CB radio to wydatek, który szybko się zwraca – twierdzą kierowcy i zarazem fani tego urządzenia. Nie oznacza to wcale, że zwolennicy radiotelefonów jeżdżą jak piraci. Obecnie to cała drogowa kultura, ze specyficznym językiem i zasadami, które na zbytnią brawurę nie pozwalają.

Kilka pytań, zanim kupisz

CB radio bezsprzecznie ułatwia podróż. Nie chodzi tylko o unikanie patroli drogówki z „suszarkami” lecz przede wszystkim o wymianę informacji miedzy kierowcami o wypadkach, korkach, robotach drogowych i wszelkich innych utrudnieniach w ruchu. Krzywdzący jest stereotyp, że drogowi radiowcy to piraci. Możesz mieć pewność, że po wyprzedzaniu „na trzeciego” w eterze pojawi się informacja: uwaga na wariata – z dokładnym określeniem marki Twojego auta i kierunku jazdy. Napiętnowanie na drodze studzi rajdowy zapał niewyżytych pseudokierowców.
Mimo że parametry wszystkich urządzeń są mocno do siebie zbliżone ze względu na ograniczenia prawne, wybór odpowiedniego radiotelefonu będzie decydował o komforcie jego użytkowania.

Rodzaje

Podział radiotelefonów jest bardzo prosty i wynika ze specyfiki ich użytkowania. Do wyboru masz CB radia:

  • przenośne (ręczne)
  • przewoźne (samochodowe)
  • stacjonarne

Przenośne – jest to radio w formie tzw. walkie talkie, tyle że ze znacznie większymi możliwościami. Radia ręczne mogą być używane w aucie, o ile mają możliwość podłączenia do anteny zewnętrznej. Przykładem takiego sprzętu jest Alan 42. Działa zarówno na baterie jak i podłączone pod gniazdo zapalniczki w aucie. Istnieje możliwość podpięcia anteny zewnętrznej. Ogromna zaleta – łatwość montażu, który trwa kilka sekund. Wada – duży poziom zakłóceń podczas użytkowania w czasie jazdy.

Przewoźne – formą przypominają odtwarzacze samochodowe. Są to urządzenia stworzone do pracy w czasie jazdy i w takich warunkach doskonale się sprawdzają. Wymagają zasilania zewnętrznego oraz zewnętrznej anteny.

Stacjonarne – urządzenia do stosowania w domu. Dla nadających w eterze hobbystów. Znacznie droższe od powyższych rodzajów, ale też zapewniające najlepszy odbiór.

Przenośne Przewoźne Stacjonarne
Radiotelefon przenośny Alan 42 Radio przewoźne Lafayette Ermes
Alan 42 Lafayette Ermes Alan 555

 Parametry

Jak już wspomnieliśmy, parametry w większości radiotelefonów samochodowych są bardzo zbliżone, żeby nie rzec identyczne. Użytkowanie eteru jest bowiem obwarowane szeregiem norm kompatybilności elektromagnetycznej i wszystkie dostępne na rynku urządzenia powinny je spełniać.

Żeby kupić odbiornik spełniający europejskie standardy szukaj oznaczenia CE na obudowie.

Niemniej jednak, poniżej przedstawiamy podstawowe parametry radiotelefonów:

  • liczba kanałów i rodzaj modulacji
  • moc wyjściowa
  • impedancja anteny
  • zakres częstotliwości
  • zasilanie
  • czułość
  • wymiary i ciężar

W Polsce fani CB mają do dyspozycji 40 kanałów w zakresie częstotliwości 26,960 MHz – 27,410 MHz AM/FM .W radiotelefonach CB niewymagających zezwolenia używa się modulacji AM/FM przy mocy wyjściowej nadajnika nieprzekraczającej 4 W oraz SSB przy mocy nie większej niż 12 W (PEP). Wartość impedancji wyjścia/wejścia antenowego to 50 Ohm.

Znak zgodności europejskiej
Znak zgodności europejskiej
Podane wyżej parametry są znormalizowane i wspólne dla wszystkich radiotelefonów CB, dla których nie są wymagane odrębne zezwolenia na użytkowanie. Zgodność radiotelefonu z europejskimi normami bezpieczeństwa oraz kompatybilności elektromagnetycznej potwierdza producent nadając mu znak CE. Bierz pod uwagę tylko te radia, które mają znak CE – ustrzeże Cię to przed wieloma potencjalnymi problemami, z konfiskatą sprzętu włącznie!

