Zaznacz stronę

Wydawałoby się, że wraz z pojawieniem się aparatów cyfrowych i rosnącej popularności Photoshopa, filtry odejdą do lamusa. Nic z tego. Ich popularność nie słabnie, dzięki nim można eksperymentować z kolorem i światłem na zdjęciach. Przygotowaliśmy dla Ciebie foto-filtrowy przewodnik. Czy wiesz, do czego służy filtr gwiazdkowy?

Kilka pytań, zanim kupisz

To prawda, że w Photoshopie można ze zdjęciem zrobić wiele. Nie da się jednak zrobić wszystkiego. Poza tym obróbka cyfrowa może znacznie wpłynąć na jakość zdjęcia.

Dlatego tam, gdzie „diabeł” nie może, z pomocą przychodzą filtry fotograficzne. Pozwalają na uzyskanie oczekiwanego efektu już w trakcie wykonywania zdjęcia. Zwiększony kontrast, rozmyte światło, zwielokrotnione obiekty na zdjęciu – to tylko kilka przykładów.

Zanim przeczytasz nasz poradnik i dowiesz się, w czym wybierać i jak wybrać filtr pasujący do Twojego aparatu, odpowiedz sobie na kila pytań:

Zajmujesz się fotografią analogową czy cyfrową?
Jesteś posiadaczem lustrzanki czy kompaktu?
Szukasz filtra ochronnego, który można stosować na co dzień?

Filtry podstawowe
 

Filtr ochronny

Jest to filtr, którego zadaniem jest ochrona soczewki obiektywu. Oprócz zabezpieczenia przed kurzem i uszkodzeniami mechanicznymi, nie zapewnia żadnych innych efektów. Jest neutralny.

Dla kogo? Dla każdego, kto szuka filtru chroniącego obiektyw przed uszkodzeniami, zabrudzeniami, kurzem.

Filtr UV
Szklana soczewka obiektywu jest w stanie w pewnym stopniu zatrzymać promienie ultrafioletowe (UV), ale do fotografii na dużych wysokościach (1500 n.p.m. i więcej) i plenerów nad morzem przyda się filtr UV. Promienie UV, czyli promienie ultrafioletowe są niewidoczne dla ludzkiego oka, ale ich działanie nie pozostaje bez wpływu na jakość zdjęć. Słaby kontrast, rozmyte kolory, niebieski odcień – to najgorsze, niepożądane „efekty specjalne”. W zależności od stopnia transmisji (przepuszczalności) światła, filtr niweluje w większym bądź mniejszym stopniu dopływ światła do soczewki. Filtry UV najwyższej jakości to filtry o wysokiej transmisji (przepuszczalności) światła, które nie przekłamują obrazu i kolorów. Wiele osób stosuje je jako praktyczne filtry ochronne.

Filtry z oznaczeniem Haze oprócz promieniowania UV-B i UV-C, blokowanych przez wszystkie standardowe rodzaje filtrów UV, nie przepuszczają też części promieni UV-A, są najskuteczniejsze.

Dla kogo? Dla fotografów, którzy wykonują zdjęcia plenerowe na dużych wysokościach i nad morzem, dla każdego jako filtr ochronny.

Filtr Skylight
To filtr, który przydaje się szczególnie do fotografowania krajobrazów (szczególnie przy ostrym słońcu, w zacienionych miejscach). Zazwyczaj takie zdjęcie miałoby tak zwaną „niebieską dominantę”, ale po zastosowaniu filtra, niebo przyciemnia się, a niebieska dominanta znika. Stosuje się go też przy wykonywaniu plenerowych portretów, ponieważ ociepla odcień skóry. Odcina dopływ promieni UV do aparatu.

Filtry sklylight oznacza się jako 1A (wpływa na barwy minimalnie, może być stosowany jako filtr ochronny) i 1B (wpływa na barwy bardziej niż 1A, dlatego nie powinno stosować się go jako filtra ochronnego).

