By zakup roweru był udany, trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie „Jakim jestem rowerzystą?” i nie chodzi tu o ocenę swoich umiejętności. Rower trzeba dopasować do miejsca, w jakim będzie użytkowany oraz celu, jaki ma spełniać.

Rowery – niemal tak samo jak samochody – uległy podziałowi na wyspecjalizowane typy o różnym przeznaczeniu. Można rzecz jasna wybrać się rowerem miejskim na wycieczkę po gruntowych, wiejskich drogach, jednak jeżeli takie drogi mają stanowić większość tras, po których planujesz jeździć, warto zastanowić się nad kupnem roweru przeznaczonego do takich wycieczek. Dzięki temu będziesz się mniej męczyć, zyskasz stosowne do rodzaju jazdy wyposażenie, a będzie Ci służył dłużej.
Zanim wybierzesz się do sklepu, by kupić rower, zadaj sobie kilka pytań – odpowiedzi na nie pozwolą zaklasyfikować Twój styl jazdy do jednej z poniższych kategorii i wskażą typ roweru jakiego powinieneś szukać.

Gdzie zamierzasz jeździć na rowerze?

Pytanie to, choć wydaje się oczywiste i banalne, jest bardzo często pomijane przez kupujących. Często też zdarza się, że odpowiedzi są nieco na wyrost. Gorąco namawiamy do rzetelnego zastanowienia się nad swoimi planami i analizy dotychczasowego stylu jazdy. Jest to o tyle istotne, że pozwoli zaoszczędzić dużo pieniędzy przy zakupie nowego sprzętu.
Można wyróżnić cztery obszary aktywności rowerowej:

  • miasto – drogi rowerowe, ulica
  • pozamiejskie drogi asfaltowe
  • pozamiejskie drogi gruntowe
  • teren

Różnią się one znacząco pod względem wymagań stawianych rowerzyście i rowerowi.
W mieście potrzebujesz roweru, który dobrze porusza się po asfaltowych drogach oraz pozwala na sprawne i wygodne wykonywanie manewrów w ruchu miejskim (np. częste zatrzymywanie się i wjeżdżanie na krawężniki).

Na asfaltowych, pozamiejskich drogach zazwyczaj stawia się na przemierzanie długich dystansów, rower więc powinien być wygodny, jednocześnie zapewniając efektywne wykorzystanie siły nóg.

Drogi gruntowe z kolei wymagają od roweru opon z wyraźnym bieżnikiem, większej odporności na zanieczyszczenia i zwiększonego stopnia amortyzacji wstrząsów.

Jazda w terenie to prawdziwy test wytrzymałości dla roweru i jeźdźca – rower powinien pewnie trzymać się podłoża, umożliwiać sprawne manewry i znosić duże obciążenia.

Przy kupnie roweru można przyjąć następujące kryteria:

  • Jeżeli w 75% zamierzasz jeździć w mieście, zaś pozostałe wyprawy to jazda podmiejskim asfaltem i/lub drogami gruntowymi na krótkich dystansach, to jesteś rowerzystą miejskim i idealny dla Ciebie będzie rower miejski.
  • Jeżeli zamierzasz często (powyżej 75% czasu) jeździć w terenie (leśne ścieżki, szlaki turystyczne, góry itp.), rozważ zakup roweru górskiego.
  • Jeżeli 60% planowanych wypraw odbywać będzie się na dłuższych dystansach poza miastem, na drogach gruntowych i asfaltowych, pozostałe 40% zaś dzielone będzie na miejskie dojazdy i leśne ścieżki, to jesteś rowerowym turystą – optymalny dla Ciebie będzie więc rower trekkingowy lub crossowy.
  • Jeżeli w 100% planujesz poruszać się w szybkim tempie po drogach asfaltowych (i w imię szybkości jesteś w stanie poświęcić nieco komfortu), to jesteś rowerzystą szosowym i najwięcej radości sprawi Ci rower szosowy.
Rower miejski
            typu holender Batavus
Rower miejski typu holender Batavus
Rower górski
            Giant
Rower górski Giant
Rower szosowy Olsh
Rower szosowy Olsh

Rower
            trekkingowy Author
Rower trekkingowy Author

 

Jak zamierzasz jeździć na rowerze?

Pytanie równie istotne co poprzednie – wraz z przemierzaną odległością i wzrastającą szybkością jazdy zmienia się pożądana sylwetka rowerzysty i pożądana wydajność zespołu napędowego roweru.

Można wyróżnić trzy style jazdy:

  • rekreacyjny
  • turystyczny
  • sportowy

Styl jazdy może modyfikować wyżej wymienione kryteria i wskazania. Rowerzysta miejski preferujący szybki, agresywny styl jazdy raczej nie powinien myśleć o zakupie klasycznego roweru miejskiego. Lepszy dla niego będzie rower crossowy lub tzw. szybki rower miejski..

Podobnie rowerzysta szosowy, który woli przemierzać przestrzenie w nieśpiesznym tempie i w wygodnej pozycji, zamiast szosówki może rozważyć kupno roweru trekkingowego lub crossowego.

Swój styl jazdy określić można jedynie na podstawie wcześniejszych doświadczeń rowerowych, jednak dla nowicjuszy ważną wskazówką może być sylwetka (wyprostowana lub w różnym stopniu pochylona), jaką utrzymuje rowerzysta na poszczególnych typach rowerów. Dopasowanie typu roweru do stylu jazdy omówione jest w następnych rozdziałach.

Ile pieniędzy chcesz wydać na rower?

Odpowiedź „jak najmniej” może być pułapką – przeważnie warto wydać nieco więcej, by uniknąć rozczarowań i kłopotów z serwisowaniem. Rowery tanie są takie nie bez powodu – do ich produkcji używane są tanie komponenty i tańsze materiały, oszczędza się również na jakości montażu i fachowej obsłudze.

Nie zamierzamy stanowczo odradzać kupna taniego roweru w supermarkecie, jednak warto mieć świadomość, że z dużym prawdopodobieństwem pieniądze zaoszczędzone przy kasie wydasz potem w serwisie rowerowym.

Przyzwoitej jakości, nowy rower nie powinien kosztować mniej niż 1000 zł.

Jeżeli nie dysponujesz takim budżetem, warto dozbierać brakującą sumę, skorzystać z możliwości zakupu na raty lub rozejrzeć się za markowym rowerem używanym.

 ————————————————————————————————————————————————————————————–

Konsultacja merytoryczna:
Cyklotur – sklep rowerowy