Zaznacz stronę

Złodzieje samochodów nie śpią. Mimo że statystycznie proceder kradzieży aut z roku na rok maleje, warto zainwestować w profesjonalne zabezpieczenie własnych czterech kółek. W naszym tekście przeczytasz, jakie rozwiązania warto wybrać, aby części z rozbiórki Twojego samochodu nigdy nie trafiły na giełdę i serwisy aukcyjne.

Według policyjnych statystyk w 2009 roku ukradziono w Polsce 16 915 samochodów. Rok później o 817 aut mniej. Tendencja jest pozytywna, jednakże nie należy liczyć na to, że samochody przestaną znikać z parkingów i garaży. Owszem, nie istnieją zabezpieczenia, które zapewnią Twojemu autu 100 procentową ochronę przed kradzieżą. Profesjonalni złodzieje mają swoje sposoby na wszystkie autoalarmy. Niemniej jednak założenie dobrego zabezpieczenia spowoduje, że odjechanie z parkingu zajmie złodziejowi znacznie więcej czasu. A to właśnie czas decyduje o „sukcesie” kradzieży auta. Minuty i sekundy to Twoja broń w walce z przestępstwami samochodowymi. Im dłużej bowiem zajmuje uruchomienie pojazdu, tym szanse są większe, że ktoś zauważy przestępcę, przestraszy go lub poinformuje o próbie kradzieży policję.

Rodzaje alarmów

Alarmy można podzielić w podstawowy sposób na:

  • pilotowe
  • bezpilotowe

Jedne i drugie mogą być montowane w autach starszego typu, które nie posiadają magistrali CAN *). Pilotowe, jak wskazuje nazwa, sterowane są z poziomu pilota. Bezpilotowe odbierają sygnały z poziomu kluczyka.

Większość nowoczesnych aut pracuje już na bazie szeregowej magistrali CAN, za pomocą której komunikują się i są sterowane w sposób cyfrowy wszystkie urządzenia w samochodzie. Otwieranie i zamykanie drzwi odbywa się w nich z poziomu fabrycznego kluczyka, nie zaleca się więc stosowanie dodatkowych pilotów, ponieważ mogłoby to wywołać błędy w komputerze. Do tego typu aut konieczne jest założenie specjalnego, najczęściej bezpilotowego urządzenia alarmowego współpracującego z magistralą CAN.

Zatem zanim zdecydujesz się na dany alarm, sprawdź, czy Twój samochód pracuje na „szynie” CAN i czy wybrane urządzenie może być w nim zamontowane.

Wybierając alarm pytaj sprzedawcy, czy urządzenie jest sterowane za pomocą kodu dynamicznie zmiennego. Oznacza to tyle, że przy każdym uruchomieniu alarmu nadajnik znajdujący się w kluczyku czy pilocie emituje inny niepowtarzalny kod. Znacznie utrudnia to życie złodziejom, którzy nie mają już możliwości zeskanowania kodu alarmu, a następnie rozbrojenia zabezpieczenia emitując jego powtórzenie.

Pamiętaj, wybierając alarm sprawdź, czy posiada atest uznanej jednostki certyfikującej, np. PIMOT albo Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Oczywiście jednostek certyfikujących jest wiele. Warto wybrać autoalarm z atestem podmiotu, którego znak honorowany jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe, gdzie wykupujesz polisę AC. Dzięki temu możesz uzyskać znaczną obniżkę składki na ubezpieczenie, np. 5 proc.

Dilerzy samochodów zachęcają do zakładania autoalarmów fabrycznych, często wręcz wymuszają to na nowych nabywcach, grożąc utratą gwarancji, jeśli zostanie założony alarm w innym punkcie. Jest to działanie sprzeczne z prawem. Poza tym, zdaniem specjalistów od elektroniki samochodowej, zgoda na zainstalowanie fabrycznego alarmu może okazać się krokiem niekorzystnym. Producenci instalują najczęściej w danym aucie ten sam model alarmu zawsze w identycznym miejscu. Tym samym robią prezent dla złodziei samochodów, którzy szykując się do kradzieży danego auta doskonale wiedzą, jak unieszkodliwić alarm i w jaki sposób do niego dotrzeć.

