Zaznacz stronę

Jazda motocyklem w trampkach lub adidasach nie jest najlepszym pomysłem. Nie dość, że tego rodzaju obuwie nawet w najmniejszym stopniu nie zabezpiecza stóp, to w dodatku bardzo szybko się niszczy. Szkoda nóg i pieniędzy. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zakup specjalnych butów motocyklowych.

Kiedy wiele lat temu rozpoczynałem swoją przygodę z motocyklami, już na samym wstępie instruktor jazdy stwierdził, że tenisówki może i są dobre do spacerów po parku, ale na pewno nie nadają się do jazdy. Żeby czuć się bezpiecznie i stabilnie, trzeba nosić skórzane wysokie buty, które stabilizują nogę w kostce i możliwie najlepiej zabezpieczają nasze kości w czasie upadku lub gwałtownego stąpnięcia. Jeżeli nie chcesz kupować typowych butów motocyklowych, to wybierz tzw. glany. Najlepiej wysoko sznurowane i z noskami uzbrojonymi blachą. Poruszając się w korkach, może zdarzyć się tak, że samochód najedzie Ci na palce. Wyobraź sobie co stanie się, jeśli w takiej sytuacji będziesz mieć na nogach trampki. Najlepszym rozwiązaniem są jednak specjalnie zaprojektowane buty motocyklowe. Zatem jaki mamy wybór?

Rodzaje

Podstawowy podział zależy od długości cholewki. Możesz kupić buty krótkie lub długie. Te pierwsze sięgają nieco powyżej kostki, drugie – w modelach crossowych chronią niemal całą łydkę i goleń, czyli sięgają prawie do kolan.

Poziom bezpieczeństwa będzie zawsze wyższy w butach długich. Nie zamierzamy jednak na siłę nikogo przekonywać, aby latem jeździł w takim obuwiu, choć moim zdaniem tak byłoby najlepiej.

Co zatem oferuje rynek? Producenci przygotowali obuwie do każdego stylu jazdy. W sklepach znajdziesz buty:

  • miejskie
  • kowbojki/kawaleryjki
  • sportowe
  • crossowe/enduro
  • turystyczne/adventure

Miejskie

Sidi Streetburner
Sidi Streetburner
Tego rodzaju buty motocyklowe skierowane są do osób, które najczęściej poruszają się w miejskiej dżungli. Z reguły mają krótką cholewę – nieco powyżej kostek – i pełne uzbrojenie jak buty sportowe. Protektory w takim obuwiu powinny znajdować się na palcach, na kostkach i na piętach.

Dodatkowo dobrze byłoby, gdyby buty do miejskiej jazdy były wygodne i pozwalały swobodnie chodzić. Latem przydadzą się systemy wentylacyjne, najlepiej otwierane i zamykane.

Kowbojki/kawaleryjki

Tarbor Kavalier
Tarbor Kavalier
Mogą być krótkie tuż za kostkę lub z wysoką cholewą. Często ozdobione klamrami, ćwiekami itd. Wykonane z solidnej skóry zapewniają dostateczną ochronę przed otarciami. Przed złamaniami niekoniecznie.

Polecane są dla amatorów cruiserów, chopperów i klasycznych nakedów. Są wygodne, nadają się do użytku codziennego i sprawdzają się w dłuższych trasach.

Typowe kowbojki mają „ostre” noski i dość wysoki obcas. Kawaleryjki zaś mają noski ścięte i bardziej płaski obcas.

Mówiąc krótko – styl ponad inne walory.

Sportowe

Sportowe - SPIDI XPD
Sportowe – SPIDI XPD
Czyli buty dla maniaków wysokich obrotów, zakrętów z kolanem na asfalcie i prędkości nieprzewidzianych przez kodeks drogowy. Takie obuwie najlepiej sprawdza się na torze. Wykonane ze skóry i wzmocnione tworzywami sztucznymi. W tym wypadku bezpieczeństwo stoi ponad wygodą. Posiadają ochraniacze na goleni, palcach, piętach i z boku – tzw. ślizgi.

Trudno w nich chodzić, bo są zbyt sztywne. Zapewniają za to wysoki poziom bezpieczeństwa, chroniąc nogi przed otarciami, zwichnięciami i złamaniami.

Crossowe/enduro

Crossowe - Fly Racing Maverik
Crossowe – Fly Racing Maverik
Można powiedzieć, że to pancerne obuwie. Są to buty najwyższe, chroniące nogę niemal do kolan. Wyposażone w cały zestaw protektorów i bardzo często zapinane na klamry podobnie jak buty narciarskie, co umożliwia doskonałe dopasowanie do kształtu stopy i łydki. Ale przy tym zapewniają swobodę ruchu – jak wiadomo Buty wyprawowe - SIDI Adventure
Buty wyprawowe – SIDI Adventure
jazda crossowa wymaga potężnej pracy nóg.

Podsumowując – bezpieczeństwo i swoboda ruchu ponad wszystko.

