Zaznacz stronę

Przestrzenny dźwięk i obraz ostry jak brzytwa. Nowoczesna technologia może przynieść równie wiele doznań i emocji co stare piosenki. Aż chciałoby się zaśpiewać za Stanisławem Soyką: tak jak w kinie… Trzeba tylko wybrać odpowiedni zestaw kina domowego.

Namiastkę kina można stworzyć w domu. Nie będzie to tanie, ale efekty mogą znieczulić ból z powodu wydanych złotówek. Dobrze dobrane kino domowe to nie tylko sprzęt do oglądania filmów, lecz również sala koncertowa w Twoim salonie.

Czym w zasadzie jest kino domowe? Przyjmując ogólną definicję, to zestaw urządzeń audio i wideo służący do oglądania filmów i słuchania muzyki. Składa się nań odtwarzacz, amplituner (lub jedno urządzenie łączące oba), zestaw głośników oraz telewizor lub projektor multimedialny.

Rodzaje

Decydując się na wyposażenie swojego salonu w kino domowe, masz dwie opcje do wyboru – kupić:

  • gotowy zestaw kina domowego (zintegrowany)
  • oddzielnie poszczególne komponenty

Gotowe zestawy są skierowane do odbiorców, którzy nie chcą bawić się w samodzielne składanie kina domowego. Najczęściej jednak są to produkty masowe, które jakością wykonania oraz oferowanego dźwięku nie dorastają nawet w połowie do urządzeń sprzedawanych osobno. W skład takiego zestawu wchodzi odtwarzacz DVD lub Blu-Ray z wbudowanym wzmacniaczem i dekoderami poszczególnych formatów dźwięku oraz zestawem głośników w systemie 2.1, 5.0, 5.1 lub 7.1. Mają jedną zaletę, która może decydować o wyborze przez konsumentów – są znacznie tańsze. Często w cenie jednego segmentu kina domowego dobrej marki można kupić kilka gotowych zestawów.

Odtwarzacz DVD oraz pięć głośników i subwoofer
Sony DAV DZ740 czyli zintegrowany system kina domowego 5.1

Do wyboru są również zestawy odtwarzacz + amplituner bez głośników. Z reguły jest to sprzęt markowy, wysokiej klasy, do którego dokupić trzeba głośniki i kable. Można też spotkać urządzenia hybrydowe, które w jednej obudowie ukrywają zaawansowany amplituner oraz odtwarzacz DVD lub Blu-Ray.

Jeśli zdecydujesz się na druga opcję, przygotuj się na większe wydatki. Lista Twoich zakupów to:

  • odtwarzacz
  • amplituner
  • głośniki
  • kable

Odtwarzacz

Podstawowy wybór to odtwarzacz DVD lub Blu-Ray. Oba zostały już dokładnie opisane w naszym serwisie – przeczytaj teksty: Jaki odtwarzacz DVD wybrać? oraz Jaki odtwarzacz Blu-Ray wybrać?.

Alternatywą jest tzw. odtwarzacz sieciowy. Tak jak niegdyś płyty analogowe i kasety zostały zastąpione przez CD, następnie krążek DVD wyparł CD, tak teraz DVD wypierane jest przez coraz bardziej pojemne dyski HDD oraz SSD. Ponadto zamiast kupować płyty, które zajmują przestrzeń, przy obecnej przepustowości łącz internetowych można kupić film lub płytę audio online i w kilka minut ściągnąć zakup na dysk twardy. Odtwarzacze sieciowe mi.in. temu właśnie służą. Niektóre są fabrycznie wyposażone w dysk o potężnej pojemności – np. 3 TB, inne mają przygotowaną zatoczkę do podpięcia pełnowymiarowego napędu HDD 3,5”.

