Kask narciarza i snowboardzisty musi być nie tylko twardy i wytrzymały na uderzenia, ale też lekki i przewiewny, a przede wszystkim atestowany. Nie spełni swej roli, jeśli nie będzie dopasowany do głowy. Czy wiesz, że producenci niektórych kasków zadbali nawet o … fryzurę ich użytkowniczek?

Kilka pytań, zanim kupisz

Kask jest niezbędnym wyposażeniem każdego narciarza i snowboardzisty. Aby kask dobrze chronił głowę, musi być idealnie dobrany. Pomocą w wyborze będzie znalezienie odpowiedzi na poniższe pytania:

ikona znak zapytania Jesteś początkującym narciarzem lub snowboardzistą?
ikona znak zapytania Szukasz kasku dla dziecka?
ikona znak zapytania Chcesz uatrakcyjnić sobie szusowanie i np. słuchać muzyki?
ikona znak zapytania Potrzebujesz tylko kask, a może dopiero kompletujesz sprzęt i zamierzasz kupić też gogle?

Rodzaje – budowa

Kask pełny Rossignol RADICAL9 WHITE
Kask pełny
Rossignol Radical 9

Kaski z pełną osłoną – twarda skorupa jest na całości kasku i osłania głowę i uszy. Kaski takie dobre są dla zawodowców oraz narciarzy bądź snowboardzistów zaawansowanych i wyczynowych. Zapewniają większe bezpieczeństwo ze względu na całkowitą, twardą i mocną ochronę głowy. Do różnych modeli można dobrać dodatkowo odpinane szczęki, co przy jeździe wyczynowej zapewnia użytkownikowi dodatkową ochronę.

Możliwe są różne kombinacje tego typu kasku, np. twarda skorupa jest na całości, a w miejscu uszu, dla lepszej słyszalności, zamontowano aluminiową siateczkę (np. kask Carrera Thunder).

Kaski z niepełną skorupą, tzw. ¾ – twarda skorupa jest na głowie, a uszy chroni miękka osłona. Dolna część kasku (tzw. „uszy”) jest odpinana i wymienna. „Uszy” można zdejmować, np. do prania lub gdy jest ładniejsza pogoda i w pełnym kasku jest za ciepło. Czasem producent daje możliwość wymiany „uszu” na wykonane z lżejszego, bardziej przewiewnego materiału.

Kask z ochraniaczem podbródka Uvex Wing Fireblade
Kask z ochraniaczem podbródka
Uvex Wing Fireblade

Kask pełny z siateczką na uszach Carrera Thunder
Kask pełny z siateczką na uszach
Carrera Thunder
Tego typu kaski są najbardziej popularne. Są one dobre dla początkujących i średniozaawansowanych. Zapewniają jednocześnie bezpieczeństwo i wygodę. Głowa zabezpieczona jest twardą skorupą, a uszy chroni ciepły, miły materiał.

Kaski typu ¾ zapewniają też lepszą słyszalność niż kaski pełne.

Kask ze szczęką – twardy materiał na całości z dodatkowym zabezpieczeniem na szczękę. Jest to praktyczny kask dla zawodowców i freeriderów, niekorzystających z wytyczonych tras.

Rodzaje – wiek i płeć

Producenci przygotowują specjalne kaski dla mężczyzn i kobiet. Różnią się one przede wszystkim rozmiarem, wagą i kolorystyką. Można również spotkać modele tzw. unisex, czyli praktyczne dla przedstawicieli obu płci.

Model dla kobiet, Rossignol Saphir
Model dla kobiet, Rossignol Saphir
Kask, model męski, Salomon Patrol
Kask, model męski, Salomon Patrol

Czasami możesz spotkać się z informacją, że dany model kasku wyprodukowany został z myślą o narciarzach, a inny przygotowany specjalnie dla deskarzy. W rzeczywistości nie musisz sztywno trzymać się tych wytycznych. Różne modele kasków z powodzeniem służą jednym i drugim użytkownikom stoku.

Kaski dla dzieci

Dziecięcy kask musi:

  • posiadać atesty,
  • mieć idealnie dobrany rozmiar,
  • być lekki,
  • być przewiewny,
  • posiadać regulację obwodu głowy i zapięcia pod brodą.

