Jeśli zamierzasz dołączyć do coraz szerszego grona skate’ów, musisz zdecydować, jakiej potrzebujesz deskorolki. Wiele zależy od indywidualnych upodobań, ważne są również warunki, w jakich będziesz jeździć – rampa, swobodna jazda i triki na asfalcie lub szybkie zjazdy ze wzniesień. Po lekturze naszego artykułu, wybór właściwego sprzętu będzie łatwiejszy.

Jazda na deskorolce nie jest obwarowana granicami wiekowymi. Radość z jazdy może czerpać zarówno nastolatek jak i osoba po czterdziestce. Obecnie rynek oferuje tyle możliwości, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Rodzaje

Deskorolki można podzielić ze względu na sposób, w jaki się z nich korzysta. Na pozór oferowany sprzęt niewiele się od siebie różni, w rzeczywistości jednak parametry poszczególnych części decydują o odmiennych możliwościach. Blisko „spokrewnione” ze sobą są deskorolki do wykonywania trików na rampie i do jazdy po asfalcie. Różni się od nich longboard, który jest dużo dłuższy i ma większe i bardziej miękkie koła. Masz więc wybór spośród różnego rodzaju sprzętu:

  • na ulicę
  • na rampę
  • do zjazdów
  • w teren

Na ulicę

Jeżdżąc głównie po asfalcie i po chodnikach, możesz dobrać wszystkie podzespoły, według własnych upodobań. Najlepiej by ich parametry były wypośrodkowane, zwłaszcza jeśli ma to być Twoja pierwsza deskorolka. Zwykle będzie ona nieco węższa
Deska firmy Spokey
niż sprzęt na rampę (czyli tzw. vert), dzięki czemu skater może wykonywać triki bardziej
Cruiser Smooth Star
Retro Rocket
techniczne; może być także nieco wolniejsza (średnio twarde koła, np. 97A–99A, o twardości kół w dalszej części tekstu), choć to zależy głównie od użytkownika.

Innym rodzajem deskorolki na ulicę jest tzw. cruiser. Są to deskorolki, na których nie wykonuje się karkołomnych trików, nie przeskakuje się hydrantów ani nie zjeżdża na nich po poręczach. Nazywane są deskami dla surferów, którzy po zejściu z morskich fal nadal mogą bawić się na lądzie. Są to deski inaczej wyprofilowane, nie są zagięte z przodu oraz mają bardzo mocno skrętny przedni trak, pozwalający na jazdę tzw. techniką „wave” (od angielskiego fala). Ich kółka są nieco wyższe oraz szersze. Cruisery najczęściej są sprzedawane od razu w całości. Jest to świetny sprzęt do stawiania pierwszych kroków na deskorolce, nauki utrzymania równowagi i najprostszych trików. Na więcej cruiser nie pozwala. Środowiskiem naturalnym tego rodzaju desek są kalifornijskie bulwary oraz niskie rampy.


Eight Ball Electric Cruiser
Amerykanie wymyślili także wersję cruisera dla leniwych. Firma Eight Ball wypuściła na rynek model Electric Cruiser, który, jak łatwo się domyślić, napędzany jest 800-watowym silnikiem elektrycznym. Sterowanie prędkością jazdy odbywa się bezprzewodowo za pośrednictwem specjalnego pistoletu. Na elektrycznej desce można rozwinąć maksymalną prędkość 15 km/h, co do jazdy po chodniku całkowicie wystarczy.

Na rampę


Longboard Mako Neptune
Jeśli masz możliwość korzystania z rampy, Twoja deskorolka powinna być szybka i szeroka (np. 22 cm). Ułatwi to wykonywanie trików. Szybkość zapewnią duże i twarde kółka, które przy okazji są bardziej odporne na nierówności, oraz odpowiednie łożyska (np. ABEC-5 lub ABEC-7).

Do zjazdów

Deska do zjazdów i slalomu to tzw. longboard, czyli znacznie dłuższa i inaczej wyprofilowana wersja normalnej deskorolki. Ze względu na specyficzną budowę longboardu używa się do osiągania znacznie większych prędkości niż te, na które pozwala normalna deskorolka. Długie deski wyposaża się w duże i szerokie miękkie kółka.