Odtwarzacz sieciowy z wyświetlaczem na frontowym panelu, kolor czarny
Odtwarzacz sieciowy Hyunday MBox P500

Co zatem odróżnia odtwarzacz sieciowy od tradycyjnego odtwarzacza DVD? Po pierwsze – nie ma on napędu DVD (choć są swojego rodzaju hybrydy, które pełnią równocześnie rolę odtwarzacza DVD/Blu-Ray i odtwarzacza sieciowego). Odtwarzacze sieciowe zostały wyposażone w łącze Enthernet lub opcjonalnie w WiFi i porty USB (bardzo często w wersji 3.0). Dekodują wszelkie możliwe formaty audio i wideo, łącznie z obrazem płyty DVD ISO. Szybkie USB pozwala na oglądanie filmów bezpośrednio z nośników zewnętrznych – klucza USB czy iPoda. Ponadto większość tego typu urządzeń pozwala na wymianę plików P2P poprzez BitTorrent. Wystarczy zatem w sieci odnaleźć pożądany tytuł, ściągnąć go na dysk i obejrzeć. Za pośrednictwem urządzenia można też skorzystać z zasobów jednej z wielu wypożyczalni filmów online i oglądać je – o ile pozwoli na to przepustowość Twojego łącza internetowego – wprost z jej serwera. Dostęp do multimediów nigdy nie był tak prosty. Wiele odtwarzaczy multimedialnych wyposażono w opcję zapisu oglądanych filmów w TV.

Amplituner

To serce i mózg całego systemu, pod które podpinasz odtwarzacz, głośniki i odbiornik – telewizor lub projektor. Poza tym współczesne urządzenia doskonale współpracują z komputerami PC, konsolami gier oraz iPod-em. Mówiąc krótko, amplituner to dźwiękowe centrum domowej rozrywki.

Dlatego ta część Twojego zestawu powinna zostać dobrana z należytą uwagą. Pozostałe elementy z czasem zapewne wymienisz na nowocześniejsze – natomiast amplituner i głośniki mogą służyć Ci przez długie lata.

Tuner firmy arcam w srebrnej obudowie i z wyświetlaczem na panelu frontowym
Amplituner Arcam AVR 400 FMJ

Sama nazwa pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów – amplifier (wzmacniacz) i tuner (odbiornik radiowy). Mocno upraszczając, urządzenie jest właśnie połączeniem wzmacniacza i radia. Współczesne amplitunery w dekodowaniu dźwięku wspomagane są procesorem dźwięku DSP (Digital Signal Processor), który przekształca dźwięk z formy cyfrowej na analogową. W przypadku kina domowego, nowoczesny sprzęt wyprowadza analogowy, przestrzenny dźwięk przez kilka kanałów.

Głośniki

Muszą zostać dobrane do możliwości amplitunera. Jeśli posiada on wyjścia mocy dla 5 głośników i subwoofera, zakup zestawu jedenastu głośników nie będzie raczej racjonalny. Dostosowana powinna być również ich moc oraz impedancja. Jeśli chcesz, aby dźwięk był dobrej jakości wybierz kolumny markowe, w których głośniki osadzono w drewnie, a nie w sklejce czy plastiku, jak to często robią producenci tanich i gotowych zestawów kina domowego. Zastosowanie wysokiej jakości komponentów zapewni nie tylko znacznie wyższą jakość brzmienia, lecz również ponadprzeciętne walory estetyczne .

Zestawy głośników 5.1, 7.1, 9.1 czy 11.1 skierowane są raczej do osób, które mają gdzie je ustawić. Ciężko wyobrazić sobie zestaw składający się z 12 elementów z dużymi podłogowymi kolumnami w 20-metrowej kawalerce. Jeśli właśnie taka jest Twoja sytuacja mieszkaniowa wcale nie musisz rezygnować z przyjemności słuchania muzyki na dobrym sprzęcie. Możesz postawić na inne rozwiązanie i zainwestować w projektor dźwięku Dwuczęściowy projektor dźwięku przestrzennego - listwa z głośnikami oraz osobna część z subwooferem
Projektor dźwięku Yamaha YHT S-400
przestrzennego. Na rynku jest wiele modeli, które w kompaktowej obudowie zamykają wielokanałowe zestawy głośników. Są również wyposażone we wzmacniacz. Wystarczy podłączyć DVD i telewizor i cieszyć się jakością dźwięku kina domowego.