Blokady uruchomienia silnika

Na rynku znajdziesz również urządzenia, które same w sobie nie są alarmami, ale skutecznie chronią Twoje auto. Są to bezobsługowe blokady uruchomienia silnika. Z zewnątrz są zupełnie niewidoczne, ponieważ nie ma w samochodzie migających diód. Współpracują z kartą chipową. W momencie, kiedy właściciel z kartą w kieszeni zbliża się do auta, blokada rozbraja się. Kiedy odchodzi od samochodu następuje jej uzbrojenie. Jest to zabezpieczenie o tyle skuteczne, że złodziej nie wie, gdzie się ono znajduje i ma utrudnione zadanie z dotarciem do blokady i jej unieszkodliwieniem.

Alarmy z przesyłem danych

Producenci autoalarmów poszukują rozwiązań, które poinformują właściciela pojazdu o tym, że auto jest właśnie okradane nie tylko za pomocą wyjącej syreny i migających świateł, lecz również poprzez zastosowanie nowoczesnych metod przesyłu danych. Na rynku możesz znaleźć autoalarmy:

  • z powiadamianiem radiowym
  • z powiadamianiem GSM

Alarmy z powiadamianiem radiowym mają zamontowany nadajnik i odbiornik radiowy. W momencie kradzieży sygnał wysyłany jest na odbiornik, który właściciel pojazdu ma w pilocie. Niestety nie są to rozwiązania bardzo skuteczne ponieważ panujący obecnie w eterze „tłok” może spowodować zakłócenia i jest szansa, że wysłany z samochodu sygnał do właściciela nie dotrze. Technologia ta jest wypierana przez alarmy GSM.

Alarmy z powiadamianiem GSM są skuteczniejsze i dają większe możliwości. Alarm taki jest wyposażony w swojego rodzaju komórkę z kartą SIM doładowywaną w systemie prepaid. Takie alarmy współpracują z operatorami sieci komórkowych. Kiedy auto jest kradzione bądź ktoś włamuje się do środka, alarm automatycznie wysyła na komórkę właściciela odpowiedni sygnał. Odległość w tym wypadku nie ma znaczenia – samochód może znajdować w Krakowie, zaś właściciel w Gdańsku. Każda ingerencja w samochód z zewnątrz zostanie odnotowana, a właściciel poinformowany o niej za pomocą SMS-a lub informacji głosowej. Więcej, właściciel ma możliwość przesłania SMS-em komend typu: „zatrzymaj” lub „uruchom blokadę silnika”. Jakież będzie zdziwienie złodzieja, kiedy w trakcie dokonywania przestępstwa auto odmówi posłuszeństwa i nie pozwoli się uruchomić ponownie.

Możesz również zadzwonić do swojego auta! Uruchomi się wtedy funkcja podsłuchu. Będziesz słyszeć co dzieje się wewnątrz samochodu.

Urządzenia z reguły pozwalają na współpracę z kilkoma numerami telefonów oraz dają możliwość sterowania za pośrednictwem internetu.

Dodatkowo wiele alarmów tego typu ma wbudowany moduł GPS. Zlokalizowanie skradzionego samochodu wyposażonego w taki autoalarm zajmie chwilę.

Oczywiście nie jest to rozwiązanie 100-procentowo pewne. Profesjonalni złodzieje samochodów mają w tym wypadku również swoje metody, które mogą alarm unieszkodliwić.

