Zaznacz stronę

Kupując „dobre szkło” musisz wiedzieć, co zamierzasz fotografować. Dla większości fotoamatorów najlepszym wyborem będzie tzw. uniwersalny zoom o dość dużej rozpiętości ogniskowej. Osoby, które mają większe ambicje i chcą specjalizować się np. w fotografii przyrodniczej, reportażowej lub sportowej powinny brać pod uwagę także inne opcje. A tych jest sporo.

Brak wiedzy i mylne wyobrażenia mogą zaprowadzić początkującego fotografa podczas kupowania obiektywu w ślepy zaułek. Jasne, ogromny teleobiektyw świetnie prezentuje się na szpiegowskich filmach. Kiedy jednak już ktoś niedoświadczony i o niesprecyzowanym kierunku fotograficznego rozwoju sprawi sobie taką wymarzoną "lunetę", może srodze się rozczarować. Bo nagle okaże się, że podczas imprezy rodzinnej, chcąc sfotografować wszystkich bliskich razem, uchwycił jedynie wąsy dziadka lub fragment dekoltu cioci Haliny. 

Każdy rodzaj obiektywu ma bowiem swoje przeznaczenie i sprawdza się w różnych warunkach.

Rodzaje obiektywów

Aby wybrać „dobre szkło”, trzeba wiedzieć, jakie są rodzaje i jak się dzielą obiektywy. Najbardziej podstawowy podział wiąże się z ogniskową i z możliwością (lub brakiem) jej zmniejszania/zwiększania. Biorąc pod uwagę to kryterium, obiektywy dzielimy na: standardowe, szerokokątne i długoogniskowe/tele. Uwzględniając ogniskową i możliwość (lub brak) jej zmiany, wyróżniamy obiektywy: stałoogniskowe i zmiennoogniskowe (zoomy). Wśród obiektywów można wyróżnić też specyficzne rodzaje takie jak: macro, tilt i shift.

Ostatni podział, rzadko stosowany, wiąże się z rodzajem focusa i wtedy obiektywy dzielimy na:

  • manualne (np. obiektywy Samyang/Falcon, niektóre obiektywy Zeiss czy Pentax)
  • automatyczne (większość obiektywów)

Dla początkującego fotografa lepszym wyborem będzie obiektyw z możliwością automatycznego ustawiania ostrości (z tzw. autofocusem) – zwłaszcza, jeśli na ustawianie ostrości nie ma zbyt wiele czasu (fotografia reporterska). Taki obiektyw ma zazwyczaj również funkcję manualnego ustawiania ostrości, co pozwala na zdobycie doświadczenia w ręcznym ostrzeniu (przydatne w macro, fotografii portretowej i studyjnej).

Standardowe

Obiektyw standardowy zapewnia kąt widzenia od 35 do 64° (w tym przedziale mieści się kąt widzenia ludzkiego oka: 45 – 50°, a obojga oczu – 35°). Ogniskowa w obiektywach standardowych wynosi mniej więcej ok. 50 mm (+/- kilka mm) dla aparatów z matrycą 24 x 36 mm (to matryca, której wielkość odpowiada jednej klatce filmu małoobrazkowego).

Dla aparatów z matrycą APS-C obiektyw standardowy będzie miał ogniskową około 30 mm. Przy lustrzankach z matrycą 4/3 lub kompaktach z wymienną optyką za standardowy obiektyw uzna się taki, którego ogniskowa wynosi około 25 mm.

Obiektyw standardowy jest dla Ciebie, jeśli szukasz obiektywu do ogólnego zastosowania. Taki obiektyw cechują najmniejsze zniekształcenia perspektywiczne, duża jasność i doskonała ostrość.
Cena obiektywów standardowych waha się od 440 zł (np. Canon 50 mm f/1.8 EF II) do ponad 30 000 (np. Leica NOCTILUX-M 50 mm f/0,95 ASPH).

