Jakby na to nie patrzeć, kabaret OT.TO ma rację: „znów będą wakacje”. A skoro wakacje, to trzeba zaplanować urlop. Podpowiadamy, co trzeba rozważyć przed wyjazdem na zagraniczną wycieczkę, aby pobyt był bardzo udany.

Precyzowanie wymagań

Po pierwsze – co wydaje się oczywiste – przed poszukiwaniem oferty wakacyjnej warto określić i sprecyzować swoje wymagania/oczekiwania, a także określić budżet. Najlepiej – tak by niczego nie pominąć – owe wymagania spisać.

Wymagania/oczekiwania:

  • typ imprezy: czy wolisz pobyt stacjonarny (w jednym hotelu, ośrodku) czy też wycieczkę, a może imprezę bardziej aktywną? Wyprawę trekingową, rajd terenowy, rejs?
  • kraj: docelowy kraje lub kraje. A także ewentualne kraje tranzytowe.
  • region: region wypoczynku, w którym będziesz szukać docelowego miejsca
  • miejscowość: miejscowość, w której chcesz wypoczywać. Może to być zarówno znany kurort, jak i spokojna wieś czy też mała osada.
  • hotel: wymagany standard hotelu, jego przybliżona lokalizacja, wyposażenie (basen, spa, plaża)
  • atrakcje dodatkowe: atrakcje dodatkowe – atrakcje dodatkowe, których oczekujemy może to być np. aquapark, basen, możliwość nurkowania
  • elementy fakultatywne: jakie dodatkowe elementy mają wejść w skład oferty: np. wycieczki w atrakcyjne miejsca, poznawanie lokalnych zwyczajów i kultur, wycieczki w historyczne miejsca, zwiedzania dzieł architektury, muzeów

W wyborze kraju i regionu przydatne mogą być liczne wydawnictwa turystyczno-krajoznawcze jak i tematyczne serwisy internetowe, w których znajdziemy opisy ciekawych zakątków z całego świata. Zarówno tych znanych jak i równie ciekawych i atrakcyjnych, ale mniej popularnych.Przed wyjazdem warto zaplanować sobie budżet
Przed wyjazdem warto zaplanować sobie budżet

Budżet

  • budżet podstawowy
  • budżet dodatkowy
  • budżet nieprzekraczalny

Budżet podstawowy to suma jaką chcemy wydać na opłacenie podstawowej oferty – to wydatki obowiązkowe – na hotel, przelot, opłaty lotniskowe, wyżywienie.

Budżet dodatkowy – ile bez problemu możesz wydać na atrakcje nieobjęte podstawową ofertą – spa, odnowę biologiczną, wycieczki, restauracje, muzea, napiwki, pamiątki, imprezy fakultatywne.

Budżet nieprzekraczalny – maksymalna kwota, którą jesteś w stanie przeznaczyć na wakacje, z uwzględnieniem zwykłych wydatków, a także z marginesem na wydatki nieprzewidziane i awaryjne (najlepiej pozostawić dość znaczną rezerwę, łatwą do ewentualnego uruchomienia – na wypadek nieprzyjemnych, acz zdarzających się przypadków – awarii samochodu, choroby, niewypłacalności organizatora)

Przykładowe kwoty:

Kraj docelowy wycieczki Wycieczki/imprezy fakultatywne
(cena zależna od rodzaju dodatkowych atrakcji)
Egipt od ok. 30 USD do 350 USD
Grecja od ok. 30 EURO do 200 EURO
Tunezja od ok. 30 DT (dinarów tunezyjskich) do ok. 200 DT
Turcja od ok. 40 EURO do ok. 200 EURO
Maroko od ok. 30 EURO do ok. 180 EURO
Chorwacja od ok. 30 EURO do ok. 200 EURO

Na każdy tydzień na osobę warto przygotować kwotę około 250-300 EURO, plus drugie tyle jako rezerwa w gotówce. W postaci względnie łatwo dostępnej (na przykład na rachunku bankowym z kartą płatniczą) – równowartość około 500 EURO na osobę (jako awaryjny zapas).

Poszukiwania, czyli wybór oferty

Oferty wakacyjnego wypoczynku można poszukiwać na dwa główne sposoby – klasyczny, jak i z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Klasyczne to wizyta w biurze turystycznym czy placówce ajencyjnej tour-operatora, zebranie folderów, porównanie ofert. I wybór tej w swoim mniemaniu najlepszej.
Druga metoda to skorzystanie z narzędzi i możliwości, jakie daje Internet. Możemy poszukiwać na stronach WWW biur turystycznych, tour-operatorów, ogólnych i specjalistycznych portali turystycznych, sekcjach turystycznych dużych portali ogólnotematycznych lub poprzez skorzystanie z wyszukiwarki internetowej.
Poszukując oferty należy uwzględnić zaplanowanie wcześniej wymagania jej dotyczące – rodzaj, miejsce, atrakcje i koszt.

Referencje, czyli kontrola wiarygodności

Tutaj również mamy do wyboru dwa podstawowe sposoby – klasyczny i z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi.

