Sam rower to nie wszystko – należy jeszcze zaopatrzyć rowerzystę i maszynę w niezbędne wyposażenie. Czy wiesz, czym różni się oświetlenie diodowe od halogenowego?

Dzwonek

Dzwonek BBB Bike Parts Easyfit BBB-12
Dzwonek BBB
Easyfit BBB-12
Jest przydatny zwłaszcza w ruchu miejskim. Służy do uprzedzania pieszych o tym, że nadjeżdżasz. Dostaniesz go w każdym sklepie rowerowym za kilka, kilkanaście złotych. Nie polecamy natomiast zastępować dzwonka trąbką – jest zbyt głośna i zamiast ostrzegać, będzie płoszyć pieszych.

Oświetlenie

Właściwe oświetlenie roweru, zarówno z przodu, jak i z tyłu, jest niezbędne dla zapewnienia sobie minimum bezpieczeństwa na drodze – nieoświetlonego rowerzysty po prostu nie widać!

Według Prawa O Ruchu Drogowym rower musi być wyposażony w światło odblaskowe z tyłu, a także czerwone światło pozycyjne (świecące) z tyłu oraz białe lub żółte światło pozycyjne z przodu.

Na rynku dostępne są trzy typy oświetlenia:

  • korzystające z energii wytwarzanej przez dynamo
  • bateryjne diodowe
  • bateryjne halogenowe

Lampy z diodami LED Cateye
Lampy z diodami LED firmy Cateye
Dynamo (prądnica), szczególnie umieszczone w przedniej piaście, to sposób zasilania spotykany najczęściej w rowerach miejskich i trekkingowych. Jego stosowanie nie wymaga pamiętania o wymianie baterii, a dodatkowo generuje w ten sposób oszczędności i pomaga chronić środowisko. Najnowsze konstrukcje prądnic generują minimalny opór i są niewrażliwe na złe warunki atmosferyczne. Wadą tego rozwiązania jest natomiast dość znaczna waga prądnicy.

Ze względu na mniejszy ciężar w rowerach sportowych używa się jednak częściej lampek na baterie. Wykorzystują one najczęściej jedno z dwóch źródeł światła: diody LED lub żarówki halogenowe. Diody zużywają mniej prądu i pozwalają na rzadszą wymianę baterii, jednak większość lampek diodowych nadaje się jedynie do oznaczania pozycji rowerzysty, nie zaś do oświetlania drogi przed nim.

Silne diodowe lampki oświetlające drogę są dosyć drogie i tu alternatywą mogą być tanie lampki halogenowe, trzeba się jednak liczyć ze zwiększonymi gabarytami i większymi wydatkami na baterie (żarówki są mniej wydajne, tzn. zużywają więcej energii przy tej samej jasności).

Uwaga! Po zmroku rowerzysta, by być widocznym, powinien posiadać: co najmniej jedno czerwone światło tylne, co najmniej jedno pozycyjne światło przednie oraz możliwie dużą ilość odblasków na rowerze i ubraniu. Poprawa widoczności bezsprzecznie zwiększa Twoje bezpieczeństwo na drodze i pomaga kierowcom aut w odpowiednio wczesnym zauważeniu jadącego rowerzysty. Niepozorne akcesoria są ważne.

Oświetlenie w szerokim wyborze dostępne jest w każdym sklepie rowerowym w różnych cenach zależnych od rodzaju i siły światła. Najtańsze, niemarkowe lampki pozycyjne to wydatek rzędu kilku, kilkunastu złotych za sztukę. Lampa Cateye TRIPLE SHOT PRO
Lampa Cateye TRIPLE SHOT PRO

Silne światła zasilane akumulatorem, służące do długotrwałego oświetlania drogi w ciemności mogą kosztować nawet ponad 1000 zł (np. Cateye TRIPLE SHOT PRO).

Najrozsądniej jest na początek kupić niedrogie lampki za maksymalnie kilkadziesiąt złotych (np. oświetlenie Kross USB), a z czasem inwestować w oświetlenie dopasowane do indywidualnych potrzeb.

Kask

Ze statystyk wynika, że kaski ratują rowerzystom życie i zdrowie. Kask powinien być zatem obowiązkowym elementem wyposażenia każdego rozsądnego rowerzysty.

