Wcale nie musisz wybierać – auto lub rower. Podczas urlopu możesz mieć i jedno, i drugie. Aby bezpiecznie przetransportować swój jednoślad, będziesz potrzebować tylko specjalnego uchwytu. Czy wiesz, gdzie możesz go zainstalować?

Kilka pytań, zanim kupisz

Wyobraź sobie taką sytuację: rozpoczynasz urlop, a cel wyprawy oddalony jest o setki kilometrów. Wybór transportu pada na samochód. Problem w tym, że uwielbiasz razem z rodziną pojeździć rowerami po leśnych traktach, a właśnie tam, gdzie się wybierasz, są ich dziesiątki kilometrów. Rowery oczywiście możesz zabrać ze sobą. Trzeba tylko doposażyć auto w odpowiedni bagażnik. Żeby zawęzić szeroką ofertę rynku, zadaj sobie kilka podstawowych pytań.

Ile rowerów zamierzasz przewozić?
Czy jeździsz SUV-em lub terenówką z kołem zapasowym na tylnych drzwiach?
Czy masz zamontowany w aucie hak?
W jak dalekie podróże będziesz jeździć z rowerami?

Rodzaje

Bagażniki lub inaczej uchwyty rowerowe na samochód dzielą się przede wszystkim ze względu na miejsce ich montażu. I tak możemy je spotkać zainstalowane:

  • na dachu
  • na tylnej klapie
  • na kole zapasowym na tylnych drzwiach
  • na haku (platformowe)

Na dachu

To najtańsza wersja podróżowania własnym autem razem z rowerami. Wymaga jednak zainstalowania na dachu belek bazowych, ponieważ bez nich nie będzie możliwa instalacja uchwytu rowerowego. Belki bazowe najlepiej zainstalować na relingach. Jeśli Twoje auto jest w nie wyposażone, to właśnie odpowiedni uchwyt rowerowy został odnaleziony.
Założenie belek nie powinno przerażać – jeśli możesz o sobie powiedzieć, że uprawiasz aktywny tryb życia, na pewno przydadzą się w jeszcze wielu sytuacjach. Jeśli zajdzie taka potrzeba, przewieziesz na nich nawet drabinę.
Nie polecamy do wysokich aut typu SUV, van lub też do „utuczonych” rodzinnych kompaktów typu VW Golf Plus albo Renault Megane Scenic. Wadą jest utrudnione umieszczanie rowerów w umieszczonym wysoko uchwycie.


Platforma na rowery z windą
Ciekawym rozwiązaniem, które może sprawdzić się w autach jest platforma rowerowa z windą. Montowana jest na dachu, ale samą platformę można przesunąć na bok auta bez obawy, że zostanie zarysowany lakier. Po zamocowaniu rowerów, platforma z boku auta przesuwa się na dach. W momencie montażu rowery stoją pionowo, po przesunięciu na dach wędrują do poziomu. W ten sposób można zamontować dwa jednoślady. Przynosi to wiele korzyści. Standardowe bagażniki, w których rower wpięty jest pionowo mają wysokość ok. jednego metra. W tym przypadku – zaledwie połowę. Dzięki temu, z takim bagażnikiem rowerowym wjedziesz do garażu podziemnego w supermarkecie i bez problemu zmieścisz się we własnym garażu. Jest jeszcze jedno zastosowanie: po zakończeniu sezonu platformę możesz powiesić na ścianie w garażu i przechować na niej rowery przez zimę.

Na tylnej klapie

Świetne rozwiązanie dla osób posiadających auta z klasy kompaktowej lub SUV, które nie zamierzają instalować niczego dodatkowego na swoim samochodzie. Kolejne zalety to łatwość w montażu oraz łatwy dostęp do rowerów. Umieszczone na tylnej klapie jednoślady będą jednak narażone na trudy drogi. Po dotarciu na miejsce na pewno będą wymagały gruntownego umycia.
Rowery wiszą trzymane w uchwycie za ramę. Dodatkowo należy zabezpieczyć je pasami.
Ten sposób przewożenia jednośladów nie jest zalecany na bardzo długie trasy.

Nie każdy uchwyt na tylną klapę pasuje do każdego modelu samochodu! Przed kupnem sprawdź koniecznie, czy bagażnik jest kompatybilny z Twoim autem. Sprzedawcy powinni udostępnić listę samochodów, do których dany bagażnik jest przeznaczony.

Na kole zapasowym

Do zastosowania jedynie w samochodach terenowych i SUV-ach, bo właśnie takie auta mają koła zapasowe na tylnych drzwiach. Jest to rozwiązanie godne zainteresowania dla osób, które chcą przewozić nie więcej niż 2 – 3 rowery. Nośność takiej instalacji nie jest wielka. Ogromną zaletą jest brak wymagań dotyczących zainstalowania dodatkowych akcesoriów i możliwość bezproblemowego otwierania drzwi z założonymi na uchwyt rowerami. Rowery są zamocowane za ramę lub ustawione w specjalnych rynienkach.