Tradycyjnie longboard ma około jednego metra długości, jednak niektóre odmiany mogą być nawet dwa razy dłuższe.

Kupno longboardu nie ma najmniejszego sensu, jeśli w pobliżu nie masz wzgórz z wyasfaltowanymi, opadającymi po kilkadziesiąt lub kilkaset metrów drogami. Takie właśnie środowisko służy uprawianiu tego sportu najlepiej. Zawodnicy ze światowej czołówki rozwijają na „przerośniętych” deskorolkach zadziwiające prędkości. Rekord wynosi ponad 130 km/h!

W teren


MBS Pro 95
O ile zamierzasz jeździć w terenie, zrezygnuj z tradycyjnej deskorolki i rozejrzyj się za mountainboardem, czyli skrzyżowaniem deskorolki ze snowboardem. Mountainboard jest znacznie dłuższy od tradycyjnej deskorolki, jest wyposażony w znacznie większe (ok. 8 cali), pompowane koła. Felgi wykonane są ze stopów lekkich zaś bieżnik opon przystosowany do jazdy w trudnym terenie. 

Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce snowboard uprawia się najwyżej przez 4 miesięce, mountainboard jest świetną alternatywą dla tych, którzy chcieliby zjeżdżać z górskich stoków przez okrągły rok: zimą na snowboardzie, latem na mountainboardzie. Deska z terenowymi kółkami daje również możliwość jazdy z latawcem, np. po nadmorskich szerokich plażach.

Pamiętaj jednak, że mountainboarding wymaga sporo zasobniejszego portfela aniżeli zabawa ze zwykłą deskorolką – ceny sprzętu zaczynają się od kilkuset złotych, a często osiągają nawet kilka tysięcy.

O możliwościach mouintainboardu można przekonać się oglądając fragment brytyjskiego programu motoryzacyjnego Top Gear. Jeden z prezenterów, Richard Hammond zorganizował wyścig między górskim skaterem a… rajdowymi samochodami. Torem wyścigu było walijskie wzgórze. Na starcie stanął 16-latek z Kornwalii oraz sportowe Mitsubishi Evo 7, kierowane przez profesjonalnego kierowcę rajdowego. Wynik: auto z 2-litrowym, 300-konnym silnikiem przegrało z 16-latkiem. Dopiero wystawienie do wyścigu terenowego monstrum, jakim jest Bowler Wildcat (silnik V8, 5 litrów pojemności, 300 KM) przechyliło szalę zwycięstwa na stronę techniki motoryzacyjnej.

Budowa

O tym jak zbudowana jest deskorolka powinien wiedzieć każdy, kto zamierza poświęcić skateboardingowi nieco więcej czasu, bowiem wcześniej czy później zdecyduje się na zakup każdego elementu oddzielnie i samodzielne dopasowanie części do indywidualnych potrzeb.

Deska (ang. deck)

Deska jest głównym elementem deskorolki. Składa się zazwyczaj z 7 lub 9 warstw sklejki z klonu, przy czym jedynie spodnia i wierzchnia warstwa są dokładnie oszlifowane, natomiast pozostałe pokrywa się podczas produkcji specjalnym klejem odpornym na wibracje i naprężenia. Czasami włącza się do konstrukcji również inne materiały, takie jak: włókno szklane, włókno węglowe czy kewlar (zwłaszcza w przypadku mountainboardu), aby zmniejszyć wagę decka lub zwiększyć jego wytrzymałość. Obecnie deski mają najczęściej od 18 do 22 cm szerokości i długość od 71 do 82 cm. Są także wyprofilowane. Mają lekki kształt rynny na całej długości, podgięty przód (nose) oraz tył (tail). Od spodu decki są ozdabiane różnorodnymi nadrukami – żeby było bardziej funky.

Traki (ang. truck)

Traki to elementy umożliwiające montaż kółek do deski oraz kierowanie nią poprzez pochylenie w stronę, w którą zamierzamy skręcić. Są one złożone z dwóch części. Górna, przytwierdzona do decka to baseplate, a poniższa – hanger. Między nimi znajdują się gumowe elementy (bushingi), które zapewniają elastyczność przy manewrowaniu. Wszystko łączy kingpin, czyli duża śruba. Jest ona narażona na duże obciążenia podczas jazdy, toteż czasami potrafi pęknąć.