Szerokokątne

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj obiektywu zapewnia szeroki kąt widzenia obrazu (szerszy od kąta widzenia ludzkiego oka, czyli ponad 64°). Zasada przy obiektywach szerokokątnych jest następująca: im krótsza ogniskowa, tym bardziej szerokokątny obiektyw (dla aparatów z matrycą 24 x 36 mm szerokokątny obiektyw będzie miał mniej niż 50 mm).

Dla aparatów z matrycą APS-C obiektyw szerokokątny będzie miał ogniskową mniejszą niż 30 mm. Przy lustrzankach z matrycą 4/3 lub kompaktach z wymienną optyką za szerokokątny obiektyw uzna się taki, którego ogniskowa wynosi mniej niż 25 mm.

Obiektyw szerokokątny jest dla Ciebie, jeśli szukasz obiektywu do fotografii krajobrazowej, architektonicznej, reporterskiej lub chcesz robić zdjęcia w małych pomieszczeniach. Taki obiektyw cechuje bardzo duża głębia ostrości, wady optyczne (dystorsja i winietowanie – więcej na ten temat w artykule Wady optyczne obiektywów) i przeskalowywanie pierwszego planu (nie nadaje się do portretu, bo na pierwszym planie optycznie powiększy portretowanej osobie nos).
Przykładem takiego obiektywu może być Sigma 20 mm f/1.8 DG EX ASP RF o kącie widzenia 94,5o, która kosztuje blisko 2900 zł.

Specyficznym rodzajem obiektywu szerokokątnego jest obiektyw rybie oko (z ang. fish eye). Ten obiektyw charakteryzuje bardzo szeroki kąt widzenia (ok. 180°) (np. Nikkor 10.5 F2.8 DX EG) i zniekształcenia obrazu (o tym więcej w artykule Wady optyczne obiektywów). Występują dwa rodzaje obiektywów typu fish eye: kołowe (zdjęcie wygląda jak robione przez judasz w drzwiach) i pełnoklatkowe (zdjęcie zajmuje cały kadr). Takie obiektywy sprawiają, że zdjęcie nabiera trójwymiarowości.

Zdjęcie zrobione obiektywem typu fish eye kołowy
Zdjęcie zrobione obiektywem typu fish eye kołowy

Zdjęcie zrobione obiektywem typu fish eye pełnoklatkowy
Zdjęcie zrobione obiektywem typu fish eye pełnoklatkowy

Długoogniskowe/Tele

Obiektyw długoogniskowy (teleobiektyw) zapewnia wąski kąt widzenia – poniżej 35°. Ogniskowa w teleobiektywach wynosi od 50 mm wzwyż. Powyżej 300 mm obiektywy długoogniskowe określa się jako supertele. Najwyższe wartości ogniskowej wśród profesjonalnych obiektywów to 800 mm i więcej (co przy podłączeniu do aparatu z matrycą APS-C daje ogniskową 1280 mm!).

Dla aparatów z matrycą 24×36 mm obiektyw długoogniskowy będzie miał ogniskową większą niż 50 mm, dla APS-C – większą niż 30 mm. Przy lustrzankach z matrycą 4/3 lub kompaktach z wymienną optyką za długoogniskowy obiektyw uzna się taki, którego ogniskowa wynosi więcej niż 25 mm.

Obiektyw długoogniskowy jest dla Ciebie, jeśli szukasz obiektywu do fotografii portretowej, sportowej, przyrodniczej czy do zdjęć obiektów oddalonych. Taki obiektyw cechuje mała głębia ostrości (pozwalająca na „wycięcie” planu głównego od tła), możliwość fotografowania daleko położonych obiektów bez konieczności przemieszczania się (zbliżania), praktycznie całkowity brak niektórych wad (dystorsje, winietowanie). Takie obiektywy są jednak drogie, duże i stosunkowo ciężkie oraz zazwyczaj mają mniejszą jasność od obiektywów o krótkich ogniskowych.

