Samochód w żargonie motocyklistów nosi ironiczne miano „puszki” lub „katamaranu”. Jednak w momencie wypadku to właśnie „puszka” chroni kierowcę połaciami blachy, zaś jedynym uzbrojeniem motocyklisty jest kombinezon, a jego część bezwzględnie muszą stanowić rękawice.

Jak mawiają motocykliści, określenie „dawca organów” w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistości. Jeżeli wypadkowi ulega jednoślad poruszający się z bardzo dużą prędkością, jest nikła szansa, że organy wewnętrzne kierowcy będzie można wykorzystać do przeszczepu. Dlatego też społeczność motocyklowa od lat promuje bezpieczne zachowania na drodze. Z jednej strony, doświadczeni motocykliści uczulają kierowców aut na obecność motorów na drogach, z drugiej – przekonują początkujących miłośników dwóch kółek do przestrzegania zasad opartych na zdrowym rozsądku. A w ramach owych zasad na pewno nie mieści się jazda w krótkich spodenkach, w trampkach, w hełmie z demobilu i bez odpowiednich rękawic.
W naszym tekście znajdziesz odpowiedź na wiele pytań dotyczących rękawic: czy warto jeździć w rękawicach narciarskich, czy takie same są dobre na tor i w długą trasę, czy zimą można również zapewnić dłoniom komfortowe warunki do jazdy motocyklem.

Wzmocnienia i materiały

Jeśli uważasz, że do jazdy motocyklem wystarczy założyć zwykłe zimowe rękawiczki lub skorzystać z tych używanych na stoku podczas wyczynów narciarskich, lepiej od razu schowaj do szuflady lub najlepiej zakop w ogródku prawo jazdy kategorii A. Dla własnego dobra. Ręce podczas wypadku na jednośladzie są wyjątkowo narażone na kontuzje, dlatego wymagają Rękawica Held Titan ze wzmocnieniami z włókien węglowych
Held Titan ze wzmocnieniami
z włókien węglowych

bardzo dobrej ochrony. Dodajmy – ochrony, która w żaden sposób nie ogranicza kontroli nad motocyklem, nie utrudnia dostępu do przełączników oraz dźwigni sprzęgła i hamulca. Dlatego też producenci odzieży dla motocyklistów opracowali szereg patentów, dzięki którym udaje się znaleźć złoty środek: zapewnienie wysokiego poziomu ochrony i swobody ruchów.

Po pierwsze rękawice dla motocyklistów powinny być wzmocnione w najbardziej podatnych na uszkodzenia miejscach. Producenci osiągają to na kilka sposobów. Najprostszym jest zastosowanie kilku warstw mocnego materiału na złączeniach kości śródręcza, wzdłuż paliczków, na zewnętrznych krawędziach dłoni i w nadgarstku. Ważnym elementem rękawic jest również mankiet o regulowanej szerokości, który można zapiąć na rękawie lub głęboko pod rękawem kurtki. Bardziej zaawansowane modele rękawic mają w newralgicznych punktach swojego rodzaju uzbrojenie wykonane z kevlaru, włókna węglowego, włókna szklanego lub PVC. W zależności od projektu, mogą one znajdować się na zewnątrz lub pod dodatkową warstwą materiału.

Rękawice motocyklowe nie muszą obligatoryjnie posiadać specjalnych atestów potwierdzających ich jakość i wysoki poziom bezpieczeństwa (jak jest np. w przypadku kasków). Niemniej jednak warto zdecydować się na rękawice oznaczone międzynarodowymi znakami jakości CE lub TÜV.

Rekawica ze skóry
Rękawice skórzane Motona M
Najczęściej stosowanym i najbardziej tradycyjnym materiałem do wyrobu rękawic motocyklowych jest skóra zwierzęca. Ma bowiem bardzo istotne z punktu widzenia motocyklistów właściwości – jest miękka, elastyczna, trwała, „oddycha” i doskonale pasuje do motocyklowego image’u. Najczęściej stosowane są skóry:

  • bydlęca
  • kozia

Rzadziej można spotkać rękawice wykonane ze skór zwierząt dzikich takich jak:

  • jeleń
  • łoś
  • wielbłąd
  • kangur

Warto wspomnieć, że skóry są specjalnie impregnowane, co gwarantuje im wysokie wskaźniki wodoodporności.

