoczuły rejestrujący obraz. Ze względu na technologię wykonania wyróżnia się matrycę CCD (Charge Coupled Device) i CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor).

Matryce CMOS obecnie prawie całkowicie wyparły w lustrzankach cyfrowych matryce CCD. Na zdjęciach zapisywanych na tym typie matrycy występują mniejsze zakłócenia obrazu (szumy) widoczne zwłaszcza przy wysokich czułościach. Matryce CCD montowano w starszych modelach np. marki Sony. Spotkać je można także w najprostszych lustrzankach Nikona – np. D3000.  

Innym rodzajem matrycy jest Live MOS – połączenie zalet matrycy CCD (jakość obrazu) i CMOS (mniejsze zużycie prądu), zastosowana np. w lustrzance Olympus E-5.

Rozdzielczość matrycy podawana jest w megapikselach (Mpx), czyli milionach pikseli i oznacza liczbę fotoczułych komórek na matrycy. Piksele dzielą się na efektywne (realna liczba wykorzystanych w trakcie robienia zdjęcia fotoczułych komórek na matrycy) i niewykorzystane (do zapisu informacji o zdjęciu). Najczęściej producenci podają informację o liczbie efektywnych pikseli, czyli takich, które są widoczne na zdjęciu. Rozdzielczość matrycy to jeden z najszybciej zmieniających się wraz z rozwojem technologii parametrów. W aktualnie sprzedawanych modelach może ona wynosić od 12 Mpx – np. Canon EOS 1100D  – do 18 Mpx – np. Canon EOS 650D (18 Mpx). Profesjonalne modele aparatów mają nawet 60 mln pikseli.

Im większa rozdzielczość matrycy, tym lepsze odwzorowanie szczegółu oraz lepsza jakość przy wykonywaniu dużych powiększeń na papierze. Do większości zastosowań jednak w zupełności wystarczy rozdzielczość 10-12 Mpx.

Matryce różnią się wielkością fizyczną – najczęściej spotykana matryca to APS-C (jej wymiary to około 23.7×15.6 mm, a przekątna – 1,8 cala, czyli około 28 mm).

O matrycach APS-C mówi się, że jest to matryca niepełnoklatkowa. Określenie to odwołuje się do wielkości jednej klatki filmu (kliszy) małoobrazkowego, której wymiary mają 24x36mm. W lustrzankach profesjonalnych stosuje się matryce odpowiadające tej wielkości.

Aparat z matrycą formatu APS-C, Sony SLT A-37 Aparat z matrycą pełnoklatkową, Canon EOS 5D Mark III

Matryce w standardzie APS-C mogą mieć różny rozmiar w zależności od producenta. Tak więc obiektyw o ogniskowej np. 18-55 mm w amatorskiej lustrzance Canona da nam nieco inny kąt widzenia niż w aparacie Nikon, Sony czy Pentax (patrz zdjęcia poniżej). Najmniejsze fizycznie matryce stosowane są w lustrzankach Olympus, pozwala to na stosowanie znacznie mniejszych, lżejszych obiektywów, ponieważ stosowane ogniskowe są najkrótsze. Niestety wiąże się to z zagęszczeniem ilości pikseli przypadających na dany obszar matrycy, a więc często ze wzrostem szumu.

Matryce w lustrzankach cyfrowych mają proporcje boków 2:3, czyli tyle co najpopularniejszy format zdjęć 10×15. Wyjątek stanowią lustrzanki Olympus gdzie proporcje boków to 3:4.

Przy matrycy formatu APS-C należy uwzględnić parametr krop (crop). Określa on o ile matryca APS-C jest mniejsza od matrycy pełnoklatkowych (24x36mm). Jest to parametr szczególnie istotny, jeśli zamierzasz używać obiektywów przeznaczonych do aparatów analogowych lub z matrycą 24x36mm, bo możesz uzyskać inny kąt widzenia, niż zakładając ten obiektyw do aparatu analogowego lub z matrycą pełnoklatkową.