Na haku

Są to najbardziej skomplikowane urządzenia: ze światłami oraz miejscem na dodatkową tablicę rejestracyjną. Podłączane do kostki, do której podłączana jest przyczepka. Największą ich zaletą jest możliwość przewożenia nawet 4 rowerów na raz, które są trzymane w uchwycie za ramę oraz za koła. Możesz spotkać platformy uchylne lub nie. Te pierwsze pozwalają na dostęp do bagażnika bez konieczności demontażu uchwytu.

Poniżej tabela z przykładami różnie montowanych bagażników na rowery oraz ich wady i zalety:

Rodzaj uchwytu Zdjęcie Zalety Wady
Na dach  Uchwyt rowerowy na dach
  • Niska cena
  • Transport rowerów z dala od kurzu z drogi
  • Brak jakichkolwiek ograniczeń widoczności
  • Nie ma kontaktu z samochodem
  • Konieczność zainstalowania belek bazowych
  • Utrudnione mocowanie rowerów
  • Przeznaczone tylko do samochodów osobowych o standardowej wysokości
Na tylną klapę  Uchwyt rowerowy na tylną klapę
  • Brak jakiejkolwiek dodatkowej instalacji do montażu
  • Stosunkowo niska cena
  • Łatwość montażu
  • Łatwy dostęp do rowerów
  • Dostęp do bagażnika
  • Rowery narażone na zakurzenie
  • Na krótsze podróże
  • Ograniczone pole widzenia z tyłu
Na koło zapasowe  Uchwyt rowerowy mocowany na kole zapasowym
  • Łatwość montażu i demontażu
  • Łatwy dostęp do rowerów
  • Możliwość otwierania tylnych drzwi bez konieczności demontażu uchwytu
  • Możliwość transportu najwyżej dwóch rowerów
  • Ograniczone pole widzenia z tyłu
  • Tylko do samochodów z kołem zapasowym na tylnych drzwiach
Na hak  Platforma rowerowa mocowana na haku
  • Możliwość podróżowania w bardzo długich trasach (bardzo solidne mocowanie)
  • Możliwość transportu wielu rowerów równocześnie
  • Możliwość otwierania tylnej klapy bez konieczności zdejmowania uchwytu (tylko w platformach uchylnych)
  • Możliwość adaptacji platformy na dodatkowy, pojemny bagażnik
  • Konieczność posiadania haka i złącza instalacji elektrycznej do przyczep
  • Rowery narażone na zakurzenie
  • Ograniczone pole widzenia przez tylną szybę
  • Wysoka cena

 

Parametry

Uchwyty rowerowe mają kilka cech, na które należy zwrócić uwagę, żeby po zakupie się nie rozczarować, ponieważ nagle okaże się, że dany model nie spełnia Twoich oczekiwań. Zwróć uwagę na:

  • udźwig
  • maksymalną liczbę rowerów do zamocowania
  • masę
  • dopuszczalną średnicę ramy roweru
  • dopuszczalną średnicę obręczy koła roweru

Udźwig

W zależności od rodzaju uchwytu rowerowego waha się od 15 od 60 kg. Najmniejszą nośność mają pojedyncze bagażniki dachowe. Największą montowane na haku platformy.

Maksymalna liczba rowerów

Na dachu można przewieźć trzy, a nawet cztery rowery. Każdy wymaga jednak osobnego uchwytu. Bagażniki umieszczone na tylnej klapie mieszczą maksymalnie 4 rowery. Uchwyty mocowane do haka – również 4 rowery.

Masa

Od 3 – 4 kg w przypadku uchwytów montowanych na dachu do 15 – 20 kg w przypadku platform na hak holowniczy.

Dopuszczalna średnica ramy/kół roweru

W większości przypadków rozmiar ramy czy koła nie ma znaczenia. Uchwyty da się przystosować do niemal wszystkich seryjnie produkowanych rowerów. Dla części produktów – głównie uchwytów montowanych na tylniej klapie – określono jednak minimalną i maksymalną średnicę ramy, np. w przypadku Thule Backpack 973 średnica ramy roweru musi mieścić się w widełkach 22 – 70 mm. Podobnie rzecz wygląda ze średnicą koła. Jeśli są ograniczenia – dotyczą one raczej rowerów niestandardowych, bowiem większość bagażników na rowery z powodzeniem mieści koła 28-calowe.

Akcesoria dodatkowe

Do uchwytów rowerowych można dokupić szereg akcesoriów. Niektóre mogą stanowić jedynie ułatwiający życie dodatek, inne są wręcz niezbędne. Poniżej przedstawiamy i jedne i drugie.

Adapter elektryczny

W autach wyposażonych w hak znajdziesz dwa rodzaje złącz elektrycznych – 7- lub 13-bolcowe. Podobnie rzecz przedstawia się z uchwytami rowerowymi. Bywa, że w aucie masz jedną wtyczkę, a w uchwycie drugą. Rozwiązanie to przejściówka.

Adapter do damki

Uchwyty montowane na klapę bagażnika z reguły dostosowane są do mocowania rowerów z typową ramą. Nie oznacza to jednak, że nie można na nich przewieźć damki. Trzeba tylko dokupić odpowiedni adapter. Z portfela ubędzie Ci minimum 50 zł, ale za to możliwy będzie przewóz roweru dla pań.