Modulacja FM jest mniej podatna na zakłócenia niż AM i pozwala na transmisję dźwięku z lepszą jakością. Charakteryzuje ją też niewrażliwość na zmianę amplitudy częstotliwości nośnej. Z drugiej strony, układ pracujący z modulacją AM jest znacznie tańszy i prostszy w budowie, jak również lepiej zachowuje się przy łączności na odległe dystanse. Typowo, na drodze używa się modulacji AM.

Certyfikowane urządzenia nieznacznie różnią się czułością i wymiarami. Czułość użytkowa odbiornika to najmniejsze napięcie sygnału wejściowego, przy którym uzyskuje się nominalną moc wyjściową sygnału audio odbiornika przy określonym, dopuszczalnym stosunku mocy sygnału użytecznego do mocy szumów. Średniej klasy odbiorniki CB mają czułość rzędu 1 μV (0 dBμ) przy stosunku sygnał/szum 10 dB (moc sygnału użytecznego jest 10 razy większa od mocy zakłóceń). Sprzęt lepszej klasy, głównie radiotelefony bazowe, mają odbiorniki, których czułość jest na poziomie od 0,5 μV (-6 dBμ).
Jednostką czułości są V lub dB. Te ostatnie mogą być podawane w odniesieniu do miliwolta (dBm) lub mikrowolta (dBμ). Jak wyczuwamy intuicyjnie, czułość jest tym lepsza, im niższe napięcie jest wymagane na wejściu antenowym, aby otrzymać nominalny sygnał wyjściowy. Rozumując w ten sposób – przyjmując czułość jako jedyne kryterium – odbiornik o czułości 0,5 μV (-6 dBμ) jest lepszy, niż o czułości 0,7 μV (-3 dBμ). Im bardziej czułe radio, tym większe szanse na złapanie sygnału odległego rozmówcy.

Pamiętaj – w samochodzie osobowym im mniejszy radiotelefon tym lepiej. Duże stacje polecane są raczej do użytku domowego.

Jeżeli podróżujesz na zmianę samochodem osobowym i ciężarówką, ale nie chcesz inwestować w dwa urządzenia, kup radio, w którym możesz przełączyć zasilanie z instalacji 12- na 24-Voltową.

Parametry są bardziej istotne w przypadku anteny, bez której radio będzie bezużytecznym gadżetem z pokrętłami. Oto najważniejsze z nich:

  • długość fali,
  • częstotliwość strojenia,
  • zysk energetyczny,
  • długość (wymiary geometryczne) anteny,
  • średnica do montażu,
  • sposób mocowania anteny

Pełna długość fali dla pasma stosowanego w radiotelefonach wynosi około 11 metrów. Najlepiej pracują anteny o długości odpowiadającej długości fali częstotliwości nośnej. Trudno jednak wyobrazić sobie instalację anteny o długości 11 metrów w samochodzie. Owszem, takie anteny wykonuje się jako stacjonarne, ale te przeznaczone do samochodów są „skracane”. Nie wdając się w teorię anten zupełnie niezrozumiałą dla laika, dość jest powiedzieć, że „skracanie” anteny polega na takiej manipulacji parametrami jej indukcyjności, pojemności i rezystancji, aby pracowała ona poprawnie przy znacznym zmniejszeniu swoich wymiarów geometrycznych.

Najczęściej mamy do czynienia z antenami o długości odpowiadającej 1/4, 1/2, 5/8, 7/8 fali. Liczba ta wyraża stosunek długości anteny do długości fali częstotliwości nośnej. Jednak parametru „długość anteny” nie należy rozumieć dosłownie (fizycznie). Na przykład antena Florida firmy President ma długość 1/4 fali, ale długość geometryczną tylko 450 mm.

W tym miejscu warto podać jedną, ważną uwagę. Zmniejszanie fizycznej długości anteny wiąże się ze zwężaniem jej pasma (zwanego częstotliwością strojenia) oraz zmniejszaniem sprawności. Przy zbyt małej szerokości pasma wystarczą szron lub krople wody na antenie, a ta przestroi się na inną częstotliwość, pogarszając dopasowanie energetyczne pomiędzy nadajnikiem a anteną. Może to spowodować wzbudzanie się stopnia końcowego, generowanie częstotliwości harmonicznych, a w konsekwencji – doprowadzić do uszkodzenia wzmacniacza mocy nadajnika radia CB.

