Zaznacz stronę

Osłona przeciwsłoneczna obiektywu spełnia więcej funkcji, aniżeli wskazywałaby na to nazwa. Chroni bowiem zewnętrzną soczewkę zarówno przed niechcianym światłem, jak też przed uszkodzeniami. Odpowiednio dobrana pomoże nie tylko w robieniu dobrych zdjęć, lecz również w zachowaniu obiektywu we wzorowym stanie przez długie lata.

Bardzo często osłona przeciwsłoneczna jest dołączona w komplecie z obiektywem. Bywa jednak, że trzeba ją dokupić, płacąc czasem całkiem spore pieniądze. Czy rzeczywiście warto?

Po co osłona?

Jest kilka czynników, które decydują o tym, że osłonę stosować warto. Oto one:

  • osłona obiektywu przed niepożądanym bocznym światłem (słońce, lampa, odblaski od wody, śniegu)
  • minimalizacja powstawania tzw. flar na zdjęciach (flara – silna poświata na fotografii spowodowana odbiciami światła wewnątrz obiektywu)
  • przeciwdziałanie obniżeniu kontrastu
  • poprawa precyzji działania światłomierza i autofocusu
  • poprawa możliwości aparatu w trudnych warunkach oświetleniowych (np. przy ostrym świetle na śniegu)
  • ochrona przed kroplami wody (np. deszczowej)
  • ochrona przed kurzem i innymi pyłkami
  • ochrona przed zarysowaniem lub rozbiciem zewnętrznej soczewki obiektywu lub filtra (np. kiedy przypadkiem upuścisz sprzęt)

Pierwsze zdjęcie wykonano bez osłony obiektywu, drugie używając osłony
Pierwsze zdjęcie wykonano bez osłony obiektywu, drugie używając osłony (fot. )

Tyle przykładów powinno wystarczyć, aby przekonać każdego amatora fotografii do zakupu osłony przeciwsłonecznej, przejdźmy zatem do kolejnej części tekstu: jakie osłony masz do wyboru?

Rodzaje

Canon ET-120W II
Canon ET-120W II
Osłony przeciwsłoneczne obiektywu różnią się od siebie przede wszystkim kształtem. Nieprzypadkowo. Do wyboru masz:

  • okrągłe
  • w kształcie tulipana

Okrągłe mają kształt walca lub ściętego stożka. Takie osłony lepiej sprawdzają się w obiektywach o zmiennej ogniskowej, w których ostrzenie odbywa się poprzez oddalanie się zewnętrznej soczewki, ponieważ w momencie ostrzenia zewnętrzny pierścień obraca się.

Osłona tulipanowa Hama z dekielkiem
Osłona tulipanowa Hama z dekielkiem
Osłona tulipanowa składa się z czterech płatków – dwóch dłuższych i dwóch krótszych, ułożonych naprzemiennie. Przeznaczone są do obiektywów, w których podczas ostrzenia nie obraca się pierścień do mocowania osłony.

Rzadziej spotykane są osłony w kształcie ściętego ostrosłupa. Taki kształt występuje w osłonach regulowanych. Umożliwiają one ustawienie ścianek chroniących obiektyw pod najlepszym możliwym kątem względem padającego światła.

Żeby nie kupować kilku osłon – osobnej dla każdego obiektywu – możesz zdecydować się na jedną – trójfazową (o ile taka sama jest średnica zewnętrznego gwintu każdego obiektywu). Osłona taka składa się tak jak teleskop i ma trzy długości, może więc być stosowana z obiektywami szerokokątnymi i zoomami. W razie potrzeby można całkowicie ją zwinąć bez konieczność odkręcania z obiektywu.

Massa - osłona gumowa trójfazowa
Massa – osłona gumowa trójfazowa

Wybierając osłonę przeciwsłoneczną do obiektywu, możesz pójść dwiema ścieżkami – zdecydować się na model dedykowany do danego obiektywu lub na osłonę uniwersalną. Przewaga osłony dedykowanej nad uniwersalną jest oczywista – jej parametry zostały idealnie dopasowane do „szkła”. W przypadku osłony uniwersalnej parametry należy dobrać samodzielnie. Poza tym osłona uniwersalna ma jedną zaletę – jest znacznie tańsza od dedykowanej.