Trak firmy Element

Jeśli składasz deskę samodzielnie, szerokość traka musisz dobrać do szerokości deski – powinna być taka sama lub nieco mniejsza. Wysokość traków występuje w trzech rozmiarach: LOW, MID i HIGH. Pod tym względem wybór zależy głównie od upodobań, choć warto wziąć pod uwagę wysokość posiadanych kółek.

Kółka


Kółka firmy Element
Kółka są zakładane na traki z wykorzystaniem łożysk i tulejek dystansowych. W większości deskorolek są wykonane z poliuretanu (rzadziej z naturalnego kauczuku) lub innego tworzywa sztucznego. Rozmiary kółek oscylują między 48 a 58 mm (w przypadku longboardu mogą być dużo większe). Duże ułatwiają jazdę na rampie, pozwalają uzyskiwać większe prędkości oraz są mniej wrażliwe na nierówności podłoża. Mniejsze średnice zmniejszają wagę deskorolki i szybciej przyśpieszają, lecz nie można jeździć na nich tak szybko jak na tych większych.
Niezwykle istotną właściwością kółek jest ich twardość – od 90A do 101A. Twarde nadają się szczególnie do jazdy na rampie, średnie do jazdy ulicznej, a miękkie do slalomu. Obecnie większość kółek ma zbliżoną twardość oscylującą w okolicach 97A–100A.

Należy pamiętać, że kółka, podobnie jak opony w samochodzie, z upływem czasu się ścierają i wymagają wymiany.

Łożyska


Łożyska firmy Bones
Na każde kółko przypadają dwa łożyska toczne rozdzielone tulejką dystansową. Są one sklasyfikowane według skali ABEC, której wartościami są nieparzyste liczby od 1 do 9, określające stopień precyzji. Im większa wartość ABEC, tym szybsze łożyska. Najczęściej spotykamy ABEC-3, ABEC-5 i ABEC-7. Te ostatnie są już bardzo szybkie i nie każdemu mogą odpowiadać. W ofercie są również wyjątkowo trwałe i dokładne łożyska maszynowe o oznaczeniu 608Z.

Śruby

Śruby (tzw. montażówki) trzymają razem deck i traki. Mogą mieć różne długości, które dopasowujesz do grubości deski. Niektóre z nich zamontujesz kluczem imbusowym, inne zwykłym
Papier Firmy Jessup
śrubokrętem, tzw. krzyżakiem.

Podkładki

Podkładki są umieszczane pomiędzy deckiem a truckiem, aby amortyzowały uderzenia o podłoże. Podkładki nie są niezbędną częścią deskorolki i są rzadko stosowane ze względu na znikomą przydatność.

Grip

Grip, czyli papier ścierny przykleja się na górną część blatu. Jest on najczęściej samoprzylepny, dostępny w wielu kolorach i wzorach. Dzięki gripowi masz lepszą przyczepność butów do deski.

Grip jest najszybciej zużywającym się elementem deskorolki, warto więc dbać o jego czystość. Najlepiej unikać jazdy w deszczu czy w zabłoconych butach.

Deska dla początkujących

Zupełnie inaczej do zakupu deskorolki podejdzie ktoś, kto ma już doświadczenie, a inaczej ktoś, kto dopiero zamierza stawiać w skateboardingu pierwsze kroki. Zaawansowani wezmą pod uwagę zarówno jak najwłaściwsze dopasowanie sprzętu do stylu jazdy, jak i własne upodobania. Jeśli jednak dopiero zaczynasz, wybierz deskorolkę uniwersalną, złożoną z elementów o wypośrodkowanych parametrach. Pozwoli to na spróbowanie sił w różnych warunkach i nauczenie się podstawowych trików. Z czasem przyjdzie również wyczucie indywidualnych potrzeb.