Można spodziewać się, że im większe będą wymiary geometryczne anteny, tym większy zasięg skuteczny uda się nam uzyskać. Dodatkowo, antena taka będzie miała lepszą odporność na środowiskowe warunki użytkowania i ogólnie lepsze parametry użytkowe. Owszem, niewielkie anteny są łatwe do zamocowania i przechowywania, ale jest to okupione gorszymi parametrami użytkowymi.
Zwykle parametr „długość fali”, dla przeciętnego użytkownika CB radia nie będzie miał większego znaczenia przy wyborze anteny.

Częstotliwość strojenia dla transceiverów CB jest ona podawana w kHz i określa szerokość pasma roboczego anteny, czyli taki zakres częstotliwości, dla których producent gwarantuje parametry użytkowe anteny. Z reguły w antenach montowanych na samochodach jest ona lepsza niż 500 kHz i raczej mniejsza niż 2500 kHz. Jak zwykle, sprawdza się zasada im więcej tym lepiej. Niemniej jednak, częstotliwość strojenia zawierająca się w przedziale 1000 – 1500 kHz całkowicie zaspokoi potrzeby kierowcy używającego radia CB.

Zysk energetyczny – uwaga na ten parametr, ponieważ ma on kluczowe znaczenie dla jakości anteny i dlatego zarówno dystrybutorzy, jak i producenci anten chętnie nim manipulują, robiąc „wodę z mózgu” przeciętnym klientom. Zysk energetyczny mówi o wzmocnieniu anteny. Jak wiele miar w elektronice, tak i zysk energetyczny jest mierzony w dB i odnosi się do anten wzorcowych. Pamiętajmy, że jednostkę decybel zawsze podaje się w odniesieniu do czegoś. Samo podanie dB nic nikomu nie mówi i niczego nie określa. Stąd przy jednostce dB musi być podane odniesienie – niezmiernie istotna jest tu literka „i” (dBi).

Dla anten najczęściej podaje się zysk w jednostkach dBi, to jest w odniesieniu do mocy odbieranej przez równoważną teoretycznie, anizotropową antenę wzorcową o zysku 0 dBi. Spotykane wartości zysku anten samochodowych wahają się w granicach od +1 dBi do +6 dBi. Zysk decyduje o zasięgu skutecznym zestawu radio CB/antena, jak i jakości odbioru. Im większy zysk, tym lepiej.

Na koniec ważna uwaga. Nie daj się złapać oszustom, a zwłaszcza wszelkim wytwórcom podróbek. Jak wspomniano wcześniej, niektórzy producenci manipulują tym parametrem podając zysk w odniesieniu do – no właśnie, trudno powiedzieć do czego. Po prostu stosują zasadę, że im więcej zobaczy na ulotce reklamowej klient, tym lepiej.

Dla samochodów osobowych optymalna długość anteny to 1,2 – 2 m. Antena krótsza znacznie ograniczy zasięg radia, zaś dłuższa może sprawić, że będziesz zahaczać o wiadukty i konary drzew. Taka długość pozwoli na kontakt z użytkownikami CB w promieniu 8 – 11 km.

Średnica do montażu – warto na to zwrócić uwagę, ponieważ ta wartość decyduje o dziurze w dachu, jaką trzeba wywiercić, żeby zainstalować antenę. Tutaj większość kierowców chóralnie przytaknie twierdzeniu: im mniej – tym lepiej.

Sposób mocowania anteny.Kierowcy, którzy nie chcą dachu swojego auta zamieniać w durszlak, pozostaje inna opcja: kupna anteny z mocowaniem na magnes.Każda antena jednopolowa wymaga tzw. powierzchni odniesienia, z którą jest połączona elektrycznie. W aucie zwykle tworzy ją płaszczyzna dachu lub bagażnika. Najlepiej sprawują się anteny zamocowane w otworze wykonanym na środku geometrycznym dachu. Dodatkowo, aby zapewnić kontakt elektryczny anteny, trzeba oczyścić z lakieru okolice jej gniazda. Alternatywnymi metodami są: montaż za pomocą magnetycznej stopki lub na uchwycie do zderzaka czy okna. Nie zapewniają one tak dobrej charakterystyki promieniowania, jednak są znacznie prostsze do wykonania i nie naruszają konstrukcji auta. Należy pamiętać jednak, że tak zamocowana antena, oprócz gorszych parametrów użytkowych, jest bardzo podatna na niekontrolowaną zmianę właścicieli.