Kable

Równie istotnym elementem co głośniki są kable, które połączą je z amplitunerem. Zakup najzwyklejszych przewodów, zwanych przez znawców tematu „sznurkami” spłaszczy dźwięk i pozbawi Cię wielu wrażeń, jakie mogą zaoferować kable wyższej klasy. W środowisku audiofilskim istnieje nawet określenie „słuchania kabli”, czyli wyłapywania różnic w brzmieniu całego systemu spiętego różnego rodzaju przewodami. Poprzez zastosowanie przewodów wyższej klasy możesz osiągnąć wyraźniejsze brzmienie sopranów, głębszy bas i o wiele bardziej rzeczywistą barwę. Jeśli nie przykładasz uwagi do takich niuansów, możesz spiąć cały zestaw choćby sznurem od żelazka, pojawia się jednak wtedy pytanie po co wydawać tysiące złotych na wysokiej jakości kino domowe? Lepiej kupić gotowy zestaw w elektronicznym markecie, zaoszczędzić sporo pieniędzy i nie przejmować się kablami. Jeśli jednak masz wyczulone ucho i chcesz cieszyć się wysoką jakością dźwięku, zainwestuj w dobre kable.

Kable do sprzętu audio wykonuje się głównie z miedzi. Im czystszy surowiec, tym lepiej dla brzmienia. Do wyboru masz przewody z kilku rodzajów miedzi:

  • 3N
  • 4N
  • LGC
  • OCC
  • 6N

Nie zagłębiając się w cyfry i naukowe formułki, wystarczy wspomnieć, że miedź 3N jest najbardziej zanieczyszczona, zaś 6N najczystsza. Pozostałe to opcje pośrednie. Należy unikać kabli z miedzi 3N. Najczęściej systemy audio ze średniej i wyższej półki łączą przewody z miedzi beztlenowej, czyli 4N. W takie możesz już zainwestować i nie doprowadzi Cię to do bankructwa. Pamiętaj jednak, że im surowiec, z którego wykonano kabel, czystszy, tym lepiej i drożej.

Kabel w złotej oprawce firmy Siltech
Siltech Empress Double Crown

Na rynku są również kable ze srebra, które charakteryzują jeszcze lepszą jakością dźwięku. Można też kupić przewody ze szczerego złota czy platyny. Cena jednak dokładnie wyczyści portfel nawet całkiem zamożnego klienta. Przykład to kable firmy Siltech z serii Royal Signature. Najdroższy model Empress Double Crown to koszt blisko 200 tys. zł za parę przewodów o długości 2,4 m. Częściej spotykane są kable z najlepszej miedzi powlekane złotem lub srebrne z domieszką złota. Ich ceny potrafią również przyprawić o ból głowy. Według znawców tematu, rozsądna cena okablowania nie powinna przekroczyć 20 proc. wartości całego zestawu.

Planując rozmieszczenie głośników w salonie, warto pamiętać, że długość kabla ma również wpływ na dźwięk. Im krócej, tym lepiej. Nie należy jednak popadać w przesadę, różnice przy 3 czy 4 metrach są bowiem nie do wychwycenia dla ludzkiego ucha.

Parametry

Jako że parametry odtwarzaczy DVD i Blu-Ray zostały omówione w poprzednich tekstach, tym razem skupimy się na amplitunerze. Oto podstawowe cechy amplitunera, na które warto zwrócić uwagę:

  • liczba kanałów
  • moc wyjściowa
  • liczba zapamiętywanych stacji radiowych
  • RDS
  • wielkość i waga

Liczba kanałów

2.1, 5.0, 5.1, 7.1, 9.1, 11.1 – co oznaczają owe cyfry? Pierwsza to ilość kanałów dla głośników zwykłych, druga zaś oznacza osobny kanał lub jego brak dla głośnika niskotonowego (tzw. subwoofera). Im więcej głośników odpowiednio rozmieszczonych w pomieszczeniu, tym bardziej przestrzenny dźwięk i lepsze wrażenia dźwiękowe. Najczęściej występujący układ 5.1 to dwa podłogowe głośniki frontowe, jeden centralny, dwa typu surround (ustawione po bokach słuchacza) oraz subwoofer. W przypadku systemu 7.1 dochodzą dwa głośniki tylne. Przy 9.1 lub 11.1 zagęszczenie głośników wzrasta o kolejne dwie lub cztery kolumny.

Jakość dźwięku zależy również od zastosowanych systemów w amplitunerze oraz sposobie dekodowania (czytaj w następnych akapitach tekstu).