Na rynku dostępnych jest bardzo dużo kasków w różnych cenach. Możesz wybrać dowolny kask, stosownie do posiadanych środków finansowych, ważne jednak jest żeby miał on atest. Najpopularniejsze atesty to: ANSI, ISO9002, ASTM, EN1078, USCPSC, SNELL, CE 95.

Kask, jak każde nakrycie głowy, powoduje pocenie się skóry. W pewnym stopniu zapobiegają temu otwory wentylacyjne rozmieszczone w skorupie. Istotne jest, by były one prawidłowo zaprojektowane, dlatego lepiej jest kupować kaski markowe – dają one gwarancję odpowiedniego dopasowania do głowy i solidnego systemu zapięcia. Również technologia wykonania markowych kasków zgodna jest z najnowszymi wynalazkami na tym polu.
 

Kaski rowerowe marki Uvex

Należy przyjąć, że im droższy kask tym lepszy (a przede wszystkim wygodniejszy, bo wymagany poziom bezpieczeństwa jest określony jednoznacznie przez poszczególne normy), jednak trudno uzasadnić racjonalnie wydatek większy niż 500 zł. Można zakładać, że dobry kask nie powinien kosztować mniej niż 150 zł, kaski dla rowerzystów ze znaczną nadwyżką gotówki mogą kosztować nawet 800 i więcej złotych.

Uznani producenci kasków rowerowych to między innymi:

  • Uvex
  • Bell
  • Giro
  • Lazer
  • Limar
  • Met

Uwaga! Kask w którym uległeś wypadkowi, należy wyrzucić nawet, jeżeli nie widać na nim śladów zniszczenia. Konstrukcja kasków rowerowych jest jednorazowa – kolejnego uderzenia kask może już nie zamortyzować.

Jeszcze przed zakupem kasku warto zapoznać się z ofertą tzw. wymiany powypadkowej – wielu renomowanych producentów oferuje wymianę kasku po uszkodzeniu za ułamek jego ceny katalogowej!

Licznik

Licznik Cateye Vectra Wireless
Licznik Cateye Vectra Wireless
Licznik to nieodzowny element wyposażenia każdego roweru należącego do kolarza gadżeciarza. Podstawowe modele liczników (np. Cateye Vectra Wireless) pozwalają na obliczanie następujących parametrów jazdy:

  • prędkości chwilowej
  • dystansu wycieczki
  • czasu aktywnej jazdy
  • dystansu całkowitego

Licznik Cateye V3
Licznik Cateye V3
Licznik Sigma BC 506
Licznik Sigma BC 506
Bardziej zaawansowane modele mogą mierzyć m.in. prędkość średnią, temperaturę otoczenia, tętno rowerzysty, wysokość nad poziomem morza, pozycję wg systemu GPS i inne parametry przydatne w wyczynowym sporcie i turystyce.

Dla początkującego rowerzysty jednak licznik ma do spełnienia przede wszystkim rolę informacyjną i nie trzeba od razu zaopatrywać się w drogie, zaawansowane modele.

Liczniki dostępne są w każdym sklepie rowerowym na początek wystarczy najtańszy, ale najlepiej markowy licznik w cenie około 60 zł.

Przed zakupem licznika, zapraszamy do zapoznania się z artykułem Jaki licznik rowerowy?

Błotniki

Jeżeli Twój nowy rower nie został fabrycznie wyposażony w błotniki, warto pomyśleć o takim zabezpieczeniu odzieży i sprzętu na słotne dni. Na rynku dostępnych jest mnóstwo różnych systemów błotników różniących się materiałem, z którego są wykonane, sposobem mocowania i rozmiarem.

Do rowerów górskich, crossowych i szosowych najczęściej stosowane są błotniki z tworzywa sztucznego nie osłaniające dokładnie koła – ich funkcją jest raczej zapobieżenie oślepieniu i zabłoceniu rowerzysty niż osłona przed brudem. Najczęściej mocowane są na rurze podsiodłowej (tył) i na widelcu przednim (przód).

Niezależnie od sposobu mocowania, podczas kupna warto zwrócić uwagę na jego solidność – najczęściej filigranowe obejmy, mocowanie na śruby do otworów w ramie itp. są mało trwałe, warto więc wydać nieco więcej na błotniki solidniejsze.