Rodzajem teleobiektywu jest obiektyw zwierciadlany. Ponieważ w obiektywie zwierciadlanym nie ma dużej liczby ciężkich soczewek, jego waga jest znacznie mniejsza od typowych obiektywów soczewkowych. Mniejsza jest również długość obiektywu, która w przypadku najbardziej popularnych ogniskowych 500, 800, 1000 mm wynosi 20-30 cm. Obiektywy te nie mają jednak przysłony i ich jasność jest niezmienna. Taki obiektyw polecamy do fotografii przyrody, portretów z ukrycia czy astrofotografii. Obiektyw zwierciadlany możesz kupić już od 350 zł (np. Samyang 500 mm f/8.0).

Stałoogniskowe

Mają niezmienną wielkość ogniskowej (przez co nie ma możliwości przybliżania ani oddalania fotografowanej sceny – może być to sporym utrudnieniem), wymagają lepszych umiejętności kadrowania. Ich niewątpliwą zaletą jest lepsza jakość zdjęć, niż tych wykonywanych przy użyciu obiektywów zmiennoogniskowych.

Według wielu doświadczonych fotografów właśnie "stałka" o ogniskowej 50 mm jest najlepszym obiektywem do nauki. Pozwala bowiem młodym zapaleńcom fotografii na szybkie opanowanie sztuki kadrowania, "podejścia" do fotografowanego obiektu i uzyskania zamierzonego efektu poprzez operowanie czasem naświetlania i przysłoną.

Zmiennoogniskowe (tzw. zoomy)

Pozwalają zwiększyć ogniskową w obiektywie od kilku do kilkunastu razy. Zmiennoogniskowy obiektyw ma zastosowanie uniwersalne (można fotografować różne obiekty stojąc w tym samym miejscu i przybliżać i oddalać je zmieniając ogniskową).
Obiektywy zmiennoogniskowe dzielą się na:

  • zoomy standardowe – posiadają zoom o dość wąskim zakresie, pomiędzy zakresem obiektywu szerokokątnego i tele, np. Canon 24-70 mm f/2.8L EF USM
  • zoomy uniwersalne – posiadają zoom o bardzo dużym zakresie (od szerokiego kąta do tele), np. Nikon Nikkor 18-200 mm f/3.5-f/5.6 G AF-S DX VRII ED
  • tele zoomy – posiadają zoom w zakresie ogniskowych charakterystycznych dla teleobiektywu np. 55 – 200 mm lub 150 – 500 mm (np. Sigma 150-500 mm f/5.0-f/6.3)
  • szerokokątne zoomy – posiadają zoom w zakresie krótkich ogniskowych np. 7 – 14 mm lub 16 – 35 mm (np. Canon 16-35 mm f/2.8L EF USM II).


Obiektyw zmiennogniskowy
z zaznaczonym zakresem ogniskowych

Jak odróżnić obiektyw stałoogniskowy od zmiennoogniskowego? Jest na to kilka sposobów: możesz np. przyjrzeć się, czy obiektyw ma pierścień do zmiany ogniskowej albo sprawdzić, ile waży (zmiennoogniskowe są zazwyczaj większe i cięższe). A najłatwiej sprawdzić, czy wybrany przez Ciebie obiektyw ma na obudowie oznaczony zakres ogniskowych – dwie liczby oznaczające najkrótszą i najdłuższą (np. 18–55 mm).

Macro

Sa to specjalistyczne, stałoogniskowe obiektywy do makrofotografii. Służą do robienia zdjęć z bliska, doskonale sprawdzają się przy fotografii flory i fauny, ale również przedmiotów lub ich fragmentów.

Typowy obiektyw macro ma skalę odwzorowania 1:1. Są jednak obiektywy zmiennoogniskowe z opcją „macro”. Oznacza to, że ich skala odwzorowania jest dość duża, jednak najczęściej wynosi najwyżej 1:5, 1:4.

Najtańszy obiektyw macro kosztuje ok. 800 zł (np. Sony 30 mm f/2.8 DT Macro SAM).

