Często tkwisz godzinami w korkach, a mimo to na myśl o tramwaju dostajesz gęsiej skórki? Receptą na Twoje bolączki jest jednoślad. Skutery są ekonomiczne, piękne i piekielnie modne. Czy wiesz, jaką maszyną możesz jeździć bez prawa jazdy kategorii A?

Jazda skuterem to ogromna frajda. Trzeba też docenić jego walory praktyczne. Tego rodzaju środek transportu jest w mieście nie do pobicia. Z korkami lepiej radzi sobie tylko metro. Przewaga jednośladu jest jednak ogromna. W Polsce mamy ledwie jedną linię podziemnych miejskich pociągów, a najtańszy skuter to równowartość trzech rocznych biletów. Poza tym, jak Ci się znudzi, możesz go sprzedać. Spróbuj zrobić to samo ze zużytym biletem miesięcznym.

Rodzaje

Najprostszy istniejący podział skuterów dotyczy pojemności silnika i osiągów. Ów podział przedstawia się następująco:

  • Motorowery (do 50 ccm)
  • Maxiskutery, czyli motocykle o pojemności 125 ccm i większej

Motorowery nie wymagają prawa jazdy, pod warunkiem, że ich prędkość maksymalna jest ograniczona do 45 km/h. Można na nich jeździć po ukończeniu 14. roku życia i zaliczeniu egzaminu na kartę motorowerową. Osobom pełnoletnim wystarczy dowód osobisty. Po odblokowaniu małe skutery mogą rozpędzać się do nawet dwukrotnie większej prędkości.

W sejmie trwają pracę nad zmianą przepisów. Ustawodawcy chcą wprowadzić nową kategorię prawa jazdy – AM. Nastolatek, zanim wsiądzie na skuter, zobowiązany będzie do zdobycia dokumentu. Prawdopodobnie ustawa będzie poddana głosowaniu jeszcze w tym roku – i co za tym idzie, wejdzie w życie w przyszłym. Niczego nie muszą obawiać się dorośli użytkownicy skuterów do 50 ccm. Dla nich nic się nie zmieni.

Maxiskutery to już „dorosłe” maszyny. Przy pojemności silnika do 125 ccm można na nich jeździć z prawem jazdy A1 od 16 roku życia. Na mocniejsze skutery (powyżej 125 ccm) będziesz potrzebować pełnego prawa jazdy kategorii A. Niektóre największe skutery to prawdziwe krążowniki szos. Pojemność do 800 ccm, moc ponad 70 KM, prędkość maksymalna 200 km/h, do tego wygodne kanapy, wysokie szyby i kilkusetkilometrowa podróż nie zrobi na tobie wrażenia. Problem w tym, że
Honda Integra
w cenie takiego skutera można kupić mały samochód lub niezły turystyczny motocykl. Zależy kto co lubi.

Warto także zwrócić uwagę na wyrastającą nową klasę – skutery sportowe. Mają agresywną stylistykę, mocne silniki, często ponad 500 ccm, sportowe zawieszenie żywcem wyjęte z motocykli i większe koła. Świetnie wchodzą w zakręty, doskonale trzymają się drogi i na światłach mogłyby zawstydzić niejeden motocykl. Łączą w sobie najlepsze cechy motocykli i skuterów. Przykładowe maszyny to Honda Integra lub BMW C 600 Sport.

Kolejny podział dotyczy rodzaju zastosowanego silnika:

  • spalinowy
  • elektryczny
  • hybrydowy

Spalinowe są wciąż najbardziej popularne i pewnie długo tak pozostanie. Decyduje o tym przede wszystkim zasięg oraz czas tankowania – kilka minut, kiedy ładowanie skutera elektrycznego zajmuje długie godziny.