Moc wyjściowa

Decyduje o głośności systemu. Najczęściej moc wyjściowa na jeden kanał wynosi od 100 do 150 W (Watów), przy czym bywa, że na głośniki frontowe kierowana jest nieco wyższa moc niż na głośniki typu surround, np. odpowiednio 150 i 120 W. Przy mocy wyjściowej podawana jest również impedancja głośników mierzona w Ohmach (Ω). Jest to opór jaki napotyka prąd w głośniku.

Od mocy i przede wszystkim impedancji zależny jest dobór głośników – jeśli wybierzesz kolumny o mniejszej mocy i impedancji od wartości podanych w parametrach amplitunera, możesz liczyć się z tym, że po odkręceniu potencjometru głośniki lub wzmacniacz w amlitunerze mogą ulec uszkodzeniu.

Zwróć uwagę też na pospolity marketingowy chwyt. Producenci najlepszych marek podają moc wyjściową w następujący sposób – np. 7 x 120 W. Natomiast jeśli zobaczysz na opakowaniu supermarketowego zestawu kina domowego z głośniczkami wielkości mydelniczki wypisane wielkimi literami: moc 500 W, możesz mieć pewność, że podana wartość to suma mocy wszystkich kanałów.

Pamiętaj, że moc kina domowego powinna być dostosowana do wielkości pomieszczenia. Nie ma powodu, aby w 14-metrowym salonie upychać zestaw 7 x 160 W. Jeśli wybierzesz sprzęt o mocy wyjściowej 50 W, z powodzeniem zaspokoi to Twoje potrzeby. Natomiast, jeżeli posiadasz dom z ogromnym salonem celuj w sprzęt o mocy przynajmniej 100 W na każdy kanał.

Liczba stacji radiowych

Należy pamiętać, że amplituner jest także wysokiej klasy odbiornikiem radiowym, w którym można zakodować określoną ilość stacji w pasmach AM/FM. Najczęściej możesz zaprogramować od 30 do 60 programów radiowych.

RDS

RDS – skrót od angielskiego Radio Data System. Ułatwia życie na kilka sposobów. Po uruchomieniu radia na wyświetlaczu od razu pojawi się informacja, jakiej stacji radiowej słuchasz, jaki jest numer telefonu do redakcji oraz jakiego wykonawcy i jakiej piosenki w danym momencie słuchasz. Jak to działa? Odbiornik posiadający system RDS wykorzystuje dodatkowe dane przesyłane przez stacje radiowe na falach FM, przetwarza je i przekazuje Ci w postaci wyświetlanego tekstu. Ponadto otrzymuje informacje o częstotliwościach, dzięki czemu może automatycznie dostroić radio, abyś mógł cieszyć się dobrą jakością odbioru.

Wielkość i waga

Amplitunery kina domowego nie są małe i lekkie. To zaawansowane urządzenie nafaszerowane nowoczesną elektroniką oraz wejściami i wyjściami. Muszą mieć zatem swoje gabaryty i wagę. Wysokość bliska 20 cm, prawie pół metra szerokości i niewiele mniejsza głębokość nie powinny nikogo dziwić. Waga zaś bez problemu może przekroczyć 10 kg.

Owszem, na rynku są dostępne bardziej kompaktowe urządzenia, gabarytami i formą przypominające dawne odtwarzacze wideo. Jeśli zatem masz małą szafkę na sprzęt RTV, poszukaj właśnie takiego amplitunera.

Dekodery dźwięku

Idealnie byłoby, gdyby kupowany przez Ciebie amplituner miał możliwość dekodowania jak największej liczby współczesnych formatów dźwięku. A oto one:

  • Dolby Digital
  • Dolby Digital EX
  • Dolby Digital Plus
  • Dolby Pro Logic
  • Dolby Pro Logic II
  • Dolby Pro Logic IIx
  • Dolby Pro Logic IIz
  • Dolby TrueHD
  • Dolby Virtual Speaker
  • DTS
  • DTS 96/24
  • DTS Neo:6
  • DTS-ES
  • DTS-HD Master Audio
  • Audyssey’s DSX
  • DTS Neo: X
  • DTS Surround Sensation

Dolby Digital

Grafika przedstawia standardowe rozstawienie głośników wokół osoby oglądającej i słuchającej
Ustwienie głośników dla DD 5.1; 1 – odbiorca, 2 – głośniki frontowe,
3 – głośnik centralny, 4 – kąt ustawienia przednich głośników,
5 – subwoofer, 6 – głośniki surround
Jest standardowy system dekodujący dźwięk na 5 głośników i subwoofer. Spotyka się również nazwę Dolby Digital 5.1.