Na koniec jedna ważna uwaga. Antenę stroi się do miejsca instalacji. W praktyce oznacza to, że jeśli chcemy zamontować antenę na stałe i użyć własnego kabla połączeniowego, niezbędne będzie uzbrojenie się w miernik SWR i dostrojenie anteny. Jeśli mocujemy antenę na magnes i nie zmieniamy długości kabla połączeniowego, to można założyć, że wystarczające jest jej strojenie wstępne wykonane przez producenta.

Poprawnie zamocowana i zestrojona antena mocowana na stałe nie sprawia żadnych kłopotów użytkownikowi. Okresowo, powiedzmy raz na dwa lata, warto podłączyć miernik SWR i sprawdzić czy ewentualna korozja nie popsuła kontaktu elektrycznego. Antenę mocowaną na magnesie dobrze jest zawsze umieszczać mniej więcej w geometrycznym środku dachu lub bagażnika auta.

Pod magnes warto zastosować podkładkę z tworzywa sztucznego, co uchroni lakier przed zniszczeniem.

W dobrą antenę warto zainwestować. Wzmacnianie sygnału radiotelefonu jest nielegalne. Jakość odbieranego i nadawanego sygnału możesz poprawić właśnie dobierając solidną antenę o dobrych parametrach. Warto pamiętać, że często różnica w cenie pomiędzy tanią a drogą anteną wynika z jej marki. Droższa, firmowana przez znanego producenta antena ma gwarantowane parametry techniczne, czego nie można napisać o większości tanich „podróbek”. Po prostu sprzęt niezbędny do testowania anten jest bardzo drogi i producent musi w jakiś sposób doliczyć jego cenę do marży.

Jeśli chcesz zamontować antenę na stałe, poszukaj modelu odkręcanego na tzw. motylek. Dzięki temu łatwo antenę złożysz, np. przed wjechaniem do garażu.

Funkcje

Najprostsze radiotelefony mają zaledwie kilka funkcji, które całkowicie wystarczą do obsługi urządzenia w warunkach drogowych. Poniżej opis na przykładzie CB radia President Taylor II Classic:Schemat radiotelefonu President Taylor II Classic
Radiotelefon President Taylor II Classic
1 – gałka włączania i wyłączania radia oraz regulacja głośności
2 – Squelch, pokrętło nastawy blokady szumów
3 – pokrętło zmiany kanałów
4 – wyświetlacz
5 – przełącznik rodzaju modulacji AM/FM
6 – gniazdo mikrofonowe
7 – przycisk nadawania

Wszystkie funkcje są przejrzyste i oczywiste. Wyjaśnienia wymaga, co najwyżej punkt 2 – squelch. Funkcja ta służy do wyłączania sygnału wyjściowego audio, jeśli odbierany sygnał ma niezadowalającą jakość (niewystarczający stosunek sygnał/szum). Zastosowanie w praktyce jest bardzo przydatne. Odpowiednio ustawiony poziom squelch znacznie zwiększa komfort użytkowania radia wyciszając nieznaczące, a powodujące znaczny dyskomfort użytkownika szumy.

Na tym jednak nie koniec funkcji. Osoby bardziej wymagające, lubiące gadżety i mające zasobny portfel, bez problemu znajdą urządzenia o wiele bardziej wyrafinowane i rozbudowane i kilkukrotnie droższe

Schemat radiotelefonu President Jackson II
Radiotelefon President Jackson II
1 – gałka włączania i wyłączania radia oraz regulacja głośności
2 – ASC, automatyczna blokada szumów
3 – MIC GAIN, RF GAIN, VOX – czułość mikrofonu – czułość odbioru, VOX
4 – CLARIFIER – dostrojenie odbioru w emisji SSB
5 – wybór modulacji AM/FM/SSB
6 – wybór kanału
7 – wyświetlacz
8 – dioda sygnalizująca aktywność funkcji ASC lub VOX
9 – dioda sygnalizująca tryb pracy
10 – zmiana podświetlenia wyświetlacza
11 – przycisk funkcyjny
12 – kanał priorytetowy
13 – sygnał dźwiękowy w mikrofonie
14 – NB.ANL/HI-CUT – filtry szumów / redukcja zakłóceń
15 – S/RF-SWR CALL – RF-SWR CALL
16 – wskaźnik wychyłowy
17 – 6-Pinowe gniazdo mikrofonowe
18 – PTT – przycisk nadawanie

Już po niemal trzykrotnie większej liczbie przełączników i pokręteł łatwo się zorientować, że to radio skierowane jest do bardziej zaawansowanego i wymagającego odbiorcy. Poniżej rozszyfrowujemy bardziej tajemniczo brzmiące funkcje tego urządzenia.

