Wybór dobrej walizki decyduje o komforcie podróżowania. Zakup pierwszej lepszej raczej nie jest najlepszym rozwiązaniem. Choćby z jednego powodu – obsługa lotnisk i służby celne nie zawsze wykazują się nadmierną troską o bagaż podróżnych. Bywa, że walizki słabej jakości nie wytrzymują spotkania z celnikami albo załadunku na pokład samolotu.

Mówiąc o walizkach podróżnych, zapewne wyobraźnia wielu osób podyktuje następujący obrazek: prostokątnej skrzyni z płyty pilśniowej oklejonej symbolami odwiedzonych państw i hoteli. Sentymentalne wyobrażenie w stylu retro nie ma jednak odniesienia do współczesności. Owszem, miłośnicy stylu vintage bez problemu mogą znaleźć i kupić walizkę jakby żywcem wyjętą z filmu z lat 50-tych ubiegłego stulecia. Ci jednak, którzy nad sentymenty przekładają kwestie praktyczne, skierują swoją uwagę na nowoczesne produkty.

Sprawdź ceny >>

Kółka

Życie podróżnych zrewolucjonizowały dwa wynalazki. Śmiało można postawić tezę, że dzięki nim walizka została wynaleziona Roncato, twarde walizki na czterech kółkach
Roncato, twarde walizki
na czterech kółkach
na nowo. Oba dotyczą kółek.

Dzięki amerykańskim wynalazcom możesz kupić dzisiaj walizkę osadzoną na:

  • czterech kółkach
  • dwóch kółkach

Szkice Bernarda D. Sadow`a
Szkice Bernarda D. Sadow`a
Pierwszy doznał olśnienia Bernard D. Sadow. W 1970 roku, wracając z wakacji z Aruby z dwiema ciężkimi walizami, zauważył na lotnisku pracownika obsługi przewożącego bagaże na wózku. Od tego momentu wiedział, że życie podróżujących zmieni się na lepsze dzięki kółkom. Walizki wyprodukowane, według jego pomysłu, miały u podstawy przytwierdzone cztery kółka, przez co można je było za sobą ciągnąć.

Na kolejną innowację trzeba było poczekać aż 17 lat. W 1987 roku Robert Plath, pilot Northwest Airlines, wymyślił walizkę na nowo. Właśnie jego pomysł ostatecznie nakreślił obraz nowoczesnego, wygodnego bagażu. Zamiast czterech kółek przytwierdził on do walizki stelaż z dwoma kółkami oraz wysuwanym sztywnym uchwytem. W ten sposób powstał tzw. trolley system, wykorzystywany przez wszystkich producentów walizek na całym świecie. Od tego momentu walizkę można pchać lub ciągnąć za sobą.

Mogłoby wydawać się, że liczba przytwierdzonych do walizki kółek nie ma wielkiego znaczenia. Błąd. Ma, i to całkiem duże. Wszystko zależy od tego, jaki środek transportu wybierzesz.

Mała walizka kabinowa Puccini na dwóch kółkach
Mała walizka kabinowa
Puccini na dwóch kółkach
Jeśli często podróżujesz pociągiem, a waga bagażu liczona jest w dziesiątkach kilogramów, lepszym wyborem będzie walizka na czterech kółkach. Dzisiejsze konstrukcje zbliżone są do „podwozia” supermarketowego wózka. Obrotowe kółka pozwalają na przemieszczanie walizki we wszelkich możliwych kierunkach – bokiem, w poprzek, jak zdecydujesz. Dzięki temu łatwiej przecisnąć się np. przez korytarz w wagonie.

Gdyby jednak potrzebna była Ci niewielka lub średnia walizka na lotnicze wypady, postaw na wynalazek Roberta Platha. Dwa kółka, dwie stopki oraz solidny uchwyt to to czego Twoja walizka kabinowa potrzebuje. Bez problemu ominiesz tłumy na lotnisku, a przejście do odprawy nie przyprawi Cię o ból mięśni. Jeżeli jednak celujesz w wielką walizę, do której zapakować możesz dwie szafy ubrań i telewizor albo rodzinę nielegalnych imigrantów, zwróć uwagę na model z czterema kółkami. Łatwiej będzie Ci przetaczać duży ciężar.

Przyjrzyj się również jakości wykonania kółek. W najtańszych supermarketowych modelach znajdziesz twarde, malutkie plastikowe kółka, które są podatne na uszkodzenia, nie da się ich wymienić oraz ciężko się obracają, co zemści się na Tobie podczas przejścia po chropowatej lub miękkiej powierzchni. Warto wybrać walizkę, której kółka wykonano z kauczuku i osadzono na łożyskach. Powinny być średniej wielkości, mniej więcej takiej jak w łyżworolkach. Sprawdź też czy zostały dobrze zamontowane, czy obracają się bez oporu oraz czy można je wymienić. Bez wątpienia, taka walizka będzie dużo droższa od tej oferowanej okazyjnie w supermarkecie. Możesz mieć jednak pewność, że posłuży dłużej i odwdzięczy się komfortem użytkowania.