Zdjęcia tego samego obiektu zrobione obiektywem 50 mm aparatem z matrycą APS-C Zdjęcia tego samego obiektu zrobione obiektywem 50 mm aparatem z matrycą pełnoklatkową.
Zdjęcia tego samego obiektu i z tej samej odległości zrobione obiektywem 50 mm aparatem z matrycą APS-C oraz pełnoklatkową

Najprościej wyliczyć ogniskową obiektywu w danym aparacie znając tzw. mnożnik ogniskowej. Co to znaczy? Np. w aparatach Nikona, np. D3100 mnożnik wynosi 1,5. Należy wziąć ogniskową obiektywu i przemnożyć przez podany mnożnik. Wtedy uzyskamy realną ogniskową. Więcej szczegółów w poniższej tabeli.

Aparat Fizyczna wielkość
matrycy (mm)
Mnożnik Ogniskowa dla obiektywu
50 mm
Nikon D3100 23.1 x 15.4 1,5 75
Canon EOS 1100d 22.2 x 14.8 1,6 80
Sony SLT A37 23.5 x15.6 1,5 75
Olympus E-5 17,3 x 13 2 100

Ze względu na wielkość matrycy rozróżnia się również obiektywy, na te przeznaczone do aparatów pełnoklatkowych oraz niepełnoklatkowych. (Więcej w artykule Jaki obiektyw kupić?)

Im większa matryca, tym lepiej, ponieważ wielkość matrycy wiąże się z precyzyjnym rejestrowaniem obrazu, odwzorowaniem szczegółów oraz plastyką obrazu, maksymalną czułością (ISO), liczbą efektywnych pikseli (rozdzielczość efektywna) i poziomem zaszumienia obrazu.

Czułość ISO to zakres, w jakim matryca jest światłoczuła – wyższa czułość matrycy pozwala na robienie zdjęć w słabszym oświetleniu bez konieczności używania lampy błyskowej. Jest to szczególnie przydatne np. na koncercie czy w muzeum.
Użyteczny zakres czułości w lustrzankach wraz z rozwojem technologii wzrasta i może wynosić np. od 100 do 3200. Czułość może być regulowana automatycznie lub ręcznie.

Wraz z podwyższaniem czułości matrycy, pojawiają się niepożądane szumy, najczęściej widoczne jako kolorowe kropki, pogarszające ogólną jakość zdjęcia.

Im wyższa użyteczna czułość i wielkość matrycy, tym mniejsze szumy, czyli lepszej jakości zdjęcia.

Zdjęcie wykonane przy wysokiej czułości; widoczne są szumy
Zdjęcie wykonane przy wysokiej czułości; widoczne są szumy. Fot. J. Kaniuka/Q-BA.PL

Za poziom zaszumienia, czyli redukcję szumu odpowiada też procesor oraz oprogramowanie aparatu, dlatego nowoczesne modele aparatów mają znacznie niższy poziom szumu przy wysokich czułościach, niż te produkowane jeszcze 2-3 lata temu.

Stabilizacja obrazu: niektóre aparaty wyposażone są w matrycę z możliwością stabilizacji. Pozwala to na wykonywanie zdjęć nieporuszonych w trudnych warunkach oświetleniowych lub korzystając z długich teleobiektywów. W lustrzankach stosuje się dwa rodzaje stabilizacji: optyczną w obiektywie Jak kupować obiektyw?), mechaniczną w matrycy. Kupno lustrzanki wyposażonej w stabilizację matrycy ułatwi fotografowanie z każdym z zastosowanych obiektywów. Do lustrzanek nieposiadających stabilizacji warto kupić obiektyw stabilizowany.

Wyświetlacz

To urządzenie, które wyświetla obraz zarówno już zarejestrowany (zdjęcie, film) jak i podczas podglądu przed zrobieniem zdjęcia. Na wyświetlaczu wyświetlana jest większość informacji o ustawionych parametrach.

Rozmiar wyświetlacza podawany jest w calach i określa przekątną wyświetlacza. Standardowy rozmiar wyświetlacza (pozwalającego sprawdzić ostrość i jakość zdjęcia) to od 2,5, 2,7 i 3 cale.  

Im większy wyświetlacz, tym łatwiej podglądać zrobione zdjęcie lub poruszać się po menu. Należy jednak pamiętać, że duże wyświetlacze pobierają więcej prądu z akumulatora.