Silniki spalinowe także należy podzielić. Do wyboru mamy: dwusuwowe (dwutakty) i czterosuwowe (czterotakty). Pierwsza konstrukcja jest arcyprosta w serwisowaniu i naprawie – to jej główne zalety. Technologia ta stosowana jest głównie w silnikach o najmniejszych pojemnościach. Owocuje większym apetytem na benzynę i jest mniej ekologiczna – do paliwa dodaje się specjalny olej, zwiększający ciężar spalin. Zastosowane w małych skuterach silniki dwusuwowe charakteryzują się lepszą dynamiką i większą mocą niż czterotakty. Te ostatnie z kolei są nowocześniejsze, bardziej ekologiczne i oszczędne.

W momencie kiedy dwusuwy występują tylko w wersji gaźnikowej, silniki czterosuwowe coraz częściej wyposażone są w elektroniczny bezpośredni wtrysk paliwa (są też czterotakty gaźnikowe). Jaka jest różnica? Już spieszymy z wyjaśnieniem. Gaźnik to sprawdzony patent, stosowany w silnikach spalinowych od dziesięcioleci. Właśnie w tej części dochodzi do wymieszania oparów paliwa z powietrzem, następnie mieszanka trafia do cylindra, gdzie następuje zapłon. Energia kontrolowanego wybuchu porusza tłok. Największa zaleta tego rozwiązania to prostota. Przeciwnie do elektronicznego wtrysku paliwa, gdzie paliwo jest bezpośrednio podawane do cylindra. Podobnie jak potrzebne do zapłonu powietrze. Cały proces sterowany jest mikroprocesorem. Zalety to oszczędność i większa moc uzyskiwana z tej samej pojemności oraz mniejsza emisja spalin.

Istotne jest również chłodzenie silnika. Do wyboru są skutery z silnikami chłodzonymi powietrzem lub cieczą. Drugi rodzaj chłodzenia jest o wiele bardziej skuteczny i najczęściej stosowany w maxiskuterach, choć spotykany również w jednośladach o pojemności 50 ccm.

Podsumowując, jeśli zależy Ci na małym, zrywnym skuterze, przede wszystkim tanim i łatwym w obsłudze, ale za to z większym apetytem na paliwo – ten z silnikiem dwusuwowym będzie odpowiedni. Szukasz konstrukcji wyrafinowanej i oszczędnej – silnik czterotaktowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa to coś dla Ciebie. Gaźnikowe czterosuwy to rozwiązanie pośrednie.

Skutery o pojemności silnika 50 ccm
dwusuwowy czterosuwowy czterosuwowy
z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Dwusuwowy Peugeot Vivacity Czterosuwowy Piaggio Liberty 4T Honda Zoomer z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa
Peugeot Vivacity Piaggio Liberty 50 4T Honda Zoomer

Elektryczne zdobywają coraz szersze grono wielbicieli. Poruszają się niemal bezszelestnie, (co dla wielu osób wcale nie jest zaletą), bezpośrednio nie emitują do atmosfery żadnych zanieczyszczeń i mają od ręki dostępny pełen moment obrotowy, co Vetrix - czyli skuter na prąd
Elektryczny skuter Vetrix
przekłada się na lepsze przyśpieszenie (skutery spalinowe trzeba „wkręcać” na obroty). Na rynku są skutery elektryczne, które rozpędzają się do ponad 100 km/h.

Silnik elektryczny jest ekologicznie czysty. Nie wymaga benzyny, olejów i jest bardzo prosty w serwisowaniu. Nawet kiedy jego żywot dobiegnie końca, niewielkim kosztem można włożyć do motocykla nową jednostkę napędową. Poza tym, jazda na „prądzie” to najtańszy (pomijając jazdę rowerem) sposób na pokonywanie przestrzeni. Przejechanie 100 km to koszt złotówki z groszami! Silniki elektryczne są niemal doskonałe.

Problem z pojazdami, które mają taki napęd tkwi gdzie indziej. W bateriach. W pełni naładowane wystarczą na przejechanie w porywach do 100 km (najczęściej połowę lub mniej tego dystansu) i trzeba je po raz kolejny ładować – nawet przez kilka godzin. Poza tym są najmniej ekologiczną częścią skutera, są ciężkie i wymagają specjalistycznej utylizacji. Skutery elektryczne wciąż pozostają w cieniu spalinowych starszych braci.