ASC (Automatic Squelch Control) – automatyczna redukcja szumu i już nie musisz kręcić w czasie jazdy gałką, żeby ustawić najwygodniejszy dla Ciebie poziom Squelch

MIC Gain – ustawianie wzmocnienia toru mikrofonu, a tym samym jego czułości. Mocniejszy sygnał mikrofonu powoduje większą głębokość modulacji nośnej, co ma znaczenie zwłaszcza dla transmisji AM. W zależności od potrzeb, gdy jesteś odbierany słabiej przez innych użytkowników eteru, możesz poprawić słyszalność mowy w odbieranym przez nich sygnale, zwiększając wzmocnienie toru mikrofonu.

RF Gain – ustawianie wzmocnienia toru odbiornika, a tym samym jego czułości. Do odbioru oddalonych stacji można ustawić to pokrętło na maksimum, np. kiedy jesteś w trasie. Jeżeli chcesz ograniczyć liczbę nadawców do tych znajdujących się najbliżej i najwyraźniej słyszalnych, po prostu redukujesz gałką poziom RF Gain.

VOX – uruchomienie tej funkcji pozwala na prowadzenie rozmowy bez wciskania przycisku na gałce mikrofonu.

Clarifier – zwiększa czystość głosu nadawanego w modulacji SSB. Na drodze jest używana tylko modulacja AM, stosowanie modulacji SSB wymaga zakupu droższego sprzętu i dlatego w tę funkcjonalność jest uzbrojonych niewielu użytkowników.

Przycisk funkcyjny – Pozwala na przełączenie na odpowiedni dla danego kraju tryby pracy. Przykładowo, symbol PL oznacza tryb pracy dla Polski, U – dla Wielkiej Brytanii, D – dla Niemiec, E – dla Estonii i Włoch, EU – między innymi dla Francji, Grecji, Rosji, Holandii. Warto wspomnieć, że przyciski funkcyjne mogą włączać różne funkcjonalności, a w niektórych radiach CB użytkownik może sam zaprogramować, co ma się wydarzyć po naciśnięciu przycisku.

Kanał priorytetowy – w ułamku sekundy pozwala przełączyć na ustawiony wcześniej kanał – najczęściej 19 (drogowy) lub 9 (ratunkowy)

NB.ANL/HI-CUT – filtry redukujące zakłócenia dochodzące z tła, które może generować np. silnik wycieraczek.

S/RF-SWR CALL – RF-SWR CALL – przełącznik funkcji wskaźnika; może wskazywać siłę odbioru i nadawania, lub poziom zestrojenia radia z anteną

Niektóre modele radiotelefonów mają funkcję skanowania kanałów (przykład wyżej również), pozwalającą na wyszukiwanie kanału, w którym toczy się rozmowa. Przydatne dla radio fanów, używających eteru nie tylko podczas jazdy lub po prostu do wyszukiwania aktywnych użytkowników, którym chcą zadać jakieś pytanie.

Według specjalistów, radio używane w samochodzie powinno być przede wszystkim proste, aby nie rozpraszać kierowcy podczas jazdy. Modele z rozbudowaną ilością funkcji przeznaczone są raczej dla hobbystów, dla których radio nie jest jedynie narzędziem, lecz również sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Akcesoria

Oprócz anteny i radia przydadzą się dodatkowe akcesoria. Nie są niezbędne, ale mogą być użyteczne:

  • Minimikrofon
  • Dodatkowy głośnik
  • Stopka anteny
  • Reduktor napięcia
  • Uchwyt bagażnikowy lub lusterkowy
  • Uchwyt magnetyczny
  • Podkładka gumowa pod magnes
  • Zestaw dla motocyklisty

Minimikrofon – wyposażony dodatkowo w klips do ubrania pozwala na prowadzenie rozmowy z rękoma na kierownicy. Tylko do radiotelefonów wyposażonych w funkcję prowadzenia rozmowy bez udziału przycisku nadawania.

Dodatkowy głośnik – można umieścić w dowolnym miejscu w samochodzie, które może być oddalone od miejsca zainstalowania radia. Można go umieścić np. tuż przy kierownicy, co znacznie poprawia słyszalność rozmówców.

