Zaznacz stronę

Fotokalendarz nie tylko usprawnia orientację w czasie – zdobiąc biurko czy ścianę, sprawia estetyczną przyjemność, przywołuje wspomnienia i pozwala na krótką chwilę oderwać się od tu i teraz. Jeśli wybierasz się po nowy egzemplarz, możesz sięgnąć po gotową wersję ze zdjęciami choćby najlepszych fotografów na świecie. Nic jednak nie zapewni ci tyle satysfakcji, co zamówienie fotokalendarza skrojonego na własne potrzeby i ze zdjęciami z prywatnych zasobów.

Jeśli nie interesuje cię jak będzie wyglądał (byle był) albo akurat trafiłeś na fotokalendarz idealnie wpasowujący się w twój gust – to oczywiście nie ma się nad czym zastanawiać. Sięgasz na półkę czy składasz zamówienie przez internet i po rozstaniu się z ustaloną przez producenta kwotą dostajesz gotowy produkt. Tyle że taki kalendarz to tylko… kalendarz. Na pewno przyda się tobie, ale nie kupisz go raczej z myślą o podarowaniu komuś w prezencie. Co innego kalendarz skomponowany z własnych zdjęć. Tu dopiero otwierają się szerokie wrota znaczeń – taki egzemplarz ucieszy dziadków, którzy będą mogli zerkać na swoich wnuków, ale i ukochaną osobę czy przyjaciela, o których wiesz, co ich rozbawi, zaskoczy albo zwyczajnie sprawi im radość. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by przygotować taki kalendarz samemu sobie. Może być doskonałą pamiątką z comiesięcznego dorastania dziecka, z rodzinnych świąt i uroczystości. A może kroniką z podróży czy realizacji marzeń i pasji? Każdy temat jest dobry. Pytanie tylko jak go zrealizować.

Projekt

Dla kogoś, kto nie jest grafikiem „Projekt” brzmi poważnie, może nawet groźnie. W rzeczywistości opracowanie pomysłu na fotokalendarz to raczej kreatywna zabawa niż pełna zawodowych tajemnic obróbka materiału. Przede wszystkim korzystasz z oferowanych przez drukarnie i zakłady fotograficzne (oraz darmowe kreatory on-line) gotowych „klocków”, które układasz po swojemu. To i tak wystarczy, by zgromadzić sporą dawkę dylematów. Możesz co prawda skorzystać z pełnych szablonów, w które tylko wkleisz zdjęcia. Ale możesz też decydować o wielu szczegółach. Wybór należy do ciebie. Zanim go jednak dokonasz, zorientuj się w czym właściwie możesz przebierać.

Rodzaje

Fotokalendarze podzielimy według dwóch podstawowych kategorii:

  • Forma i format
  • Temat i styl

Forma i format

W gotowym kalendarzu najważniejszy i najbardziej rzucający się w oczy będzie temat. Jednak ściśle związany z nim styl najlepiej wybrać po zdecydowaniu się na konkretną formę kalendarza. Dlatego najpierw zajmiemy się bardziej techniczną stroną projektu.

Przede wszystkim należy określić, w jaki sposób kalendarz będzie służył właścicielowi. Może to być:

  • Kalendarz ścienny
  • Kalendarz kuchenny
  • Kalendarz biurkowy
  • Kalendarz jednodzielny lub trójdzielny
  • Kalendarz jednokartkowy
  • Kalendarz książkowy
  • Terminarz

Kalendarz ścienny

Cechy? Fotokalendarz ścienny wisi na ścianie i na ogół jest większy niż kalendarz biurkowy. Standardem jest mniej więcej równomierny podział strony na część ze zdjęciem i tę, w której oznaczone są dni tygodni w danym miesiącu, czyli kalendarium. Nie ma jednak obowiązku trzymania się wersji podstawowej. Możesz więc zdecydować się na wypełnienie niemal całej strony fotografią, a dla rozpiski miesiąca wygospodarować jedynie wąski pasek na dole. Ale kto zabroni rozszerzyć zdjęcie i na nie właśnie nanieść oznaczenia dni? Nikt. Wystarczy, że dany zakład lub kreator przewiduje realizację podobnego projektu.

Jeśli masz żyłkę ekologa i niechętnie przykładasz rękę do masowej wycinki drzew, możesz zaprojektować wersję kalendarza drukowanego dwustronnie lub zmieścić na jednej stronie dwa miesiące – takie rozwiązania są stosowane także w gotowych kalendarzach. Jednak zdecydowanie solidniej i bardziej profesjonalnie wypadnie kalendarz z 12 lub 13 kartami zadrukowanymi tylko z jednej strony. Skąd to wahanie co do liczby stron? Pytanie czy chcesz, by twój kalendarz miał stronę tytułową. Jeśli tak, do spółki z 12 miesiącami wyjdzie w sumie 13 kart.