Dolby Digital EX

Jest ewolucją systemu Dolby Digital. Charakteryzuje się rozszerzeniem o trzeci kanał surround, który ustawia się bezpośrednio za słuchaczem. W takim układzie masz głośnik centralny, dwa frontowe, trzy surround i subwoofer.

Dolby Digital Plus

W stosunku do starszego brata (Dolby Digital) charakteryzuje się znacznie lepszą przepustowością danych co owocuje dźwiękiem o wyższej jakości. Poza tym dekodowany dźwięk może być rozdzielony na 8 kanałów w systemie 7.1.

Dolby Pro Logic

Dekoduje dźwięk na cztery kanały: frontowy prawy i lewy, centralny oraz tylny. Dźwięk rozdzielany jest na 5 głośników, przy czym kierowany do dwóch tylnych głośników sygnał jest monofoniczny, co może ograniczać przestrzenne wrażenia.

Dolby Pro Logic II

Tworzy przestrzenny dźwięk 5.1 pochodzący z dwukanałowego źródła – np. płyty winylowej lub płyty CD.

Dolby Pro Logic IIx

Jest rozwinięciem Dolby Pro Logic II o kolejne dwa kanały, tworząc przestrzenny dźwięk 7.1 z dwukanałowego źródła.

Dolby Pro Logic IIz

Kolejna ewolucja systemu Dolby Pro Logic II. Tym razem dodane zostają głośniki wertykalne, umieszczane ponad głównymi frontowymi. Może być rozszerzeniem dla systemów 5.1 oraz 7.1.

Dolby TrueHD

Jest to cyfrowy format obsługujący dźwięk przestrzenny maksymalnie dla 8 (7.1) kanałów. Jest jednym z kilku zaprojektowanych specjalnie dla formatu Blu-Ray i zapisu DVD w rozdzielczości HD. Dolby TrueHD jest formatem kompatybilnym z interfejsem HDMI.

Dolby Virtual Speaker

Jest to system tworzący swojego rodzaju wrażenie słuchania muzyki lub ścieżki dźwiękowej na pełnym, przestrzennym zestawie głośników 5.1 lub 7.1, mając do dyspozycji jedynie dwa głośniki frontowe i subwoofer. System wykorzystuje efekt odbicia dźwięku oraz mechanizmy działania ludzkiego słuchu, tworząc w ten sposób układ wirtualnych głośników.

DTS

Jest to system kodowania i dekodowania dźwięku bardzo zbliżony do Dolby Digital 5.1, z tą tylko różnicą, że zapisany dźwięk jest w mniejszym stopniu skompresowany, a co za tym idzie – potrzebuje więcej miejsca na nośniku oraz gwarantuje wyższą jakość. Ponadto Dolby Digital 5.1 wykorzystywany jest przede wszystkim do zapisu filmowych ścieżek dźwiękowych. DTS z powodzeniem stosuje się nie tylko przy produkcji DVD, lecz również muzycznych płyt CD.

DTS 96/24

Jest nie tyle odrębnym systemem kodowania, co ulepszeniem systemu DTS. W tym przypadku częstotliwość próbkowania dźwięku podniesiono z 48 kHz (DTS) do 96 kHz przy 24-, a nie 16-bitowej głębokości. Uzyskany efekt odznacza się bardziej wyrazistym i szczegółowym dźwiękiem.

DTS Neo: 6

Ten format jest zbliżony do Dolby Pro Logic II oraz IIx. Pozwala na uzyskanie przestrzennego dźwięku 6.1 z istniejącego dwukanałowego źródła jak CD, czarna płyta czy też analogowy sygnał TV.