Klasyczny to wywiad pośród znajomych bliższych i dalszych, na temat wybranego biura podróży i tour-operatora. Czy korzystali z ich usług, jakie były wrażenia, jaki był kontakt z pracownikami biura? Warto również poszukać opinii na temat miejsca wypoczynku – hotelu czy ośrodka. Trzeba jednak pamiętać, że wśród znajomych niekoniecznie może znaleźć się ktoś korzystający z oferty danego biura turystycznego. Nic straconego, pozostaje wtedy druga metoda, czyli skorzystanie z możliwości jakie daje Internet. A w poszukiwaniu referencji i opinii Internet jest narzędziem wręcz niezastąpionym. Przeszukując fora dyskusyjne i różne serwisy (np. Zoover.pl, Oceniacz.pl, Opinie-turystyczne.pl) można znaleźć opinie o praktycznie wszystkich biurach podróży, hotelach, ośrodkach wypoczynkowych. Można względnie łatwo znaleźć nierzetelnych organizatorów – krytyczną opinię wydaje się bowiem o wiele chętniej niż pozytywne.

Większym zaufaniem można obdarzyć biura zrzeszone w Polskiej Izbie Turystyki, jednak i to nie stanowi gwarancji solidności organizatora. Upadają bowiem zarówno biura zrzeszone w różnych organizacjach, jak i te nie zrzeszone.

UWAGA ! Nie można zawsze bezkrytycznie przyjmować jednak negatywnych opinii. Organizatorzy i biura turystyczne wiedzą bowiem, że opinie wśród społeczności internetowej wpływają na wybór oferty i czasami nieuczciwie oczerniają konkurentów! Bardziej wiarygodne są liczne oceny, pochodzące z różnych okresów czasowych i od różnych osób niż od serii krytycznych informacji w krótkim czasie – wtedy bowiem jest bardziej prawdopodobne, że pochodzą od jednego rozżalonego klienta lub od nieuczciwej konkurencji.

Dokąd jedziemy, sprawdzić lokalne wymagania

Mapa
Przed wyjazdem warto sprawdzić kraj docelowy jak i ewentualne tranzytowe pod względem przepisów prawa oraz zwyczajów regionalnych panujących w danym państwie.
Warto sprawdzić konieczność posiadania wizy, oszacować wysokość środków płatniczych do opłacenia kosztów pobytu i przejazdu (przygotować zapas w kilku głównych walutach, w walucie lokalnej, a także na kilku różnych kartach bankowych i kredytowych, ważne, by wszystkich środków płatniczych i dokumentów nie trzymać w jednym miejscu!). Większość hoteli ma już własne sejfy, ale warto sprawdzić przed wyjazdem, czy ośrodek do którego zamierzamy się udać ma własny sejf. Wtedy w takim schowku przechowujemy wszelkie cenny rzeczy – zapas gotówki, aparaty fotograficzne, obiektywy, kamery.
Przed podróżą warto również sprawdzić listę towarów zakazanych przy wwozie/wywozie z poszczególnych krajów. Uwaga: pamiątki z niektórych krajów mogą też pochodzić z chronionych zwierząt objętych listą CITES, wtedy możemy mieć problem na granicy!

Ważne linki:
Baza polskich placówek za granicą, Miejscowe zwyczaje, Podróże po Europie, Przedstawicielstwa obcych państw w Polsce (źródło informacji o obcych krajach).

Wybierając się w samą podróż pamiętajmy o zabraniu danych teleadresowych docelowego miejsca pobytu, rozmówek lub podróżnego słownika, drobnych pieniędzy w miejscowej walucie oraz środków higieny osobistej, kosmetyków i niezbędnych lekarstw (w ilościach uzasadnionych osobistym użytkiem, w opakowaniach wyłącznie oryginalnych).

Rezerwacja, umowa

W Internecie rezerwacja wycieczki jest możliwa przez formularz, który jest zamieszczony pod konkretną ofertą lub w razie potrzeby kontakt telefoniczny z biurem (dane kontaktowe są zawsze dostępne na stronie internetowej). Rezerwując wycieczkę on-line wypełniamy wszystkie niezbędne pola, służące do zawarcia umowy, następnie czekamy na potwierdzenie przyjęcia rezerwacji, wówczas drogą mailową otrzymujemy umowę wraz z warunkami uczestnictwa w imprezie oraz nr konta, na które wpłacamy równowartość naszej wycieczki. Po wysłaniu potwierdzenia o dokonaniu przez nas płatności oraz podpisanej umowy, otrzymujemy potwierdzenie rezerwacji. Jest to najważniejszy dokument, na podstawie którego (w przypadku wycieczek lotniczych) odbieramy w biurze/przedstawicielstwie biura bilety lotnicze i vouchery hotelowe.

