Zaznacz stronę

Jeśli uważasz, że świat z zapartych tchem czeka aż udostępnisz w sieci film przedstawiający Twoją drogę do pracy, rejestrator jazdy jest urządzeniem, które musisz koniecznie kupić! A tak zupełnie na serio, kamery samochodowe mogą być naprawdę przydatne…

Na początek trochę postraszymy, bo i jest czego się bać. Statystyki dotyczące wypadków drogowych są zatrważające. Według informacji zebranych przez Komendę Główną Policji każdego miesiąca na naszych drogach dochodzi do ok. 3,5 tys. wypadków, w których życie traci średnio 300 osób!

Do tego trzeba doliczyć ok. 4 tys. rannych. No i oczywiście należy wspomnieć o jakiś 30 tysiącach kolizji, co rocznie daje 360 tys. stłuczek.

GoClever DVR Mini
GoClever DVR Mini
Czy dzięki rejestratorom jazdy będzie mniej przydrożnych krzyży? Zapewne nie. Łatwiej jednak będzie ustalić rzeczywistych sprawców wypadków. I wyłapać piratów drogowych.

Czy warto zatem taki sprzęt zakupić? Odpowiedź pozostawiamy Tobie. Warto jednak wiedzieć, do czego rejestrator może się przydać. Oto lista potencjalnych korzyści płynących z używania takiego urządzenia:

  • doskonalenie techniki jazdy (zarejestrowany materiał może pomóc wyłapać i skorygować błędy)
  • dzielenie się ciekawymi klipami z wyjątkowych tras (np. rajdowych czy górskich)
  • pomoc w ustalaniu sprawców wypadków drogowych (oby Ci się nie przytrafiały)
  • pomoc w udowodnieniu niewinności w przypadku np. niesłusznie nałożonych mandatów za wykroczenia drogowe

Należy pamiętać o tym, że nagranie z tego rodzaju kamery nie jest dowodem w sądzie, dopóki jego autentyczność nie zostanie potwierdzona przez biegłych.

Parametry

Rejestratory drogowe nie gwarantują wyjątkowo dobrej jakości zapisywanego obrazu. Nawet, kiedy opakowanie zdobi napis Full HD, nie należy spodziewać się ostrego jak brzytwa obrazu z doskonałym odwzorowaniem szczegółów w każdych warunkach oświetleniowych. W urządzeniach tego typu montowane są matryce o niewielkich fizycznych rozmiarach, co daje jakość na poziomie lub nawet poniżej średniej amatorskiej kamery cyfrowej (sprawdź tutaj jak ją kupić).

Czy warto zatem w ogóle zwracać uwagę na podawane przez producentów parametry? Jeśli tak, to na które? Poniżej nasze podpowiedzi:

  • rozdzielczość filmu
  • rozdzielczość matrycy
  • wbudowana pamięć
  • obsługa kart pamięci Flash
  • kąt widzenia obiektywu
  • prędkość zapisu

Prestigio RoadRunner 500 nagrywający w jakości Full HD
Prestigio RoadRunner 500
nagrywający w jakości
Full HD
Rozdzielczość filmu – obecnie standardem jest jakość Full HD, czyli zapis w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli. Jeśli kupisz rejestrator zapisujący obraz w takiej jakości, bez problemu wyświetlisz nagrany klip na dużym telewizorze bez doświadczania zjawiska tzw. „pikselozy”. Obraz jest wyraźny, zaś szczegóły widoczne.

Stopień niżej plasują się kamery nagrywające w formacie HD, czyli 1280 x 720 px. Jest to wciąż zadowalający standard.
Schodzimy dalej i mamy zapis w rozdzielczości SD (720×576) czy nawet VGA (640 x 480). Nie będzie w tym wypadku żadnych fajerwerków, jeśli chodzi o jakość obrazu.