Dla kogo?
Dla wszystkich zajmujących się fotografią krajobrazową, portretową i dla tych którzy szukają funkcjonalnego filtra ochronnego (typ 1A).

Filtr szary

Jeśli nawet po ustawieniu maksymalnej przesłony i minimalnej czułości ISO, zdjęcie jest zbyt jasne, pomóc Ci może filtr szary, który, dzięki ciemniejszemu zabarwieniu, zmniejsza ilość światła wpadającego do obiektywu. Przydaje się w kilku sytuacjach:

  • Kiedy chcesz zachować dobry kontrast i nasycenie barw w bardzo jasny dzień.
  • Kiedy chcesz uzyskać rozmyte tło i uwydatnić obiekt znajdujący się na pierwszym planie, a ilość światła wpadającego do obiektywu uniemożliwia ustawienie minimalnej wartości przesłony.
  • Kiedy chcesz sfotografować ruch samochodów, wody, chmur w dzień wykorzystując długi czas naświetlania.

Za pomocą filtra szarego można podkreślić fakturę białej rzeźby (Cokin P154).
Za pomocą filtra szarego można podkreślić
fakturę białej rzeźby (Cokin P154).

Filtry szare różnią się od siebie ilością przepuszczanego światła. Najpopularniejsze to NDx2 o przepuszczalności światła 63% (oznaczenie na filtrze – ND 0.3), NDx4 o przepuszczalności światła 25% (oznaczenie na filtrze 0.6) i Nx8 (oznaczenie na filtrze 0.9). Można kupić też inne filtry, ale nie każdy producent i sklep ma je w swojej ofercie.

Z tabeli dowiesz się, co oznaczają poszczególne symbole:

Oznaczenie na filtrze Przepuszczalność światła Mnożnik ekspozycji Działka przesłony
ND 0.1 80% x 1.25 + 1/3
ND 0.2 63% x 1.5 +2/3
ND 0.3 50% x 2 +1
ND 0.4 40% x 2.5 +1 1/3
ND 0.5 32% x 3 +1 2/3
ND 0.6 25% x 4 +2
ND 0.7 20% x 5 +2 2/3
ND 0.8 16% x 6 +2 2/3
ND 0.9 13% x 8 +3
ND 1.0 10% x 10 +3 2/3
ND 2.0 1% x 100 +6 2/3
ND 3.0 0.1% x 1000 +10
ND 4.0 0.01% x 10000 +13 2/3
ND 6.0 0.001% x 1.000.000 +20

  
Dla kogo? Dla fotografów wykonujących zdjęcia przy bardzo jasnym świetle.

Filtr polaryzacyjny

To filtr, który sprawia, że drgania fali świetlnej powodujące powstawanie odbić, znikają. Innymi słowy – odcinają światło spolaryzowane, które powstaje przez odbicie od dwóch powierzchni. Jedną z nich jest powietrze, w którym znajdują się cząsteczki wody odbijające światło, a drugą np. szkło, woda, śnieg. Dzięki zastosowaniu filtra polaryzacyjnego, otrzymane zdjęcie mają odpowiedni kontrast, ich kolory są żywe i nasycone, a refleksy świetlne – eliminowane. Z filtrem polaryzacyjnym na obiektywie można fotografować przedmioty i osoby znajdujące się za szybą albo elementy podwodnego krajobrazu.

Przewaga filtra polaryzacyjnego nad innymi filtrami fotograficznymi jest taka, że efektów osiągniętych za jego pomocą nie da się podrobić w żadnym programie graficznym.

Filtr polaryzacyjny nadaje się także do używania w pochmurne dni – sprawia, że barwy zdjęcia są żywsze, a kontrast – większy.

Filtry polaryzacyjne dzielimy na:

  • liniowe – polaryzują światło padające tylko z jednego kierunku;
  • kołowe – polaryzują światło padające ze wszystkich stron;

Filtry liniowe są starsze niż kołowe i nie powinno się ich używać w lustrzankach, ponieważ zakłócają pracę autofokusa. Dobrze sprawdzają się w użyciu z kompaktami cyfrowymi i analogowymi. Filtr kołowy jest uniwersalny, nadaje się zarówno do lustrzanek, jak i aparatów analogowych.