Tilt i shift

Są to specjalistyczne obiektywy, które pozwalają na przesunięcie:

  • płaszczyzny ostrości – obiektyw shift. Umożliwia to np. złapanie ostrości w dwóch różnych miejscach lub rozmycie fragmentu obrazu pozostającego w tej samej płaszczyźnie ostrości (np. w tej samej płaszczyźnie jest wyraźny człowiek, a rozmyte stojące obok niego obiekty. Tego typu obiektywy mogą być używane np. w fotografii studyjnej reklamowej.
  • osi optycznej – obiektyw tilt. Rozwiązanie takie jest stosowane przy fotografii architektury (np. wysokich budynków), umożliwia zmianę płaszczyzny, koryguje efekt uboczny perspektywy (zbieżność linii perspektywy – „schodzenie się” obiektu).

Najczęściej w jednym obiektywie są dostępne obie możliwości (shift i tilt) – taki obiektyw kosztuje od ok. 5 500 zł (np. Canon Shift TS-E 90 mm).

Najprostszą konstrukcją typu shift są obiektywy firmy Lensbaby. Są to obiektywy skierowane do użytkowników, którzy w fotografii oczekują ciekawych efektów nawet kosztem jakości. Taki obiektyw umożliwia rozwinięcie inwencji twórczej (np. Lensbaby Composer, ok. 800 zł). Zdjęcie zrobione takim obiektywem znajdziesz na następnej stronie.

Obiektywy ze stabilizacją obrazu

Obiektywy ze stabilizacją to rozwiązanie stosowane przez kilku producentów (np. Nikon, Canon, Sigma). Stabilizacja w obiektywie ma sporo zalet – najważniejszą z nich jest możliwość wykonywania nieporuszonych zdjęć przy czasach naświetlania dłuższych niż odwrotność ogniskowej (czyli w sytuacji, gdzie powinien być już użyty statyw), możliwość obserwowania przez wizjer lub na wyświetlaczu LCD obrazu bez drgań (obraz jest już „wystabilizowany”). Obiektywy ze stabilizacją są droższe niż te bez niej, różnica w cenie potrafi wynieść nawet kilka tysięcy. Co nie znaczy, że jest tak w każdym przypadku. Uniwersalne zoomy ze stabilizacją obrazu mają całkiem przystępne ceny, które zaczynają się już poniżej 2 tys. zł.

Należy jednak pamiętać, że stabilizacja zapobiega poruszeniom spowodowanym przez fotografującego i nie „zamrozi” fotografowanej osoby będącej w ruchu.

Parametry

Ogniskowa

Jest to odległość od środka optycznego obiektywu do materiału światłoczułego (matrycy), oznaczana literą f i wyrażana w milimetrach. Jest to bardzo ważna wielkość fizyczna, pozwalająca określić zdolność skupiania promieni światła w obiektywie przez soczewkę.
W wypadku obiektywów stałoogniskowych jest podawana tylko jedna wartość ogniskowej (np. Sony 50 mm f/1.8 DT SAM). Jeśli obiektyw jest zmiennoogniskowy, producenci podają zakres ogniskowych: minimalną i maksymalną (np. Canon 15-85 mm f/3.5-5.6 ma ogniskową minimalną 15 mm, a maksymalną – 85 mm).

Jeśli założysz obiektyw (o ogniskowej np. 50 mm) przeznaczony do aparatu z matrycą 24 x 36 mm do aparatu z matrycą APS-C, to uzyskany obraz będzie odpowiadał ogniskowej około 80 mm.

Kąt widzenia

Podawany jest w stopniach, pozwala określić, z jakim rodzajem obiektywu masz od czynienia.

Obiektyw Kąt widzenia
Szerokokątny powyżej 64°
Standardowy od 35° do 64°
Długoogniskowy/Teleobiektyw poniżej 35°

 

Przy stałoogniskowych będzie podany tylko jeden kąt widzenia (np. Carl Zeiss Distagon 18mm f/3.5 T ZE ma kąt widzenia 99°). Przy zmiennoogniskowych – spotkasz się z kątem widzenia dla minimalnej i maksymalnej ogniskowej (np. Canon 18-55 mm f/3.5-5.6 ma kąt widzenia 74 – 30°).

