W kryminalnym fachu złodziei samochodów główną rolę odgrywa czas. O powodzeniu kradzieży auta decydują sekundy. Doskonałe, w 100 procentach skuteczne, zabezpieczenie auta nie istnieje. Dobra blokada może jednak przestępcom odebrać cenne minuty i ostatecznie udaremnić kradzież.

Obok urządzeń elektronicznych, autoalarmów, immobiliserów, systemów radiowych i GPS na rynku możesz znaleźć szereg blokad mechanicznych, których podstawowym zadaniem jest odstraszenie złodziei, a w najgorszym wypadku udaremnienie kradzieży. Jedne są bardziej, inne mniej skuteczne. Wszystkie jednak pełnią funkcję bariery psychologicznej. W przypadku początkującego złodzieja blokada kierownicy może okazać się wystarczająca, nie należy jednak liczyć na to, że odstraszy ona profesjonalistę. Zacznijmy jednak od początku.

Rodzaje

Zabezpieczenia mechaniczne, jak wskazuje sama nazwa, służą po to, aby fizycznie zablokować możliwość kontrolowania elementów, bez udziału których prowadzenie auta jest po prostu niemożliwe. Dlatego producenci zabezpieczeń wprowadzili na rynek szereg różnego rodzaju blokad. Najpopularniejsze służą do unieruchomienia:

  • kierownicy
  • dźwigni zmiany biegów
  • pedałów

Blokada kierownicy


Laska do zablokowania kierownicy i pedału sprzęgła
Jest kilka typów blokady kierownicy. Pierwsza montowana jest fabrycznie i – jak przyznają specjaliści – jest mało skuteczna. W zasadzie silniejsze szarpnięcie kołem kierownicy może taką blokadę zerwać. Jeśli nie, sprawę załatwi bardziej energiczne kopnięcie.

Kolejny typ blokady kierownicy to tzw. laska. Unieruchamia ona kierownicę, łącząc ją z pedałem sprzęgła lub hamulca. Po założeniu zamyka się zamek i pozornie takie zabezpieczenie jest nie do ruszenia: niemożliwe jest kręcenie kierownicą ani wciśnięcie pedału. Nic bardziej mylnego. Taka blokada pełni przede wszystkim funkcję odstraszającą. Dla doświadczonego złodzieja pozbycie się takiej przeszkody zajmuje sekundy. Fachowcy zamiast forsować zamek, wyginają lub po prostu przecinają obręcz kierownicy.

Następna blokada na kierownicę to pręt o długich ramionach zakładany na jej koło. Blokada zamykana jest na zamek. Wystające ramię lub ramiona zabezpieczenia nie pozwalają na manewrowanie autem. Podobnie jak blokada omówiona wyżej, ta również stanowi jedynie barierę psychologiczną dla złodziei, którzy jeszcze nie
Blokada na kierownicę z długim ramieniem
poznali przestępczych metod. Odcięcie obręczy kierownicy zajmuje chwilę i bez przeszkód autem można odjechać. Później wystarczy założyć nową kierownicę, przebić numery i wystawić samochód na sprzedaż…

Zdaniem specjalistów od zabezpieczeń samochodowych, lepiej nie wydawać pieniędzy na coś, co słabo będzie spełniać swoją rolę. Chyba że zamierzasz drobnym, niedoświadczonym złodziejaszkom dać do zrozumienia, ze z Twoim autem nie będzie łatwo. Wtedy zamiast zwracać uwagę na walory zastosowanego zamka czy twardość stali, weź pod uwagę kolor. Jaskrawa żółć, zieleń czy pomarańcz mocniej rzuca się w oczy. Jest szansa na to, że początkujący przestępca poszuka innego samochodu, a szyby i zamki w Twoim aucie pozostaną całe.

Ostatnia i najbardziej skuteczna opcja to zainstalowanie dodatkowego zamka w kolumnie kierownicy, który po zamknięciu na klucz zablokuje drążek kierowniczy. W tym przypadku rozbrojenie takiego zabezpieczenia może przysporzyć już więcej kłopotu nawet doświadczonym złodziejom. Oczywiście jest to możliwe i to na kilka sposobów – pierwszy to dorobienie klucza, drugi to rozebranie kolumny kierownicy i uszkodzenie zamka. W obu wypadkach, złodzieje muszą się postarać, a to może już odstraszyć ich od kradzieży Twojego pojazdu.

Blokada dźwigni zmiany biegów

W tym przypadku są dwie opcje do wyboru. Pierwsza to swojego rodzaju kłódka, którą po zapięciu biegu wstecznego zakłada się na lewarek zmiany biegów. Budowa tego urządzenia sprawia, że zmiana biegu albo wrzucenie luzu jest niemożliwe. Złodziej może jedynie przeciąć blokadę, albo otworzyć ją dorobionym kluczem. Innym sposobem jest odcięcie drążka zmiany biegów.