Wskazówka dla użytkowników. Filtr polaryzacyjny daje możliwość regulacji stopnia polaryzacji, wystarczy pokręcić pierścieniem. Najlepsze efekty uzyskuje stojąc w tak, aby między słońcem a osią obiektywu utworzył się kąt 90 stopni. Nie powinno się używać filtra mając słońce przed sobą lub za plecami – efekt polaryzacji nie zadziała.

Przykłady zdjęć przed i po zastosowaniu filtra:

FIltr polaryzacyjny przyciemnia kolor nieba i zwiększa kontrast na zdjęciu (Cokin P160). Filtr polaryzacyjny eliminuje odblaski i pozwala zobaczyć, co znajduje się za szybą (Marumi DHG Circular PL).
FIltr polaryzacyjny przyciemnia kolor nieba i zwiększa kontrast na zdjęciu (Cokin P160). Filtr polaryzacyjny eliminuje odblaski i pozwala zobaczyć, co znajduje się za szybą (Marumi DHG Circular PL).

 Dla kogo? Dla każdego fotografa wykonującego zdjęcia w plenerze lub/i szukającego filtra uniwersalnego.

Filtry kolorowe, konwersyjne

 

Filtry kolorowe

To filtry, które przydają się szczególnie w fotografii czarno-białej, ale za ich pomocą można też uzyskać ciekawe efekty wykonując zdjęcia kolorowe.

Aby wytłumaczyć ich zasadę działania, najlepiej posłużyć się kołem kolorów:

koło kolorów

Filtr kolorowy przepuszcza fale świetlne w tym samym kolorze, które odpowiada jego zabarwieniu, a pochłania kolory dopełniające (dwa, które znajdują się po przeciwległej stronie koła).

Przykład – Filtr niebieski założony na soczewkę obiektywu rozjaśni niebieski kolor na zdjęciu, a przyciemni czerwony i pomarańczowy.

Oto, jakie efekty można uzyskać stosując filtry kolorowe w kolorowej fotografii:

Kolor filtra Jaki efekt?
jasnożółty filtr jasnożółty, b+w Delikatnie przyciemnia niebieski kolor na zdjęciu, np. niebo. Rozjaśnia ciepłe barwy. Przydaje się do fotografowania krajobrazów przy delikatnym słońcu i do fotografii portretowej.
żółty filtr żółty, b+w Nadaje słonecznemu niebu naturalny wygląd, uwydatnia różnice w odcieniach zieleni na zdjęciu. Nadaje się do fotografii zielonych krajobrazów nawet przy ostrym słońcu, dobrze sprawdza się przy plenerowych portretach (ładnie podkreśla kolor skóry).
pomarańczowy filtr pomarańczowy, b+w Znacznie przyciemnia niebieską barwę i zwiększa kontrast fotografowanych przedmiotów, podkreśla ich fakturę. Eliminuje pomarańczowe i żółte defekty, rozjaśnia piegi na skórze.
czerwony filtr czerwony, b+w Bardzo mocno przyciemnia niebo, podkreśla kontrast i fakturę, nadaje się do fotografowania architektury.
ciemnoczerwony („czarny”) filtr ciemnoczerwony, b+w Używany do fotografii naukowej, świetnie podkreśla fakturę i kontrast przedmiotów.
żółtozielony filtrżółtozielony, b+w Przyciemnia niebieski, czerwony i fioletowy. Nadaje się zarówno do fotografowania śnieżnych krajobrazów w słoneczne dni, jak i nadmorskich plenerów.
zielony filtr zielony, b+w Znacznie przyciemnia kolor czerwony, a przy tym – podkreśla odcienie zieleni. Dobrze sprawdzi się przy wykonywaniu zdjęć wiosennych i letnich krajobrazów obfitych w zieleń. Nadaje się też do wykonywania zdjęć grupowych przy naturalnym świetle.
niebieski filtr niebieski, b+w Przyciemnia kolor czerwony i pomarańczowy, dlatego nadaje się do zdjęć przy sztucznym świetle.