DTS-ES

Jest odpowiednikiem o mniejszej kompresji dźwięku dla systemu Dolby Digital EX. Dzieli się na dwa osobne kodeki. Pierwszy dekoduje dźwięk zapisany dla układu 6.1 (DTS Discrete 6.1). Drugi może z materiału zapisanego w systemie DTS 5.1 utworzyć dodatkowy tylny kanał, który bez zastosowania dodatkowego, trzeciego głośnika będzie słyszalny z dwóch kolumn surround (DTS Matrix 6.1).

DTS HD Master Audio

Tak jak Dolby TrueHD, jest to format zaprojektowany do zapisu dźwięku na krążkach Blu-Ray oraz DVD w rozdzielczości HD. Jest kompatybilny z interfejsem HDMI i może obsługiwać 8-kanałowe zestawy (7.1).

Audyssey’s DSX

grafika przedstawiająca rozmieszczenie głośników na planie kołą w systemie 7.1
Rozbudowa głośników z 5.1 do 7.1 w oparciu o system Audyssey’s DSX
Daje możliwość stworzenia systemu 9.1 lub 11.1 na bazie 5.1 i 7.1, powiększając zestaw głośników o kolejne cztery kolumny (dwie górne i dwie podłogowe), co daje efekt jeszcze bardziej przestrzennego dźwięku, który można określić mianem 3D.

DTS Neo: X

Jest odpowiedzią DTS na Audyssey’s DSX oraz Dolby Pro Logic IIz. Pozwala na rozszerzenie systemów 5.1 oraz 7.1 do 9.1 i 11.1. System tworzy odrębne kanały dla wertykalnych głośników umieszczonych ponad frontowymi oraz dla kolumn podłogowych umieszczonych między frontowymi i bocznymi surround. Daje to efekt dźwięku 3D.

DTS Surround Sensation

Jest to kolejny dekoder, który pozwala na uzyskanie efektu przestrzennego, wykorzystując przy tym jedynie dwa głośniki, np. słuchawkowe. Stanowi świetne rozwiązanie np. dla plików MP3, ponieważ na dwóch głośnikach z dwukanałowego źródła może wydobyć efekt sali koncertowej.

SRS Circle Cinema 3D to format, który jest jeszcze w fazie testów. Stanowi zupełnie nowe spojrzenie na dostarczanie wrażeń słuchowych podczas oglądania filmów 3D. Założenie jest takie: podczas kiedy trójwymiarowy obraz miałby „wylewać się” z ekranu, dźwięk dobiegałby właśnie z miejsca w przestrzeni, w którym dany filmowy obiekt się znajduje. Odpowiednio zakodowany dźwięk ma dawać wrażenie, że jego źródło znajduje się w przestrzeni, a nie w głośnikach. Okazuje się, że założenia są możliwe do realizacji ponieważ pierwsze teksty laboratoryjne wypadły wyjątkowo pomyślnie. Prawdopodobnie niebawem amplitunery z system SRSCC3D znajdą się w sprzedaży.

Funkcje dodatkowe

Producenci amplitunerów kina domowego korzystają z wielu rozwiązań, które mają na celu podniesienie jakości dźwięku i obrazu oraz uatrakcyjnienie ich produktu na tle innych amplitunerów. Pozwolimy sobie przedstawić kilka z nich:

  • Audyssey 2EQ
  • Audyssey Dynamic EQ
  • Audyssey Dynamic Volume
  • Audyssey MultEQ XT
  • Bi-Amp
  • korektor graficzny
  • radio internetowe

Firma Audyssey od lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla elektroniki audio, z których korzystają również producenci amplitunerów kina domowego tacy jak Denon czy Onkyo. Systemy 2EQ oraz MultEQ XT pozwalają na optymalne ustawienie głośników dla danego pomieszczenia. Urządzenie, w którym zastosowano to rozwiązanie wykrywa ilość głośników oraz ich moc oraz dostosowuje dźwięk do słuchacza. MultEQ XT dokonuje pomiarów dla 8 punktów w pomieszczeniu, zaś 2EQ dla dwóch. Oznacza to, że dostosowanie dźwięku dotyczyć będzie nie tylko jednej osoby znajdującej się w pomieszczeniu, lecz kilku. Natomiast systemy Dynamic Volume oraz Dynamic EQ kontrolują poziom głośności oraz dostosowują inne parametry dźwięku do poziomu głośności.

