Radioodtwarzacz oprócz odbierania stacji radiowych i odtwarzania muzyki może odtwarzać pliki DVD, a nawet mieć wbudowaną nawigację GPS. Dlatego przed zakupem musisz dokładnie określić, jakie funkcje są dla Ciebie istotne. O tym, jaki masz wybór dowiesz się z naszego poradnika.

Wiele jest funkcji, które oferują nowoczesne radioodtwarzacze samochodowe. Jedne wydają się być bardzo przydatne, inne zupełnie zbyteczne. Bo tak naprawdę, czy rzeczywiście ważne z punktu widzenia użytkownika jest to, że przedni panel urządzenia może być podświetlony na pięć tysięcy kolorów? Trudno nawet wyobrazić sobie, że znajdzie się ktokolwiek kto zechce wszystkie barwy przetestować. Ale już system głośnomówiący współpracujący z telefonem będzie funkcją na wskroś użyteczną. Zwłaszcza, że taryfikator policyjny przewiduje teraz wyższe kary dla rozmawiających w czasie jazdy przez komórkę. Zacznijmy jednak od podstaw, czyli typów radioodbiorników samochodowych.

Rodzaje

Podstawowym wyróżnikiem odtwarzacza samochodowego są jego gabaryty. Radio o tradycyjnej wysokości określa się symbolem 1-DIN. Montowane jest w aucie w standardowej kieszeni o wymiarach 50 (wysokość) x180 (szerokość) x 160 (głębokość) mm. Radio 2-DIN (bardziej adekwatne określenie to stacja multimedialna) jest dwa razy wyższe, wymaga więc dwa razy więcej miejsca na konsoli środkowej. Doskonale takie rozwiązanie sprawdza się w samochodach azjatyckich (subaru, kia, mazda), gdzie jednostki 2-DIN są powszechnie stosowane. Obecnie auta europejskie również dobrze przyjmują „przerośnięte” systemy audio.

Pierwotnie w jednostkach 2-DIN montowano równocześnie odtwarzacze kaset magnetofonowych i krążków CD – stąd podwójny rozmiar. Współcześnie 2-DIN powraca w dosłownie wielkim stylu. „Upchanie” wszystkich nowinek technicznych w jedno urządzenie wymaga miejsca. 2-DIN pozwala na umieszczenie w radiu np. 6,5-calowego monitora, odtwarzacza DVD, wielowarstwowego korektora graficznego i 800 kolorów podświetlenia wyświetlacza i przycisków.

Blaupunkt Toronto 420 BT – odtwarzacz 1-DIN
Blaupunkt Toronto 420 BT – odtwarzacz 1-DIN
Clarion CX501E – odtwarzacz 2-DIN
Clarion CX501E – odtwarzacz 2-DIN

Parametry

Moc

Wybierając odtwarzacz do swojego auta, zwróć uwagę na podstawową wartość – moc wyjściową wmontowanego wzmacniacza. Dostępne na rynku modele zawierają oznaczenia typu: 4x20W, 4x40W, 4x50W (cyfra 4 oznacza możliwość podłączenia do 4 głośników, zaś wartość 20, 40, 50 maksymalną moc w Watach). Im wyższa moc wyjściowa, tym sprzęt będzie grał głośniej. Oczywiście jeżeli zostanie podłączony do odpowiednich głośników. Zaleca się, aby ich moc była nieco większa od mocy wyjściowej odtwarzacza. Jeżeli będzie odwrotnie, przy podkręceniu gałki głośności możesz je spalić. Natomiast jeśli moc głośników będzie wielokrotnie przewyższać moc wyjściową odtwarzacza, nie wykorzystasz w pełni możliwości swojego zestawu audio W takim przypadku zalecane jest kupno dodatkowego wzmacniacza. Informację o mocy głośników z reguły znajdziesz na ich tylnej części.

Jeżeli nie zależy Ci, aby podczas jazdy muzyka rozsadzała kabinę, niszczyła Ci słuch i ogłuszała wszystkich dookoła, radioodtwarzacz ze standardową mocą wyjściową 4x40W wystarczy aż nadto.