Zdjęcia filtrów B+W

Używając filtrów kolorowych, koniecznie zwróć uwagę na współczynnik, który stanowi informację o ilości przepuszczanego światła. Ta z kolei wpływa na ekspozycję, dlatego musisz pamiętać, by ustawić odpowiednio dłuższy czas naświetlania. I tak, współczynnik 2 oznacza, że ekspozycja musi być mniej więcej 2 razy dłuższa, a współczynnik 4 – 4 razy dłuższa.

Filtry kolorowe są bardzo często stosowane w fotografii czarno-białej. Różnicują odcienie skali szarości, zwiększają kontrast. W zależności od koloru filtra, można uzyskać różne, ciekawe efekty.

Kolor filtra Zastosowanie w fotografii czarno-białej
 żółty Delikatnie przyciemnia niebo, zwiększa kontrast zdjęcia. Nadaje się na filtr całoroczny.
czerwony Przyciemnia niebo bardziej niż filtr żółty, znacznie zwiększa kontrast, podkreśla fakturę chmur. Na portretach rozjaśnia kolor skóry i ust.
zielony Różnicuje odcienie zieleni na zdjęciach, dlatego przydaje się szczególnie przy fotografowaniu roślinności. W fotografii portretowej używa się go do osiągnięcia realistycznych efektów – podkreśla przebarwienia, przyciemnia skórę.
niebieski Podkreśla zamglenia, rozjaśnia kolor nieba, nadaje krajobrazom bajkowy, mistyczny charakter.

Dla kogo? Dla każdego fotografa  eksperymentującego ze światłem i kolorem zdjęć.

Filtry konwersyjne

Pewnie nie raz zdarzyło Ci się zrobić patrzeć na ładny krajobraz, a po zrobieniu zdjęcia zastanawiać się, czemu kolory widziane gołym okiem i otrzymane na zdjęciu tak bardzo różnią się od siebie. Wpływa na to nieprawidłowy balans bieli. Co robić w takiej sytuacji? Z pomocą przyjdą Ci właśnie filtry konwersyjne, czyli filtry korygujące temperaturę barwową zdjęcia (miarę barwy światła, którą wyraża się w stopniach Kalvina).

Od kiedy pojawiły się aparaty cyfrowe umożliwiające korekcję balansu bieli (niektóre pozwalają nawet na korekcję w stopniach Kalvina), filtry konwersyjne straciły na popularności, wciąż jednak używają ich jednak osoby zajmujące się fotografia analogową.

Standardowe błony są przystosowane do temperatury barwowej światła 5500 K, która odpowiada średniej temperaturze światła dziennego. Taka temperatura umożliwia idealne odwzorowanie kolorów. Utrudnienie pojawia się kiedy temperatura barwowa jest niższa (zachód, wschód słońca, płomień świecy) lub wyższa (nieba, śnieżne krajobrazy).

Filtry konwersyjne można podzielić na:

  • filtry o niebieskim zabarwieniu – podnoszą temperaturę barwową;
  • filtry o czerwonym, pomarańczowym i żółtym zabarwieniu – obniżają temperaturę barwową;
filtr o niebieskim zabarwieniu filtr o pomarańczowym zabarwieniu
 filtr o niebieskim zabarwieniu, Hoya 80c  filtry o pomarańczowym zabarwieniu, hoya 85c
 Hoya 80c  Hoya 85c

Filtry mogą mieć też różną gęstość, od niej zależy stopień ocieplenia/ochłodzenia temperatury barwowej. Najsłabsze filtry, które wpływają na temperaturę barwową w niewielkim stopniu, nazywa się filtrami korekcyjnymi.