Rozdzielczość w jakiej jest wyświetlany obraz na wyświetlaczu wynosi w nowoczesnych lustrzankach od 230 000 pikseli (Sony SLT-A37) do ponad miliona pikseli (lustrzanki Canon). 

Pamiętaj! Rozdzielczość wyświetlacza nie ma nic wspólnego z rozdzielczością matrycy czy jakością zdjęć (o tym czytaj w dalszej części artykułu).

Im wyższa rozdzielczość wyświetlacza, tym wyraźniejszy jest widoczny na nim obraz i tym łatwiej ocenić jakość wykonanego zdjęcia.

Regulacja jasności obrazu widocznego na wyświetlaczu. Dzięki podniesieniu jasności wyświetlany obraz jest lepiej widoczny przy np. jasnym świetle dziennym. W lustrzankach można regulować jasność w zakresie kilku poziomów.

Opcja regulacji jasności pozwoli Ci nie tylko dostosować poziom jasności do warunków (ostre światło, ciemniejszy pokój), ale też zaoszczędzić energię, kiedy obraz z wyświetlacza nie będzie Ci potrzebny (możliwość mocnego wyciemnienia obrazu). Niektóre modele posiadają automatyczną regulację jasności, zależnie od oświetlenia zewnętrznego. 

Możliwość odchylenia i/lub obrotu wyświetlacza – ta funkcja ułatwia fotografowanie z nietypowej perspektywy. Obecnie wiele modeli aparatów najpopularniejszych marek oferuje taką możliwość.Aparaty z obracanym wyświetlaczem Olympus E-620
Aparaty z uchylanym i obracanym wyświetlaczem
Olympus E-620

Możliwość odchylenia i/lub obrotu jest przydatną funkcją, gdy zamierzasz często fotografować obiekty z nietypowych perspektyw.

Live View – czyli podgląd na żywo, to funkcja znana przede wszystkim z aparatów kompaktowych. Coraz częściej stosuje się ją w lustrzankach. Pozwala na podgląd zdjęcia na wyświetlaczu przed zrobieniem zdjęcia. 

Funkcja ta przydatna jest zwłaszcza dla osób, które „przesiadają się" z aparatu kompaktowego i przyzwyczajone są do kadrowania patrząc na wyświetlacz.

Podgląd na żywo pozwala również ocenić naświetlenie oraz balans bieli.

Waga i wymiary

Lustrzanki są aparatami stosunkowo ciężkimi – sam korpus może ważyć nawet ponad 1 kg. Z reguły jednak jest to ok 500 g.
Do tego należy doliczyć wagę obiektywu, która również potrafi wynosić ponad 1 kg, a przy profesjonalnych obiektywach nawet parę kilogramów. Taki ciężar przy dłuższym robieniu zdjęć może być uciążliwy, dlatego warto zastanowić się czy waga będzie miała dla Ciebie duże znaczenie.

Lustrzanki różnią się też wymiarami i mogą być to różnice kilkudziesięciu milimetrów (np. Canon EOS 1100D ma szerokość 129,9 mm, wysokość 99,7 mm i głębokość 77,9 mm a Nikon D3100 ma wymiary 124 x 96 x 74,5 mm).

Cechy budowy

Obudowa

Lustrzanki cyfrowe różnią się tez obudową. To jeden z elementów wyróżniających lustrzanki amatorskie od tych zaawansowanych oraz profesjonalnych.

W najtańszych lustrzankach obudowa najczęściej wykonana jest z plastiku, cechuje ją mała waga oraz gabaryty samego aparatu. W droższych modelach obudowa została wykonana ze stopów magnezu odpornych na uderzenia oraz znacznie trudniejsze warunki pracy fotografa. Modele zaawansowane są ponadto dodatkowo uszczelniane co doceniają zwłaszcza osoby pracujące w dużej wilgotności, na śniegu czy piasku.

Mocowanie

Wśród lustrzanek cyfrowych każdy producent ma swój rodzaj mocowania obiektywów, pod które kupuje się obiektyw. Również aparaty tej samej marki mogą mieć podział na te z mocowaniem obiektywów przeznaczonych do aparatów pełnoklatkowych oraz tych z matrycą APS-C. Aktualnie tylko zaawansowane modele lustrzanek posiadają matrycę pełnoklatkową i mocowanie tego typu.