Pierwsza zasada przy kupnie kasku dla dziecka – nigdy nie kupuj go na wyrost!
Nierozważne byłoby kupowanie kasku na wyrost twierdząc, że dziecko szybko rośnie, więc szkoda wydawać pieniędzy na kask, który posłuży jeden sezon. Kask za duży na dziecko nie będzie stanowił żadnego zabezpieczenia i nie spełni swojej roli. Należy regularnie sprawdzać dopasowanie kasku do głowy dziecka i w razie potrzeby wymienić go na większy.Kolorowy kask dla dzieci, Carrera RED CROCODILE
Kolorowy kask dla dzieci,
Carrera Red Crocodile

By dobrać odpowiedni rozmiar należy zmierzyć obwód głowy tuż nad skrońmi. Następnie wybrać właściwy dla tego wyniku rozmiar kasku. Najczęściej będą to kaski o rozmiarze XS lub S. Rozmiar kasku podany jest na metce, na podszewce kasku.

W celu jak najlepszego i najdokładniejszego dopasowania kasku do indywidualnych potrzeb dziecka, kaski dziecięce wyposażone są w paski ściągające i uprząż do regulacji obwodu głowy.

Kask dziecięcy obowiązkowo powinien posiadać otwory wentylujące, aby głowa dziecka się nie zapociła. Im więcej otworów, tym lepszy przepływ powietrza i większe poczucie komfortu. Trzeba upewnić się, czy otwory wentylujące są dodatkowo osłonięte materiałem, żeby zimne powietrze nie dostawało się bezpośrednio pod kask.

Szczególnie w przypadku kasku dziecięcego trzeba zwrócić uwagę, czy zapewnia on wygodę młodemu sportowcowi. Wskazane by było, żeby kask taki miał miękkie obszycie zapięcia pod brodą i miękką wyściółkę przy karku. Powinien też być możliwie najlżejszy, aby dodatkowo nie obciążać i nie przemęczać dziecka, a w efekcie nie zniechęcić go do jazdy.

Dodatkowym zabezpieczeniem przed słońcem będzie kask z daszkiem, natomiast bezpieczeństwa dopełnią zewnętrzne odblaski.Kask dziecięcy, zgodny z EN 1077 i ASTM, Uvex Airwing
Kask dziecięcy, zgodny z EN 1077 i ASTM,
Uvex Airwing

Zasada – lepszy jakikolwiek, tani kask niż żaden – nie powinna mieć zastosowania w przypadku dzieci. Dla nich konieczne są kaski z odpowiednimi certyfikatami i atestami, zapewniającymi o jakości kasku (informację o atestach, jakie spełnia kask, znajdziesz na wewnętrznej metce). To z kolei jest gwarancją większego bezpieczeństwa.

Kwestia atestów jest niezwykle ważna. Więcej o atestach czytaj w dalszej części artykułu.

Budowa

Kask składa się z dwóch warstw:

Część zewnętrzna, skorupa zewnętrzna – powinna być bardzo twarda, wykonana z odpornych na uderzenia materiałów termoplastycznych, włókien szklanych lub węglowych, np. z acrylontrile butadiene syrene (ABS). Może też być wykonana z kilku warstw materiałów np. z karbonu, szkłolaminatu, polikarbonu i ABS. Materiał musi być wytrzymały nawet w bardzo niskich temperaturach. Powinien również dobrze pochłaniać drgania i rozkładać siłę uderzenia.

Skorupa zewnętrzna musi również być lekka. By zmniejszyć wagę kasku, a jednocześnie zachować jego właściwości w kwestii wytrzymałości i bezpieczeństwa, producenci łączą różne materiały, np. styropian i PCV (np. kask IQ Zahero I, 420 g).

Jeśli spotkasz się z oznaczeniem In-Mold Polycarbonate, będzie to oznaczać, że kask jest bardzo lekki (waga ok 350 g).