Stopka anteny – jeśli zakupiona antena to jedynie pręt, stopka będzie niezbędna do zainstalowania jej na samochodzie

Reduktor napięcia – można prościej nazwać zasilaczem CB. Umożliwia on zmianę napięcia np. z 220 VAC na 12 VDC albo z 24 VDC na 12 VDC. W zależności od tego, gdzie chcesz korzystać z radiotelefonu, możesz dostosować napięcie do parametrów urządzenia.

Uchwyt bagażnikowy – pozwoli na zamontowanie anteny bez konieczności dziurawienia karoserii.

Podkładka gumowa pod magnes – dzieki niej nie porysujesz lakieru, stawiając antenę na dach lub pokrywę bagażnika.

Zestaw dla motocyklisty – specjalny głośnik i minimikrofon umożliwią adaptację urządzenia na potrzeby motocyklistów

Uchwyt magnetyczny – nie musisz dziurawić dachu, antenę możesz ustawić na uchwycie magnetycznym.

Uchwyt bagażnikowy Podkładka
pod magnes
Reduktor napięcia Zestaw dla motocyklisty Głośnik
Uchwyt bagażnikowy SF-40 Podkładka pod magnes o średnicy 145 mm Reduktor napięcia AZO Zestaw dla motocyklistów Alan Chs - 300 Głośnik CB KLS 120 Filter
SF-40 145 mm AZO Alan Chs – 300 KLS 120 Filter

 

Producenci i ceny

Jak w przypadku innych urządzeń, odradzamy kupowania radiotelefonów podejrzanie tanich, wyprodukowanych przez egzotyczne marki z dalekiego wschodu. Lepiej wydać nieco więcej i kupić firmowy, sprawdzony sprzęt.
Różnica polega na tym, że sprzęt znanych producentów został przetestowany w warunkach laboratoryjnych. Ponadto, dbająca o wizerunek firma gwarantuje zastosowanie materiałów dobrej jakości oraz zgodność parametrów użytkowych z tymi podanymi w karcie katalogowej.

Poniżej przedstawiamy listę producentów najczęściej spotykanych na polskim rynku, którym możesz zaufać:

  • Alan
  • Cobra
  • Intek
  • Midland (w tej samej grupie jest marka Alan)
  • President
  • Uniden (w grupie Uniden znajduje się polski President)

Rozpiętość cenowa jest ogromna. Najprostsze urządzenia bez problemu znajdziesz już w granicach 200 zł. Najbardziej zaawansowane to nawet sześciokrotność tej ceny. Poniżej znajdziesz ceny wybranych modeli podane przez najpopularniejsze porównywarki cenowe.

Model Cena w zł
Midland Alan 109 140 – 370
Alan 42 300 – 520
Lafayette Ermes 315 – 550
President Jackson II 1060 – 1350

Zakup anteny to wydatek minimum kiludziesięciu złotych. Ceny droższych i lepszych modeli kształtują się na poziomie od 100 do 400 zł, a stacjonarnych anten bazowych nawet do kilku tysięcy złotych.

Model Cena w zł
Cobra HG1500 50 – 80
Midland ML-145 90 – 160
Sirio ML-145 104 – 165
President Hawaii 150 – 230

Podsumowanie

Jazda z CB radiem może przynieść dużo radości, pod warunkiem, że dobierzesz odpowiedni dla siebie sprzęt. Jeśli stawiasz na komfort użytkowania i nie liczysz się z kosztami, wybierz model radiotelefonu z ASC. Automatyka radia dostroi za Ciebie poziom zakłóceń blokady sygnału szumu przepuszczając tylko sygnał użyteczny. Jest to przydatne zwłaszcza podczas jazdy w mieście.
Z naszego punktu widzenia warto mieć dodatkowe kanały rozmówne. Dlaczego? Jeśli chcesz z kimś porozmawiać, to zapraszasz go po prostu na wolny kanał i nie przeszkadzasz innym użytkownikom. Dlatego warto mieć sprzęt wyposażony w skaner kanałów, aby móc wyszukać aktywnych użytkowników i przyłączyć się do ich rozmowy, poprosić o pomoc lub po prostu zadać pytanie.
Sprzęt ręczny z możliwością podłączenia do zasilania zewnętrznego i zewnętrznej anteny sprawdzi się zarówno w aucie, jak i poza nim. Jeśli chcesz zachować nieskrępowaną swobodę poruszania się z radiem, to wybór dla Ciebie.

Życzymy szerokości!

Konsultacja merytoryczna: Jacek Bogusz,
Redaktor Prowadzący miesięcznika Elektronika Praktyczna