Jeśli szukasz filtra obniżającego temperaturę barwową (ocieplającego kolory na zdjęciu), wybierz filtr z jednym z następujących oznaczeń (kolejność oznacza zwiększający się stopień gęstości filtra):

         80   81   81A   81B   81C   81D   81EF   85C   85   85B

Jeśli szukasz filtra podnoszącego temperaturę barwową (ochładzającego kolory na zdjęciu), wybierz filtr z jednym z następujących oznaczeń:

        82   82A   82B   82C   80D   80C    80B    80A

Dla kogo? Dla osób zajmujących się fotografią analogową.

Efekt ochłodzenia (podniesienia temperatury barwowej), filtr Cokin 024 Efekt ocieplenia (obniżenia temperatury barwowej), filtr Cokin 039.
Efekt ochłodzenia (podniesienia temperatury barwowej), filtr Cokin P024. Efekt ocieplenia (obniżenia temperatury barwowej), filtr Cokin P039.

 

Filtry efektowe

Filtr infrared (IR, podczerwony)

Jest to rodzaj filtra, który umożliwia wykonywanie zdjęć w podczerwieni, dzięki czemu można uzyskać ciekawe efekty. Pochłania światło widzialne o długości fali do 720 nm (nanometrów) i przepuszcza jedynie promienie podczerwone. Stosuje się go przede wszystkim do analogowej fotografii czarno-białej (nie wszystkie aparaty cyfrowe są przystosowane do jego użycia).

Oto przykłady zdjęć wykonanych z filtrem IR:

przykład zdjęcia wykonanego za pomocą filtra IR przykład zdjęcia wykonanego za pomocą filtra IR

Filtr gwiazdkowy (dyfrakcyjny) – dzięki niemu każde światło na zdjęciu (słońce, lampy uliczne) będzie przypominać kilkuramienną gwiazdę. Umożliwia to specjalna, dyfrakcyjna powłoka. Takie filtry mogą mieć symbole 4, 6 i 8, a cyfra odnosi się do ilości ramion gwiazdy otrzymywanej na zdjęciu.

Filtry gwiazdkowe umożliwiają zmianę nachylenia promieni światła.

Filtr powiększający (close-up) – dzięki niemu można powiększyć wybrany obiekt w kadrze. Jest bardzo wygodny, jego efektu nie da się podrobić podczas obróbki cyfrowej. W zależności od stopnia powiększenia, filtry oznacza się cyframi +1, +2, +3, +4, które symbolizują ilość dioptrii (odwrotność ogniskowej obiektywu podanej w metrach). Odpowiadają one ogniskowym:

+1 – 1000 mm
+2 – 500 mm
+3 – 330 mm
+4 – 250 mm

Filtr zmiękczający – kto powiedział, że zdjęcie koniecznie musi być ostre? Filtr zmiękczający to taki, który „rozmywa” obraz, dzięki czemu można uzyskać romantyczne, baśniowe portrety i krajobrazy. Dyfuzja, bo o takim efekcie tu mowa, może być większa lub mniejsza, wszystko zależy od rodzaju zastosowanego filtra.

Filtr zmieniający kolory – różowe morze, zielone niebo, fioletowy budynek – wszystko to osiągniesz stosując specjalne filtry zmieniające kolory zdjęć. Dzięki nim otrzymasz kadr w odcieniach niebieskiego lub sepii. Istnieją filtry stopniowane (natężenie barwy progresywnie zmienia się), albo trzykolorowe. Zupełnie dosłownie – do wyboru, do koloru.

Filtry do efektów specjalnych – zwielokrotniony element na zdjęciu, dwa przedmioty zachodzące na siebie, znikający kadr – to tylko przykłady. Producenci oferują szereg filtrów do efektów specjalnych. Dzięki nim możesz zrobić ze zdjęciem, co tylko chcesz. Prawdą jest, że w dobie Photoshopa takie filtry straciły na popularności, wciąż jednak znajdują się pasjonaci, którzy chcą uzyskać pożądany efekt już w trakcie wykonywania zdjęcia.

filtr gwiazdkowy filtr zmiękczający
Hama Filtr Gwiazda Hama Soft Duo
Hama Filtr Gwiazda Hama Soft Duto

 Filtry połówkowe

Filtry połówkowe to takie, których tylko jedna część pozwala na osiągnięcie pożądanego efektu, a druga – nie wpływa na wygląd zdjęcia.