Rodzaj mocowania Przykładowa lustrzanka z tym mocowaniem
Nikon F Nikon D90
Canon EF Canon EOS 5D Mark II
Canon EF/EF-S Canon EOS 650D
mocowanie Sony Alpha, zgodność z mocowaniem bagnetowym Minolta typu A Sony SLT-A37
Pentax KAF Pentax K-30
system 4/3 Olympus E-5
SIGMA SA Sigma SD15

 

Wizjer

Wszystkie lustrzanki mają wizjer optyczny (pokazuje obraz rzeczywisty, czyli taki, który zostanie zarejestrowany na zdjęciu.

Wizjer jest układem luster pryzmatycznym (pentagonalnym).W lustrzankach amatorskich wizjer pokrywa około 95% tego co będzie zarejestrowane na zdjęcie, tak więc w rzeczywistości na zdjęciu będzie widać troszkę więcej. Wizjery w profesjonalnych lustrzankach pokrywają 100% kadru.

Lampa błyskowa

W lustrzankach amatorskich lampa jest wbudowana w aparat. Może ona pracować w różnych trybach, np. automatyczny (włącza się sama, gdy jest taka konieczność), redukcja efektu czerwonych oczu, manualny. Z lampą wiąże się też pojęcie zasięgu błysku. Jest to odległość, w jakiej lampa prawidłowo doświetli zdjęcie. Ten parametr jest powiązany z przesłoną i jasnością obiektywu (im jaśniejszy obiektyw, tym lampa doświetli dalej zdjęcie).
Wszystkie lustrzanki mają tzw. wbudowaną gorącą stopkę – jest to miejsce na korpusie, gdzie można zamontować dodatkową lampę błyskową.

Zewnętrzna lampa pozwoli nie tylko na mocniejszy błysk lecz również na modelowanie światła, np., odbijając błysk lampy od ściany czy sufitu.

Złącza

Za ich pomocą przesyła się do komputera zdjęcia (kabel USB lub bezprzewodowe Wi-Fi) oraz wyświetla się zdjęcia na ekranie telewizora (wyjście AV). Niektóre modele, np. Nikon D90, wyposażono również w złącze HDMI, umożliwia ono przesyłanie obrazu do telewizorów wysokiej rozdzielczości.

Wyposażenie

Karta pamięci

Karty różnią się między sobą wielkością i pojemnością. O ile pojemność jest kwestią gustu i potrzeb, o tyle wielkość karty ma znaczenie. Dlatego w specyfikacji technicznej producent podaje, jakie rodzaje karty pasują do konkretnego modelu aparatu.
Poniżej przedstawiamy rodzaje kart i producentów aparatów, do których te karty pasują. Natomiast więcej informacji o wielkościach, pojemności, zaletach i wadach kart, znajdziesz w artykule Jak kupować kartę pamięci do aparatu?

Rodzaj karty Producenci aparatów, do których karta pasuje
Memory Stick Pro Duo Sony
 Secure Digital (SD, SDHC) Niektóre modele – Canon, Nikon, Pentax, Samsung
Compact Flasch (CF) Niektóre modele – Canon, Nikon, Sony
xD (eXtreme Digital) Olympus, Fuji (niektóre modele)

 
Zasilanie

Lustrzanki posiadają akumulatory dedykowane dołączone do zestawu (zwykle są to akumulatory jonowo-litowe). Baterie dedykowane wymagają ładowarki i dostępu do zasilania elektrycznego. Najczęściej do jednego modelu aparatu przeznaczony jest jeden konkretny rodzaj akumulatora.

Obiektyw

Każda lustrzanka do fotografowania wymaga obiektywu. Amatorskie lustrzanki najczęściej sprzedawane są w zestawie z podstawowym obiektywem lub dwoma obiektywami, które często nie są najwyższej jakości. Można też zakupić sam korpus aparatu (tzw. body), by do niego dobrać odpowiadający Ci obiektyw.

Funkcje

Sposób ustawiania ostrości

Wszystkie lustrzanki cyfrowe mają funkcję automatycznego ustawiania ostrości (autofocus, AF). Możliwość ustawiania ostrości manualnie (MF) występuje w obiektywach.