Na skorupie znajdują się otwory wentylacyjne dostarczające powietrze pod kask i odprowadzające ciepło. Są one pokryte od wewnątrz odpowiednim materiałem, np. wodoodporną i śniegoodporną, oddychającą membraną. Powoduje to, że zimne powietrze nie styka się bezpośrednio ze skórą głowy.

Takie otwory mogą być regulowane przez użytkownika. Służą do tego specjalne pokrętła lub paski znajdujące się na zewnątrz skorupy, które można obsłużyć bez zdejmowania rękawic.

Kask z regulowanym systemem wentylacji, Uvex Onyks Motion
Kask z regulowanym systemem wentylacji,
Uvex Onyx Motion
Kask z piętnastoma otworami wentylacyjnymi, Giro G9 Red Eleanor Abstract
Kask z piętnastoma otworami wentylacyjnymi,
Giro G9 Red Eleanor Abstract

By zachęcić do kupna kasków, producenci starają się nadać skorupie zewnętrznej różne barwy i wzory. Kask staje się przez to atrakcyjnym dodatkiem do stroju.

Część wewnętrzna (podszewka, wyściółka) – ma za zadanie m. in. dobrze wchłaniać pot i wilgoć. Odpowiedzialna jest również za zminimalizowanie wstrząsu spowodowanego uderzeniem. Do jej wykonania używa się materiałów miękkich, wygodnych, przewiewnych, np. polistyrenu. Użyte materiały są często antyalergiczne. Wyściółka dopasowana jest pod względem anatomicznym do kształtu głowy. Wewnętrzna podszewka powinna być wyjmowana, aby można było ją uprać. Warto rozważyć kask z wyściółką antybakteryjną z jonami srebra, która zapobiega powstawaniu przykrego zapachu (np. OKO-Tex w kasku Uvex Onyx Motion Sportstyle).

Kask z powodzeniem zastępuje czapkę – wewnętrzna warstwa jest na tyle ciepła, że możesz zrezygnować z zakładania czapki pod spód. Nie ma takiej konieczności chyba, że jest bardzo zimno, wtedy warto ubrać kominiarkę, a w razie naprawdę silnych mrozów nawet maskę, żeby nie odmrozić sobie nosa.

Dodatkowe wyposażenie

Zestaw hi-fi / audio – lubisz posłuchać muzyki w trakcie szusowania? Nie ma problemu, umożliwi Ci to system HI-Fi do słuchania muzyki na stoku wmontowany w kask. Możesz również kupić kask z słuchawkami do samodzielnego montażu, tzw. Base Line Audio System. Słuchawki są nieodczuwalne przy założeniu kasku na głowę (np. w kasku K2 Moxie).

Active matrix ventilation – system wentylacji głowy. Sam dozujesz ilość powietrza, jakie dostaje się pod kask. Możesz to zrobić bez zdejmowania rękawic (np. kask Salomon Icon Origins Custom ma regulowany system wentylacji, z tyłu jest pasek, którym reguluje się ilość powietrza dostającą się pod kask).

Klamry zatrzaskowe – by umożliwić szybkie zakładanie i zdejmowanie kasku montuje się klamry zatrzaskowe.


System szybkiego zapinania

Miejsce na związane włosy – specjalne miejsce w kasku na kucyka, kitkę; udogodnienie dla Pań, które mają długie włosy.Kask z regulowanym systemem wentylacji Salomon Icon Origins Custom
Kask z regulowanym systemem wentylacji
Salomon Icon Origins Custom

Systemy odblaskowe – dzięki nim jest się lepiej widocznym na stoku.

Daszek – to dodatkowe zabezpieczenie przed słońcem zintegrowane z zewnętrzną skorupą (cecha warta rozważenia przy kupnie kasku dziecięcego).

Regulowany system słuchowy – dzięki niemu będą wyraźnie docierać do Ciebie odgłosy dochodzące z zewnątrz.
Ochraniacz podbródka do kupienia
i zamontowania indywidualnego

Dodatkowe mocowania – gdyby była potrzeba założenia dodatkowych kabłąków metalowych lub plastikowych, specjalne dodatkowe mocowania to umożliwią.
 