Przed zamknięciem transakcji warto zwrócić uwagę na poprawność danych w umowie, zapisy warunków uczestnictwa w imprezie, warunki ubezpieczenia, koszt wycieczki i wyszczególnione elementy ceny (transfer z lotniska do hotelu, pobyt w hotelu, wyżywienie itp.) Niekiedy cena nie zawiera wszystkich elementów składowych. Zatem warto zapytać obsługującego nas konsultanta, czy klimatyzacja jest wliczona w cenę, czy zawiera ubezpieczenie zdrowotne (a jeśli tak, to w jakim zakresie), opłaty lotniskowe, koszt transferu, zakres i rodzaj wyżywienia (jaki typ kuchni), jaki zakres usług jest wliczony w cenę, a za co należy dopłacać, jaki jest zakres „All inclusive” (o ile taki pakiet został wykupiony). Wszystkie świadczenia objęte umową powinny być w niej zapisane.

Dla części klientów Internet wciąż nie jest zaufanym źródłem zakupu ofert wypoczynku, dlatego często po wstępnych poszukiwaniach w Internecie, klient kieruje się do biura podróży, gdzie za pośrednictwem konsultanta/sprzedawcy finalizuje zakup wcześniej wybranej oferty. Warto jednak pamiętać, że w takich przypadkach handlowcy mogą wykorzystać szerszą paletę technik sprzedażowo-manipulacyjnych i jak ognia unikać pochopnego podejmowania decyzji! Jeśli konsultant przedstawia nam superatrakcyjną ofertę, zostawmy sobie nieco czasu do namysłu na szczegółową analizę. Wszelkie sugestie typu „proszę się natychmiast zdecydować, bo okazja przepadnie” powinny stać się światełkiem ostrzegawczym! Wyjazd wakacyjny i związane z tym dość znaczne wydatki to za poważna sprawa, by decyzje z nim związane podejmować pod wpływem impulsu!

Kto pyta, nie błądzi

Pamiętajmy o dobrej zasadzie: kto pyta, nie błądzi. Organizator wycieczki ma obowiązek odpowiedzieć na wszelkie nasze pytania i wątpliwości. Dobrze, jeśli takie wyjaśnienia są na piśmie – na przykład w postaci korespondencji mailowej. Mamy również prawo zgłoszenia uwag do umowy i domagania się jej zmiany, jeśli nie zgadzamy się z jej zapisami. Oczywiście druga strona nie ma obowiązku uwzględnienia naszych uwag – ale i my nie mamy obowiązku korzystania z usług tego a nie innego organizatora. Pamiętajmy, że to my ryzykujemy naszymi pieniędzmi i mamy prawo mieć wątpliwości!

Haczyki w umowie

Nie oszukujmy się. Nie wszyscy organizatorzy są uczciwi. Tacy nierzetelni organizatorzy turystyki zamieszczają w umowach niedozwolone zapisy, znacznie pogarszające sytuację konsumentów – czy to ograniczające ich prawa, czy pozbawiające możliwość dochodzenia roszczeń w przypadku niewłaściwego wywiązywania się z umowy. Warto wiedzieć, iż takie zapisy, uwzględnione w rejestrze klauzul niedozwolonych, prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów są nieważne z mocy prawa! Jeśli pojawią się w umowie, nie mają dla konsumenta żadnej mocy wiążącej i jako takie nie obowiązują.
Klauzula niedozwolona to zapis w umowie (zdanie, postanowienie, paragraf), który jednocześnie spełnia trzy warunki: po pierwsze – nie był uzgodniony indywidualnie z konsumentem (czyli bazował na wzorcu umowy), po drugie – jest sprzeczny z dobrymi obyczajami i wreszcie – rażąco narusza interesy konsumenta.
Są to na przykład takie zapisy w umowie, które wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność biura podróży względem konsumenta za szkody na osobie, wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność biura względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania czy też przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy.
Jeśli mamy wątpliwości co do zapisów umowy, a nie możemy znaleźć ich w rejestrze klauzul niedozwolonych, wówczas pozostaje droga sądowa.

Główna inwestycja, czyli czas

Najpoważniejszą inwestycją przed udaniem się na wakacyjny wypoczynek nie są wydatki finansowe związane z opłaceniem imprezy. Aby wakacje były udane, należy w pierwszej kolejności poświęcić dużo czasu. Na co? Na dokładne sprawdzenie oferty, staranne przejrzenie ofert wielu biur podróży, zebranie opinii, uwag. W erze Internetu dość łatwo można znaleźć uwagi i sugestie osób odwiedzających te same miejsca (kurorty, hotele), do których zamierzamy się wybrać – nawet korzystając z popularnych wyszukiwarek internetowych. Warto poświęcić więc odrobinę czasu na przygotowanie się, by móc uniknąć przykrych niespodzianek. Oczywiście nie można mieć stuprocentowej gwarancji udanych wakacji, o czym przekonują się co roku klienci bankrutujących biur turystycznych, ale odrobina wysiłku włożona w staranny wybór oferty może zaowocować niezapomnianymi wrażeniami na długie lata.

———————————————————————————————————————————————————————————
Qtravel.pl
„Quick Travel Search”, czyli szybka wyszukiwarka wycieczek