Funkcje dodatkowe

Na rynku jest cała masa funkcji dodatkowych w jakie mogą zostać wyposażone współczesne autoalarmy. Warto wymienić choćby kilka z nich:

  • czujniki
  • domykanie szyb, szyberdachu, zamykanie zamka centralnego
  • blokada uruchomienia silnika
  • samouzbrojenie
  • tzw. funkcja panic
  • funkcja antyporwaniowa

Czujniki

Sprawiają, że alarm zareaguje na różnego rodzaju zdarzenia. Warto wspomnieć o kilku rodzajach czujników:

  • ruchu (ultradźwiękowe)
  • udarowe
  • grawitacyjny
  • detektor dźwiękowy

Czujnik ruchu działa na zasadzie ultradźwięków emitowanych w zabezpieczonej strefie, np. wewnątrz samochodu. W momencie, kiedy wybita zostanie szyba i ręka złodzieja znajdzie się wewnątrz samochodu, utradźwięki wykryją ruch i uruchomią alarm. Zamontowanie takiego czujnika zalecane jest dla osób, które nie tylko chcą uchronić swój pojazd przed kradzieżą lecz również znajdujące się wewnątrz wyposażenie, np. sprzęt grający.

Czujnik ruchu może być jedno lub dwustrefowy, działający na zewnątrz i wewnątrz.

Czujnik udarowy monitoruje wstrząsy, uderzenia. Alarm włączy się, kiedy samochód zostanie uderzony. Przy ustawieniu odpowiedniej czułości, nawet niewielkie puknięcie uruchomi alarm. Zastosowanie takiego rozwiązania pomoże uchronić auto przed kradzieżą, ale nie tylko. Da Ci również znać o aktach wandalizmu i zwiększy szanse na ujęcie sprawców.

Można spotkać również czujniki udarowo-ruchowe, łączące w sobie zalety obu wymienionych wyżej.

Czujnik grawitacyjny, inaczej czujnik holowania, lawetowania, przechyłu. Załącza alarm, kiedy samochód zaczyna się przesuwać lub jest podnoszony. Zdeterminowani złodzieje mają różne metody działania – użycie lawety jest jednym z nich. Czujnik grawitacyjny ma przeciwdziałać takim kradzieżom.

Detektor dźwiękowy to nic innego jak zainstalowany wewnątrz auta mikrofon. Alarm uruchamiany jest w momencie odebrania dźwięku o określonej częstotliwości, np. wybijanej szyby. Polecany osobom mieszkającym np. w rejonie o nasilonych kradzieżach samochodowego sprzętu grającego.

Istnieją alarmy, które mogą współpracować z kilkoma (nawet trzema) różnymi czujnikami równocześnie. Specjaliści uważają jednak, że lepiej zdecydować się na jeden czujnik. Zamontowanie zbyt wielu urządzeń na jednej magistrali może bowiem spowodować występowanie błędów w komputerze pojazdu.

Domykanie szyb, szyberdachu, zamykanie zamka centralnego

Zalet takiego rozwiązania nie trzeba nawet wymieniać. Urządzenie alarmowe pamięta za nas o tym, że przed pozostawieniem samochodu wszystkie wspomniane czynności trzeba wykonać. Dzięki zainstalowaniu takiego alarmu nie tylko nie ułatwisz życia złodziejom, ale również unikniesz przykrych niespodzianek typu mokre siedzenie, jeśli zostawisz otwarty szyberdach a pogoda ulegnie zmianie.

Blokada uruchomienia silnika

Alarm wyposażony w tą funkcję w momencie uzbrojenia lub wydania odpowiedniej komendy (w przypadku sterowania modułem GSM) uniemożliwi uruchomienie silnika.

Samouzbrojenie

Funkcja bardzo przydatna. Wyobraź sobie sytuację: po wyjściu z auta uzbrajasz alarm i odchodzisz, ale wkładając kluczyki do kieszeni przez przypadek wciskasz guzik wyłączający urządzenie. Alarm nie pozostanie obojętny. Jeśli w ciągu określonego czasu (20 – 30 sekund) nie otworzysz drzwi, alarm ponownie sam się uzbroi.