Błotniki na przednie i tylne koło BBB Bike Parts Rainwarriors
Błotniki na przednie i tylne koło
BBB Bike Parts Rainwarriors
W przypadku rowerów miejskich i trekkingowych błotniki powinny być w fabrycznym wyposażeniu roweru i nie ma potrzeby kupowania ich osobno. Jeżeli taki błotnik ulegnie zniszczeniu, uszanuj piękno oryginalnego rozwiązania i poszukaj zamiennika, który będzie je przypominał.

Jeżeli oczekujesz od błotników maksymalnej ochrony i jeździsz na rowerze bez względu na warunki atmosferyczne, to jedyną opcją są pełne błotniki, na stałe mocowane do ramy i widelca za pomocą śrub i dodatkowych wsporników – prętów.

Jeżeli raczej unikasz jazdy w deszczu lub Twój rower nie ma możliwości montażu pełnych błotników, możesz zakupić łatwo demontowane błotniki tymczasowe. Możesz liczyć na pomoc swojego sprzedawcy w ich doborze.

Należy pamiętać, że błotniki muszą pasować do średnicy koła, dlatego kupując je podaj sprzedawcy średnicę kół Twojego roweru. Zanotuj też szerokość opony, gdyż ma ona wpływ na wybór błotników.

Najtańsze błotniki (zestaw na przód i tył) to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, za markowe błotniki o specjalistycznych zastosowaniach zapłacisz zaś nawet 200 zł.

Zabezpieczenie przed kradzieżą

Niestety roweru nie da się zabezpieczyć w stu procentach, można skutecznie utrudnić złodziejowi zadanie w nadziei, że się zniechęci. Nie ma zapięcia, którego nie da się przeciąć dysponując czasem i narzędziami, toteż musimy uzbroić się także w zdrowy rozsądek. Nie należy więc zostawiać na długi czas roweru w mało uczęszczanych miejscach, a jeżeli jeździmy po mieście naprawdę dużo, warto rozważyć zakup drugiego roweru, tańszego od naszej maszyny do „poważniejszego” jeżdżenia.

Jeżeli jednak zmuszony jesteś przypiąć rower na chwilę przed sklepem, zadbaj o to, by nie został ukradziony. Przede wszystkim unikaj tanich, niemarkowych zapięć linkowych, do ich przecięcia wystarczą najczęściej zwykłe kombinerki. Innym ważnym atrybutem dobrego zapięcia jest zamek patentowy (na klucz podobny do tych do drzwi w mieszkaniu).

Na polskim rynku dostępne są następujące marki dobrych zabezpieczeń: Axa, Abus, Magnum, Trelock i Kryptonite i właśnie zabezpieczeń tych producentów powinieneś szukać. Naprawdę dobre zapięcie nie powinno być tańsze niż 100 zł. Tańszych naprawdę nie warto kupować, jeżeli zamierzasz zostawiać rower gdziekolwiek na dłużej, gdyż dają one tylko iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa.
Zabezpieczenie marki Trelock

Linka marki Abus
Linka marki Abus
Najsłabsze z godnych polecenia zapięć to stalowa linka opancerzona stalową łuską inaczej zwana „kiełbasą”. Ma ona tę zaletę, że jest elastyczna i poręczna – zabezpieczy rower, jeżeli na krótko chcesz wejść do sklepu.

Inną propozycją może być zapięcie składane, które łączy w sobie elastyczność linki opancerzonej i solidność średniej klasy u-locka.

New York Chain Kryptonite
New York Chain Kryptonite
Znacznie lepszym (i tylko niewiele droższym) zabezpieczeniem jest zamek typu u-lock. Jeżeli wykonany jest z dobrej stali i ma zamek patentowy, zabezpieczy on rower nawet przy dłuższej nieobecności przy rowerze.
U-lock marki Abus

Bardzo skuteczne, ale też bardzo drogie, są specjalistyczne łańcuchy. Najlepsze z nich – podobnie jak najlepsze U-locki – są praktycznie nie do otwarcia bez użycia narzędzi elektrycznych bądź spalinowych, których stosowanie wiąże się ze znacznym hałasem (i – miejmy nadzieję – zwróci uwagę przechodniów). Legendarny, wyznaczający standardy łańcuch New York Chain firmy Kryptonite kosztuje jdnak ponad czterysta złotych i waży ok. 4 kg.

 ————————————————————————————————————————————————————————————–

Konsultacja merytoryczna:
Cyklotur – sklep rowerowy