Rewolucją i receptą na superskuter niedalekiej przyszłości jest napęd hybrydowy, czyli nowoczesne połączenie w jednym pojeździe technologii spalinowej z elektryczną. Zasada działania, mimo że procesami kieruje zaawansowana technologia, wydaje się być bardzo prosta: oba silniki wspomagają się wzajemnie – przy niższych prędkościach pracuje tylko elektryczny, przy wyższych następuje przełączenie na spalinowy. Przy gwałtownych przyśpieszeniach obie jednostki będą napędzać koło równocześnie, zaś w momencie rozładowania baterii wszystkie obowiązki przejmie spalinowiec. Najciekawsze jest to, że ładowanie baterii odbywa się również w trakcie jazdy, np. odzyskiwana podczas hamowania energia trafia do akumulatorów. Wspaniałe!
Prekursorami są w tej materii Włosi. Pierwsza hybryda to trójkołowiec Piaggio MP3 Hybrid. Oferowany jest w wersji z dwoma silnikami spalinowymi – 125 ccm (15 KM) oraz 300 ccm (25 KM) i dodatkowym 4-konnym silnikiem elektrycznym. Według deklaracji producenta zielona „empetrójka” w obu wersjach silnikowych może przejechać na jednym litrze benzyny aż 60 km. Nie jest to jednak doskonałe rozwiązanie na czas kryzysu, lecz raczej gadżet dla biznesmenów. Cena może bowiem
Aspes Vega 50
przerazić – 38,9 tys. zł za mniejszą wersję i 41,9 tys. zł za „trzysetkę”.

Bardziej optymistycznie cenowo przedstawia się oferta innego włoskiego producenta, Aspes, który po blisko 30 latach wrócił na rynek modelem Sirio Hybrid 50 z dwoma silnikami – spalinowym 50 ccm oraz elektrycznym o mocy mniejszej niż 2 KM. Spalanie: 1,25 l benzyny na 100 km. Obecnie Aspes proponuje aż trzy modele skuterów hybrydowych o pojemnościach silnika spalinowego – 50 ccm, 125 ccm oraz 150 ccm. Ceny? Od ok. 2,8 tys. do 3,7 tys. euro (we Włoszech).

Parametry

Jako że skutery spalinowe wciąż są na rynku najpopularniejsze, poniżej zajmiemy się omówieniem ich parametrów. Z punktu widzenia użytkownika, najważniejsze są:

  • pojemność silnika
  • moc
  • średnie spalanie
  • rozrusznik
  • wielkość kół
  • hamulce
  • rodzaj skrzyni biegów
  • wielkość skutera
  • masa
  • pojemność zbiornika paliwa

Pojemność silnika/moc/spalanie

Rozpiętość pojemności silników montowanych w skuterach jest bardzo duża. W najmniejszych pojemność cylindra odpowiada kieliszkowi o pojemności 50 ml. To w zupełności wystarczy, żeby wygenerować moc w granicach 4 KM i w miarę sprawnie poruszać się solo po mieście. Spalanie do 3,5 l/100 km.

Do jazdy po mieście z pasażerem polecamy skutery o pojemności 125 – 150 ccm. Generują one moc od 10 do 16 KM i pozwalają na rozwinięcie prędkości nawet ponad 100 km/h. Spalanie od 2,5 l/100 km do 4,5 l/100 km.
Optymalne do jazdy po mieście i na wypady poza miasto są skutery o pojemnościach od 200 do 250 ccm. Mogą one rozwijać moc nieco ponad 20 KM i prędkość maksymalną w granicach 120 km/h. Co ciekawe spalanie pozostaje na podobnym poziomie jak w 125-tkach.