Skuteczniejszym rozwiązaniem jest założenie blokady wewnątrz tunelu środkowego w aucie. Cały mechanizm ukryty jest wewnątrz. Na zewnątrz znajduje się jedynie niewielka część wkładki zamka. Zniszczenie blokady lub przecięcie lewarka zmiany biegów wymaga więc wcześniejszego rozmontowania tunelu środkowego, a na to potrzeba czasu, według specjalistów przynajmniej 20 minut.

Są dwa rodzaje blokad lewarka zmiany biegów montowanych w tunelu środkowym:

  • bolcowe
  • ryglowe

Bolcowe


Blokada bolcowa po zamontowaniu (Niedźwiedź Lock)
Działają w podobny sposób jak blokady zakładane na zewnątrz tunelu środkowego. Po zapięciu biegu wstecznego w specjalny otwór z boku tunelu
Blokada ryglowa Z (Niedźwiedź Lock)
wkłada się sworzeń, a następnie przekręca kluczyk w zamku, który uniemożliwia jego wyjęcie. Mechanizm przypomina zamontowaną pod drążkiem zmiany biegów kłódkę. Żeby zmienić przełożenie, konieczne jest usunięcie bolca, a to zajmie trochę czasu złodziejom.

Ryglowe

Są bardziej skomplikowane, skuteczniejsze i droższe. Nie ma też potrzeby wykonywania dodatkowego otworu w tunelu, ponieważ element blokujący jest integralną częścią blokady i nie jest wyjmowany. Zablokowanie dźwigni odbywa się poprzez wciśnięcie i przekręcenie zamka. Aby odblokować należy jedynie przekręcić kluczyk.

Zarówno blokady bolcowe jak i ryglowe można stosować w autach z manualną i automatyczną skrzynią biegów. Jeśli skrzynia jest manualna, blokuje się ją po załączeniu biegu wstecznego. W przypadku automatów – w pozycji P, czyli parking.

Jest kilka typów blokad ryglowych. Na przykład firma Niedźwiedź Lock stosuje cztery typy oznaczone literami W, R, K oraz Z. Różnią się w niewielkim stopniu budową. Jak zapewnia sam producent najskuteczniejszy jest typ „Z”, nazywany blokadą pancerną.

Blokady skrzyni biegów są wysoko oceniane przez specjalistów. Założenie takiego zabezpieczenia uniemożliwia jazdę do przodu a także wciągnięcie auta na lawetę. Przy skrzyniach manualnych zaleca się również parkowanie tyłem przy ścianie lub przy drzewie. W takiej sytuacji nawet jeśli złodziejom uda się uruchomić silnik, bez zdjęcia blokady nie odjadą daleko.

Co jednak stanie się jeżeli właściciel zgubi kluczyk blokady? Przy zakupie razem z kompletem kluczyków przekazywana jest karta kodowa z zapisanym ID każdej blokady. Na jej podstawie producent lub nawet ślusarz są w stanie wykonać duplikat kluczyka.

Blokady montowane w tunelu środkowym mają jeszcze jedną zaletę – ich montaż nie ingeruje w konstrukcję auta. Montowane są w istniejących, fabrycznych otworach.

Co ważne, warto kupować produkty certyfikowane przez wiarygodne instytucje, np. Instytut Mechaniki Precyzyjnej lub Centralne
Dyby na pedały Bullock
Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji.

Blokada pedałów

Zapięcie takiej blokady unieruchamia pedały sprzęgła i hamulca. Nikt nie próbowałby jazdy bez tych dwóch pedałów. To rozwiązanie jest o tyle skuteczne, że nie ma doń dobrego dostępu. Ciężko pod kierownicą manewrować piłką do metalu lub nożycami hydraulicznymi. Z jednej strony zaleta, okazuje się być również wadą. Założenie blokady wymaga bowiem od właściciela sporo gimnastyki i zajmuje stosunkowo dużo czasu.

Blokady parkingowe


Blokada koła McGard
Widok założonej na koło przez straż miejską blokady to nic przyjemnego, tym bardziej, że zwiastuje nieprzewidziane wydatki. Wyobraź sobie jednak, że w ten sposób możesz również zabezpieczyć samochód przed kradzieżą. Założenie blokady na koło uniemożliwia jazdę oraz załadowanie samochodu na lawetę. Ponadto przykrywa śruby mocujące felgę, co nie pozwala na zdjęcie koła i założenie drugiego. Jest to więc dość skuteczne zabezpieczenie. Przy użyciu narzędzi do cięcia metalu można je jednak usunąć. Niemniej jednak, cięcie popularnym Boschem blokady koła zwróci uwagę przechodniów oraz będzie na tyle głośne, że obudzi sąsiadów i właściciela pojazdu.