Kanały

Jednostka Clarion CZ509ER z 6-kanałowym wyjściem audio
Jednostka Clarion
z 6-kanałowym wyjściem audio
Dobór odtwarzacza powinien zależeć również od tego, jak bardzo rozbudowany system audio zamierzasz umieścić w swoim aucie. Jeśli jesteś audiofilem i potrzebujesz dziesięciu głośników oraz potężnego subwoofera, (specjalnego głośnika w kształcie tuby dla niskich tonów), podpiętych pod dwa wzmacniacze, szukaj jednostki centralnej z 6-kanałowym wyjściem wstępnym audio. Wyprowadzenie sześciu kabli daje duże możliwości rozbudowy (podłączenia pod kilka urządzeń jednocześnie – np. dwóch wzmacniaczy, 10 głośników i tuby basowej).

Z drugiej strony, jeżeli zadowolisz się standardowym układem czterech głośników, 4-kanałowe wyjście wstępne (po dwie końcówki na głośniki przednie i tylne) bez problemu zaspokoi Twoje potrzeby.

Tuner radiowy

Stałym elementem radioodtwarzaczy samochodowych jest, jak sama nazwa wskazuje, radio. Poniżej omówimy podstawowe parametry samochodowych tunerów radiowych.

RDS

Wiele osób nad słuchanie nagrań z płyty, czy odtwarzacza MP3 przedkłada program radiowy ulubionej stacji. Tutaj również producenci serwują nowe doskonałe rozwiązania. Najistotniejszym jest RDS – skrót od angielskiego Radio Data System. Poszukując odtwarzacza, zwróć uwagę, czy zawiera on tuner właśnie z tym systemem. Ułatwia on życie kierowcy na kilka sposobów. Po pierwsze – pokonując odcinek nawet kilkuset kilometrów, nie musisz zmieniać częstotliwości, na której nadaje dana stacja. System dostraja radio automatycznie. Po drugie – na wyświetlaczu od razu pojawi się informacja, jakiej stacji radiowej słuchasz, jaki jest numer telefonu do redakcji oraz jakiego wykonawcy i jakiej piosenki w danym momencie słuchasz. Jak to działa? Odbiornik posiadający system RDS wykorzystuje dodatkowe dane przesyłane przez stacje radiowe drogą radiową na falach FM, przetwarza je i przekazuje Ci w postaci wyświetlanego tekstu. Ponadto, jak już wspomnieliśmy, otrzymuje informacje o częstotliwościach, dzięki czemu może automatycznie dostroić radio, abyś mógł cieszyć się dobrą jakością odbioru. W to warto zainwestować.

EON

Kolejny krok naprzód to system EON (Enchanced Other Network guide). Wyposażony weń odbiornik teoretycznie wyszuka dla Ciebie program, którym jesteś najbardziej zainteresowany. Np. chcesz wysłuchać informacji drogowych dla kierowców, a w tej chwili nadawana jest audycja muzyczna. W momencie pojawienia się w eterze programu, jaki Cię interesuje (o ile wprowadzone zostały wcześniej odpowiednie ustawienia) EON automatycznie zmieni stację. Niestety w Polsce to tylko teoria. Niemniej jednak EON z powodzeniem działa na zachodzie Europy, np. w Wielkiej Brytanii w ramach BBC, które nadaje kilka programów jednocześnie. W Polsce teoretycznie jest to możliwe w ramach Polskiego Radia, jednak na to rozwiązanie w kraju przyjdzie jeszcze poczekać.

TP/TA

Alpine-CDE 9880R z rozbudowanym RDS-em i TP/TA
Alpine-CDE 9880R
z rozbudowanym RDS-em i TP/TA
Traffic Programme i Traffic Announcement to dwa bardzo przydatne systemy także działające w ramach RDS-u. TP wyświetla informację o nadawaniu przez daną stację radiową o przybliżonej porze informacji dotyczących sytuacji na drogach. Drugi system jest o wiele sprytniejszy. Jeśli podczas jazdy słuchasz muzyki z płyty CD, ale interesują Cię również komunikaty drogowe, w odpowiednim momencie TA wyciszy muzykę i włączy radio. 

Pamięć i autowyszukiwanie

Większość współczesnych odtwarzaczy samochodowych wyposażono w funkcję autowyszukiwania. Odbiorniki, w których należało sporo nakręcić się gałką, aby znaleźć ulubioną stację to już historia. Obecnie wystarczy wciśnięcie jednego guzika i funkcja autoscan wyszuka wszystkie dostępne w danym zakresie stacje radiowe. Co więcej – wyszuka i zapamięta ustawienia. Dalej zmiana stacji ograniczy się tylko do naciśnięcia jednego przycisku.