Funkcja panic

Przydaje się w różnych sytuacjach. Jednym przyciskiem możesz uruchomić alarm, kiedy np. dostaniesz za kierownicą ataku serca albo kiedy ktoś napada Cię na światłach i próbuje uprowadzić Twój samochód. W ten sposób zwrócisz uwagę innych uczestników ruchu. Alarm może więc zapobiec uprowadzeniu samochodu, lecz również ocalić życie.

Funkcja antyporwaniowa

Jak wskazuje sama nazwa ma chronić przed uprowadzeniem pojazdu razem z właścicielem. Wciśnięcie ukrytego w znanym dla właściciela miejscu przycisku spowoduje po przejechaniu określonej odległości zablokowanie silnika. Kontynuacja dalszej jazdy nie będzie możliwa. Funkcja ta polecana jest właścicielom drogich aut, które mogą zostać ukradzione na tzw. stłuczkę.

Producenci i ceny

Koszt zakupu najprostszego urządzenia, które posiada jedynie syrenę alarmową i zamykanie centralnego zamka nie powinien przekroczyć 100 zł. Jeżeli jednak chcesz mieć alarm kompatybilny z różnego rodzaju czujnikami kwota ta wzrośnie do ponad 200 zł.

Kupując autoalarm warto zdecydować się od razu na montaż u certyfikowanego specjalisty. Samodzielne, nieumiejętne próby zainstalowania urządzenia mogą mieć fatalne skutki – z uszkodzeniem komputera lub spaleniem części instalacji elektrycznej włącznie. Dobrze zamontowany alarm nie może wpływać na pracę komputera samochodu. Powinien również zapewniać takie samo bezpieczeństwo nawet po wymianie komputera pokładowego przez złodziei. Najbezpieczniej jest kupić i zainstalować alarm w tym samym punkcie. Wtedy będziesz dysponować gwarancją na alarm i na robociznę pochodzącą od tej samej osoby. W ten sposób unikniesz spychania odpowiedzialności – z jednej strony na drugą, gdzie producent będzie zapewniał, że uszkodzenie alarmu to wina nieprawidłowego montażu, zaś warsztat będzie upierał się przy tym, że zawiniło urządzenie. Dochodzenie swoich praw konsumenckich może być w takiej sytuacji długie i uciążliwe, i nie zawsze zakończone sukcesem.

Zakup prostego alarmu (sterującego zamkiem centralnym i z blokadą uruchomienia silnika) razem z usługą montażu kosztuje do 500 zł. Bardziej skomplikowane urządzenia, z czujnikami, z różnymi funkcjami kosztują do 1000 zł z montażem. Jeśli zdecydujesz się na alarm GSM musisz liczyć się ze znacznie wyższymi wydatkami – od 1500 do ponad 2000 zł. Trzeba brać pod uwagę również koszty eksploatacji – zasilania karty SIM.

Specjaliści ostrzegają przed kupowaniem alarmów chińskich. Polecają za to wyroby polskie. Można wymienić choćby kilka cenionych marek:

  • Albatros
  • Alcatraz
  • Boxer
  • Centurion
  • Magicar
  • MAT
  • Predator
  • Prestige
  • Proxima
  • Scorpion
  • SEO
  • Silicon

Podsumowanie

Powiedzmy to sobie jeszcze raz: nie ma zabezpieczeń, które w 100 procentach chroniłyby Twoje auto przed przestępcami. Decydując się na zakup autoalarmu, kupujesz sobie i dla Twojego samochodu trochę więcej czasu, utrudniasz życie złodziejowi, co może mieć decydujący wpływ na to, czy odjedzie Twoim samochodem, czy też przepłoszony zrezygnuje z kradzieży. Nie ma również urządzeń uniwersalnych. Jeśli masz w aucie drogi system car audio, warto pomyśleć nad rozwiązaniami, które w większym stopniu chronią przed włamaniem. Jeżeli jeździsz drogim autem lub takim, które jest wśród złodziei bardzo popularne, zastanów się nad zabezpieczeniem chroniącym przed kradzieżą.

Życzymy, aby autoalarm nigdy Ci się nie przydał.