AF może pracować w trzech trybach:

ONE SHOT – tryb pracy przeznaczony przede wszystkim do obiektów stałych. Po ustawieniu ostrości ostrość zostaje zachowana w danym punkcie, nawet jeśli fotografowany obiekt zmieni położenie.

AL. FOCUS – tryb przeznaczony do obiektów ruchomych, które mogą zmienić swoje położenie. Wtedy ostrość jest ustawiana aż do momentu wyostrzenia na dany obiekt.

AL. SERWO – tryb przeznaczony do fotografowania obiektów ruchomych, ostrość cały czas jest ustawiana, aż do momentu zrobienia zdjęcia.

Każda lustrzanka cyfrowa ma określona ilość punktów AF, to znaczy punktów w których ustawiana jest ostrość. Dobór punktu AF może być naszym świadomym wyborem lub pozostawiona automatyce aparatu.

Poniżej tabela przedstawiająca przykładowe modele aparatów oraz ilość pól autofocusa.

Model aparatu Ilość pól AF  Ilość czujników krzyżowych
Canon EOS 1100D 9 1
Nikon D5100 11 1
Canon EOS 60D 9 9

 

Bardziej zaawansowane modele lustrzanek amatorskich oraz lustrzanki profesjonalne wyposażone są w czujniki krzyżowe. Aparat z takim AF zdecydowanie lepiej radzi sobie przy ustawianiu ostrości w słabym oświetleniu oraz przy mało kontrastowych obiektach (np. biała ściana). Im więcej czujników krzyżowych, tym lepiej.

Silnik AF

Najprostsze modele amatorskich lustrzanek Nikona, np. Nikon D5100, nie posiadają silnika służącego do ustawiania ostrości w obiektywie, konieczne jest w nich stosowanie obiektywów wyposażonych ze własny silnik.

Pomiar światła

Przy programach automatycznych, aparat sam dobiera wielkości trzech parametrów: przysłony, migawki i czułość matrycy (ISO). Pomiar światła może być wykonywany w kilku punktach matrycy (pomiar punktowy), w całym obszarze matrycy z uwypukleniem środka (centralnie ważony) lub w kilku fragmentach matrycy większych od punktu (pomiar wielosegmentowy lub matrycowy). Każdy z tych pomiarów jest uśredniany i przekazywany do procesora, który odpowiednio dobiera parametry. Lustrzanki mają wszystkie trzy rodzaje pomiaru światła.

Najczęściej używanym rodzajem pomiaru światła jest pomiar matrycowy.

Tryby ekspozycji

Tryby ekspozycji pozwalają na samodzielne ustawianie przysłony (tryb A lub AV – przydatne przy manipulacjach z głębią ostrości), czasu (tryb Tv lub S – przydatne przy robieniu zdjęć o dłuższym lub krótszym czasie naświetlania), przysłony i czasu (tryb M lub SM – swobodny dobór tych parametrów daje nieograniczone możliwości artystyczne) lub automatyczne ustawienie przysłony i czasu z możliwością ingerencji (tryb P).

Niektóre lustrzanki mają tryb pozwalający na programowanie własnych ustawień (tryb C), co jest przydatne szczególnie przy szybko zmieniających się warunkach fotografowania (np. szybkie przejście z pomieszczenia na zewnątrz) – takie rozwiązanie zastosowano np. w Canonie 60D.

Programy tematyczne

Podstawowe programy to: portret, pejzaże, obiekty w ruchu, portrety na nocnym tle (bardzo przydatne, doświetla tło, wymaga użycia statywu), wschody i zachody słońca, plaża/śnieg, fajerwerki (długi czas naświetlania, również wymaga użycia statywu). Lustrzanki mają od pięciu (np. Canon EOS 1000D) do osiemnastu programów (np. Olympus E-450). Świadomy fotograf rzadko kiedy korzysta z programów tematycznych, gdyż narzucają one pewne określone ustawienia niekoniecznie zgodne z oczekiwaniami fotografującego.

Samowyzwalacz

Pozwala na opóźnienie otwarcia migawki (i co za tym idzie – zrobienia zdjęcia) o kilkanaście sekund. Może wynosić od 2 do 20 sekund (np. Nikon D90 ma samowyzwalacz 2, 5, 10, 20 sekund).