Przykładowy zestaw dla początkującego skatera:

  • najbardziej uniwersalne kółka o twardości 99A – nadają się zarówno na ulicę, jak i na rampę.
  • wymiary kółek – 53-55 mm
  • łożyska ABEC-3 lub ABEC-5
  • deska o wymiarach 78,5×20 cm

Wybierając pierwszą deskorolkę często zwraca się uwagę na umieszczoną na spodzie blatu grafikę. Pamiętaj jednak, że deska się ściera i po jakimś czasie nadruku nie będzie widać. Nie powinno to więc być decydujące kryterium.

Deskorolki dla dzieci bywają znacznie mniejsze (np.51×15,5cm) i zazwyczaj składają się z 9 warstw sklejki.

Dobrym rozwiązaniem na początek są również deski typu cruiser.

Producenci i ceny

Obecnie w Polsce bez problemu znajdziesz deskorolki światowych marek takich jak:

Ceny deskorolek zaczynają się w supermarketach już od kilkudziesięciu złotych, ale raczej nie nadają się one do wykonywania trików. Za niezłą deskę zapłacisz około 150–200 złotych, a za naprawdę dobrą od 300 złotych wzwyż. Najdroższe są sprzęty do szybkich zjazdów – longboard lub mountainboard. Za deskę firmy BMW – Street Carver trzeba zapłacić 500 USD. To jednak nie jest szczyt cenowy. Elektryczna deskorolka Exkate X24 kosztuje dwa razy więcej – okrągłe 1000 dolarów. Za mountainboard z systemem hamulcowym przyjdzie zapłacić nawet blisko 6 tys. zł. Bez hamulców – od 500 do 2500 zł.

Deskorolkę możesz nabyć w supermarkecie, ale najpewniejszy sprzęt kupisz w renomowanych sklepach sportowych bądź w tzw. skateshopach. To właśnie tam możesz również liczyć na fachową pomoc sprzedawcy, który dobierze podzespoły deskorolki zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Poniżej w tabeli przykładowe ceny deskorolek.

Model Cena

Spokey Begining
94,00 zł

Element Deck Quadrant
199,00 zł

Blind Logo Neon
359,00 zł

Podsumowanie

Skateboarding, bez względu na preferowany styl jazdy, zapewnia mnóstwo niezapomnianych wrażeń, których przybywa z każdą mozolnie wypracowaną umiejętnością. Jedno jednak jest pewne: aby w pełni cieszyć się nowo nabytą deskorolką, musi ona być właściwie dopasowana do twoich preferencji i wymagań, jakie zamierzasz jej stawiać.

Jeśli będziesz doskonalić technikę na rampie, warto wybrać deskorolkę szybką i stosunkowo szeroką. Taka budowa zapewnia lepszą sterowność i większą stabilność podczas zjazdu ze stromych zboczy oraz po ścianach konstrukcji. Do zjazdów i slalomów najlepiej posłuży dłuższa odmiana deskorolki, czyli longboard z większymi i bardziej miękkimi kołami. Na ulicę możesz kupić deskorolkę bardziej uniwersalną i dopasowaną do własnych upodobań.

Kupując deskę po raz pierwszy, najlepiej zwrócić uwagę na sprzęt o wypośrodkowanych, uniwersalnych parametrach. Ucząc się podstaw, wyrobisz sobie jednocześnie zdanie na temat własnych potrzeb i upodobań, co w przyszłości ułatwi zakup kolejnego sprzętu.
Jako nowicjusz możesz spokojnie zrezygnować ze sprzętu z najwyższej półki. Z jednej strony nie wykorzystasz jego możliwości, z drugiej może on się okazać zbyt trudny do opanowania, co z kolei skutecznie może zniechęcić do osiągania kolejnych poziomów umiejętności.

Zwykle pierwszą deskorolkę kupuje się gotową. Razem ze wzrostem świadomości swoich potrzeb i zależności między poszczególnymi komponentami, deskorolka przestanie być dla Ciebie tajemnicą. Wtedy zdecydujesz o samodzielnym złożeniu sprzętu. Daje to pełną kontrolę i pozwala dobrać wszystkie parametry dokładnie tak, jak chcesz.

Życzymy szybkiego opanowania karkołomnych i zadziwiających trików!