Dalsze podróże to już zadanie dla największych – od 300 ccm wzwyż. W dużych skuterach najczęściej spotykane pojemności to: 400 ccm, 500 ccm, 650 ccm. Najpotężniejsza maszyna dysponuje silnikiem o pojemności 800 ccm. Rozpiętość mocy: od 27 KM do 75 KM. W tym przypadku wzrost zużycia paliwa nie jest wprost proporcjonalny do pojemności i mocy. Średnie spalanie trzy-, cztery-, czy pięćsetki nie powinno przekraczać 5l/100 km. O nieco większym apetycie na paliwo można mówić w przypadku 650 i 800, lecz tutaj wiele zależy od temperamentu jeźdźca. Przy ostrej jeździe i prędkościach grubo powyżej 100 km – maksymalnie 7 – 8 litrów. Normalnie taki skuter spali w okolicach 5 – 6,5 l/100 km.

Najmocniejszym obecnie skuterem na rynku jest włoska Gilera GP 800. Dwucylindrowy silnik w układzie V rozwija moc 75 KM, dzięki czemu maszyna może rozpędzić się do ponad 200 km/h. Piekielnie szybkiego skutera pozazdrościli Włochom konkurenci z Niemiec i Tajwanu.

Rozrusznik

Coraz rzadziej w sprzedaży spotkać można skutery, które uruchamia się tylko za pomocą kopniaka. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem rozrusznika elektrycznego. Najlepiej jednak wybrać model, który ma obie możliwości. Kiedy zawiedzie Piaggio Carnaby Cruiser 300 ie na 16-calowych kołach
Piaggio Carnaby Cruiser 300ie
na 16-calowych kołach
rozrusznik elektryczny, nie pójdziesz piechotą. Kopniak uratuje sytuację.

Wielkość kół

Jakie mamy w Polsce drogi, każdy wie. Zaś wiele skuterów wyposażono w małe 12-, a nawet 10-calowe kółka. Przy takim rozmiarze trzeba naprawdę uważać na dziury. Wpadnięcie w głębszą wyrwę w jezdni może zakończyć się bliskim spotkaniem trzeciego stopnia z asfaltem. Lepsza opcja to obręcze w rozmiarze 13 lub 14 cali, zaś szczyt skuterowych marzeń to „dorosłe” felgi „szesnastki”. Spotkać można również 17-calowe koła (np. w Hondzie Innova), które dają największą stabilność na drodze i największy komfort podróżowania.

Bardzo często producenci montują z przodu nieco większe koło, od tego z tyłu, np. z przodu 16 cali, a z tyłu 15.

Rozmiar felg nie ma znaczenia w krajach, gdzie drogi są równe jak stół bilardowy. Dodajmy tylko, że skutery nie nadają się do jazdy w terenie po drogach nieutwardzonych. Ich naturalne środowisko to miasto.

Hamulce

Na wyposażeniu mogą być hamulce bębnowe lub tarczowe. Pierwsze są mniej skuteczne i najczęściej stosowane w tylnym kole skuterów o małych pojemnościach. Z przodu najczęściej do dyspozycji kierowcy jest tarcza. Najlepszym rozwiązaniem są hamulce tarczowe na obu kołach, (im większe tarcze, tym hamulce skuteczniejsze). Wiąże się to jednak ze zwiększonymi kosztami eksploatacyjnymi. Podobnie jak w aucie, konieczna jest okresowa wymiana klocków i – rzadziej – tarcz hamulcowych.

Skrzynia biegów

Romet C1 Via City - skuter z manualną skrzynią biegów
Skuter z manualną skrzynią biegów
Romet C1 Via City
Manualna – zmiana przełożeń odbywa się za pomocą dźwigni przy udziale sprzęgła. Polecana jest dla osób, które lubią „mieszać” biegami w ruchu ulicznym oraz dla których skuter stanowi przedsionek do przygody z motocyklami.