Efekty barwne

To specjalne ustawienia aparatu umożliwiające zmianę kolorów zdjęć (np. czarno-białe, sepia, ożywione neutralne, selekcja koloru).

Aparaty mają różną liczbę efektów barwnych. Naszym zadaniem tak naprawdę wystarczy efekt czarno-biały i sepii.

Balans bieli

Umożliwia wybór skali odwzorowania kolorów w zależności od oświetlenia. Głównym zadaniem poprawnego ustawienia balansu bieli jest rzeczywiste odwzorowanie kolorów, czyli tak by np. biały był idealnie biały, a nie żółty czy wpadający w niebieski. Im więcej możliwości ustawiania balansu bieli, tym wierniejsze odwzorowanie kolorów. Najczęściej występuje balans bieli: auto, światło dzienne, światło żarowe, pochmurno, zacienienie, światło halogenowe.

Zdjęcia seryjne

Ten parametr informuje, ile zdjęć może zostać wykonanych w czasie 1 sekundy. Liczba ta może być różna (od 2 klatek do 10 klatki na sekundę w Sony Alpha 55).

Jeśli jesteś miłośnikiem sportu i zamierzasz robić zdjęcia podczas zawodów sportowych, zwróć uwagę, ile zdjęć na sekundę wykonuje wybrany przez Ciebie aparat. Im więcej, tym lepiej.

Filmowanie

Jest to stosunkowo nowa funkcja w lustrzankach, lecz obecnie jest stosowana w większości modeli. Aparaty najczęściej zapisują sekwencje wideo w rozdzielczości 1920×1080 (rozdzielczość Full HD), 1280×720 (rozdzielczość HD), 640×480 (rozdzielczość standardowa); oraz rejestrują od 20 do 30 klatek na sekundę. AVI (Motion-JPEG), 1280 x 720 pikseli, 24 kl./s – Nikon D90. Dzięki możliwości wymiany optyki oraz uzyskania bardzo małej głębi ostrości filmy robione lustrzankami można przyrównać do tych robionych profesjonalnymi kamerami telewizyjnymi.

Dźwięk

Wszystkie aparaty z funkcją filmowania posiadają również możliwość zapisu dźwięku. Niektóre modele wyposażono ponadto w wyjście na mikrofon zewnętrzny. Pozwala to na uzyskanie nie tylko wysokiej jakości obrazu, ale również doskonałego dźwięku.

Format zapisu danych

Określa format dla zdjęć, plików wideo i dźwiękowych. Zdjęcia są zapisywane jako JPG lub RAW ( RAW pozwala na obróbkę zdjęcia bez utraty jakości, jest plikiem surowym, do którego obejrzenia potrzebny jest specjalny program), natomiast pliki filmowe jako AVI. W niektórych aparatach (np. Canon EOS 600D) pliki mogą być zapisane równocześnie w dwóch formatach (JPG i RAW) – jest to przydatna funkcja, jeśli chcesz na szybko uzyskać podgląd zrobionych zdjęć, ale równocześnie chcesz mieć zdjęcia do obróbki graficznej. Format zapisu zdjęć możesz dowolnie ustawiać.

Jeśli zależy Ci na najwyższej jakości zdjęć, bez kompresji, zapisuj zdjęcia w trybie RAW, jeśli oczekujesz szybkości i prostoty wybierz pliki JPG.

Menu w języku polskim

Być może dla kogoś jest to mało istotne kryterium, jednak brak znajomości języka, w jakim jest menu aparatu może utrudniać wykorzystywanie jego możliwości. Prawie wszystkie lustrzanki mają standardowo menu w języku polskim (wyjątkiem jest Sigma SD15).

Dodatkowe wyposażenie i funkcje

Battery Grip

Aparat Canon 550D z podłączonym battery gripem
Aparat Canon 550D
z podłączonym battery gripem
Swój aparat możesz wyposażyć w dodatkowy uchwyt ułatwiający fotografowanie w pionie oraz umożliwiający zasilanie akumulatorami typu AA. Montowany jest on pod aparatem i dokręcony w gwint statywowy (zaobacz artykuł Jaki battery grip?).