Pojemność pamięci dla różnych modeli radioodtwarzaczy jest różna. I tak w przypadku Clariona jest to najczęściej 18 stacji w paśmie FM i 6 stacji w pasmach MW/LW, Blaupunkta – 30 stacji, Alpine – 18 FM, 6 LW i 6 MW, Sony – 18 FM i 12 MW/LW.

DAB…

…czyli Digital Audio Broadcasting. W wolnym tłumaczeniu to tyle, co nadawanie cyfrowego sygnału dźwiękowego. Tradycyjną technologię analogową przewyższa możliwościami i jakością przesyłu stereofonicznego dźwięku. Za pośrednictwem DAB można przekazywać do tunerów wiadomości tekstowe i obrazkowe. Mówiąc krótko to radiowa przyszłość, która zastąpi całkowicie pasma FM. W Polsce technologię DAB wykorzystuje już sporo nadawców. W cyfrowej jakości usłyszymy m.in. „Trójkę”, program I i II Polskiego Radia, RMF, ZET, TOK FM, Eska, a nawet Radio Maryja.
Nie ma co się dziwić, że technologia cyfrowa dostępna jest również w tunerach samochodowych. Jeżeli chciałbyś takie posiadać, upewnij się, aby w jego opisie znajdowała się informacja „DAB ready”. 

DVB-T

…czyli z angielskiego Digital Video Broadcasting – Terrestrial. Mowa oczywiście o telewizji cyfrowej, która ruszyła w Polsce już kilka lat temu. O ile nie prowadzisz, nie ma przeciwwskazań, żeby oglądać TV w samochodzie, ponieważ dostępne są odbiorniki z tunerami DVB-T. Obecnie większość stacji telewizyjnych oferuje już program na cyfrowych multipleksach MUX 1, 2 i 3. Należy jednak wziąć poprawkę na to, że odbiornik nie będzie w stanie ściągnąć sygnału TV jeśli będzie w dużej odległości od nadajnika.

Formaty dźwięku i obrazu

Kaseta magnetofonowa

Jeżeli z sentymentem myślisz o starych nagraniach na kasetach magnetofonowych, to wcale nie musisz ich wyrzucać. Co prawda taśma magnetyczna, jako nośnik dźwięku, odeszła dawno do lamusa, a o magnetofonach mało kto pamięta, to jednak wciąż można kupić odtwarzacze samochodowe oferujące to rozwiązanie. Dzięki nim Twoje dawne składanki mogą ponownie odżyć.

Żeby znaleźć nowy radiomagnetofon do swojego auta, będziesz potrzebować odrobiny determinacji. Większość producentów wycofało je ze sprzedaży. Jeśli poszukiwania nowego sprzętu się nie powiodą, warto rozejrzeć się za używanym. Bez problemu można znaleźć produkt dobrej marki po bardzo przyzwoitej cenie. Ponadto, decydując się na radiomagnetofon samochodowy, wcale nie musisz rezygnować ze słuchania piosenek zapisanych na CD. Z reguły taka jednostka centralna przystosowana jest również do podłączenia zmieniarki płyt (umieszczonej w bagażniku samochodu). 

CD

Mimo że rynek szturmem zdobywają nowe typy nośników dźwięku, wciąż najbardziej popularne są jednostki centralne z odtwarzaczem CD. W większości przypadków użytkownik może słuchać zarówno płyt oryginalnych, jak i tych skompilowanych własnoręcznie, na domowym komputerze. Odtwarzacze wielu marek są bowiem przystosowane do odczytu płyt CD-R i CD-RW.

MP3/WMA/AAC

Dla JVC KD-X70BTE nie ma obcych formatów dźwiękowych
Dla JVC KD-X70BTE
nie ma obcych formatów dźwiękowych
Krok naprzód to możliwość odtwarzania skompresowanych plików muzycznych z płyt CD, CD-R i CD-RW. Formaty MP3, WMA, czy AAC pozwalają na zapis setek piosenek na tradycyjnej płycie. I nie musisz już zabierać w daleką podróż dziesiątek płyt. Wystarczy jedna z zapisem dziesiątek skompresowanych albumów.

