Zaznacz stronę

Jeśli wybierasz się w dłuższą wyprawę rowerową lub po prostu nie chcesz wydawać pieniędzy na serwisowanie jednośladu u profesjonalisty, koniecznie zaopatrz się w najważniejsze narzędzia rowerowe i akcesoria, które pomogą Ci samodzielnie usunąć większość awarii.

Jednoślady napędzane siłą mięśni są coraz popularniejsze. Obecnie Polacy kupują ponad milion rowerów rocznie. I nie ma się czemu dziwić – to doskonały środek transportu na krótkich i średnich dystansach. Rowery są jednak tylko maszynami i czasami się psują. Ponadto wymagają serwisu i przeglądów. Oczywiście, jeśli ktoś nie chce brudzić rąk i nie zwraca uwagi na ubytki w portfelu, może zlecić serwisowanie swojego jednośladu wyspecjalizowanym warsztatom. Natomiast jeżeli masz trochę czasu i nie przeraża Cię odrobina smaru na rękach, z powodzeniem samodzielnie możesz wykonać większość drobnych napraw i czynności serwisowych. Do tego potrzebne są jednak narzędzia. Jakie? Odpowiedź poniżej.

Imbusy

Zestaw imbusów Topex
Zestaw imbusów Topex
To inaczej klucze sześciokątne. Ich zestaw to absolutne minimum do obsługi i serwisowania roweru.

Najczęściej podczas prac przy rowerze będziesz potrzebować imbusów w trzech rozmiarach:

  • 5 mm
  • 6 mm
  • 8 mm

W niektórych rowerach przydadzą się również rozmiary niestandardowe. Najczęściej jednak klucze sześciokątne sprzedawane są w zestawach, w których znajdziesz wszystkie potrzebne do napraw rozmiary.

Imbusy przydadzą się do dokręcania i odkręcania mostka kierownicy, manetek i klamek hamulcowych, tylnej i przedniej przerzutki, linek hamulcowych, linek przerzutek, klocków hamulcowych oraz bardzo często śruby mocującej sztycę siodła w rurce podsiodłowej. Imbus może też być potrzebny do odkręcenia i dokręcenia śrub mocujących korbę do osi suportu.

Warto zaopatrzyć się również w dwa śrubokręty – płaski i tzw. krzyżak. Śrubokręt służy m.in. do regulacji śrub minimalnego i maksymalnego zakresu przerzutek.

Klucze płaskie i oczkowe

Do napraw roweru najbardziej istotne są klucze w rozmiarach:

  • 9 mm
  • 10 mm
  • 15 mm
  • 17 mm

„Piętnastka” i „siedemnastka” są potrzebne do prac przy kołach i piastach. Kluczem o rozmiarze 15 mm (bardzo rzadko używane są inne rozmiary – 13 lub 14 mm) odkręcisz nakrętki mocujące koła do widelca lub ramy. 17 mm to klucz do konusów zabezpieczających łożyska. Do przykręcenia linek hamulców czy przerzutek w niektórych rowerach będziesz potrzebować „dziewiątki”. „Dziesiątka” zaś Sigma PT 16, czyli wielofunkcyjny zestaw z kluczami oczkowymi, imbusami, dwoma śrubokrętami i łyżkami do opon
Sigma PT 16, czyli wielofunkcyjny zestaw z kluczami oczkowymi,
imbusami, dwoma śrubokrętami i łyżkami do opon

będzie konieczna przy wymianie klocków w niektórych typach hamulców. Za jeden klucz płaski zapłacisz od kilku (np. 3) do kilkunastu złotych. Warto w tym momencie dodać, że wszystkie wymienione wyżej klucze można kupić w specjalnych zestawach. Są to tzw. wieloklucze, często w formie swojego rodzaju scyzoryka, które posiadają wszystkie potrzebne do obsługi roweru klucze płaskie, imbusy i śrubokręty. Jest to świetne rozwiązanie zwłaszcza w podróży, bo zajmuje niewiele miejsca. Koszt – w zależności od jakości i producenta od kilkunastu do 100 zł.

Łańcuch

Łańcuch jest jednym z elementów, które zużywają się w rowerze stosunkowo szybko. Można jednak ten proces wydłużyć w czasie poddając łańcuch odpowiedniej kosmetyce. Skorzystają na tym również inne elementy przeniesienia napędu – korba i zębatki kasety czy wolnobiegu.

Nie należy dopuszczać do tego, żeby łańcuch zgrzytał. Dlatego jeśli jest mocno ubrudzony, należy go wyczyścić (najlepiej zdjąć i wykąpać w benzynie), a później naoliwić.