Klasyczna walizka Samsonite bez kółek
Klasyczna walizka Samsonite bez kółek
Możesz zignorować rewolucyjne wynalazki i zdecydować się na walizkę bez kółek. Okazuje się jednak, że znalezienie takiego modelu będzie dość trudne. Dzisiaj nawet torby podróżne, worki żeglarskie i plecaki są bardzo często osadzane na kółkach. I słusznie. Po się męczyć, dźwigając bagaż, skoro można go przetoczyć bez większego wysiłku na kółkach.

Materiały

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w czasach czarno-białego kina najbardziej popularne były walizki zbudowane z płyty pilśniowej na drewnianym szkielecie. Były też stylowe walizki skórzane. Problem w tym, że często ważyły więcej niż bagaż, który można było do nich zapakować. Dzisiaj przed walizkami stawia się kilka zadań – muszą dobrze chronić zawartość, być trwałe oraz lekkie. Dlatego też używa się do ich produkcji przede wszystkim nowoczesnych materiałów syntetycznych.

Obecnie, ze względu na rodzaj zastosowanych materiałów, walizki można podzielić na:

  • twarde
  • miękkie
  • półtwarde

Twarde

Walizka Roncato wykonana z twardego tworzywa ABS
Walizka Roncato wykonana
z twardego tworzywa ABS
Jak sama nazwa wskazuje, walizki twarde to swojego rodzaju kufry. Ich ściany wykonane są najczęściej z materiałów termoplastycznych – poliwęglanu, włókna szklanego, polipropylenu lub tzw. ABS-u. Charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia, pęknięcia i wgniecenia. Najlepsze mogą wytrzymać nacisk rzędu kilkuset kilogramów. Doskonale chronią zawartość przed wilgocią i uszkodzeniem mechanicznym.

Miękkie

Dakine, walizka wykonana z nylonu i włókien poliestrowych
Dakine, walizka wykonana
z nylonu i włókien poliestrowych
Walizki miękkie produkowane są z syntetycznych materiałów tekstylnych – najczęściej wykorzystywane są włókna poliestrowe oraz Cordura (nylon) – o wysokiej gęstości. Nie zabezpieczają przewożonych rzeczy tak dobrze jak walizki twarde, nie musisz się jednak martwić, że zamknięty w nich bagaż zamoknie. Jeśli przewozisz głównie noszone na co dzień ubrania, nie musisz inwestować w pancerną walizę. Wystarczy tekstylna. Ma ona jeszcze jedną zaletę: jest dość elastyczna. Łatwiej ją zatem upchnąć, ponieważ można lekko zmienić jej kształt.

Półtwarde

To rozwiązanie pośrednie. Ścianki są na tyle twarde, aby dobrze zabezpieczać delikatną zawartość, i na tyle elastyczne, aby w walizce upchnąć kilka drobiazgów więcej. Bardzo często do szycia takich walizek stosowany jest materiał EVA (Ethylene Vinyl Acelate). W tłumaczeniu na polski: polietylen-co-octan vinylu. Bez zanurzania się w chemię, warto wspomnieć, że jest to tworzywo trwałe, elastyczne i odporne na wodę. Doskonale zatem nadaje się do produkcji walizek. Inne materiały służące do szycia półtwardych walizek to włókna poliestrowe o wysokiej gęstości wzmacniane dodatkowo pianką (np. 1680D *).

I znowu pojawia się pytanie: którą wybrać? I ponownie odpowiedź zależy od wybieranego przez Ciebie środka transportu. Jeśli często korzystasz z oferty linii lotniczych, docenisz zalety walizek twardych i półtwardych. Zwłaszcza jeśli w bagażu znajdują się wartościowe dla Ciebie przedmioty. Jeżeli jednak częściej podróżujesz samochodem, miękka walizka z materiałów tekstylnych będzie wystarczającym rozwiązaniem. Po pierwsze, łatwiej ją upchnąć w bagażniku (daje się bowiem lekko ugnieść), po drugie, nie pozostawiasz bagażu pod opieką nieznanych Ci osób, nie musisz więc otaczać go „pancernymi” ścianami.

Stylizowane kufry z oferty  francuskiego domu mody Louis Vuitton
Stylizowane kufry ze skóry aligatora z oferty
francuskiego domu mody Louis Vuitton
Za osobną kategorię można uznać walizki designerskie i stylizowane. Są skierowane do osób, które chcą wyróżnić się z tłumu, a przy okazji mają znacznie więcej do wydania niż przeciętny Kowalski. 