Manualna z automatycznym sprzęgłem jest doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą czerpać z zalet skrzyni manualnej, ale nie chcą uczyć się obsługi sprzęgła (jedna z najtrudniejszych rzeczy do opanowania podczas nauki jazdy motocyklem) lub po prostu są zbyt leniwi, żeby je wciskać podczas zmiany biegów.

Bezstopniowa (CVT) sprawia, że jazda skuterem jest łatwiejsza niż rowerem. Po prostu, odkręcasz manetkę gazu i w trasę. Doskonałe rozwiązanie w drogowej dżungli dużych miast.

Automat z możliwością przełączenia na skrzynię manualną sekwencyjną – rozwiązanie stosowane w niektórych dużych i drogich skuterach. Jeździec ma możliwość wyboru: może zostawić zmianę biegów dla automatu lub samodzielnie decydować o zmianie przełożenia za pośrednictwem przycisków na kierownicy.

Wielkość skutera

Potęga na dwóch kołach Gilera GP 800
Gilera GP 800, najmocnieszy maxiskuter,
gotowy do jazdy waży 262 kg
i mierzy grubo ponad 2 m długości
Zwróć uwagę na rozstaw osi. Jest to odległość od osi przedniego koła do osi koła tylniego. W małych skuterach 50 ccm wynosi ok. 130 cm. W największych wartość ta wydłuża się do blisko 160 cm. Im mniejszy rozstaw osi, tym większa zwrotność skutera i co za tym idzie – większa swoboda poruszania się np. w ulicznych korkach. W tej konkurencji nie do pobicia są „pięćdziesiątki”. Im większy rozstaw osi, tym więcej można na skuterze zmieścić – np. instalując większe, wygodniejsze siodła. Cierpi na tym zwrotność, ale zyskuje komfort podróżowania.

Największe skutery mają ponad 2 m długości, co znacznie utrudnia manewrowanie w mieście. Małe motorowery są nawet o pół metra krótsze. Cierpi na tym komfort podróżowania, ale nie dają szans większym kuzynom w slalomie między autami.

Masa

Waga decyduje o łatwości manewrowania skuterem. Dla mniej doświadczonych kierowców polecamy modele lżejsze. Skutery 50 ccm ważą od 80 do 100 kg w pełnej gotowości do jazdy. „Pięćsetka”, czy „sześćset pięćdziesiątka” to ok. 240 kg wagi „na sucho”. Po zalaniu płynów eksploatacyjnych masa swobodnie wzrośnie do ćwierć tony. Optymalna pojemność 200 – 250 ccm to 100 kg mniej.

Pojemność zbiornika paliwa

W typowo miejskich maszynach to zaledwie kilka litów: 4 – 5, co w zupełności wystarczy, aby przy pojemności 50 ccm przejechać ok. 200 km. W miarę wzrostu pojemności rośnie też pojemność zbiornika paliwa. Największe skutery z 18- lub 19-litrowym bakiem mają zasięg blisko 400 km.

Wyposażenie

Jest wiele elementów decydujących o komforcie użytkowania skutera. Oto przygotowana przez nas lista najbardziej istotnych:

  • zegary
  • schowki
  • owiewki, szyba
  • kufry, bagażniki
  • gadżety
  • ABS
  • gniazdo zapalniczki
  • podgrzewane manetki

Zegary, czyli zestaw wskaźników na konsoli głównej. Często obok prędkościomierza, licznika kilometrów i wskaźnika poziomu paliwa na próżno można szukać czegoś więcej. W takich sytuacjach obrotomierz uznawany jest za prawdziwy „wypas”. Są jednak modele, które rozpieszczają swoich właścicieli ogromem dostarczanych informacji: o temperaturze powietrza, wody w chłodnicy i oleju w silniku, trybie pracy, załączonym biegu, dacie i godzinie. O takich danych poinformuje Cię np. Suzuki Burgman.