Oliwienie łańcucha musi odbywać się regularnie. Do tego celu można kupić specjalny olej lub spreje do konserwacji łańcucha. Koszt od 7 do 30 zł.

Prędzej czy później łańcuch poddany stałym obciążeniom w końcu się podda i zacznie przeskakiwać. Mówi się o różnych przebiegach – od 1500 km do 7500 km. Tak naprawdę wszystko zależy od jakości łańcucha i stylu jazdy. Rekreacyjne przejażdżki po ścieżkach rowerowych w mieście to nie to samo co rajdy „góralem” po mało przejezdnych trasach.

Szczypce do spinek
Szczypce do spinek
Na rynku dostępne są mierniki zużycia łańcucha, choć można też sprawdzić czy nie jest rozciągnięty za pomocą zwykłej suwmiarki.

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, zużyty łańcuch sam da o sobie znać, kupowanie takiego narzędzia nie jest więc niezbędne. Park Tool - skuwacz łańcucha
Park Tool – skuwacz łańcucha

Tak czy inaczej zużyty łańcuch trzeba zmienić. Jeżeli zapinany jest na spinkę, potrzebować będziesz specjalnych szczypiec. Koszt – 15 – 20 zł.

Jeśli nie, konieczny będzie zakup specjalnego klucza do rozkuwania łańcucha – koszt od 15 do 70 zł.

Wymiana kasety i wolnobiegu

Bacik do kasety i klucz do wolnobiegu
Bacik do kasety i klucz do wolnobiegu
Często przy większych przebiegach razem z łańcuchem należy zmienić kasetę lub wolnobieg. Nie zrobisz tego bez specjalnych narzędzi.

Do zdjęcia wolnobiegu potrzebować będziesz klucza do… odkręcania wolnobiegu. Koszt – 10 – 20 zł.

Przy kasecie będzie nieco trudniej, bo oprócz klucza do wolnobiegu, potrzebować będziesz też tzw. „bacika” do kasety, którym przytrzymasz zębatki. Koszt – ok. 20 zł.

Klucz do korby, suportu

Bywa że razem z łańcuchem i kasetą czy wolnobiegiem wymiany wymaga z powodu zużycia także korba. Jest kilka systemów
Ściągacz do korb
jej mocowania, w Polsce najczęściej jednak występują rowery z typowym mocowaniem Shimano. W tym przypadku do zdjęcia korby potrzebny będzie specjalny ściągacz. Koszt – od 20 do 65 zł.

Kiedy chcesz wymienić również suport mechanizmu korbowego (są zgrzyty, zacięcia, luzy na łożyskach), zaopatrz się także w klucz do osi suportu. Koszt – od 15 do 25 zł.

Pompki, łatki i łyżki do opon

Tego raczej nie trzeba nikomu mówić: pompka to sprzęt bardzo potrzebny. Do wyboru jest kilka rodzajów pompek rowerowych:

  • ręczne
  • podłogowe
  • na naboje

Pompki ręczne mają najbardziej kompaktowe wymiary i można je wozić zawsze ze sobą. Kupując taki model warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Najlepiej jeśli pompka zakończona jest wężykiem nakręcanym na wentyl lub ma zacisk, który uniemożliwi zeskakiwanie końcówki z wentyla podczas pompowania. Poza tym przy tego typu rozwiązaniach nie trzeba używać siły do dociskania końcówki do wentyla.

Aluminiowa pompka ręczna Topeak Mountain Morph z wymiennymi końcówkami
Aluminiowa pompka ręczna Topeak Mountain Morph z wymiennymi końcówkami

Niektóre pompki ręczne są nawet wyposażone w oświetlenie, aby łatwo było dopompować dętkę także po zmroku.

Pompka podłogowa Joe Blow
Pompka podłogowa Joe Blow
Koszt zakupu pompki ręcznej waha się w granicach 15 – 100 zł.

Pompki podłogowe nadają się do użytku stacjonarnego, bo duże rozmiary zniechęcają do wożenia ich ze sobą. Uzupełnianie ciśnienia w dętkach za ich pomocą jest jednak znacznie łatwiejsze i szybsze. Poza tym często wyposażone są także w ciśnieniomierz. Takie pompki Airbooster na naboje CO2
Airbooster na naboje CO2

mogą mieć szersze zastosowanie – można ich nawet używać do pompowania opon w samochodach.

Cena jest jednak wyższa – od 100 do 450 zł.

Pompki na naboje CO2 skierowane są do odbiorców ceniących wygodę. Wystarczy założyć końcówkę na wentyl i założyć nabój, a dętka sama się napompuje. Jest to świetne rozwiązanie w podróży czy podczas zawodów. Taka pompka zajmuje bardzo mało miejsca, niewiele waży, zaś cały proces trwa chwilę.

Cena za zestaw końcówka plus nabój (najczęściej dwa naboje w zestawie) zamyka się w granicach od 60 do 120 zł. Jeden 25-gramowy nabój CO2 kosztuje ok. 20 zł.

Niemal wszystkie dostępne na rynku pompki są wyposażone w końcówki, które pozwalają na używanie ze stosowanymi w dętkach rowerowych zaworami typu Presta (wentyl rowerowy) lub Schradera (wentyl samochodowy).

Flypaper - zestaw łatek samoprzylepnych
Flypaper – zestaw łatek samoprzylepnych
Niestety, kiedy złapiesz gumę, pompka nie rozwiąże problemu. Potrzebne będą łatki do dętek. Na rynku dostępne są dwa rodzaje:

  • samoprzylepne
  • w zestawach z klejem

Rzecz jasna samoprzylepne są wygodniejsze. W większości zestawów znajdziesz również arkusik papieru ściernego potrzebny do wyczyszczenia miejsca, w którym doszło do przebicia dętki.

Coraz większą ilość zwolenników znajdują również rozwiązania bezdętkowe. Kiedy dojdzie do niewielkiego przebicia opony, sprawę załatwi płyn uszczelniający. Natomiast przy poważniejszych rozcięciach wymagana będzie wymiana opony.

Łatki nie są drogie – kosztują od kilku do kilkunastu złotych. Za tubkę płynu uszczelniającego zapłacisz od 15 do 20 zł.

Aha, i jeszcze jedno – żeby łatwiej zdjąć oponę przyda się przynajmniej jedna łyżka do opon. Zestaw nie powinien kosztować więcej niż 15 zł.

Wymiana szprych, centrowanie koła

O ile wymiana pojedynczych szprych nie powinna stanowić większego problemu, to centrowanie uszkodzonego koła może być już poważnym wyzwaniem.

Klucz do nypli
Klucz do nypli
Złamane szprychy, czy poluzowane można dokręcić specjalnym kluczem do nypli mocujących je do obręczy. Nyple mają różne rozmiary, podobnie klucze. Na rynku dostępne są klucze łączące w jednym narzędziu wiele rozmiarów, i takie właśnie polecamy. Koszt – od 10 do 30 zł.

Naciągając szprychy, należy uważać, aby nie zrobić tego zbyt mocno, ponieważ może to doprowadzić do zmiany geometrii koła. A wtedy mamy już problem.

Specjalnym urządzeniem do kontrolowania naprężenia szprych jest tensometr. Ze względu na cenę raczej nie jest to narzędzie powszechne w przydomowych warsztatach amatorów dwóch kółek. Co więcej, nie wszystkie serwisy dysponują tensometrem (i takich należy unikać). Profesjonalne urządzenie kosztuje ponad 1000 zł. Najtańsze – ok. 300 zł.

Centrownica
Centrownica
Przy delikatnie scentrowanych obręczach można spróbować samodzielnie je naprostować metodą "na oko", luzując szprychy kluczem do nypli po stronie bicia i naciągając ze strony przeciwnej. Jeżeli jednak uszkodzenie jest poważniejsze, konieczne będzie użycie centrownicy, która pozwala na ustawienie geometrii koła we wszystkich płaszczyznach. Nie jest to urządzenie tanie – ceny zaczynają się od 200 zł.

Centrowanie koła w serwisie kosztuje od 10 do 30 zł. W tym przypadku więc lepiej oddać koło fachowcom. No chyba że ktoś lubi samodzielnie wszystko naprawiać.

Podsumowanie

Zestaw narzędzi Tour De France
Zestaw narzędzi Tour De France
Samodzielne serwisowanie i naprawianie roweru może przynieść sporo radości i satysfakcji z dobrze wykonanej pracy. Jest też opłacalne. Jeżeli przyjrzymy się cennikom serwisów rowerowych, gdzie często wiosenny przegląd roweru kosztuje ponad 100 zł bez uwzględnienia kosztów części do wymiany, to szybko okaże się, że zakup podstawowych narzędzi zwróci się już po pierwszym serwisie. Jeśli posiadasz więcej niż jeden rower, nawet zakup walizeczki z pełnym zestawem narzędzi rowerowych (200 – 300 zł) zwróci się już przy pierwszym wiosennym przeglądzie.

Zachęcamy do majsterkowania przy własnych bicyklach. Nie dość, że przyniesie to konkretne oszczędności, to może stać się nawet przydatnym hobby.

Jakie narzędzia rowerowe kupić?
4.8 (96.6%) 47 votes