Można znaleźć modele, które są wykonane z materiałów twardych, półtwardych jak i miękkich. Z tym że zamiast tworzyw sztucznych, do ich wykonania użyto raczej drewna, skóry i szlachetnych tkanin, którym bliżej do szalonej ekstrawagancji niż zdroworozsądkowego podejścia. Można spotkać np. walizki ze skóry aligatora.

Moda na retro odcisnęła swoje piętno także w tej części rynku. Walizki stylizowane na dawne kufry oferują domy modowe i najwięksi projektanci.

Istnieje także rynek wtórny odrestaurowanych wiekowych walizek, ozdobionych np. techniką decoupage. Trzeba jednak pamiętać o tym, że za taki “antyk” przyjdzie nam zapłacić często więcej niż za nową walizkę, zaś jej funkcjonalność będzie znacznie niższa. Cóż, na pewno znajdą się osoby, które styl cenioną znacznie bardziej niż walory praktyczne.

Parametry

Jak łatwo się domyślić, w walizkach najistotniejsze są dwa parametry:

  • wymiary (pojemność)
  • waga

W przypadku walizek, rozmiar ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza jeżeli planujesz podróże lotnicze. Wszystkie linie ograniczają bowiem wymiary wnoszonego na pokład samolotu bagażu. Podobnie jest z nadawaniem walizek przewożonych w luku bagażowym. Nie mogą przekraczać określonych wymiarów. Doskonale wiedzą o tym producenci, dlatego oferowane przez nich modele spełniają wymogi linii lotniczych.

Walizki można podzielić na:

  • małe (podręczne, kabinowe)
  • średnie
  • duże

W przypadku walizek małych, które bardzo często pełnią rolę bagażu podręcznego, należy zwrócić szczególną uwagę na rozmiary. Musi się ona zmieścić do schowka w samolocie nad głowami pasażerów lub pod fotelem. Przyjmuje się, że suma długości, szerokości i głębokości walizki nie powinna przekroczyć 115 cm. I tak np. w znanych tanich liniach lotniczych bagaż podręczny może mieć maksymalne rozmiary 55 cm x 40 cm x 20 cm. Do luku bagażowego zaś przyjmowane są bagaże o maksymalnych rozmiarach 1,715 m x 1,499 m x 1,194 m. W przypadku walizek nadawanych nie ma obaw, że jakaś przekroczy wyznaczone ramy.

W doborze rozmiaru bagażu na zaplanowany wyjazd pomoże Ci poniższa tabela:

Długość wyjazdu Pojemność walizki
1 – 4 dni Mała walizka o pojemności 30 – 40 l
4 – 7 dni Średnia walizka o pojemności 50 – 70 l
7 – 14 dni Duża walizka o pojemności 90 – 130 l

Jeśli dany sklep lub producent nie podają pojemności walizki, tylko jej rozmiary, pojemność z łatwością wyliczysz samodzielnie, posługując się prostym wzorem: wysokość x szerokość x głębokość = objętość. 1000 cm3 odpowiada wartości 1 litra.

Nie zapominajmy też o wadze walizki, wszak linie lotnicze ograniczają także masę zabieranego bagażu. Najczęściej bagaż podręczny może ważyć od 8 do 10 kg. Pamiętaj, że mała walizka może mieć masę od 2 kg do nawet 3,5 kg.

Nadać można bagaż znacznie większy i cięższy. Zależy to też od wyboru klasy. Standardowo w klasie ekonomicznej lub w tanich liniach lotniczych można zabrać bagaż o wadze do 20 kg. Za każdy dodatkowy kilogram przewoźnicy każdą sobie słono płacić. W klasie pierwszej i biznesowej można zabrać cięższy bagaż – do 32 kg. Tyle bowiem według przepisów może maksymalnie podnieść pracownik obsługi lotniska.

Waga samej średniej walizki to przeciętnie 4 – 6 kg. Duże walizki to prawdziwa waga ciężka – nawet do 8 – 10 kg.

Funkcjonalne dodatki


Walizka Case Logic LLR218 z przegrodą na netbooka
O funkcjonalności Twojej nowej walizki decydują dodatki takie jak:

  • kieszonki
  • szelki
  • dodatkowe przegrody
  • paski
  • uchwyty

Do porządnej walizki możesz spakować nie tylko ubrania. Dobrze jeśli znajduje się w niej kieszeń na dokumenty, osobna komora z pokrowcem na garnitur, komora na laptopa, szelki, którymi zepniesz zapakowane ubrania oraz dodatkowa przegroda, pozwalająca oddzielić ubrania od prowiantu.

Niektóre walizki wyposażono w dodatkowy pasek na ramię, a nawet szelki, za pomocą których zamienisz walizkę w plecak. Zwróć uwagę także na uchwyty. Dobrze jeśli są dwa, pozwalające na podnoszenie walizki w pionie i poziomie.