O ile sprzęt posiada taką funkcję, na wyświetlaczu można odczytać kody ID3, czyli zaszyfrowane w MP3 informacje takie jak nazwa wykonawcy, tytuł albumu i utworu, co znacznie ułatwia nawigację podczas Peiying PY9907 z możliwością oglądania DVD oraz telewizji DVB-T
Peiying PY9907 z możliwością
oglądania DVD oraz telewizji DVB-T
poszukiwań ulubionego kawałka pośród setek innych piosenek.

Obraz – DVD, DivX, JPG

Miłośnicy filmów DVD powinni oddać należną cześć inżynierom i powszechnej miniaturyzacji, bo dzięki nim mogą zabrać ulubiony film do samochodu i właśnie tam go obejrzeć. Niektóre nowe jednostki centralne są bowiem przystosowane do odczytu płyt DVD, lub plików wideo zapisanych na iPodzie, karcie pamięci lub pendrive’ie. Dzielą się one na dwa typy – z wbudowanym ekranem lub z wyjściem, które umożliwia podłączenie ekranu (lub ekranów). Wbrew pozorom, nie jest to koszmarnie drogie. „Kino samochodowe” można nabyć już za niewiele ponad 500 złotych i to takie, które nie tylko będzie czytać typowe pliki DVD, lecz również zdjęcia w formacie JPG i filmy w formatach MPEG oraz Divx. 

Złącza

W tej chwili format CD z możliwością odczytu MP3 to mniej niż standard. Chcemy, aby odtwarzacz współpracował z iPodem i telefonem, żeby rozpoznawał pliki z pendrive`a i kart pamięci. Odtwarzacze wyposażane są więc w szereg wejść i wyjść, które to umożliwiają. Część „playerów” samochodowych oferuje podłączenie AUX lub USB (czytaj dalej). Mimo że chodzi o jedno – granie muzyki skompresowanej w MP3, są dwie drogi do jej uwolnienia.

AUX

Wejście AUX najczęściej zlokalizowane jest na panelu zewnętrznym. Za jego pośrednictwem możesz podłączyć do jednostki centralnej dowolny przenośny odtwarzacz MP3/MP4. Potrzebujesz jedynie kabla z końcówkami typu mini jack. Dźwięk jest Kenwood KDC-452U z wejściem AUX i portem USB
Kenwood KDC-452U z wejściem AUX i portem USB
przekazywany przez stację do głośników, ale nie masz możliwości sterowania „empetrójką” z poziomu radia. Spełnia ono jedynie rolę wzmacniacza.

USB

Inaczej rzecz przedstawia się, kiedy masz do czynienia z portem USB. Podłączenie odtwarzacza MP3 za jego pośrednictwem umożliwia przemieszczanie się między plikami z poziomu radia lub iPoda – Twój wybór. Dodatkowym plusem jest fakt, że właśnie z gniazda USB przenośne odtwarzacze muzyki ładują baterie i nie musisz obawiać się, że „empetrójka” zakończy nadawanie w połowie hitu, który napędza Twoją podróż w równym stopniu co paliwo.

Pod port USB można podłączyć również pendrive, czyli przenośną pamięć (tutaj przeczytasz porady dotyczące pendrive’a: Jak kupować pendrive?). Na tego rodzaju urządzeniu wielkości zapalniczki można zmagazynować tysiące plików muzycznych. Gdybyś chciał zastąpić je płytami CD, potrzebowałbyś sporej przestrzeni bagażowej na ich składowanie.

Karta pamięci

Podobnie rzecz wygląda jeśli chodzi o karty pamięci SD lub MMC. Odczytanie tych nośników informacji wymaga jednak dodatkowych slotów. Są też odtwarzacze, które wykorzystują niemal wszystkie wymienione wyżej rozwiązania. 