Wyściółka – z tyłu na szyi oraz ochraniacz brody to wygoda i dodatkowe bezpieczeństwo użytkownika ( np. kask Roxy Sugar Loaf circle, posiadający certyfikat ASTM F 2040 i CE-EN 1077)

System dopasowania do głowy In-Form – pozwala na regulację w dwóch płaszczyznach, w obwodzie – nawet do 6 cm – i w głębokości (np. w kasku Giro Ember Eleanor Abstract Birds).

Kask i gogle

Warto pomyśleć o dobraniu do siebie kasku i gogli. Problem polega na tym, że niektóre gogle odstają od kasku i nie przylegają dokładnie, pojawiają się więc szpary, przez które wpada zimne powietrze, wiatr i śnieg.
Jeśli już masz gogle, wyrusz na poszukiwanie kasku zabierając je ze sobą. Jeśli nie posiadasz ich jeszcze, warto kupić gogle (zobacz Jaki gogle?) razem z kaskiem, wtedy będą idealnie dobrane i na pewno będą pasować.

Możesz rozejrzeć się za modelami kompatybilnymi z goglami, są one tak zaprojektowane, że pasują do nich wszystkie modele gogli i problem dopasowania znika.

Przymiarka

Poniżej w tabeli przedstawiamy istotne cechy kasku, które trzeba lub warto wziąć pod uwagę przy zakupie:
 

Trzeba wziąć pod uwagę Warto wziąć pod uwagę
Czy posiada niezbędne atesty? Wzajemne dopasowanie gogli i kasku (czy posiada w tylnej części uchwyt na gogle chroniący przed ich utratą).
Czy jest idealny pod względem rozmiaru? Czy ma dodatkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo typu daszek i odblaski?
Waga, lepszy możliwie najlżejszy Czy posiada regulowany system słuchowy?
Czy posiada regulację obwodu głowy oraz regulowany pasek pod brodą? Czy posiada wewnętrzną wyściółkę wyjmowaną do prania (dla lepszej higieny)?
Czy posiada jakiś system wentylacyjny, w celu dopływu powietrza pod kask (komfort termiczny dla głowy)?  

Atesty

Kupując kask przede wszystkim sprawdź czy posiada homologację czyli atesty. Oznaczenia atestów to CE (standard europejski) EN 1077 lub ASTM (standard amerykański), również rzadziej SNALL RS 98. Informację o wymogach, jakie spełnia kask, znajdziesz na wewnętrznej metce.

Kaski poddaje się testom w zakresie bezpieczeństwa. Robi się testy na odporność, wytrzymałość kasku w trakcie zderzenia z twardym śniegiem, sprawdza się, czy skorupa jest dostatecznie twarda w razie narażenia na przebicie. Testom poddaje się również zapięcie, mocowanie, czy w razie upadku nie rozepnie się, nie przesunie i nie sprawi tym samym, że kask spadnie z głowy i nie ochroni użytkownika przed urazem.

Atesty są bardzo ważne, gdyż potwierdzają, że dany kask spełnia obowiązkowe normy, tzn. przeszedł pomyślnie wszystkie testy. Wówczas otrzymuje certyfikat, homologację. Kask może posiadać jeden atest, np. tylko CE, może posiadać dwa: CE i ASTM.

Im więcej norm spełnia kask, im więcej ma atestów, tym większe jest bezpieczeństwo jego użytkownika.

Jak dobrać rozmiar kasku?

By dobrze dopasować kask trzeba znać obwód swojej głowy. Tak samo, jak to opisywaliśmy przy kaskach dziecięcych, mierzy się go tuż nad brwiami, miękka miarką, np. krawiecką. Otrzymany wynik przekłada się na rozmiar kasku np. S, M, L, XL. Niestety wielkości te różnią się w zależności od producenta. Dlatego najlepiej sprawdzić na metce kasku, jakiemu rozmiarowi odpowiada dany obwód głowy.

W tabeli znajdziesz porównanie rozmiarówki kasków firmy Head i RED – rozmiary kasków i odpowiadające im obwody głowy:

Producent Rozmiar kasku podany na metce
XS S M L XL XXL
HEAD 52-53 54-55 56-57 58-59 56-61 62-63
RED 54 55-57 57-59 59-61 61-63

Dlatego kask najlepiej przed zakupem przymierzyć.