Zabezpieczenia


Kłódka szyfrowa
TSA do walizek
Przewożąc prywatne rzeczy, chcesz mieć pewność, że dostęp obcych osób będzie do nich utrudniony. Dlatego walizki bardzo często są zabezpieczone zamkami lub kłódkami na kluczyk lub szyfr. I tutaj czai się kolejny haczyk. Jeśli masz w planach wyprawę za ocean, koniecznie wybierz walizkę z zamkiem TSA. Amerykanie bardzo poważnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa na lotniskach, i co za tym idzie, prawo do prywatności interpretują dosyć swobodnie. Funkcjonariusze TSA (Transportation Security Administration) mają prawo do sprawdzenia nadanego bagażu. Jeżeli nie mogą dostać się do środka z powodu zamka lub kłódki bez wahania użyją nożyc, aby sprawdzić zawartość Twojego bagażu. Takich niespodzianek można uniknąć wybierając właśnie zamek TSA, który można otworzyć za pomocą specjalnego klucza, tzw. master key. Dostęp do takich kluczy mają właśnie funkcjonariusze TSA. Dzięki temu, nie dość, że Twoja walizka pozostanie w jednym kawałku, to jeszcze nie będziesz miał zepsutego urlopu przez świadomość tego, że ktoś właśnie przeglądał Twoją bieliznę.

Producenci i ceny

W supermarketach można kupić walizkę już za 30 – 50 zł. Nie będzie to jednak produkt najwyższej jakości. Często takie walizki rozchodzą się w szwach jeszcze zanim zaczniesz ich używać. Nie polecamy. Jeżeli jednak potrzebujesz walizki raz do roku, modele supermarketowe mogą spełnić swoje zadanie. Pamiętaj, żeby przed zakupem dokładnie walizkę obejrzeć, aby ominąć niedoróbki.
Osobom, które podróżują często i potrzebują solidnej walizki polecamy walizki firmowe. Ich ceny zaczynają się od 100 zł za małego trolleya. Możesz też kupić cały komplet – z reguły trzech walizek w różnych rozmiarach. Koszt – od 1000 zł w górę. Warto też wziąć pod uwagę walizki twarde. Bywa jednak, że za markowy komplet tego typu można zapłacić nawet grubo ponad 2000 zł.

Jeśli bierzesz pod uwagę zakup designerskich walizek od znanego projektanta, lepiej żeby Twoja karta kredytowa nie miała zbyt niskiego limitu. Przykładowo za zestaw całkiem “zwyczajnych” walizek z logo LV trzeba zapłacić ok. 3 500 dolarów amerykańskich! XIX-wieczne, dobrze zachowane kufry tej marki potrafią kosztować nawet po 50 tys. euro! 

Poszukując solidnej walizki sprawdź ofertę takich firm jak:

Podsumowanie

Jeżeli często podróżujesz, a lotniska, podobnie jak hotele, to Twój drugi dom, inwestycja w dobrą walizkę jest niezbędna. Zakup pierwszego lepszego modelu może przynieść rozczarowanie już po pierwszych kilku wyjazdach. Dlatego poświęć odrobinę czasu, aby określić własne potrzeby i dostosować do nich nowy zakup. Zastanów się zatem, na jaką pojemność się zdecydować. A może kupić zestaw walizek, które sprawdzą się w różnych sytuacjach. Do wyboru masz też walizki twarde, miękkie lub półtwarde. Każda z nich sprawdzi się w innych warunkach.
Kwestie estetyczne pozostawiamy Tobie. Jedno jest pewne: nie będzie problemu z wyborem odpowiedniego dla Ciebie wzoru. Rynek oferuje wiele – od klasycznej czerni po jaskrawe, fantazyjne wzornictwo.

Życzymy udanego zakupu!

Jakie są wymiary walizki do samolotu?
Po pierwsze należy wyróżnić tutaj dwa rodzaje bagażu:

  • bagaż podręczny
  • bagaż rejestrowany

Bagaż podręczny to taki, który zabieramy ze sobą do samolotu. Natomiast bagaż rejestrowany to taki, który jest nadawany osobno i trafia do luku bagażowego.

Każda linia lotnicza posiada różne standardy bagażu podręcznego. Różnią się przeważnie kilkoma centymetrami. Przykładowo linie lotnicze LOT pozwalają na zabranie walizki o wymiarach 55 x 40 x 23 cm. Ważne jest to, że walizka kabinowa powinna zmieścić się w luku nad siedzeniami.

Gdzie kupić walizkę?
Szeroka oferta i konkurencyjne ceny to na pewno sklepy internetowe. Warto sprawdzić ich ofertę.