Przysłona (przesłona)

To układ kilku listków, który umożliwia regulowanie ilości wpadającego do obiektywu światła. Maksymalny stopień otwarcia przysłony (i co za tym idzie – jasności obiektywu) może wynosić od 0,95 jak w przypadku Leica NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH.

Dla obiektywów stałoogniskowych producenci podają minimalną i maksymalną wartość przysłony (np. Sony 50 mm f/1.8 DT SAM ma minimalną wartość przysłony 1,8, zaś maksymalną – 22). Dla obiektywów zmiennoogniskowych podane są cztery parametry: minimalna wartość przysłony dla minimalnej i maksymalnej ogniskowej oraz maksymalna wartość przysłony dla minimalnej i maksymalnej ogniskowej. Przykładowo Sigma 18-200 mm f/3.5-f/6.3 DC NEW ma minimalną wartość przysłony 3,5 (minimalna ogniskowa) i 6,3 (maksymalna ogniskowa), zaś maksymalną wartość przysłony 22 (minimalna i maksymalna ogniskowa). Oznacza to, że jasność tego obiektywu jest zmienna, zależnie od ogniskowej.

Informację o minimalnych i maksymalnych wartościach przysłony znajdziesz w parametrach obiektywu lub w jego opisie, np. na stronie sklepu.

Przysłona nie tylko reguluje ilość światła, która wpada do obiektywu, ale też wiąże się z głębią ostrości – im mniejszy otwór przysłony, tym większa głębia ostrości. Głębia ostrości może być duża (na zdjęciu może być wszystko ostre) lub mała (ostry tylko jeden motyw, np. twarz człowieka, a tło rozmyte).

Zdjęcie wykonane obiektywem Lensbaby
Zdjęcie wykonane obiektywem Lensbaby

Niektóre obiektywy mają pierścień, którym można zmieniać przesłonę (otwierać lub przymykać), ale większość obiektywów ma przesłonę regulowaną za pomocą pokrętła w aparacie. Według specjalistów oba systemy są dobre, a wybór zależy od preferencji użytkownika (i od systemu, jaki posiada).

Kupując obiektyw zwróć też uwagę, na liczbę listków przysłony – może ona wynosić od 5 (np. Canon EF 50 mm f/1.8) do 10 (np. Voigtlander Nokton 50 mm f/1.1). Tę informację znajdziesz w instrukcji lub w opisie parametrów na stronie sklepu. Liczba listków i kształt wpływa na tzw. bokeh (najprościej mówiąc są to nieostre obszary zdjęcia, których rozmycie nie jest wynikiem poruszenia obiektywu lub obiektu). Przysłony o nietypowych kształtach (np. w kształcie serca) mają obiektywy Lensbaby – dzięki temu można uzyskać ciekawe efekty fotograficzne.

 

Jasność obiektywu

Określa maksymalną ilość przepuszczanego przez obiektyw do matrycy światła (im mniejsza liczba, tym większa jasność – np. Sony 50 mm f/1.8 ma jasność 1,8, a Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 ma jasność 2,8). Jasność obiektywu wpływa na możliwość fotografowania obiektu w gorszym oświetleniu, przyspiesza działanie autofocusa, pozwala na uzyskanie płytkiej głębi ostrości (rozmycie tła).

Im jaśniejszy obiektyw, tym mniejsza głębię ostrości można uzyskać. Taki obiektyw polecamy osobom, które zamierzają fotografować portrety albo zależy im na uzyskaniu ciekawych artystycznych efektów przy fotografowaniu np. przedmiotów.