Schowki są najmocniejszą stroną skuterów. Co prawda zdarzają się wyjątki, jak np. Honda Zoomer, w której nie ma miejsca nawet na rękawiczki, lecz większość modeli oferuje sporą przestrzeń bagażową, najczęściej zlokalizowaną pod siedzeniem. W największych modelach można zmieścić dwa duże kaski typu „full face”. Schowki w wielu skuterach znajdziesz również przy kierownicy. Wybierając skuter, zwróć na to uwagę.

Owiewki, szyba – to kolejny z elementów decydujących o komforcie podróżowania. Większość skuterów zapewnia osłony stóp i kolan przed wiatrem, deszczem i błotem. Są jednak i takie, w których takich luksusów nie uświadczysz. Standardowa wysoka szyba jest bardzo przydatna przy dużych prędkościach i podczas deszczu. W niektórych skuterach jest zamontowana w standardzie, w innych jest dodatkiem akcesoryjnym, za który trzeba sporo zapłacić.

Kufry, bagażniki – są to elementy akcesoryjne, dzięki którym znacznie zwiększysz przestrzeń bagażową swojego jednośladu. Przydatne, zwłaszcza jeśli zamierzasz jeździć skuterem po zakupy lub planujesz dłuższe skuterowe wypady.

Naszpikowany elektroniką Suzuki Burgman 650
Król gadżetów, Suzuki Burgman 650
Gadżety – coś dla miłośników elektroniki. Dostępne w drogich modelach. Oto przykłady:
składane elektrycznie lusterka; funkcja ta przyda się na zatłoczonych ulicach, kiedy przeciskając się między samochodami nie chcesz ich stracić
elektrycznie regulowana wysokość szyby; możesz ja podnieść w czasie deszczu lub jazdy na autostradzie i opuścić w czasie upałów
ustawienia trybów pracy silnika i układu przeniesienia napędu; np. w Burgmanie znajdziesz przycisk Power, który zmieni mapę pracy i zwiększy czułość manetki gazu i zwiększy dynamikę skutera, po jego włączeniu pojazd nabierze bardziej sportowego charakteru; tryby pracy skrzyni biegów mogą też być różne – od automatu po sekwencyjną zmianę przełożeń przyciskami na kierownicy

ABS – czyli system przeciwdziałający blokadzie kół podczas hamowania. Skutecznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.

Gniazdo zapalniczki – pod nie podłączysz system nawigacji satelitarnej lub ładowarkę do komórki.

Design

Wzór klasycznych skuterów, czyli Vespa
Królowa klasyków: Vespa
W przypadku skuterów jest to element nie mniej istotny jak moc czy właściwości jezdne. Silnik i zbiornik paliwa schowano pod siedzenie, co zaowocowało nisko umieszczonym środkiem ciężkości, a to z kolei gwarantuje ułatwione manewrowanie pojazdem w jeździe miejskiej.

Pierwszy sukces rynkowy skutery odniosły w latach 50-tych ubiegłego wieku. Był to jednoślad Vespy, był tani i piękny. Wciąż pozostaje wzorem dla motodesignerów, którzy starają się dogonić legendę. Do dzisiaj skutery Vespa nawiązują stylem do lat 50-tych i 60-tych. Duży reflektor, zaokrąglone kształty i lekko przedłużony tylni błotnik sprawiają, że sylwetka pozostaje ponadczasowa.

Pozostali producenci również umieszczają w swojej ofercie maszyny nawiązujące do Vespy, lecz pozostają jedynie imitacją niedoścignionego ideału. Dodajmy, że w niektórych przypadkach niedrogą imitacją. Stylizowane retroskutery Rometa czy Kymco to mniej niż połowa ceny Vespy, której najtańsza wersja kosztuje ponad 10 tys. zł. A pół wieku temu była przecież oferowana jako pojazd dla ludu. Dzisiaj, oblana chromowanymi, błyszczącymi dodatkami jest synonimem drogowego stylu, lecz równie często dodatkiem do snobistycznego stroju.

Skuter z dachem i pasem bezpieczeństwa BMW C1
BMW C1
Trójkołowy skuter Piaggio MP3
Piaggio MP3 500
Osoby, do których estetyka retro nie przemawia, mają do wyboru opcję nowoczesną. Tutaj dominują ostre opływowe krawędzie i skośne duże reflektory. Wyobraźnia projektantów szybuje wysoko i zdaje się nie mieć granic. Dowodem na powyższe twierdzenie są skutery C1 firmy BMW oraz MP3 ze stajni Piaggio. Konstruktorzy z BMW, dbając o bezpieczeństwo i komfort kierowcy, założyli na C1 okrągły przeszklony dach i dodali pas bezpieczeństwa, zaś wizjonerzy z Piaggio dołożyli w MP3 dodatkowe koło z przodu i wsteczny bieg. I tak jednoślad przerodził się w trójkołowca. Te skutery nie pozostawiają nikogo obojętnym. Można je natychmiast pokochać lub znienawidzić. Oceńcie sami.

Innym przykładem wyjątkowej twórczości designerów jest Honda Zoomer, która lansuje styl militarny. Ten skuter wygląda jakby przed chwilą wyjechał z szopy, a nie zjechał z taśmy produkcyjnej. Kilka powyginanych i pospawanych rurek, dwa duże reflektory zamocowane na przedzie plus małe pękate kółka wywołują osobliwe wrażenie. Minimalizm jednak zadziałał i uwiódł masy. Dzisiaj Zoomer ma fankluby na całym świecie. Tym bardziej że wbrew pozorom jest zaawansowaną technicznie konstrukcją.

Skuter Honda Cub 90
Skuter wszechczasów Honda Cub 90
Jeszcze inaczej przedstawia się typowo azjatycka stylistyka. Tutaj wszystko postawiono na funkcjonalność. W oczy rzucają się duże koła na cienkich oponach, sporo miejsca w przestrzeni między nogami a kierownicą, długie siodło, bez problemów mieszczące dwie osoby, bagażnik. W Wietnamie czy Kambodży takim wehikułem może podróżować kilkuosobowa rodzina lub kierowca z tuzinem kur. Doskonałym przykładem takiego designu jest słynna z bezawaryjności Honda ANF 125i Innova, następczyni Hondy Cub, której sprzedano na świecie ponad 60 mln egzemplarzy, i która została okrzyknięta motocyklem wszechczasów. Być może Innova w porównaniu do „Włochów” nie zachwyca wyglądem, możesz jednak mieć pewność, że będzie służyć długo i bez nieprzyjemnych niespodzianek.

Producenci i ceny

Bez dwóch zdań, najlepsze jakościowo skutery robią Japończycy i Włosi. Oto marki, na które należy podczas poszukiwań zwrócić szczególną uwagę:

  • Piaggio
  • Aprilia
  • Gilera
  • Vespa
  • Malaguti
  • Honda
  • Yamaha
  • Suzuki

Za jakość i tradycję należy oczywiście słono płacić. Poniżej kilka przykładów modeli i cen skuterów wymienionych wyżej producentów.

Skuter Cena w zł
Piaggio Fly 125 10 950
Aprilia Mojito 50 11 690
Gilera Nexus 125 i.e 22 600
Vespa GTS 125 i.e 20 990
Malaguti Madison 250 i 21 500
Honda PCX 125 12 000
Yamaha X-Max 250 22 500
Suzuki Burgman 650 A  500

Kolejna grupa producentów nie ma za sobą legendarnych modeli sprzed pół wieku. Trzeba jednak przyznać, mają za to dobre pomysły, zapewniają wysoki poziom wykonania i konkurencyjną do producentów wymienionych wyżej cenę. W dodatku używają w procesie produkcyjnym podzespołów hondy, która uważana jest za synonim bezawaryjności. To:

  • Kymco (Tajwan)
  • Daelim (Korea)

Daelim S-Five 50 ccm to wydatek rzędu 4 000 zł. Kymco Nexxon 50 kosztuje 4 200 zł. „Studwudziestka piątka” Kymco, np. Agility City to koszt 6 700 zł.