Funkcje dodatkowe

Bluetooth

Pioneer DEH-8400 z Bluetooth
Pioneer DEH-8400 z Bluetooth
Tak jak odtwarzacz DVD w samochodzie wydaje się zupełnie zbędny, chyba że zamierzasz w czasie podróży puścić dzieciom kreskówkę. Firmy produkujące sprzęt car audio oferują rozwiązania bardzo praktyczne. Takim bez wątpienia jest technologia Bluetooth, która pozwala na bezprzewodową współpracę jednostki centralnej z telefonem komórkowym. Odtwarzacze wyposażone w Bluetooth spełniają rolę zestawów głośnomówiących. Jeżeli zdecydujesz się na takie radio, rozmowa przez komórkę w czasie jazdy nie będzie odwracać Twojej uwagi od tego, co się dzieje na drodze i pozwoli uniknąć mandatów i punktów karnych (oczywiście jeżeli Twój telefon również został wyposażony w Bluetooth). Dodatkowym Blaupunkt New York 800 z nawigacją satelitarną
Blaupunkt New York 800 z nawigacją satelitarną
ułatwieniem jest funkcja automatycznego wyciszenia. Radio w nią wyposażone samo się wyciszy, kiedy zadzwoni telefon.

Nawigacja GPS

Kolejnym przydatnym rozwiązaniem, (choć dość kosztownym – nawet do 6 tys. zł), w odtwarzaczach z górnej półki cenowej jest zintegrowana nawigacja satelitarna. Takie jednostki centralne są z reguły budowane z standardzie 2-DIN ze względu na pokaźnych rozmiarów wyświetlacz. Wymagają dodatkowego zakupu map, które wcale nie są tanie. Ponadto są dedykowane do danych modeli aut.
Koniec końców, koszt jest dość duży, warto więc rozpatrzyć zakup oddzielnych urządzeń – wyjdzie na pewno taniej (tutaj znajdziesz porady dotyczące zakupu nawigacji GPS: Jak kupować nawigację?).

Korektor dźwięku i podbicie basu

Melomani, którzy mają nieco większe wymagania, liczą na to, że słuchając muzyki będą mieli możliwość manipulowania tonami wysokimi, średnimi i niskimi. Większość dostępnych odtwarzaczy to umożliwia, ponieważ wyposażone są w kilkustopniowy korektor, pozwalający na zmianę ustawień dźwięku w zależności od rodzaju preferowanej muzyki. I tak np. ustawienie na „muzykę klasyczną” uwypukli tony wysokie i uczyni brzmienie bardziej przestrzennym, zaś przestawienie na „rock” da więcej mocy nutom basowym. Z reguły do wyboru są trzy lub cztery zakresy equalizera – classic, jazz, rock i pop.

Jeśli uważasz, że jesteś w stanie ustawić brzmienie lepiej, aniżeli inżynierowie elektronicy – niektóre jednostki centralne z wyższej półki cenowej dają możliwość manualnego ustawiania zakresu tonów wysokich i niskich. Przykładem jest Clarion CX609E.

Do tego podbicie basu i można osiągnąć wymarzony efekt. Różni producenci, rożnie określają tę funkcję – X-bass, mega bass, magna bass, ultra bass. Po jej uruchomieniu niskie tony zostaną wzmocnione i wysunięte na pierwszy plan.

Funkcjonalność

Wybierając sprzęt grający do swojego auta, zwróć uwagę na jego funkcjonalność.

Tryby podświetlenia

W długiej trasie nocą zbędne światła wewnątrz kabiny mogą męczyć wzrok. Dlatego też część radioodtwarzaczy wyposażono w funkcję wygaszania wyświetlacza. Niektóre z nich posiadają funkcję manualnej regulacji jasności, np. JVC KD-R33E, co pozwala dostosować wyświetlanie do indywidualnych potrzeb. 

Kontrast wyświetlacza

Ważny jest też kontrast wyświetlacza. Na nic zda się kilka trybów podświetlenia, jeżeli pojawiające się napisy zlewają się z tłem. Jest niemal pewne, że przy ostrym świetle dziennym nic nie będziesz w stanie przeczytać. Sprawdzenie kontrastu jest banalnie proste. Jeśli tekst wyświetlany jest na jasnym tle – najlepiej, żeby litery były czarne. Najczęściej jednak to właśnie tło jest ciemne, zaś napisy w różnych kolorach – czerwonym, niebieskim, czy białym. Chodzi o to, aby kolor napisów mocno odróżniał się od tła, na którym są wyświetlane.

Pokrętła i przyciski

Gałka lub przyciski głośności muszą być odpowiedniej wielkości, aby sprawnie kontrolować, moc dźwięku także w trakcie jazdy. Najlepiej sprawdza się duże pokrętło. Drobniejszych przycisków trzeba szukać, a to odrywa Twoją uwagę od tego, co się dzieje na drodze.