W lustrzankach możesz spotkać się z dodatkowymi funkcjami, które mają ułatwić fotografowanie. Są to np.:

  • system czyszczenia matrycy – to stosowana coraz częściej funkcja pomagająca usunąć kurz z matrycy. Jest ona przydatna zwłaszcza dla osób, które często zmieniają obiektywy i tym samym narażają matrycę na zabrudzenie. Ma ją np. Canon EOS 600D.
  • funkcja D-lighting (rozjaśnianie cieni) – stosowana np. w aparatach Nikon ułatwia fotografowanie w miejscach gdzie powstają duże różnice oświetlenia, np. w ostrym słońcu. Ma ją np. Nikon D90.
  • HDR – (High Dynamic Range) jest to funkcja, której efekty można uzyskać w niektórych aparatach lub programach graficznych. Polega na wykonaniu kilku zdjęć tego samego obiektu z różnym naświetleniem tak, by na jednym prawidłowo były naświetlone światła, na innym cienie. Wykorzystywana jest zwłaszcza przy zdjęciach z bardzo dużym kontrastem oświetlenia, np. ciemny kościół z jasnymi oknami. Funkcję łączenia obrazów w HDR posiada np. Pentax K-x.


Zdjęcie zrobione techniką HDR

Producenci i ceny

Producenci sprzętu fotograficznego, w tym lustrzanek amatorskich, to:

  • Canon
  • Fuji
  • Leica
  • Nikon
  • Olympus
  • Panasonic
  • Pentax
  • Samsung
  • Sony

Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane modele lustrzanek wraz z obiektywami tej samej klasy:

Model lustrzanki Średnia cena (zł)
Nikon D3100
1499
Canon EOS 1100
1439
Nikon D3200
1699
Pentax K-30 2900
Canon EOS 650D
2699

Podsumowanie

Pamiętaj, że lustrzanka to aparat, który pozwala na osiągnięcie znacznie lepszej jakości zdjęć niż aparat kompaktowy. Kupno lustrzanki wiąże się najczęściej z rozbudowywaniem systemu o kolejne obiektywy, lampy, dodatkowe zasilanie. Zastanów się, czy będziesz w stanie wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje nam tego typu aparat. Może się okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie zaawansowany aparat kompaktowy.

Jeśli po lustrzance spodziewasz się znacznie lepszej jakości zdjęć, to pamiętaj, że aparat ten daje taką możliwość, lecz wymaga to pewnych umiejętności fotografującego. Lustrzanka nie jest też aparatem tak uniwersalnym jak zaawansowane kompakty z dużym zoomem i do pełnego wykorzystania jej możliwości wymaga dokupienia odpowiedniego osprzętu (dobre obiektywy, zewnętrzna lampa błyskowa). Jeśli Twoje doświadczenie w fotografii nie jest zbyt duże, a myślisz o kupnie lustrzanki, zastanów się nad literaturą na temat fotografii lub pomyśl o odpowiednim kursie, który pozwoli Ci w pełni wykorzystać możliwości używanego sprzętu.

Jeśli zamierzasz fotografować głównie obiekty ruchome (np. bawiące się dzieci, sport) czy zajmować się fotoreportażem, wybierz aparat, który ma jak najwięcej punktów AF, w tym czujniki krzyżowe, dużą prędkość zdjęć seryjnych.
Jeśli często fotografujesz w tłumie lub z nietypowych perspektyw, wybierz aparat posiadający odchylany wyświetlacz.

Jeśli kupując lustrzankę, wiesz, że nie będziesz inwestował w dodatkowe akcesoria, kup zestaw, który będzie jak najbardziej uniwersalny, czyli aparat z obiektywem o dużym zakresie ogniskowych lub zaawansowany aparat kompaktowy. Aparat ten nie musi mieć również całej gamy opcjonalnych akcesoriów, gdyż i tak ich nie wykorzystasz. Jeśli zamierzasz rozwijać zasoby sprzętowe wybierz aparat takiej marki, która ma jak największy wybór opcjonalnych akcesoriów.

Życzymy Ci dużo światła i małych szumów!

Jeśli wybór lustrzanki został dokonany, warto zapoznać się z podstawami robienia zdjęć w internetowej szkółce fotograficznej.

———————————————————————————————————————————————————————————

Konsultacja merytoryczna:
Cyfrowe.pl
www.cyfrowe.pl