Oczywiście powyższe rozwiązania nie są jedynie dostępne w amplitunerach korzystających z rozwiązań firmy Audyssey. Niektórzy, jak np. Yamaha, wypracowali własne systemy kontroli dźwięku, które odpowiadają wymienionym wyżej.

Bi-Amp to skrót od bi-amplifikacji. Jeśli takie oznaczenie znajdziesz na amplitunerze, którym się interesujesz, będzie to oznaczać, że jest on wyposażony w dwa wzmacniacze – po jednym dla lewego i prawego kanału lub po jednym dla wysokich i niskich tonów.

Korektor graficzny pozwala na regulację tonów niskich i wysokich wedle własnego uznania albo na wybór jednego z ustawień fabrycznych.

Radio internetowe dostępne jest dla urządzeń, które mogą pracować w sieci i posiadają złącze Ethernet. Jest to opcja o tyle ciekawa, że daje dostęp do nieograniczonych zasobów stacji radiowych z całego świata.

Wejścia/wyjścia

Jak wcześniej wspomnieliśmy, amplituner jest sercem i mózgiem kina domowego, więc powinien być wyposażony w szereg Tylny panel amplitunera z dziesiątkami wejść, wyjść i złącz
Wejścia i wyjścia w amplitunerze firmy Arcam
złącz, wejść i wyjść, pozwalających na współpracę z innymi urządzeniami. Najważniejsze z nich to:

  • HDMI
  • USB
  • component
  • composit
  • S-Video
  • cyfrowe optyczne
  • cyfrowe współosiowe
  • analogowe RCA
  • analogowe wielokanałowe
  • wyjście słuchawkowe jack 3,5 mm

Po pierwsze, w amplitunerach masz do dyspozycji kilka wejść, za pomocą których podłączysz urządzenia zewnętrzne – odtwarzacz DVD, Blu-Ray, konsolę do gier czy nawet adapter. Najlepszym rozwiązaniem jest złącze HDMI ponieważ oferuje najlepszy przepływ zakodowanego cyfrowo dźwięku i obrazu. Warto też wybrać taki model amplitunera, który posiada wejście HDMI w wersji 1.4, co pozwoli na transmisję obrazu i dźwięku w technologii 3D. Możliwe jest również zastosowanie innych cyfrowych złączy – optycznych (przesyłających jedynie dźwięk) lub współosiowych. Efekt nie będzie jednak tak imponujący jak w przypadku HDMI.

Telewizor lub projektor najlepiej również podłączyć przez wyjście HDMI.

Analogowe złącza RCA pozwalają na przesył sygnału audio np. z adaptera do amplitunera. Złącza RCA służą również do podłączenia subwoofera.

Przesłanie obrazu przez amplituner możliwe jest również – w przypadku starszych odtwarzaczy DVD – przez złącza komponentowe (component) i zachowanie przy tym dość wysokiej jakości. Na jakość HD nie ma jednak co liczyć, jeśli masz do wykorzystania tylko złącze S-Video albo kompozytowe.

Wyjście analogowe wielokanałowe 5.1 czy 7.1 służy do podłączenia zestawu głośników.

Za pomocą portu USB jesteś w stanie podłączyć szereg urządzeń – np. aparat fotograficzny lub odtwarzacz MP3 albo słuchać muzyki zapisanej w kluczu USB.

Wyjście słuchawkowe jack 3,5 mm z reguły znajduje się na frontowym panelu i umożliwia słuchanie muzyki bez niepokojenia innych domowników.

Warto wspomnieć, że najczęściej każdy amplituner wyposażony jest po kilka wejść/wyjść każdego rodzaju. Jego zadaniem jest przecież spięcie w jedno centrum rozrywkowe wielu urządzeń, których zadaniem jest uprzyjemnianie życia.

Amplitunery kina domowego mogą również obsługiwać jeden lub kilka interfejsów spotykanych częściej w komputerach aniżeli w kinie domowym:

  • Bluetooth
  • Ethernet
  • Wi-Fi

Bluetooth daje ci możliwość bezprzewodowego połączenia z innymi urządzeniami jak np. smartfon czy tablet. Dzięki złączu Ethernet możesz połączyć amplituner do domowej sieci, a także korzystać z dobrodziejstw internetowego radia. Podobne zadanie spełni również Wi-Fi, tyle że bez udziału dodatkowych przewodów.