Zdejmowany panel przedni

Ze względu na zabezpieczenie przed złodziejami, dobre radio samochodowe powinno posiadać zdejmowany panel czołowy. 

Pamiętaj, urządzenie ze zdjętym panelem mniej przyciąga uwagę oraz stanowi mało atrakcyjny łup dla amatorów cudzej własności.

Ochrona odtwarzacza płyt

Dobrze jeśli odtwarzacz płyt CD pozostaje zakryty – dzięki temu do środka nie będzie dostawał się kurz i co za tym idzie, rzadziej będziesz czyścić laser.

Pilot i sterowanie z kierownicy

Wiele samochodowych odtwarzaczy oferuje sterowanie z pilota. Jeśli podróżujesz samotnie, nie na wiele Ci się to jednak przyda. Bardziej praktyczne jest przystosowanie jednostki centralnej do sterowania z kierownicy (o ile Twoje auto posiada taką właściwość). Bez zdejmowania rąk z „kółka” możesz ściszyć radio bądź wybrać następną piosenkę z odtwarzanej płyty. To jest naprawdę przydatne.

Producenci i ceny

Dobre firmy wymieniane jednym tchem przez fachowców zajmujących się samochodowym sprzętem audio to:

Jednak to nie one wiodą w tej dziedzinie prym. Miłośnicy audio tuningu samochodowego niemal z religijnym namaszczeniem wypowiadają dwie nazwy:

Dwie powyższe marki wyspecjalizowały się właśnie w produkcji radioodtwarzaczy do aut. Ich produkty charakteryzują się doskonałą jakością dźwięku i najwyższymi standardami wykonania. Przy czym wcale nie są najdroższe.

Decydując się na zakup nowego radia do samochodu, należy liczyć się z wydatkiem minimum 200 zł. Nie warto dać się skusić na dalekowschodnią podróbkę za 60 złotych, bo nie zadowoli ona Twoich potrzeb i prawdopodobnie szybko przestanie działać. Sprzęt z najwyższej półki z odtwarzaczem DVD i nawigacją GPS może kosztować nawet 5 tys. złotych. Nie oznacza to, że musisz wydawać fortunę na sprzęt grający do samochodu. W przedziale 300 – 700 zł znajdziesz naprawdę wysokiej klasy radioodtwarzacz.

Podsumowanie

Jeśli często rozmawiasz przez komórkę, pomyśl o odtwarzaczu z systemem Bluetooth. Dzięki temu rozwiązaniu można rozmawiać bez odrywania rąk od kierownicy. Zwróci się: nie będziesz płacić mandatów ani zarabiać punktów karnych za rozmowę przez telefon w trakcie jazdy. Słuchanie muzyki z iPoda też nie jest teraz problemem. Wystarczy tylko, aby Twój odtwarzacz miał wejście AUX. Natomiast jeśli zdecydujesz się na jednostkę z portem USB, zawartość iPoda zobaczysz na wyświetlaczu radia.

Systemy TP i TA zadbają o to, żeby nie zapomnieć o newsach drogowych. TP wyświetla informację o nadawaniu przez daną stację radiową o przybliżonej porze informacji dotyczących sytuacji na drogach. Drugi system jest o wiele sprytniejszy. Jeśli podczas jazdy słuchasz muzyki z płyty CD, ale interesują Cię również komunikaty drogowe, w odpowiednim momencie TA wyciszy muzykę i włączy radio.

Jeśli stawiasz na prostotę, ale równocześnie cenisz rozwiązania techniczne, które znacznie ułatwią Ci życie i uprzyjemnią długie podróże lub stanie w korku, wybierz radioodtwarzacz średniej klasy, ale uznanej marki. Zwróć uwagę na design, czytelny wyświetlacz, zdejmowany, zasłaniający wejście CD panel przedni, wejście AUX, pełen RDS, odtwarzanie płyt CD oraz MP3/WMA, oraz Bluetooth i możliwość podłączenia sterowania z kierownicy.

Dla miłośników gadżetów są rozbudowane stacje multimedialne, zarówno 1-DIN jak i 2-DIN. Znajdziesz w nich niemal wszystkie technologiczne nowinki. Przygotuj się jednak, że cena nie będzie należała do najniższych.

Życzymy Ci szerokiej drogi w rytmie ulubionej muzyki!