Innym rozwiązaniem jest zakup składanej bramki parkingowej. Jeśli masz na osiedlu przyporządkowane pod swoje mieszkanie miejsce parkingowe, możesz zabezpieczyć je poprzez wbetonowanie bramki parkingowej. Nie dość, że nikt nie zajmie wykupionego przez Ciebie miejsca, to jeszcze w nocy możesz zabezpieczyć nią samochód. Rozwiązanie to stanie się jednak mało skuteczne, jeśli jest możliwość wyjazdu samochodem z drugiej strony. Natomiast jeżeli z jednej strony masz np. ścianę budynku, a z drugiej bramkę, jest szansa, że ostudzi to zapędy złodziei.

Śruby antykradzieżowe

Złodziejskim łupem padają nie tylko samochody, lecz również części samochodowe. Należą do nich felgi z oponami. Kradzież wycieraczek czy anteny nie odbije się tak mocno na kieszeni, jak zniknięcie kół, zwłaszcza jeśli auto stało na markowych
Śruba Sicutune z adapterem (Farad)
alufelgach z oponami o znikomym przebiegu. Straty mogą wynieść wtedy kilka, a nawet w przypadku niektórych modeli kilkanaście tysięcy złotych. Warto więc przygotować się i na taką ewentualność. Żeby nie zastać rano auta stojącego na cegłach, zainwestuj w śruby antykradzieżowe. Od tradycyjnych „szpilek” różną się jedynie końcówką. Na nic zdadzą się próby odkręcenia koła tradycyjnym kluczem. Główka takiej śruby jest bowiem zakończona unikatowym wzorem, niespotykanym wielokątem, stożkiem, gwiazdką i dziesiątkami innych wzorów. Kupując takie „szpilki” otrzymujesz również adapter, który z jednej strony pasuje tylko do danej śruby, z drugiej do tradycyjnego klucza do odkręcania kół. W większości przypadków takie rozwiązanie jest skuteczne. Niewielu złodziei kół nosi bowiem przy sobie dziesiątki różnych adapterów.

Producenci i ceny

Jeśli chcesz kupić blokadę skrzyni biegów, zwróć uwagę na produkty takich firm jak:

  • Dipol
  • For-Met
  • Lako
  • Mega-Lock
  • Mul-T-Lock
  • Niedźwiedź-Lock
  • Tytan-Lock
  • Wim-Stoll

Jeśli zainteresowały Cię śruby antykradzieżowe, zainteresuj się następującymi markami:

  • Farad
  • Królak
  • McGard
  • Sicurit

Ceny blokad kierownicy zaczynają się od ok. 20 zł. Droższe kosztują od 50 do 100 zł. Blokada pedałów z dobrej jakości stali hartowanej to już koszt 250 – 300 zł. Za blokadę skrzyni biegów zapłacisz od 200 do 300 zł bez montażu, z montażem w zależności od warsztatu od 500 do 800 zł.

Jeśli zechcesz kupić blokadę koła, 200 zł powinno wystarczyć. Bramka parkingowa kosztuje od 100 do 300 zł. Pamiętaj jednak, że musisz dokupić do niej solidną kłódkę.

Śruby antykradzieżowe nie są drogie. Najtańsze modele można kupić w granicach 50 – 70 zł. Najdroższe to koszt 100 – 150 zł.

Podsumowanie

Złodzieje mają patenty na wszystkie zabezpieczenia – elektroniczne i mechaniczne. Decydującą rolę odgrywa element zaskoczenia. Jeśli nie są przygotowani na rozbrojenie jakiegoś zabezpieczenia, szanse na to, że samochód nie zostanie skradziony, wzrosną. Specjaliści uważają, że nie ma sensu inwestować w wiele zabezpieczeń mechanicznych. Ich zdaniem lepiej kupić jedno, ale za to solidne, niż obwieszać tanimi blokadami każdą część w samochodzie. Wysoko oceniane są blokady lewarka zmiany biegów montowane w tunelu środkowym. Niezłym zabezpieczeniem ze względu na trudną dostępność jest blokada pedałów. Nie należy inwestować w blokady kierownicy, ponieważ są one najłatwiejsze do sforsowania i ich nieautoryzowane zdjęcie zajmuje ledwie kilka sekund.

Pozostaje życzyć Ci, aby żadne z wymienionych zabezpieczeń nie musiało sprawdzać się w akcji w Twoim aucie!