Podczas jazdy rowerem nie musisz obciążać kręgosłupa dodatkowym balastem w postaci zapakowanego plecaka. Dzięki odpowiednio dobranym sakwom lub torbom rowerowym zwiększysz komfort każdej wyprawy. Wzrosną również użytkowe walory jednośladu.

Przy obecnych cenach benzyny i drożejących biletach komunikacji publicznej rower jest godną rozważenia alternatywą. W dodatku jest modny i ekologiczny. Jeśli pozwalają Ci na to warunki fizyczne i masz wystarczająco dużo chęci, zastąp nim samochód podczas dojazdów do pracy, wyjazdów na zakupy, wycieczki po mieście, weekendowe wypady, a nawet wielodniowe wakacyjne wyprawy. Warto również, mając do dyspozycji całą gamę rowerowych akcesoriów, wybrać torbę lub sakwy, które będą spełniać Twoje potrzeby. Nowoczesne modele pozwalają bezpiecznie spakować laptopa, sprzęt fotograficzny lub podręczne drobiazgi. A jeśli trzeba, także odzież, prowiant i zestaw mechanika na długie rowerowe wyjazdy. Z naszego tekstu dowiesz się, jakie masz możliwości, i co we wspomnianym zakresie oferuje rynek.

Rodzaje

Jest wiele sposobów na przewożenie bagażu rowerem. Do wyboru masz:

  • kosze
  • sakwy
  • torby
  • worki
  • kufry

Kosz na kierownicę firmy Basil
Kosz na kierownicę firmy Basil
Jak wygląda kosz, każdy wie. Czym jednak różnią się torby, sakwy i worki? Różnice są oczywiste. Wystarczy przypomnieć sobie sceny z filmów o Dzikim Zachodzie. Sakwy zarzucano za siodłem na koński grzbiet. Były to połączone skórzanymi pasami dwie Sakwy Dry firmy Crosso
Sakwy Dry firmy Crosso
pojemne torby. Pomysł przeniesiono na jednoślady. Na bagażnik „narzuca” się sakwy i mocuje specjalnymi uchwytami oraz paskami po bokach. Nie wszystkie jednak połączone są pasami. Mogą być „rozdzielone”.

Torby i worki kupowane są pojedynczo. Przy czym worki to prawdziwa rowerowa waga ciężka. Są największe, najbardziej pojemne i umieszczane na bagażniku między sakwami.

W kufrach materiały tekstylne zastąpiono plastikiem. Twarde ściany mają swoje wady i zalety – lepiej chronią przewożony bagaż, ale po zakończonej jeździe nie złożysz ich, aby ukryć je w szafie. 

Torba Kurfy Worki
Otrlieb Back Roller Fast Rider EVAlution Crosso Dry
 Otrlieb Back Roller Fast Rider EVAlution Crosso Dry

Dla fotografów przewożących aparaty i obiektywy oraz osób, które nie potrafią się rozstać ze swoimi laptopami stworzono torby specjalne. Są odpowiednio zabezpieczone, w pełni wodoodporne i posiadają przegrody na ładowarkę, karty pamięci czy obiektywy.

Podział akcesoriów rowerowych służących do przewożenia bagażu dotyczy także miejsca ich mocowania. Dlatego rozróżnia się sakwy i torby:

  • mocowane na kierownicy
  • przednie
  • tylne
  • podsiodłowe
  • mocowane na ramie

Sakwy na przód Crosso Small
Sakwy na przód Crosso Small
Na kierownicy mocowane są kosze oraz torby. Są również modele przystosowanie do montażu na bagażniku.

Sakwy i torby przednie przytwierdza się do zamontowanych wcześniej na widelcu zaczepów lub na przykręcanym do widelca bagażniku.

Skawy i torby tylne przytwierdzane są po bokach tradycyjnego bagażnika.

Aero Wedge firmy Topeak
Aero Wedge firmy Topeak
Do ramy mocowane niewielkie torebki, najczęściej o kształcie trójkąta, na narzędzia i podręczne drobiazgi.

Torby podsiodłowe najczęściej mają kształt tuby i niewielką pojemność. Przytwierdza się je do siodełka lub sztycy pod siodłem. Podobnie jak torby mocowane do ramy, służą do przewożenia drobiazgów. Z powodzeniem jednak zmieścisz do nich klucze, dętkę, zestaw łatek i komórkę.

W Holandii, europejskiej stolicy rowerów dość często spotykane są rowery z dużym wytrzymałym bagażnikiem znajdującym się tuż nad przednim kołem, na którym można zamocować duży kosz na zakupy.

Materiały i design

Sakwy i torby rowerowe mogą być wykonane są przeróżnych materiałów. Na początek należałoby rozróżnić dwie linie produktów:

  • wyprawowe
  • miejskie

Crosso Expert z Cordury
Crosso Expert z Cordury
Te pierwsze muszą charakteryzować się przede wszystkim wytrzymałością oraz funkcjonalnością. Muszą być lekkie, odporne na rozdarcia, przecięcia oraz najlepiej wodoodporne. Aby uzyskać taki efekt stosowane są najlepsze materiały używane np. do produkcji plecaków lub kombinezonów motocyklowych. Torby i sakwy z najwyższej półki szyte są Cordury. Aby materiał usztywnić i zapewnić jeszcze lepszą wodoodporność na Cordurę nakładane są powłoki z teflonu lub PCV lub obu materiałów równocześnie (jeden po wewnętrznej, drugi po zewnętrznej stronie).
Inne materiały stosowane do produkcji sakw, toreb i worków wyprawowych to tkaniny poliestrowe oraz nylon (impregnowane lub powlekane PCV).

Sakwy skórzane Selle Monte Grappa
Sakwy skórzane Selle Monte Grappa
W przypadku toreb miejskich na pierwszy plan wysuwa się często design, choć rzecz jasna walory użytkowe są równie mocno akcentowane. Tutaj wybór materiałów jest ogromny. Spotkać można sakwy i torby z bawełny, skóry naturalnej oraz sztucznej, tkanin poliestrowych, nylonu, pianki poliuretanowej. Oczywiście nie wszystkie są wodoodporne, za to w wielu wypadkach mogą zaskoczyć wyglądem.

Jeśli chodzi o kosze, najbardziej stylowe wykonane są z wikliny lub materiałów imitujących wiklinę. Popularne są także kosze druciane oraz powlekane materiałem tekstylnym. Bez problemu kupisz też kosze plastikowe.

Stylowa torba rowerowa na laptopa Shopper Black Charm (Fast Rider)
Stylowa torba rowerowa na laptopa
Shopper Black Charm (Fast Rider)
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w torbach i sakwach przeznaczonych do jazdy miejskiej dużą rolę odgrywa wzornictwo. Projektanci i producenci prześcigają się w pomysłach, aby ich produkty przykuwały wzrok i cieszyły właściciela wyglądem. Obecnie bez problemu kupisz Damska torebka Basil Kathrina
Damska torebka Basil Kathrina

damską torebkę, którą po odpięciu od roweru będziesz mogła założyć na ramię i bez kompleksów ruszyć na zakupy. Wiele nowoczesnych toreb rowerowych ma dopinane paski, dzięki którym możesz używać ich bez roweru. Warto także wiedzieć o tym, że wiele przeznaczonych do miasta modeli ozdobiono wymyślnymi nadrukami. Chcesz wyróżniać się z tłumu? Proszę bardzo – możesz mieć sakwy lub torbę z motywami roślinnymi, psychodelicznymi kwiatami, w kratkę albo uatrakcyjnione portretem świni lub krowy.

Nie należy też zapominać o torbach, sakwach i koszykach dla najmłodszych. Oczywiście są mniejszych rozmiarów. Charakteryzują się też żywą kolorystyką.

Na co zwrócić uwagę

Wybierając torbę, sakwy, kosz czy worek, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • pojemność
  • sposób mocowania
  • szczelność
  • elementy odblaskowe

Pojemność

Voyager Extra, przyczepka na dodatkowe sakwy
Voyager Extra, przyczepka
na dodatkowe sakwy
Wybrana pojemność powinna przede wszystkim odpowiadać Twoim potrzebom. Na niewielkie codzienne zakupy wystarczy torba, kosz na kierownicę lub niewielkie, mocowane na widelcu lub bagażniku sakwy. Pojemność w tym wypadku wahać się będzie od ok. 10 do 30 litrów. Osoby wybierające się w dłuższą rowerową podróż, powinny rozważyć zakup bardziej pojemnych akcesoriów na bagaż. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest połączenie sakw i worka mocowanych na bagażniku z tyłu oraz kompletu sakw na przedni widelec. Dzięki temu możesz uzyskać pojemność dużego turystycznego plecaka (ponad 100 litrów). Przestrzeń bagażową można jeszcze zwiększyć, dokupując torbę na kierownicę i zyskując tym samym dodatkowo ok. 10 litrów.

Jeśli to wciąż zbyt mało, pozostaje opcja dodatkowa – przyczepka rowerowa. Można w niej zmieścić bardzo dużo. Trzeba jednak pamiętać o tym, że na dłuższych dystansach objuczony rower plus przyczepka to może być zbyt wiele dla Twoich mięśni. Są również dostępne lekkie przyczepki, na których możesz zamocować dodatkowe sakwy.

Na drobiazgi polecamy torby najmniejsze – mocowane na ramie lub pod siodełkiem.

Sposób mocowania

Zapięcie sakwy firmy Topeak
Zapięcie sakwy firmy Topeak
Warto też wiedzieć w jaki sposób zamocujesz sakwy lub torby do Twojego roweru. Najprostsza metoda stosowana przez producentów to zapięcia na paski, często wspomagane dodatkowymi zaczepami z tworzyw sztucznych. Profesjonalne wyprawowe zestawy toreb, sakw i kufrów bardzo często wyposażone są w specjalne zestawy zapięć. Jedną część mocuje się do roweru i następnie wpina się w nią torbę. Czasem takie systemy są nawet zabezpieczone zamykanym na klucz zamkiem.

Szczelność

Kiedy masz zamiar przez dwa tygodnie pokonywać po kilkadziesiąt kilometrów dziennie, warto zadbać o to, aby Twój bagaż był odpowiednio chroniony. Producenci akcesoriów rowerowych oferują worki, torby i sakwy w 100 % wodoodporne oraz szczelnie zamykane. Dodatkowo szwy są podklejane lub zgrzewane, dzięki czemu woda, błoto oraz kurz nie będą miały szans, żeby dostać się do wewnątrz. Docenisz to, kiedy po męczącej drodze w deszczu założysz suche ubranie.

Elementy odblaskowe

Niestety, w trudnych warunkach drogowych, po zmroku, w deszczu, we mgle, kiedy widoczność jest mocno ograniczona, ofiarami wypadków drogowych stają się bardzo często rowerzyści. W wielu sytuacjach tragedii dałoby się uniknąć, gdyby amatorzy dwóch kółek zadbali o lepszą, własną widoczność na drodze. Maskowanie przydaje się na poligonie. Na drodze brak oświetlenia, elementów odblaskowych i ciemne ubranie sprawiają, że kierowcy dostrzegają rowerzystów zbyt późno. Dlatego kupując torby lub sakwy rowerowe należy sprawdzić, czy są obszyte odblaskowymi paskami. Najlepiej jeśli byłyby w jaskrawym kolorze lub z jaskrawymi elementami. Wiele modeli ma również specjalne zaczepy do mocowania dodatkowych świateł lub odblasków.

Akcesoria dodatkowe

Na rynku są różne rowery. Jedne są w pełni „uzbrojone”, inne składają się z ramy, kół, siodełka i kierownicy. Sakwy zaś należy do czegoś przyczepić. W takiej sytuacji podstawową potrzebę stanowi bagażnik. Do wyboru masz dwa rodzaje:

  • przedni
  • tylny

W przypadku bagażników tylnych do wyboru są dwa typy: tradycyjne i mocowane do ramy lub sztycy podsiodłowej. Do tych pierwszych przymocujesz większość dostępnych na rynku toreb. Bagażniki mocowane do ramy lub rurki pod siodełkiem mogą natomiast być przystosowane do wpięcia różnych modeli toreb danej marki.

Jeśli zakupione sakwy lub torby nie są wodoszczelne warto rozpatrzyć dokupienie wodoodpornych pokrowców.

Żeby upewnić się, że w momencie niekontrolowanego wypięcia, Twój bagaż nie odpadnie, możesz zaopatrzyć się dodatkowo w linki zabezpieczające torby rowerowe.

Skoro jesteśmy przy linkach, warto wspomnieć, że można też kupić linki oraz pasy elastyczne. Pozwolą Ci skutecznie umocować bagaż, który nie został wyposażony w system przytwierdzający do roweru.

Jeśli chcesz używać worka rowerowego jako plecaka, do wielu modeli możesz dokupić dodatkowe szelki. To samo tyczy się typowych miejskich toreb. Wystarczy przypiąć pasek i torba rowerowa zamienia się w pełni użytkową torbę na ramię. Takie paski nie zawsze są w komplecie, czasem trzeba je dokupić.

Nie zapominaj o odblaskach i dodatkowych światłach. Zapewne złośliwi stwierdzą, że nie zamierzają wyglądać jak choinka na Boże Narodzenie. Zanim jednak zaczniesz rzucać złośliwe uwagi, przypomnij sobie podstawową zasadę: im lepiej Cię widać, tym mniejsze ryzyko potrącenia przez auto.

Producenci i ceny

Torby, sakwy, worki rowerowe nie są bardzo drogie. Jeśli wybierzesz produkty ze średniej półki, wykonane z tkanin poliestrowych powlekanych PCV, za 300 – 500 zł kupisz pełen zestaw – sakwy na tył i przód oraz torbę na kierownicę.
Torby i sakwy typowo miejskie również nie zrujnują przeciętnego Kowalskiego. Bez problemu znajdziesz ciekawe modele w cenie od 50 do 150 zł.
Najdroższe modele wyprawowe, zrobione z Cordury kosztują ok. 500 zł.
Najtańszy, druciany koszyk znajdziesz już za ok. 15 zł. