Po co właściwie pić herbatę? Czy ma ona jakikolwiek wpływ na zdrowie? Okazuje się, że tak i to niebagatelny.

Okazuje się, że herbata to nie tylko tradycyjny napój spożywany dla ugaszenia pragnienia, towarzysko lub po prostu dla smaku. Herbaciane liście zawierają szereg substancji mających korzystny wpływ na zdrowie człowieka.

Przeciwutleniacze

Liście chińskiej kamelii zawierają duże ilości polifenoli, takich jak taniny i flawonoidy (m.in. katechiny). Polifenole są to związki organiczne, które występują naturalnie w roślinach i pełnią role przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Co to znaczy? Pokrótce oznacza to, że zapobiegają atakowaniu organizmu przez wolne rodniki, których działanie wywołuje szereg chorób, m.in. nowotwory. Ponadto przeciwutleniacze wykazuje działanie przeciwzapalne, uszczelniają ściany naczyń krwionośnych, a także przeciwdziałają odkładaniu się cholesterolu na wewnętrznej stronie ich ścian. Tym samym przyczyniają się do przeciwdziałania chorobom serca i układu krążenia.

Jedna filiżanka herbaty zawiera około 200 mg flawonoidów. Większość z nich uwalniana jest do naparu podczas pierwszej minuty zaparzania. Picie trzech filiżanek herbaty dziennie przez dwa tygodnie powoduje wzrost koncentracji flawonoidów we krwi o 25%.*) Szczególne działanie antyoksydacyjne wykazują herbaty zielone i białe, ze względu na mniejszy stopień przetworzenia ich liści.

Kofeina (teina)

Liście Camellia sinensis zawierają kofeinę, która tutaj kryje się pod zmienioną nazwą – teina. Jest jej jednak średnio o połowę mniej niż w kawie, można więc przyjąć, że filiżanka herbaty, będzie zawierała w przybliżeniu o połowę mniej kofeiny, niż taka sama filiżanka herbaty. Przeciętna zawartość kofeiny w filiżance kawy (150-190 ml) wynosi około 85 mg, podczas gdy jedna filiżanka herbaty zawiera ok. 50 mg kofeiny.*) Tak więc, herbata wykazuje podobne do kawy pobudzające i orzeźwiające działanie, jednak dawka kofeiny przyswajana podczas jej picia jest mniejsza.

Fluor

Herbata zawiera spore ilości fluoru, który organizm wykorzystuje do mineralizacji kości. Fluor wzmacnia zęby i przeciwdziała próchnicy. Niektóre źródła podają, że szklanka herbaty pokrywa nawet 10% zalecanej dziennej dawki fluoru.

Wpływ na układ pokarmowy

Dowiedziono również, że herbata ma korzystny wpływ na układ pokarmowy, niweluje skutki zatruć pokarmowych i niestrawności. Takie działanie wykazuje zwłaszcza herbata zielona i czarna. Ponadto, czerwona herbata Pu-Erh, dzięki swemu unikalnemu składowi uzyskanemu przez specjalną obróbkę liści, przyspiesza metabolizm i pobudza trawienie będąc tym samym sprzymierzeńcem osób odchudzających się. Przez niektórych jest ona wręcz zwana „zabójcą tłuszczu.”