Dostępne jest wiele rodzajów filtrów połówkowych. Oto kilka popularnych przykładów:

  • kolorowe – umożliwiają podkreślenie kolorów (w przypadku fotografii czarni białej – odcieni) na jednej połowie zdjęcia. Przydaje się to szczególnie w fotografii krajobrazowej, kiedy jedna część kadru jest wymaga ocieplenia/ochłodzenia temperatury barwowej.

  • szare – pozwalają na przyciemnienie jednej części zdjęcia (np. zbyt jasnego nieba).

  • tematyczne – np. twilight (podkreśla efekt zmierzchu słońca), sunset (podkreśla kolory zachodzącego słońca)

Efekty osiągnięte za pomocą filtrów połówkowych kolorowych Marumi GC
Efekty osiągnięte za pomocą filtrów połówkowych kolorowych Marumi GC

Wyróżnia się trzy rodzaje przejść, czyli granic między częścią kolorową/efektową a neutralną:

Light (L) – przejście miękkie, zajmuje 2/3 filtra (najpopularniejsze).
Soft (S) – przejście średnie, zajmuje 1/3 filtra.
Hard lub Full (H lub F) – przejście twarde, zajmuje1/2 filtra (przydaje się głównie nad morzem)

Do filtrów kolorowych najlepiej stosować system Cokin, który umożliwia uzyskanie efektu na dowolnej części zdjęcia. O systemie Cokin przeczytasz w rozdziale Kształt, sposób mocowania, wymiary.

Materiał

Efekt, jaki osiągasz na zdjęciu, zależy nie tylko od rodzaju filtra, a też, a właściwie przede wszystkim, od jego jakości. Filtr na obiektywie wpływa na stratę światła czy ustawienia ostrości, dlatego nie powinno się na nim oszczędzać.
Jeśli chodzi o materiał, filtry dzieli się na:

  • wykonane ze szkła
  • wykonane z oczyszczonej żywicy
  • wykonane z folii poliestrowej (filtry żelowe)

Zdecydowanie najpopularniejsze są filtry szklane, czyli – nakręcane na obiektyw. Dobra jakość szkła pozwala na otrzymanie optymalnych efektów, bez strat jakości zdjęcia i zapewni wyjątkową odporność. Oto kilka przykładowych nazw szkła o podwyższonej jakości, z którymi możesz się spotkać:

  • Water White – zapewnia dobrą przepuszczalność światła, zachowuje dobry kontrast (stosuje je m.in. firma Tiffen)

  • SCHOTT – zapewnia neutralność barwy, eliminuje dominanty (stosuje je m.in. firma Heliopan)

  • Optilight – szkło organiczne, które zapewnia świetną przepuszczalność, a przy tym jest bardzo lekkie (stosowany w filtrach marki Cokin)

  • HD – szkło o wyjątkowej wytrzymałości (stosuje je m.in. fima Hoya)

Filtry żywiczne to przeważnie filtry prostokątne (o nich przeczytasz w dalszej części artykułu). Bardziej niż filtry szklane są podatne na przepuszczanie bocznego, ostrego światła.
Filtry żywiczne prostokątne, Lee filters
Żywiczne filtry prostokątne,
Lee filters

Filtry poliestrowe można odpowiednio przyciąć i umieścić w pierścieniu tak, jak filtry standardowe lub przykleić do soczewki. Przydają się fotografom, którzy używają obiektywów z wypukłą soczewką (np. Fish Eye) i nie mają możliwości zamontowania standardowego filtra.

O jakości decyduje liczba powłok filtra. Najtańsze filtry nie są pokryte żadną powłoką, czasami mają dwie powłoki umieszczone po obu stronach szkiełka. Najlepsze filtry to filtry MC, czyli multicoated (wielopowłokowe), które są pokryte kilkoma lub kilkunastoma powłokami ochronnymi. Filtry profesjonalne mają nawet 12–16 powłok, te ze średniej półki – około 6–10.

Standardowe, podstawowe powłoki chronią przed uszkodzeniami mechanicznymi, kurzem i brudem. Specjalnym rodzajem powłok są powłoki antyrefleksyjne, czyli przeciwodblaskowe. Takie powłoki nie tylko chronią filtr przed uszkodzeniem, ale też zapewniają bezstratną przepuszczalność światła. Dodatkowo, eliminują refleksy i odblaski, dzięki czemu zdjęcie ma odpowiedni kontrast, a kolory nie są przekłamane. Bardzo popularne są filtry pokryte powłokami wodoodpornymi.

Kształt i sposób mocowania

Kształt i sposób mocowania

Znaczna większość filtrów to filtry okrągłe, które umieszcza się na obiektywie przez tak zwane mocowanie gwintowe, czyli nakręcając filtr na obiektyw.

Mocowanie gwintowe umożliwiają wszystkie lustrzanki cyfrowe i analogowe oraz niektóre zaawansowane kompakty (konieczny jest tak zwany nagwintowany obiektyw). Wśród zalet takiego mocowania wymienia się fakt, że filtr chroni soczewkę obiektywu przed urazami mechanicznymi, wśród wad – brak uniwersalności (filtr musi być dokładnie dopasowany do średnicy obiektywu).

Posiadacze lustrzanek mogą też mocować filtr na bagnecie obiektywu. Niezbędny do tego będzie specjalny pierścień, który można dokupić do aparatu. Taka metoda jest szczególnie popularna u fotografów, którzy używają teleobiektywów (filtry, które
Tuleja Canon LA-DC52G
można na nich mocować metodą gwintową, są bardzo drogie).

Jeśli Twój kompakt nie jest wyposażony w nagwintowany obiektyw, nic straconego. Niektóre aparaty kompaktowe przewidują montowanie tak zwanej tulei, która umożliwia założenie filtra.

Innymi rozwiązaniem, zarówno dla posiadaczy kompaktów, jak i lustrzanek jest system Cokin, który został wynaleziony przez francuskiego fotografa Jeana Coquina, który polega na mocowaniu filtrów do specjalnego adaptera. Taki adapter można zamocować zarówno w kompaktach, jak i lustrzankach, co więcej, można do niego zamocować także filtry prostokątne.

Zaletą filtrów prostokątnych jest to, że umożliwiają przesunięcie efektu w dowolne miejsce kadru. Przydaje się to szczególnie w przypadku filtrów połówkowych.

System Cokin jest bardzo popularny wśród fotografów także dzięki swojej uniwersalności. Dla przykładu, system „A” pasuje na obiektywy o średnicy od 36 mm do 62 mm, a system „X – Pro" na obiektywy o średnicy od 62 mm do 112 mm. Poszczególne systemy umożliwiają też mocowanie filtrów różnej wielkości. Jest to bardzo ekonomiczne rozwiązanie. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak działa, zobacz film nakręcony przez ekspertów ze sklepu Cyfrowe.pl:

Wymiary


fIltr Nikon NC 62 mm

Podstawowym kryterium wyboru modelu filtra jest jego średnica, którą należy dopasować do średnicy obiektywu, pierścienia lub odpowiedniego systemu Cokin. Każdy producent podaje średnicę filtra zarówno w specyfikacji, jak i na obudowie.

Warto przyjrzeć się też grubości obudowy. Ma ona znaczenie szczególnie wtedy, kiedy zamierzasz używać kilku filtrów na raz (łączyć je kaskadowo) i obawiasz się efektu winietowania (niedoświetlenia brzegów zdjęcia) albo używasz obiektywu szerokokątnego. W takim wypadku im cieńsza obudowa, tym lepiej.

 

Producenci i ceny

Kupując filtr fotograficzny, podobnie jak wszystkie inne akcesoria fotograficzne, koniecznie należy zwrócić uwagę na producenta. Biorąc pod uwagę jakość (i cenę), producentów można podzielić na trzy grupy:

  • filtry z niższej półki cenowej – Hama, Samyanga;
  • filtry ze średniej półki cenowej – Tiffen, Hoya, B+W, Cromofilter (marka Cokin), Heliopan;
  • filtry z najwyższej półki cenowej – Lee Filters, FORMATT Filters (marka Hitech), Marumi;

Cena zależy od rodzaju i jakości filtra (materiału, z którego jest wykonany, ilości powłok). Biorąc pod uwagę typ filtra, średnio musisz zapłacić:

  • za filtr ochronny – 3590 złotych
  • za filtr UV – 30150 złotych
  • za filtr polaryzacyjny – 50300 złotych
  • za filtr szary – 40150 złotych
  • za filtr Skylight – 2080 złotych
  • za filtr połówkowy – 50400 złotych (z zależności od efektu)
  • za filtr korygujący – 40150 złotych
  • za filtr podczerwony – 70100 złotych
  • za filtr kolorowy – 50200 złotych
  • za filtry efektowe – 50250 złotych (w zależności od efektu)

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że o filtrach wiesz już wszystko. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, odpowiedzi na pytania ze wstępu powinny je rozwiać.

Zajmujesz się fotografią analogową czy cyfrową?
Jeśli zajmujesz się fotografią analogową, masz ograniczone możliwości obrabiania zdjęć cyfrowo, więc filtry fotograficzne bardzo Ci się przydadzą. W zależności od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć, możesz wybrać odpowiedni rodzaj filtra.
Jeśli jesteś posiadaczem aparatu cyfrowego, oprócz filtrów, masz także możliwość obróbki zdjęć w jednym z programów, np. w Photoshopie. Są jednak filtry, których działania nie da się podrobić na komputerze, zalicza się do nich filtr polaryzacyjny i powiększający. Pamiętaj też, że obróbka cyfrowa wpływa znacząco na jakość zdjęcia.
Zarówno fotografowie analogowi, jak i cyfrowi powinni pomyśleć nad zakupem filtra ochronnego, np. UV.

Jesteś posiadaczem lustrzanki czy kompaktu?
Zarówno właściciele lustrzanek, jak i kompaktów powinni sprawdzić, czy ich aparat posiada obiektyw nagwintowany. Jeśli tak, oznacza to, że na obiektyw można założyć standardowe (okrągłe) rodzaje filtrów. Jeśli takiej możliwości nie ma, masz dwa wyjścia – zakup tulei (nie wszystkie kompakty ją obsługują) lub zamontowanie filtra przy zastosowaniu tak zwany system Cokin.
Fotografowie używający teleobiektywów mogą użyć pierścienia służącego do montowania filtra na bagnecie obiektywu.

Szukasz filtra ochronnego, który można stosować na co dzień?
Jeśli szukasz filtra ochronnego, masz do wyboru kilka opcji:

  • zakup zwykłego filtra ochronnego
  • zakup filtra UV
  • zakup filtra skylight (1A)

Większość fotografów stosuje do codziennej ochrony soczewki filtry UV. Są neutralne, a dodatkowo chronią soczewkę przed szkodliwym promieniowaniem. Fotografom krajobrazowym można polecić delikatny filtr polaryzacyjny (z oznaczeniem 1A).

Życzymy przemyślanego zakupu i mnóstwa pięknych zdjęć!

————————————————————————————————————————————————————
Zdjęcia filtrów Cokin pochodzą od firmy Antymex SC, dystrybutora filtórw Cokin w Polsce (www.antymex.com).

Konsultacja merytoryczna:
Cyfrowe.pl
www.cyfrowe.pl

Jaki filtr fotograficzny kupić?
4.9 (98.57%) 28 votes