Często mówi się, że jakiś obiektyw jest jasny lub ciemny. Co to oznacza? W przypadku obiektywów stałoogniskowych za jasny uznaje się obiektyw w zakresie jasności 1,4 – 2,8. Natomiast w obiektywach zmiennoogniskowych dobrym wynikiem jasności będzie właśnie 2,8.

Jednak jest „ale” – rozpatrując ten parametr trzeba uwzględnić ogniskową. Przy obiektywach stałoogniskowych wartość jasności jest stała, przy obiektywach zmiennoogniskowych – zmienna w zależności od długości ogniskowej. Dlatego obiektywy zmiennoogniskowe mają zazwyczaj mniejszą jasność przy dłuższej ogniskowej (aczkolwiek istnieją dobre obiektywy zmiennoogniskowe, które mają stałą jasność w całym zakresie ogniskowych – są one jednak drogie, np. Nikon Nikkor 24-70 mm, który kosztuje 5500 zł).

Im obiektyw jaśniejszy, tym zazwyczaj jego cena jest wyższa. Przykładem mogą być obiektywy Canon 50 mm o jasności 1.8, 1.4, 1.2:

Obiektyw Średnia cena (zł)
Canon 50 mm f/1.8 EF II 400
Canon 50 mm f/1.4 EF USM 1400
Canon 50 mm f/1.2 L EF USM 6000

 

Obiektyw o dużej jasności pozwoli na uzyskanie krótszych czasów naświetlania niż obiektyw o małej jasności – poniższa tabelka ilustruje czas naświetlania przy różnych jasnościach obiektywu (zakładając, że fotografujesz ten sam obiekt przy tym samym oświetleniu):

Przykładowa jasność obiektywu Czas naświetlania
2,0 1/500
2,8 1/250
4,0 1/125
5,6 1/60

 Czy wiesz, że wyprodukowano obiektywy o jasności 0,7? Niestety nie kupisz ich dla siebie, ponieważ były produkowane tylko dla NASA.

Wszystkie opisane wyżej parametry (ogniskowa, zakresy przesłony, jasność) są oznaczone na obiektywie:

Wszystkie opisane wyżej parametry (ogniskowa, zakresy przesłony, jasność) są oznaczone na obiektywie

Minimalna odległość ostrzenia

Jest to odległość mierzona od matrycy do fotografowanego obiektu (wyjątek stanowią aparaty kompaktowe, gdzie minimalna odległość liczona jest od przedniej soczewki.) Minimalna odległość może być różna, w zależności od konstrukcji optycznej obiektywu.

Minimalna odległość ostrzenia to parametr, który określa, z jakiej najmniejszej odległości obiektyw jest w stanie ustawić ostrość. Jeżeli przedmiot znajdzie się bliżej niż minimalna odległość ostrzenia, obiektyw nie będzie w stanie ustawić ostrości i obraz będzie rozmyty. Im mniejsza minimalna odległość ostrzenia, tym lepiej – możesz wtedy zrobić zdjęcie z bliska, a przedmiot będzie ostry.

Generalna zasada odnosząca się do minimalnej odległości ostrzenia jest następująca: obiektywy macro często cechuje najmniejsza odległość ostrzenia, w teleobiektywach ostrość jest ustawiana z największej odległości.

Informację o minimalnej odległości ostrzenia nie zawsze znajdziesz na obiektywie (choć w przypadku wielu szkieł jest ona podana – np. Nikon Nikkor 24-70 mm), ale zawsze jest dostępna w specyfikacji. Znając minimalną odległość ostrzenia, możesz odnieść się do skali odwzorowania.

Skala odwzorowania

Podawana za pomocą stosunku dwóch liczb określa skalę fotografowanego przedmiotu, czyli wskazuje, jaki jest stosunek fotografowanego obiektu do jego wielkości na matrycy lub negatywie. Wiąże się z minimalną odległością ostrzenia – im ta wartość jest mniejsza, tym większa jest skala odwzorowania, czyli z im mniejszej odległości możesz fotografować, tym obiekt fotografowany będzie na zdjęciu większy.

Wyjaśnijmy to na przykładzie:
Canon 70-200 mm f/ 2.8L EF USM ma minimalną odległość ostrzenia 150 cm, a Canon 70-200 mm f/2.8 L EF IS II USM  łapie ostrość od 120 cm. Zakładając, że robisz zdjęcie tymi dwoma obiektywami przy tej samej ogniskowej i minimalnej odległości uzyskasz inną skalę odwzorowania – obiektyw o minimalnej odległości ostrzenia 120 cm da Ci większą skalę odwzorowania niż obiektyw o minimalnej odległości 150 cm. Informacja o minimalnej skali odwzorowania jest podana w parametrach obiektywów.

Największą skalę odwzorowania mają obiektywy macro. Poniżej w tabeli przedstawiamy skalę wraz z przykładową wielkością na zdjęciu przedmiotu o rzeczywistej wysokości 2 cm:

Skala Opis Wielkość przedmiotu o wysokości 2 cm Przykładowy obiektyw
1:2 Obraz na matrycy jest o połowę mniejszy 1 cm Canon 50 mm f/2.5 EF Macro
1:1 Wielkość obrazu na matrycy jest taka sama jak w rzeczywistości 2 cm Tamron 90 mm f/2.8 SP Di Macro

Wśród obiektywów macro warto zwrócić uwagę na Canon MP-E 65 mm f/2.8 EF 1-5x. Ten obiektyw ma skalę odwzorowania aż 5:1.

 

Informację o skali odwzorowania dla obiektywów macro znajdziesz w instrukcji lub w opisie parametrów na stronie sklepu.

Średnica filtra


Obiektyw o średnicy filtra 58 mm
Canon 18-55 mm f/3.5-5.6 EF-S IS
Średnica filtra jest to parametr podany na obiektywie i informuje, o jakiej średnicy filtr możesz założyć na obiektyw. W zależności od modelu i producenta wielkość średnicy będzie różna i może wynosić od 37 (np. Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 Pancake) do 105 mm (np. Sigma 120-300 mm f/2.8 DG EX APO IF HSM).

Obiektywy o dużej jasności zazwyczaj mają duże średnice filtra, które niestety sporo kosztują (porównaj: Hoya Filtr UV 82 mm HD i Hoya Filtr UV 52 mm HD).

Kupując obiektyw pamiętaj, że możesz mocować na nim filtry o średnicy podanej przez producenta. Jeśli masz już filtr o rozmiarze większym niż upatrzony obiektyw, musisz zastosować przejściówkę.

Informację o średnicy filtra znajdziesz na samym obiektywie lub w opisie producenta.

Waga

Jeśli masz ciężki aparat, warto sprawdzić, ile będzie ważyć sam obiektyw. Obiektywy ważą od 71 g (np. Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 Pancake) do  15700 g (np. Sigma 200-500 mm f/2.8 DG EX).

Mocowanie

Kupując obiektyw do konkretnego aparatu zwróć uwagę na mocowanie. Producenci aparatów, tacy jak Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax sami produkują obiektywy do swoich aparatów. Oczywiste jest, że nie da się podłączyć np. obiektywu Canon do aparatu Nikona czy Sony. Są jednak producenci niezależni tacy jak Tamron, Sigma, Tokina czy Carl Zeiss produkujący obiektywy z różnym mocowaniem – jednak kupując obiektyw firmy niezależnej, sprawdź dokładnie, do aparatu jakiej marki jest on dedykowany.
Przy zakupie obiektywu zwróć również uwagę, czy obiektyw ten przeznaczony jest do aparatu z matrycą pełnoklatkową (Full Frame) czy APS-C. Taka informacja jest podana w oznaczeniach obiektywów – zobacz artykuł dodatkowy Oznaczenia obiektywów.

Producenci i ceny

Niemal każdy producent ma w swojej ofercie wszystkie rodzaje obiektywów. Rozpiętość cenowa jest ogromna i zależy choćby od jakości użytych materiałów. Inne obiektywy przeznaczone są dla profesjonalistów, inne dla amatorów.