Producenci i ceny

Nie ma takiej kwoty, której nie dałoby się wydać na kino domowe. Rozpiętość cenowa jest olbrzymia. Gotowe najtańsze zestawy DVD z głośnikami można kupić już za ok. 200 zł. Najdroższe, starannie dobrane potrafią kosztować dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych. Górnej granicy w zasadzie nie ma. Wszystko zależy od Twoich potrzeb, wyobraźni i przede wszystkim zasobności portfela. Tylko na same kable można spokojnie wydać milion złotych! Tak to prawda – np. komplet dwóch niespełna 2,5-metrowych topowych przewodów firmy Siltech potrafi kosztować 65 tys. dolarów, co daje blisko 200 tys. zł, a posłuży przecież do podpięcia ledwie dwóch głośników. Wróćmy jednak na ziemię. Jeśli masz do wydania między 500 a 1500 zł odradzamy w bawienie się w składanie własnego zestawu. Wybierz gotowy zestaw jednej z poniższych firm:

  • JVC
  • LG
  • Manta
  • Panasonic
  • Philips
  • Samsung
  • Sony

Jeżeli Twój budżet ulokowany jest w przedziale od 1500 zł do 2500 zł możesz już poszukać tańszych zestawów takich marek jak:

  • Arcam
  • Denon
  • Harman-Kardon
  • Kenwood
  • Marantz
  • NAD
  • Onkyo
  • Pioneer
  • Yamaha

Gdybyś jednak zdecydował się na lepszy sprzęt wymienionych wyżej producentów, lepiej przygotuj więcej gotówki – od 3 tys. zł do 10 tys. zł. I nie masz gwarancji, że zmieścisz się w tej kwocie, jeśli zechcesz dokupić głośniki. Tutaj również rozpiętość jest ogromna. Decydując się na tańsze wyroby sygnowane logo:

  • Amtech
  • Jamo
  • JBL
  • Mission
  • Prism
  • Pure
  • Whafedale

zmieścisz się w przedziale od 800 zł do 2000 zł. Jeśli celujesz w wyroby z wyższej i najwyższej półki, przygotuj przynajmniej 2 tys. zł tylko na zestaw głośników bez subwoofera. Szukaj wtedy następujących marek:

  • Bowers & Wilkins
  • Canton
  • Castle
  • ESA
  • Jamo
  • JBL
  • Paradigm
  • Tannoy
  • Yamaha

Najdroższe głośniki potrafią kosztować grubo ponad 200 tysięcy za parę, a przecież przydałaby się przynajmniej jeszcze jedna para, głośnik centralny i subwoofer.

Cena dobrych kabli (beztlenowych) zaczyna się od ok. 7,50 – 10 zł za metr. Później wzrost cen następuje skokowo w zależności od zastosowanych do produkcji przewodów materiałów.

Podsumowanie

Wybierając kino domowe, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii: warunki lokalowe, własne podejście do czystości dźwięku oraz możliwości finansowe. Do niewielkiego pokoju nie warto upychać zestawu kolumn w systemie 7.1. Lepiej zainwestować w projektor dźwięku przestrzennego, który zajmie o wiele mniej miejsca, a przy tym zapewni dobre brzmienie. Rozwiązaniem może być też zestaw zintegrowany, w skład którego wchodzą jedynie dwie kolumny podłogowe, reszta zaś to niewielkie głośniczki satelitarne. Nie ograniczą one mocno przestrzeni w Twoim mieszkaniu. Jeśli masz dom z ogromnym salonem, lub nawet osobnym pomieszczeniem przeznaczonym na kino, możliwości wyboru są nieograniczone. W takiej sytuacji, na sam początek określ kwotę, jaką chciałbyś wydać i w jej granicach dobierz poszczególne komponenty. Planując wydatki, weź pod uwagę również przewody. Według specjalistów koszt kabli to od 10 do 20 procent wartości całego zestawu.

Życzymy wyjątkowych efektów dźwiękowych w nowym kinie domowym!

Jakie kino domowe kupić?
4.6 (91.13%) 133 votes