Najbardziej popularne formaty kalendarzy ściennych to A3 oraz A4 i A5, projektowane zarówno w pionie, jak i w poziomie. Są jednak dostępne także inne, nietypowe rozmiary (kwadraty, duże kalendarze panoramiczne itp.).

Kalendarz kuchenny

To właściwie wariacja kalendarza ściennego. W kuchni, która jest miejscem roboczym, lepiej wkomponowują się formaty wąskie, ale podłużne, w których poszczególne dni tygodnia układane są w pojedynczych lub najwyżej podwójnych rzędach. Cechą charakterystyczną, z góry przypisaną takim kalendarzom, jest miejsce na notatki. Natomiast fotografie (z wyjątkiem pierwszej karty tytułowej) zajmują na ogół stosunkowo niewielką część strony.

Przykładowe rozmiary: 15,4×40,4 cm, 20×42 cm, 13×29,7 cm.

Kalendarz biurkowy

Taką wersją fotokalendarza szczególnie zadowolisz kogoś, kto dużo czasu spędza przy biurku. Kalendarz biurkowy najprawdopodobniej będzie poziomy, zawsze mniejszy, bo przecież musi zmieścić się między innymi drobiazgami na „roboczym” blacie. Ze względu na oszczędność miejsca raczej nie przewiduje się w nim przestrzeni na notatki.

Przykładowe rozmiary: 14×11 cm, 17×21,7 cm, 21×14 cm, 24×10,5 cm lub kwadratowy, np. 14×14 cm.

Kalendarz jednodzielny lub trójdzielny

To rozwiązanie wymagające dużo mniej kreatywności. Wystarczy tylko raz, najwyżej dwa razy, i to zaledwie na chwilę, wspiąć się na wyżyny i wybrać jedno lub dwa doskonałe ujęcia. W kalendarzu jednodzielnym fotografia będzie umieszczona np. na górze (lub na całej stronie), a poniżej będą przylepione kartki z poszczególnymi miesiącami, które należy odrywać. Podobnie wygląda kalendarz trójdzielny, tyle że w tej wersji są aż trzy osobne kalendaria. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy jednym rzucie okiem masz wgląd od razu w trzy miesiące – przeszły, bieżący i przyszły.

Formaty? – 31,5×47,5 cm, 31,5×79,5 cm, 30×150 cm.

Kalendarz jednokartkowy

To także niezbyt wymagający projekt. Na jednej stronie kartonu znajduje się zarówno wydruk zdjęcia/zdjęć, jak i wszystkich miesięcy roku. Kompozycja może być dowolna. Na ogół dwie trzecie strony zajmuje fotografia. Ale kalendarium można rozmieścić np. dookoła zdjęcia lub podzielić stronę według własnego pomysłu.

Kalendarz książkowy

To połączenie fotoalbumu i kalendarza. Przy realizacji takiego projektu napracujesz się zdecydowanie najwięcej. Już samo wybranie fotografii, których można w takim kalendarzu umieścić nawet powyżej stu, zajmie ci sporo czasu. A jeśli zechcesz wybrać tylko najlepsze i w dodatku odpowiednio je przygotować i posortować według klucza – naprawdę będziesz miał co robić. Możesz też pomyśleć o wersji miniaturowej, czyli o fotokalendarzu kieszonkowym.

Fototerminarz

Fototerminarz to po prostu kalendarz, tyle że z miejscem na notatki. Może więc występować we wszystkich kalendarzowych formach: jako terminarz ścienny, biurkowy, książkowy i kieszonkowy. Jako że jest szczególnie przydatny dla osób zabieganych i mających tysiąc spraw do załatwienia (i wszystkie na wczoraj), warto rozważyć wersję jednokartkową z całym rokiem na jednej płaszczyźnie, która pozwala na szybką orientację w tym, co było, jest i będzie…

Temat i styl

Temat to podstawa. A od niego zależy styl, czyli wzór kolorów, czcionek i efektów graficznych oraz rozmieszczenie wszystkich tych elementów na stronie lub stronach kalendarza. Podczas projektowania przyda się przestrzeganie zasady decorum, czyli doboru środków do tematu. Łatwo się domyślić, że jeśli wybierzesz cukierkowe kolory z dominującym różem i skomponujesz fotokalendarz dla nastoletniego syna, twoja praca najprawdopodobniej wyląduje szybko w koszu albo za oknem. Jeszcze gorsze mogą być skutki, jeśli sprezentujesz zbyt swobodnie potraktowany materiał komuś, z kim łączą cię stosunki oficjalne, np. przełożonemu w pracy.