Bardzo wysoko cenione wśród producentów odzieży motocyklowej są skóry focze. W 2004 roku Unia Europejska wprowadziła jednak zakaz importu skór foczych pozyskiwanych na ogromną skalę podczas przemysłowych polowań i wykonanych z nich produktów. Dopuszczona jest jedynie sprzedaż skór i produktów pochodzących z tradycyjnych polowań eskimoskich.

Rękawice tekstylne
Rękawice tekstylne Dainese Guanto Air-Frame
Oprócz skór, producenci rękawic chętnie stosują materiały tekstylne, uzyskiwane z włókien sztucznych – neoprenowe, nylonowe, teflonowe i poliestrowe, oparte na wodoodpornej membranie i z powodzeniem używane przy produkcji odzieży turystycznej. Dlatego równie często jak ze skóry spotkać można rękawice wykonane z Cordury czy Gore-Tex’u.

Dobre rękawice motocyklowe mają odpowiednią „wyściółkę”, która po pierwsze chroni przed wychłodzeniem rąk, a po drugie wchłania i odparowuje na zewnątrz pot. Takie materiały to np. welur, bawełna czy też materiały z włókien sztucznych jak np. polar lub Thinsulate.

Należy również wspomnieć, że producenci chętnie łączą różne materiały – np. skórę z Gore-Tex’em, Cordurą, neoprenem.

Kupując rękawice motocyklowe zwróć uwagę na jej wykonanie. Sprawdź, czy szwy są solidne i podklejone, czy część spodnia, stykająca się z kierownicą jest wykonana z materiału, który nie będzie się ślizgał (np. zamsz, sylikon).

Rodzaje

Nie ma rękawic uniwersalnych. Są różne modele, przystosowane do różnych warunków drogowych oraz stylu jazdy. Poniżej przedstawiamy typy rękawic motocyklowych.

Podstawowy podział dotyczy pory roku. Utarło się przekonanie, że motocyklem na naszej szerokości geograficznej jeździ się tylko w okresie wiosenno-letnim. Otóż wiele osób dojeżdżających w dużych miastach do pracy, ze względu na korki, nawet zimą wybiera motocykl lub skuter, o ile – oczywiście – jest w miarę sucho i na asfalcie nie ma lodu. Dlatego też rozróżniamy rękawice:

  • letnie
  • zimowe

Różnice są oczywiste i wynikają z temperatur i warunków, jakie panują podczas danej pory roku. Letnie są cienkie i posiadają otwory wentylujące, dzięki którym dłoń nie będzie się mocno pocić. Zimowe składają się z kilku warstw, są podszyte wodoodporną i wiatroodporną, oddychająca membraną. Ich wnętrze wypełnia materiał, który będzie stanowił barierę termiczną dla niskich temperatur.

Na lato właściciele ociekających chromem chopperów i cruiserów, którzy nad prędkość przekładają dostojne przejażdżki bulwarami, mogą pokusić się o zakup rękawic bez palców.

Opcją na chłody są natomiast ściśle przylegające do dłoni ocieplacze zakładane pod rękawicę lub rękawice podgrzewane elektrycznie. Podłącza się je – w zależności od modelu – do akumulatora motocykla lub specjalnej dokupowanej baterii, zaś przewody prowadzi się przez rękawy kurtki. O tym, że rękawiczki są podłączone pod instalację elektryczną, należy przede wszystkim pamiętać po zakończonej jeździe i „odłączyć się” przed opuszczeniem siodła.

Letnie Zimowe Ocieplacze Ogrzewane
 Letnie rękawice Vanucci RVX 2  Zimowe rękawice Frank Thomas Storm Aqua  Jedwabne ocieplacze pod rękawice Probiker  Rękawice ogrzewane elektrycznie First Gear Rider
 Vanucci RVX 2  Frank Thomas Storm Aqua  Probiker (jedwabne)  First Gear Rider

Fakt, że coraz więcej pań posiada i ujeżdża jednoślady, wymusił na producentach odzieży motocyklowej stworzenie osobnych linii kierowanych do płci pięknej. Są to rękawiczki mniejsze rozmiarowo, z bardziej fantazyjnym i zróżnicowanym kolorystycznie wzornictwem. Jeśli jesteś motocyklistką, której nie cieszą czarne, skórzane rękawice z widocznymi wzmocnieniami, bez problemu znajdziesz egzemplarze w kolorze różowym z wyszytym wzorkiem i ukrytym pod materiałem kevlarowym zbrojeniem.

Rękawice motocyklowe można także podzielić ze względu na preferowany styl jazdy. Masz do wyboru:

  • turystyczne (touringowe)
  • enduro/crossowe
  • sportowe

Turystyczne

Zadaniem rękawic turystycznych jest zapewnienie jak najbardziej komfortowego podróżowania na długich dystansach. Są w 100 proc. wodoodporne, mają dłuższy i bardziej obszerny mankiet oraz wszyte poduszki po wewnętrznej stronie dłoni (mogą być wypełnione specjalnym żelem, podobnie jak siodła rowerowe i motocyklowe, dzięki czemu dopasują się do kształtu dłoni i pozwalają uniknąć odcisków).

Enduro/crossowe

Bezpieczeństwo podniesione do kwadratu. Jazda motocyklem w trudnym terenie wiąże się z podwyższonym ryzykiem wypadku. Dlatego też rękawice powinny mieć wzmocnienia niemal na całej powierzchni po stronie zewnętrznej. Z reguły mają krótszy, ściśle przylegający do ciała mankiet, który jest wpuszczany pod rękaw kurtki.

Sportowe

Podobnie jak enduro/crossowe skierowane są to odbiorców, którzy nie potrafią żyć bez adrenaliny. Na torze wyścigowym najważniejsza jest prędkość. Rękawice sportowe muszą zatem spełniać szereg warunków – mieć anatomiczny, jak najbardziej przylegający do ciała kształt, doskonałe wzmocnienia w najbardziej narażonych punktach oraz zapewnioną dobrą wentylację (np. fragmenty rękawic mogą być wykonane z perforowanej skóry albo specjalnej siatki).

Turystyczne Enduro/crossowe Sportowe
 Turystyczne rękawice Held Steve II  Rekawica crossowa Fly Racing Kinetic  Rekawica na tor wyścigowy Alpinestars GP Tech
 Held Steve II  Fly Racing Kinetic Alpinestars GP Tech

Rozmiary

Żeby rękawice motocyklowe w 100 procentach spełniały swoją rolę, muszą być dobrze dopasowane. Jazda w za dużych lub zbyt ciasnych rękawicach jest niebezpieczna, ponieważ mogą one ograniczać swobodę ruchu, co jest niedopuszczalne np. podczas hamowania awaryjnego, kiedy o życiu decydują ułamki sekund.

Zatem zanim rozpoczniesz zakupy, zmierz obwód dłoni i dopiero wtedy dobierz rozmiar. Zdejmowanie miary jest bardzo proste. Centymetr krawiecki poprowadź dookoła dłoni między kciukiem a palcem wskazującym. Uzyskany wynik porównaj z tabelą rozmiarów. Niektóre firmy podają rozmiary oznaczane angielskojęzycznymi skrótami literowymi (np. S, M, L…). Inne stosują rozmiarówkę oznaczaną cyframi (9, 10, 11…).

Tabela rozmiarów męskich:

Rozmiar Obwód dłoni
S 9 18 – 21,5 cm
M 10 20 – 24 cm
L 11 23 – 26,5 cm
XL 12 25,5 – 29 cm
XXL 13 28,5 – 32 cm

Podane powyżej rozmiary dotyczą tych najczęściej występujących. Są też rozmiary niestandardowe, bardzo małe – XXS oraz XS – obwód dłoni poniżej 15 cm.

Tabela rozmiarów damskich:

Rozmiar Obwód dłoni
S 15 cm
M 18 cm
L 20 cm
XL 23 cm

Wiadomo: rozmiar rozmiarowi nierówny. Idealnym rozwiązaniem jest więc przymiarka rękawic przed kupnem.

Rękawice powinny być ukształtowane w taki sposób, aby po włożeniu do nich dłoni palce były lekko zgięte.

Dodatki

Wewnetrzna strona rękawicy została wykończona zamszem i sylikonowymi wstawkami
Alpinestars SMX-2 AC; wewnetrzna strona
wykończona zamszem i sylikonowymi wstawkami
Rękawice motocyklowe często są obszyte dodatkami, które pozornie nie wnoszą żadnych wartości praktycznych. Są to np. gumowe fragmenty na palcach lub kciuku, które spełniają rolę wycieraczki. Jazda podczas deszczu jest szczególnie uciążliwa, ponieważ krople wody na wizjerze kasku mocno ograniczają widoczność. Naszyta na rękawicę, dobrze zbierająca wodę wycieraczka może okazać się zbawienna.

Podczas jazdy jednośladem bardzo istotna jest widoczność motocyklisty na drodze. Dlatego zalecane jest noszenie jaskrawych kamizelek i ubrań z wszytymi elementami odblaskowymi. Ogromna część wypadków z udziałem motocykli mogłaby się w ogóle nie wydarzyć, jeśli kierowcy samochodów mogliby w porę dostrzec jeźdźca. Dlatego warto nosić rękawice z odblaskowymi naszywkami, emblematami itp.

Bardzo istotna, zwłaszcza w rękawiczkach sportowych, jest przyczepność ich wewnętrznej części do dźwigni sprzęgła i hamulca. Dlatego też często koniuszki palców po wewnętrznej stronie mają sylikonowe wykończenia, minimalizujące możliwość np. ześlizgnięcia z dźwigni hamulca.

Producenci i ceny

Światową, bardzo popularną marką, która zasłużenie zyskała w dziedzinie produkcji odzieży motocyklowej, w tym rękawic, zaufanie motocyklistów jest Alpinestars. Charakterystyczne logo z gwiazdką na rękawiczkach oznacza wysoką jakość wykonania i bezpieczeństwa. Ponadto Alpinestars oferuje całą gamę rękawic: sportowe, turystyczne, letnie, zimowe.

Doskonałe rękawice crossowe i enduro wykonuje firma Acerbis. Oferta jest pod względem ilości modeli dość ograniczona, niemniej jednak warto zaufać doświadczeniu marki. Podobnie jak amerykańskiej firmie Fly Racing, która oferuje gamę rękawic do uprawiania sportów motorowych.

Inne warte rozpatrzenia marki światowe:

  • Dainese
  • Held
  • Frank Thomas
  • Hein Gericke
  • Spada
  • Vanucci

Poniżej przedstawiamy zestawienie 10 najlepszych rękawic zimowych i letnich przygotowane przez największy brytyjski magazyn motocyklowy MCN. Zestawienie jest wiarygodne, ponieważ angielscy redaktorzy przygotowali je w oparciu o opinie motocyklistów (ponad 12 tys. osób wzięło udział w ankiecie).

Letnie Zimowe
1. Held 2510 Phantom 1. Bufallo Thermosport
2. Spidi Carbo Six 2. Alpinestars C-2 Gore-Tex
3. Rev`it GT Corse 3. Frank Thomas Storm Aqua
4. Alpinestars GPX 4. Hein Gericke Pathan Evo
5. Bering TX-06 5. Hein Gericke Tour LT X-Trafit
6. Held 2710 Racing 6. Spada Enforcer WP
7. BKS Racing 7. Alpinestars Polar Gore-Tex
8. Frank Thomas XTi 8. Hein Gericke X-Trafit
9. Teknic Violator 9. Alpinestars Apex Drystar
10. Alpinestars SP1 10. Hein Gericke Touring Classic

Decydując się na zakup rękawic, warto również wziąć pod uwagę producentów i importerów krajowych, którzy stale podnoszą jakość modeli w swojej ofercie. Oto kilka wybranych przez nas marek:

  • BeRide
  • Motona
  • Shima

Koszt najtańszych rękawic motocyklowych to ok. 100 zł. Ceny rękawic sportowych oscylują w granicach 150 – 250 zł. Podobnie kształtuje się koszt rękawic turystycznych i zimowych. Za najlepsze marki zapłacisz 500 – 800 zł. Tak samo za modele, do których produkcji użyto najlepszych materiałów – wysokiej klasy skóry i Gore-Tex’u.

Podsumowanie

Kupując motocykl, należy od razu uwzględnić wydatki na motocyklową odzież. Porządne rękawice to podstawa. Najlepiej mieć dwie pary, jedną na wiosnę i lato, drugą na jesień i deszcz. Kwestia materiałów zależy przede wszystkim od upodobań. Zarówno skóra, jak i wysokiej jakości materiały tekstylne spełnią swoją rolę.

Szerokiej drogi!