Pamiętaj – wybierając taką osłonę musisz wziąć pod uwagę średnicę gwintu, na który nakręcisz osłonę oraz rodzaj obiektywu. Osłony przeciwsłoneczne obiektywu mają różną długość. Należy pamiętać też o tym, że dobierając dany model do obiektywu zmiennoogniskowego, warto sprawdzić osłonę przy ustawieniu najkrótszej ogniskowej. Zbyt długa osłona może zawęzić pole „widzenia” obiektywu i spowodować tzw. winietowanie, czyli zaciemnienie fotografii na rogach.

Sprawdzając osłonę, nie wystarczy spojrzenie przez wizjer. Warto zrobić zdjęcie i sprawdzić efekt (co przy aparatach cyfrowych nie stanowi najmniejszego problemu), ponieważ często wizjery nie mają 100-procentowego pokrycia kadru.

Jeżeli stosujesz też filtr, sprawdź osłonę razem z nakręconym filtrem.

Zasada jest następująca – krótsze osłony przeznaczone są do wartości przypisanych dla obiektywów szerokokątnych, dłuższe – dla większych ogniskowych, czyli dla teleobiektywów.

Możesz też kupić osłonę z zewnętrznym gwintem na filtr i dekielkiem.

Materiały

Jest kilka materiałów, z których produkowane są osłony przeciwsłoneczne do obiektywów. Najczęściej wykorzystywane są:

  • plastik
  • guma
  • metal
  • tworzywa kompozytowe (np. włókna węglowe)

Plastik jest materiałem najmniej trwałym. Stąd też wykonane z niego obiektywy są najtańsze. Guma stosowana jest w osłonach trójfazowych. Osłony metalowe są znacznie trwalsze od plastikowych, a przy tym nie są drogie. Najdroższe i najbardziej wytrzymałe są modele wykonane z kompozytów. Są przy tym niezwykle lekkie i – w porównaniu do osłon z innych materiałów – drogie.

Wybierając osłonę, warto zwrócić uwagę na jej wewnętrzną część. Powinna być wykończona matową czernią. Matowa czerń znacznie skuteczniej pochłania światło, dzięki czemu nie odbija się ono od powierzchni osłony.

Jeśli chodzi o ochronę przed promieniami słonecznymi, materiał wykonania osłony nie ma na to większego wpływu. Decyduje natomiast o trwałości osłony. Jak łatwo się domyślić, osłona gumowa będzie stanowić mniejszą ochronę „szkła” przed uszkodzeniami mechanicznymi. Lepiej tę rolę spełni osłona kompozytowa lub metalowa.

Producenci i ceny

Osłony przeciwsłoneczne na obiektywy produkują niemal wszyscy producenci obiektywów. Bez problemu znajdziesz dedykowaną osłonę na swoje „szkło” z logo:

  • Canon
  • Nikon
  • Pentax
  • Sony
  • Sigma
  • Olympus
  • Tamron

Musisz jednak pamiętać o tym, że za markę trzeba płacić. I tak markowe osłony na najdroższe obiektywy potrafią kosztować nawet 2500 zł. Alternatywą są tańsze zamienniki, również dedykowane dla poszczególnych modeli obiektywów. Produkują je takie firmy jak:

  • Delta
  • Hama
  • Kaiser
  • King

Powyższe firmy produkują też osłony uniwersalne.

Jeżeli zamierzasz kupić osłonę uniwersalną, tzw. „no name”, możesz znaleźć niektóre modele już za ok. 10 zł. Ceny najtańszych zamienników dedykowanych zaczynają się od ok. 20 zł. Za osłonę markową, dopasowaną do konkretnego obiektywu zapłacisz znacznie więcej. Rozpiętość cenowa w tym przypadku, w zależności od obiektywu jest ogromna – od 100 zł do 3000 zł.

Podsumowanie

Osłonę przeciwsłoneczną obiektywu stosować warto – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Owszem, w sieci łatwo trafić na opinie, że jest to jedynie wyciąganie dodatkowych pieniędzy – często niemałych – przez producentów sprzętu. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że nie zostały one zaprojektowane po to, by obiektyw ozdabiać, lecz po to, by pomagać w robieniu lepszych zdjęć. Należy tylko przy doborze osłony stosować się do kilku zasad, które opisaliśmy.

Wcale nie musi to być przecież ultralekka wypasiona osłona z włókna węglowego, choć jeśli na taką Cię stać, bez wątpienia zaskoczy Cię trwałością.

Życzymy zdjęć z doskonałym kontrastem , bez winietowania i flar.

Jaką osłonę przeciwsłoneczną obiektywu kupić?
4.9 (98.75%) 16 votes