W wielu kreatorach szablony są podzielone tematycznie – biuro, podróże, rodzina, zoologia, dzieci, szkoła, remont czy motoryzacja. Jeśli szukasz pomysłów neutralnych, stonowanych, takich które podbiją serca nieco bardziej konserwatywne, przeglądaj oferty pod szyldem „Wzory klasyczne”. Jeśli natomiast chcesz więcej szaleństwa, być może odnajdziesz się pośród wzorów młodzieżowych, nowoczesnych i artystycznych. Temat będzie określał paletę barw, dostępne grafiki, rodzaj czcionki i inne możliwości konfiguracyjne.

Oczywiście projektując własny kalendarz, już na etapie projektowania możesz oznaczyć ważne dla ciebie (lub dla kogoś, komu sprezentujesz kalendarz) święta, daty i wydarzenia. Na kartach mogą się również znaleźć różnego rodzaju podpisy – bon moty, wierszyki itp.

Akcesoria

Spirala – to najpopularniejszy sposób na łączenie kart. Odpowiednio uformowana na środku zawieszka służy też do mocowania kalendarza na ścianie.

Okienko – wiele kalendarzowych modeli możesz doposażyć w kolorowe okienko, którym oznaczasz bieżący dzień, przesuwając je na specjalnym pasku.

Naklejki (stickersy) – do kompletu możesz dokupić naklejki, które przyklejone w kalendarzowym okienku będą przypominać o terminach zobowiązań (wizyta u lekarza, egzamin, deadline w pracy, trening, urlop). Na rynku dostępne są zarówno naklejki jednorazowe, jak i wielokrotnego użytku.

Producenci i ceny

Oprócz takich sieciówek jak Empik czy Rossmann, realizacją fotokalendarzy zajmują się rozmaite fotograficzne zakłady usługowe i drukarnie. Koszt takiej przyjemności to co najmniej kilkadziesiąt złotych. Za 12-kartkowy (lub 12 miesięcy plus okładka) fotokalendarz A4 zapłacisz około 30 zł. Ale w zależności od firmy, projektu, jakości papieru i wydruku cena ta może wrosnąć do 50,60 czy 70 zł. Podobnie będą wyglądały ceny kalendarzy biurkowych. Zasada łatwa do przewidzenia: im większy format, tym wyższa cena. Dlatego za A3 zapłacisz średnio o 20 zł więcej niż za A4.

Fotokalendarze A2 będą jeszcze droższe i nie powinieneś się dziwić, jeśli ktoś zażąda nawet 150-200 zł. Przy zakupie egzemplarza książkowego, mimo że umieścisz w nim co najmniej 100 (a nawet dwa razy więcej) zdjęć spokojnie zmieścisz się w 100 zł, a za oszczędnościową wersję małego formatu (10×15 cm) zapłacisz poniżej 50 zł.

Podsumowanie

znak_zapytaniaKto będzie korzystał z fotokalendarza?
To podstawowe pytanie. W zależności od tego dobierzesz zarówno temat, jak i szablon. Dla dziecka poszukaj wzorów wśród dedykowanych najmłodszym, a więc kolorowych, z grafikami z bajek. Osoby dorosłej, zwłaszcza starszej, o konserwatywnych upodobaniach raczej nie zachwycą odważne, nowoczesne czy agresywne rozwiązania. W takim przypadku poszukuj w kreatorach folderów z wzorami klasycznymi. Możesz poszaleć przy komponowaniu kalendarza dla nastolatka albo dla dobrych znajomych, o których wiesz, że nuta szaleństwa jest im szczególnie bliska.

znak_zapytaniaJaki format się sprawdzi?
Dla kogoś, kto spędza dużo czasu przy biurku, najlepszym rozwiązaniem będzie fotokalendarz biurkowy. Ma on również i tę przewagę nad ściennym, że często nie mamy pewności czy ktoś, komu sprezentujemy kalendarz, zechce znaleźć dla niego miejsce na którejś ze ścian. Większym pewniakiem może być model kuchenny. Ale i książkowy fotokalendarz powinien sprawić radość każdemu, kto jest bardzo aktywny i często musi zaglądać do terminarza, by zaplanować kolejne wydarzenia.

Życzymy udanych zakupów. I projektów na miarę dzieł sztuki, które będą cieszyć bez względu na upływ czasu i pozostaną pamiątką nawet wtedy, gdy kalendarium będzie już nieaktualne.

Jaki fotokalendarz kupić?
4.5 (90.91%) 11 votes