Obiektywy amatorskie można kupić nawet poniżej 500 zł. Z reguły wykonane są w całości z plastiku, nie gwarantują ani wysokiej jakości zdjęć, ani długowieczności. Na drugim biegunie są obiektywy profesjonalne. Nie ma wątpliwości – są wspaniałe. Ale ceny rzędu 5, 8, 10, 15, 40 tys. zł nie powinny Cię zdziwić.

Jest oczywiście też swojego rodzaju klasa średnia próbująca połączyć wysoką jakość wykonania z przystępną ceną. W przedziale od tysiąca do 4 tys. zł kupisz niemal każdy rodzaj obiektywu. Cena nie doprowadzi Cię do bankructwa, zaś jakość mile zaskoczy.

Pełną listę producentów i marek oferujących konkretny typ obiektywu przedstawiliśmy poniżej.

Podsumowanie

Wybór właściwego obiektywu zależy przede wszystkim od marki aparatu. Zawęża to poszukiwania do konkretnego producenta lub kilku producentów. Wybór producenta jest bowiem wyborem całego systemu – korpusu, obiektywów, lamp, konwerterów itd.

Zanim kupisz obiektyw, zastanów się, co chcesz nim fotografować. W tabeli przygotowaliśmy zastosowanie trzech rodzajów obiektywów:

Obiektyw Kąt widzenia Ogniskowa Zastosowanie
szerokokątny powyżej 64° mniej niż ok. 50 mm krajobrazy, architektura, zamknięte pomieszczenia, reportaż
standardowy od 35° do 64° ok. 50 mm do uniwersalnego zastosowania
długoogniskowy/
teleobiektyw
poniżej 35° powyżej ok. 50 mm portrety, obiekty oddalone, zdjęcia sportowe, zdjęcia dzikich zwierząt

 

Wybierając konkretny obiektyw skup się przede wszystkim na jego jasności (im jaśniejszy, tym lepiej), zakresie ogniskowych, minimalnej odległości ostrzenia oraz jakości soczewek.

Pamiętaj jednak, że najlepsze optycznie konstrukcje to obiektywy stałoogniskowe. Weź pod uwagę również, że obiektywy o bardzo dużym zakresie ogniskowych zawsze będą kompromisem jakościowym. Dlatego zamiast kupować jeden obiektyw z ogniskową 18 – 200 mm (który ma zastąpić szeroki kąt, standard i tele), może lepiej kup jeden, najbardziej potrzebny, a resztę obiektywów dokupić z czasem? Obiektyw jest zakupem na lata, dlatego warto dobrze to przemyśleć.

Zawsze stosuj też filtr, który poza swoimi właściwościami uchroni przednią soczewkę przed zarysowaniem lub potłuczeniem. Więcej filtrach przeczytasz wkrótce w osobnym artykule.

Życzymy Ci szerokiego kąta i długiej ogniskowej!

———————————————————————————————————————————————————————————

Konsultacja merytoryczna:
Jakub Kaniuka
Cyfrowe.pl
www.cyfrowe.pl

Tabela producentów

Aby ułatwić Ci wybór, przygotowaliśmy również tabelę producentów, którzy mają w swojej ofercie wybrany typ obiektywu:

Marka/Producent Rodzaj obiektywów
macro standardowe standardowe zoom szerokokątne szerokokątne zoom tele i super tele tele zoom tilt i shift uniwersalny zoom
Canon + + + + + + + + +
Carl Zeiss    +  + +          
Falcon       +   + +    
Nikon + + + + + + + + +
Leica   + + + +        
Olympus + + + + + + +   +
Pentax + + + + + + +    
Samsung +     + +   +    
Samyang       +   + +    
Sigma + + + + + + +   +
Sony + + + + + + +   +
Tamron +   +   +   +   +
Tokina +    +   +   +    

 

Jaki obiektyw kupić?
4.9 (98.82%) 17 votes