Turystyczne/adventure

Tego rodzaju buty przeznaczone są dla osób, które jeżdżą motocyklami w dalekie wyprawy. Muszą zatem łączyć wygodę z bezpieczeństwem. Projektanci musieli zatem znaleźć złoty środek i zaproponować odbiorcom buty, które sprawdzą się w różnych warunkach, także pogodowych. Stąd kolejna ważna cecha – tego typu obuwie powinno być wodoodporne.

Są to najbardziej uniwersalne buty dostępne na rynku.

Dla osób, które planują wyprawy motocyklowe po bezdrożach polecane są buty typu adventure. Są one połączeniem butów turystycznych i crossowych.

Niektórzy stosują jeszcze jeden podział – ze względu na pory roku. Letnie obuwie jest lżejsze, wyposażone w systemy wentylacyjne, zaś zimowe lepiej zabezpiecza stopy przed zimnem i jest rzecz jasna wodoodporne.

Materiały

Jest kilka materiałów, które sprawdzają się w produkcji butów motocyklowych. Podstawowym jest oczywiście skóra. Przed wszystkim zapewnia, że stopa oddycha. Skóra jest odporna na przetarcia i odpowiednio zaimpregnowana nie przepuszcza wody.

Poza skórą do produkcji butów dla miłośników jednośladów stosowane są następujące materiały:

  • Gore-Tex/Cordura
  • włókna kompozytowe

Membrany z Gore-Texu czy Cordury stosowane są w butach turystycznych, które powinny być wodoodporne, ale jednocześnie muszą zapewnić wentylację stopy.

Z włókien kompozytowych wykonane są protektory chroniące kości przed złamaniami. Najczęściej stosowane są włókna szklane lub węglowe.

Warto też wspomnieć o wyściółce butów, która powinna zapewniać wysoki komfort użytkowania i dobrą wentylację. Dlatego często wykonana jest z meshu, czyli stosunkowo rzadko tkanej siatki, dzięki czemu możliwa jest dobra cyrkulacja powietrza. Zwłaszcza przy otwartych otworach wentylacyjnych.

Ważnym elementem jest również podeszwa, która musi być mocna i przede wszystkim wykonana z antypoślizgowego materiału. Zjazd stopy z podnóżka może bowiem zakończyć się dla motocyklisty bolesnym upadkiem.

Rozmiary

Większość butów motocyklowych produkowanych jest w rozmiarówce zarówno damskiej jak i męskiej. Poniższa tabela przedstawi rozmiary butów renomowanej włoskiej marki SIDI.

Rozmiar Długość wkładki
w centymetrach
34 21,6
35 22,3
36 23,0
37 23,6
38 24,3
39 25,0
40 25,6
41 26,3
42 27,0
43 27,6
44 28,3
45 29,0
46 29,6
47 30,3
48 31,0
49 31,6
50 33,0
51 33,6

 Pielęgnacja

Podobnie jak każde inne skórzane buty motocyklowe również wymagają odpowiedniej pielęgnacji. Na rynku dostępne są pasty, balsamy i spreje impregnujące. Balsamy i pasty sprawią, że but będzie bardziej elastyczny, zaś impregnat ochroni je przed wodą.

Oczywiście przed wszelkimi zabiegami należy je dokładnie wyczyścić z brudu i błota.

Producenci i ceny

Jeśli chcesz kupić bardzo dobre buty, szukaj modeli renomowanych producentów, za którymi stoi wieloletnie doświadczenie i bardzo często sukcesy sportowe. Należą do nich następujące marki:

  • Alpinestars
  • Sidi
  • Daytona
  • Frank Thomas
  • Spidi
  • Vanucci
  • Held

Obuwie wymienionych producentów nie jest jednak tanie. Ceny zaczynają się od ok. 500 zł i kończą się na pułapie ok. 2000 zł.

To oczywiste, że nie wszyscy dysponują takimi pieniędzmi. Na szczęście jest cała masa firm, które stosunkowo niedawno rozpoczęły działalność i nie dorobiły się jeszcze rozpoznawalnej marki. Wiadomo, że za firmowy znaczek płaci się podwójnie. Warto zatem przejrzeć katalogi takich firm jak:

  • Adrenaline
  • Ozone
  • Motona

W granicach 300 – 500 złotych można już kupić buty ze znaczkami powyższych marek.

Podsumowanie

Jakiekolwiek buty motocyklowe będą lepsze do jazdy niż obuwie zwykłe. Warto o tym pamiętać wsiadając na jednoślad. Tylko w 2012 roku doszło do blisko 2,5 tys. wypadków z udziałem motocyklistów. Większość z nich skończyła się w szpitalu. Jasne, zetknięcie z asfaltem, maską samochodu lub drzewem nawet w przypadku świetnie ubranej osoby z reguły kończy się fatalnie. Nawet pozornie niegroźna wywrotka przy małej prędkości może zaowocować gipsem na nodze. Ryzyko można jednak zminimalizować, stosując właśnie dobrze dobrane obuwie.

Na koniec nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć dużo radości z bezpiecznej jazdy.

Jakie buty motocyklowe kupić?
3.5 (70.77%) 52 votes