Warto wspomnieć, że Kymco stara się zawojować rynek w segmencie maxiskuterów. W 2010 roku koncern wypuścił na rynek model Downtown 300, który bije konkurencje zarówno osiągami, jak i ceną, a przy tym jest bardzo dobrze wykonany. Należy również podkreślić, że firma ma w Polsce dobrze rozwiniętą sieć dystrybucji i serwisu.

Daelim nie jest w naszym kraju bardzo popularny i nie ma rozwiniętej sieci dystrybucji. Niemniej jednak można znaleźć dealerów lub kupić modele z prywatnego importu.

Osoby, dla których najważniejszym kryterium jest cena, powinny zainteresować się markami jakie przedstawiamy poniżej.
W najniższym pułapie cenowym znajdują się skutery chińskie:

  • Zipp
  • Keeway
  • Kingway

W tym przedziale należy umieścić także rodzimą markę Romet, która bazuje na imporcie z Chin.
Przykładowe ceny: Romet Retro – 4 300 zł; Zipp Basic – 3 100 zł; Keeway F-Act 50 Sport – 4100 zł; Kingway Coliber Rex – 2 400 zł. Za większe skutery, np. za Kingwaya Navigatora 150 zapłacisz niewiele więcej. Promocyjna, wakacyjna cena to 4 000 zł. Za Keewaya Outlooka 125 przyjdzie już zapłacić nieco więcej, bo 6 500 zł.

Trudno jednoznacznie ocenić skutery z Chin. Jedni je sobie chwalą, inni przeklinają dzień, kiedy przyszła im do głowy myśl o zakupie „Chińczyka”.

Podsumowanie

Rynek motoryzacyjny daje nam ogromne pole manewru. Znalezienie skutera skrojonego pod Twój gust, potrzeby i możliwości finansowe, nie powinno sprawić większego kłopotu. Zachęcamy do przeczytania ostatnich porad.

Jeśli lubisz klasyczne stonowane i łagodne linie to wybierz Vespę. Jeżeli jednak Vespa znajduje się poza zasięgiem Twojego portfela, poszukaj tańszych marek. Każdy szanujący się producent ma w tej chwili w ofercie skuter w stylu retro. Podobnie jak jednoślady w stylu futurystycznym. Nasz typ dla miłośników SF z grubymi portfelami to Piaggio MP3.

Jeżeli chcesz skuterem dojeżdżać do pracy, nie więcej niż 10 – 15 km w jedną stronę w miejskiej dżungli, nie ma powodu, aby inwestować w duży, drogi i mniej poręczny skuter (chyba że właśnie taki jest Twoim marzeniem). Pojemności w przedziale 50 – 125 ccm w zupełności wystarczy, a niewielkie gabaryty docenisz przeciskając się przez zakorkowane ulice. Na wypady za miasto polecamy jednoślady nieco większe o pojemnościach silnika od 150 do 200 ccm. Jeśli zamierzasz używać skutera do krótszych bądź dłuższych wyjazdów turystycznych, wybierz pojazd jak największy, o minimalnej pojemności 300 ccm. Taką maszyną będziesz w stanie podróżować autostradą ze stałą prędkością w okolicy 100 km/h, nie „męcząc” skutera i nie stwarzając zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu.

Niektóre skutery, mimo że przez producentów określane są jako dwuosobowe, w rzeczywistości pozwalają na wygodne podróżowanie jednej osobie. Przed zakupem sprawdź, czy faktycznie siodło pozwala na usadowienie dwojga ludzi. Zwróć uwagę również na moc. Jeśli masz 1,90 m wzrostu i ważysz 100 kilogramów, 3-konny skuterek może mieć problem z wjazdem na wyższe wzniesienie tylko z Tobą na fotelu, nie mówiąc o dodatkowym obciążeniu w postaci pasażera. Warto zatem wybrać pojazd mocniejszy, o pojemności 100 ccm, lub większej.

Życzymy bezpiecznej jazdy!