Przystawka do nart

Kosz na platformę rowerową
Kosz Thule
na platformę rowerową
Niektóre uchwyty, zwłaszcza platformowe i montowane na kole zapasowym, mają możliwość dostosowania do przewożenia nart. Przykład – przystawka gringo ski&board firmy Fabbri.

Kosze, skrzynie, torby

Można je zamontować na platformach na hak. Znacznie zwiększą przestrzeń bagażową i umożliwią przewóz przedmiotów o sporych gabarytach – np. kosiarki ogrodowej. Należy pamiętać jednak o ograniczonej ładowności takiej platformy.

Paski spinające

Pokrowiec na rower
Pokrowiec na rower
Możesz nimi dodatkowo zabezpieczyć swoje rowery. Np. w przypadku uchwytu na tylną klapę w zawieszonych rowerach możesz unieruchomić koła.

Pokrowce na rowery

Jednoślady umocowane na uchwytach z tyłu auta są narażone na wszelkie drogowe niedogodności podróży – kurz, błoto, odpryski kamieni. Możesz je uchronić, kupując pokrowce.

Producenci i ceny

Decydując się na zakup uchwytu rowerowego do swojego samochodu, rozważ ofertę różnych producentów. Oto lista najczęściej pojawiających się firm w internetowych sklepach:

  • Amos
  • Atera
  • Automaxi
  • Fabbri
  • Fapa
  • Fiamma
  • Hakr
  • Hapro
  • Mont Blanc
  • Peruzzo
  • Prorack
  • Thule
  • Wjenzek

Atera, Automaxi, Thule, Prorack, Hapro czy Mount Blanc to niewątpliwie najwięksi producenci tego typu sprzętu, a ich wyroby spełniają najwyższe normy jakościowe. Za marką idzie jednak wysoka cena. Przykładowo kupując platformę na hak, trzeba się liczyć z wydatkiem w okolicach 2000 zł. Za równie dobre uchwyty czeskiego producenta Wjenzek przyjdzie Ci zapłacić przynajmniej 500 zł mniej. Krajowy produkt, np. z firmy Amos, być może nie tak efektowny i wysmakowany, uszczupli Twoje zasoby finansowe ledwie o 650 zł i podobnie spełni swoją funkcję.

Najtańsze są uchwyty na dach, które można kupić już za kilkadziesiąt złotych i nie drożej niż 150 zł. Należy jednak pamiętać, że aby je zamontować konieczne jest założenie belek bazowych, które również kosztują. Niedroga opcją są bagażniki na tylną klapę – przedział cenowy to 250 – 500 zł.

Uchwyt rowerowy Rodzaj Liczba rowerów Cena
TS-2 na dach 1 85 zł
Hakr Cyklo Pro Alu na dach 1 140 zł
 Thule Freeride  na dach  1 190 zł
 Peruzzo Brennero  na koło zapasowe  2 300 zł
 Mont Blanc Easy Grip 3  na tylną klapę  3  425 zł
 Wjenzek Alfa  na hak  4  1500 zł
 Thule Euroclassic G5  na hak  3  1800 zł

Podsumowanie

Bez względu na to, jaki posiadasz samochód, bez wątpienia znajdziesz uchwyt rowerowy, którego użytkowanie pokryje się z Twoimi potrzebami. Chyba że chcesz przewozić więcej niż 4 rowery. Wtedy musisz pomyśleć o dostosowanej przyczepce. Odpowiedzi na nasze pytania pomocnicze pomogą dokonać właściwego wyboru.

Ile rowerów zamierzasz przewozić?
Jeśli jeden lub dwa, najlepszym rozwiązaniem będzie uchwyt na tylną klapę lub na dach. Cztery rowery to zadanie dla platformy umocowanej na haku.

Czy jeździsz SUV-em lub terenówką z kołem zapasowym na tylnych drzwiach?
Jeśli tak, Twoje możliwości wzrastają. Zainstalowanie uchwytu na kole zapasowym pozwala przewozić zazwyczaj tylko dwa rowery, ale nie blokuje tylnych drzwi. Należy natomiast zrezygnować z bagażnika na dach. „Wzrost” terenówek i SUV-ów skutecznie utrudni zamocowanie roweru na dachu.

Czy masz zamontowany w aucie hak?
Tak? To dobra wiadomość. Dzięki temu możesz założyć stabilną platformę do przewożenia nawet 4 rowerów. Zła wiadomość jest taka, że tego rodzaju platforma jest najdroższym sposobem na transport rowerów samochodem osobowym.

W jak dalekie podróże będziesz jeździć z rowerami?
Jeśli chodzi o weekendowe wypady świetnie sprawdzi się uchwyt na tylną klapę. Jeśli wybierasz się w długą podróż, rozważ raczej bagażniki na dach lub platformę na hak. Są to sposoby bardziej stabilne i lepiej trzymające rower.

Życzymy udanych podróży, zarówno jedno-, jak i dwuśladem!