Jeśli planujesz kupić kask przez internet, warto wcześniej poprzymierzać różne modele w sklepie i dopiero po dobraniu właściwego rozmiaru zamówić konkretny model. Gdyby nie było takiej możliwości pamiętaj, że kupiony przez internet nieużywany kask, który okazałby się nieodpowiedni, możesz w ciągu 10 dni odesłać do sprzedawcy.

Kask musi bardzo dobrze przylegać do głowy, nie może być za ciasny ani za luźny.
Powinien umożliwiać swobodne poruszanie głową. Nie może zahaczać np. o kołnierz, z tyłu powinien przylegać tuż nad karkiem. Kask nie może również zjeżdżać na oczy albo zbyt mocno przylegać do głowy. Jeśli ciśnie Cię w sklepie, to co będzie po kilku godzinach jazdy?

Zapięcie powinno być miękkie, żeby nie uwierało w brodę. Również tył kasku, nad karkiem, powinien posiadać miękką wyściółkę.

Uwaga! Nie polecamy kupna kasku używanego. Może on być już wyrobiony i nie będzie pasował na Twoją głowę. Może również być uszkodzony w wyniku uderzenia, co często nie jest widoczne na pierwszy rzut oka.

Producenci i ceny

Producentami kasków są m.in. firmy wytwarzające sprzęt narciarsko-snowboardowy oraz inne np.: HEAD, ROSSIGNOL, SALOMON, K2, DYNASTAR, UVEX, MARKER, CEBE, RED.

Kask można kupić już od 80 zł, jednak warto pamiętać, że wygodny i bezpieczny kask będzie droższy. Wielu narciarzy i snowboardzistów uważa, że dobry kask kosztuje od 200 zł wzwyż. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z nartami czy snowboardem, nie ma oczywiście sensu inwestować w drogi kask.

Poniżej przedstawiamy przykładowe modele kasków dla mężczyzn, kobiet i dzieci. Wszystkie kaski podane w tabeli spełniają wymagane normy, czyli posiadają atesty.

Rodzaj kasku Model Średnia cena (zł)
męski K2 Rant
250
damski Carrera C-Lady Octane Deco 300
dziecięcy Uvex Airwing 2 Black
200

Podsumowanie

Radzimy stosować zasadę – lepiej zapobiegać niż leczyć. W tym celu zachęcamy wszystkich użytkowników stoku: narciarzy i snowboardzistów do jazdy w kasku.

ikona znak zapytania Jesteś początkującym narciarzem lub snowboardzistą?
Początkującym proponujemy kask typu ¾, z miękkimi uszami, który zapewni komfort, wygodę i oczywiście bezpieczeństwo.

ikona znak zapytania Szukasz kasku dla dziecka?
Dziecięcy kask musi:

  • posiadać atesty,
  • mieć idealnie dobrany rozmiar,
  • być lekki,
  • być przewiewny,
  • posiadać regulację obwodu głowy i zapięcia pod brodą.

ikona znak zapytania Chcesz uatrakcyjnić sobie szusowanie i np. słuchać muzyki?
Jeśli chcesz, by muzyka towarzyszyła Ci również na stoku, wybierz kask z systemem HI-Fi (wmontowany w kask). Możesz również kupić kask z słuchawkami do samodzielnego montażu.

ikona znak
zapytania Potrzebujesz tylko kask, a może dopiero kompletujesz sprzęt i zamierzasz kupić też gogle?
Jeśli już masz gogle, wyrusz na poszukiwanie kasku zabierając je ze sobą. Jeśli nie posiadasz ich jeszcze, warto kupić gogle razem z kaskiem, wtedy będą idealnie dobrane i na pewno będą pasować. Możesz rozejrzeć się za modelami kompatybilnymi z goglami, są one tak zaprojektowane, że pasują do nich wszystkie modele gogli i problem dopasowania znika

Życzymy, aby kolejny wyjazd na narty zakończył się tylko miłymi wspomnieniami i wrażeniami!