Bądźmy jednak szczerzy – za pomocą kamery samochodowej nikt nie będzie produkował profesjonalnych klipów wideo. Jak wspomnieliśmy już wcześniej, niewielkich rozmiarów matryca nie będzie gwarantowała oszałamiających efektów.

Jeśli więc chcesz nakręcić film, który co najwyżej trafi na YouTube, to tak naprawdę nie ma większego znaczenia czy urządzenie nagrywa w standardzie Full HD, HD czy nawet niższym.

Poniżej przykładowy film z sieci, gdzie najwyższa rozdzielczość to właśnie 480 linii poziomych:

Rozdzielczość matrycy – niektóre urządzenia mają matryce o rozdzielczości nawet 16 mln pikseli. Jest to zabieg czysto marketingowy. Żeby zarejestrować obraz w jakości Full HD, potrzebujesz matrycy o rozdzielczości 2 mln pikseli. I ani jednego więcej.

Warto też wiedzieć, że w rejestratorach trasy stosowane są przede wszystkim matryce CMOS.

Wbudowana pamięć – teoretycznie im większa, tym lepiej. Zwłaszcza jeśli obraz zapisywany jest w jakości Full HD, która potrzebuje dość dużych zasobów wolnych bajtów.

MiVue 338 z obiektywem o kącie 120o
MiVue 338 z obiektywem o kącie 120o

Najczęściej jednak wbudowanej pamięci nie ma w ogóle i trzeba zainwestować w zewnętrzną kartę Micro SD. Niektóre rejestratory obsługują karty Flash do 64 GB. I dobrze, bo każda minuta filmu Full HD niemiłosiernie „zjada” dostępną pamięć.

Kąt widzenia obiektywu to parametr naprawdę istotny. Musi wynosić przynajmniej 120o. Jeśli kąt jest szerszy, to jeszcze lepiej.

Chyba że rejestrator jest wyposażony w dwa obiektywy, które można dowolnie ustawić.

Prędkość zapisu ma wpływ na płynność obrazu. Standardem w rejestratorach trasy jest prędkość 30 klatek na sekundę (fps). Tyle w zupełności wystarczy, aby obraz się nie „klatkował”.

Funkcje

Przed zakupem sprawdź, czy wybrany model posiada bardzo przydatne funkcje, takie jak:

  • datownik
  • detektor ruchu
  • tryb nocny
  • zapis przebiegu trasy i prędkości
  • nagrywanie w pętli
  • zoom
  • aparat cyfrowy

Datownik zapisuje na obrazie dokładny czas – nie tylko datę, lecz również godzinę. W przypadku kolizji, pozwoli to np. w sądzie uściślić, kiedy zarejestrowane zdarzenie miało miejsce.

Detektor ruchu działa jako auto start – urządzenie zaczyna nagrywać, kiedy auto rusza albo coś zaczyna się dziać na zewnątrz.

Tryb nocny pozwala na nagrywanie po zmroku.

W przypadku kolizji, zapis przebiegu trasy i prędkości pozwala na dokładne ustalenie, w którym miejscu i przy jakiej prędkości do niej doszło. Przydatne w konfrontacji z drogówką lub innym uczestnikiem kolizji w sądzie.

Nagrywanie w pętli – dzięki tej funkcji nigdy nie zabraknie ci miejsca na karcie. Jeśli nie przytrafiło ci się na drodze nic, co należałoby zapisać na dłużej, nowe pliki filmowe zostaną zarejestrowane na starych.

Zoom – pozwala zrobić zbliżenie. Z reguły nie jest porażający i w dodatku cyfrowy – np. 4-krotny.

Funkcja aparatu cyfrowego pozwala na fotograficzne udokumentowanie zdarzenia.

Wodoszczelność – niektóre z rejestratorów samochodowych mogą być używane także na motocyklach. I to w różnych warunkach pogodowych.

 

Wyposażenie dodatkowe

Rejestrator rejestratorowi nierówny. Jedne są lepiej, inne gorzej wyposażone. Urządzenia tego typu mogą posiadać:

  • dwa obiektywy
  • ekran LCD
  • diody LED/podświetlenie IR
  • moduł GPS
  • akcelerometr (g-sensor)
  • mikrofon


DOD TX500
z dwoma obiektywami obracanymi o 180o

Dwa obiektywy to ciekawe rozwiązanie. Ustawione mogą być na stałe – jeden do środka kabiny, a drugi na widok za przednią szybą – lub ruchome, które możesz skierować dowolnym kierunku. Naprawdę fajne rozwiązanie.

Uwaga – w przypadku dwóch obiektywów producenci podają najczęściej rozdzielczość obrazu zarejestrowanego przez oba obiektywy – np. 1280 x 480, kiedy w rzeczywistości każdy dokonuje zapisu w jakości VGA.

Ekran LCD pozwala na przeglądanie zapisanego obrazu. Im większy, oraz im większa rozdzielczość, tym więcej szczegółów na nim zobaczysz.

Diody LED/podświetlenie IR – oba dodatki mają jeden cel – umożliwienie filmowania nocą. I tak jak podczerwień (IR) sprawdza się doskonale, tak diody LED stanowią zbędny balast. Kamera montowana jest na przedniej szybie, która po zmroku będzie odbijała światło kamery. Słaby pomysł.

Moduł GPS – daje możliwość przyporządkowania przejechanej trasy do nagranego klipu oraz monitorowania prędkości. Bardzo fajny dodatek.

Akcelerometr – inaczej g-sensor – to czujnik, który mierzy przyśpieszenia. Przy nagłych przeciążeniach blokuje możliwość nadpisania pliku na nagrany właśnie obraz. Dzięki temu podczas wypadku kamera będzie zapisywała film bez zapętlenia. Bardzo przydatne.

Mikrofon – wyłapie raczej dźwięki z kabiny niż z zewnątrz. Dodatek bez większego znaczenia, chyba że lubisz komentować trasę i potem odsłuchiwać swoje trafne spostrzeżenia.

Wejścia i złącza

Rejestratory trasy, zwane też przez marketingowców samochodowymi czarnymi skrzynkami, nie mają zbyt wielu złącz. Najczęściej cały zestaw ogranicza się do:

  • HDMI
  • USB
  • AV
  • slotu kart microSD

Złącza HDMI oraz AV pozwalają na przeniesienie obrazu z rejestratora na ekran telewizora lub komputera. USB umożliwia komunikację z komputerem czy tabletem. Slot na karty microSD daje możliwość rozbudowania pamięci.

Producenci i ceny

Na polskim rynku można kupić rejestratory samochodowe kilku marek:

  • DOD
  • Goclever
  • Lark
  • Media-Tech
  • Mio
  • Omega
  • Opticam
  • Prestigio
  • Tracer

Najtańsze czarne skrzynki kosztują od 70 do 140 zł. Średniej jakości urządzenia to wydatek rzędu 200 – 300 zł. Bardzo dobre urządzenia (np. DOD z dwoma obiektywami) kosztują ok. 500 – 600 zł, a najlepsze od 800 do 1300 zł.

Podsumowanie

Wielu kierowców uważa się za mistrzów kierownicy, a jeśli jakieś błędy się przytrafiają, albo nie daj Boże stłuczki, to tylko i wyłącznie z powodu głupoty innych użytkowników dróg.

W tym celu najczęściej zaopatrujemy się w rejestratory trasy – aby udowodnić innym jak bardzo się mylą.

Tymczasem taka kamera może być doskonałym narzędziem do kasowania drogowej pychy. Może zamiast doszukiwać się błędów u innych, warto popatrzeć na zarejestrowany film pod kątem błędów własnych. W ten sposób – wyłapując i eliminując niedociągnięcia – może rzeczywiście kiedyś osiągniemy poziom mistrzów kierownicy.

I tego właśnie wszystkim kierowcom życzymy.

Jaki rejestrator trasy kupić?
3.8 (76.94%) 85 votes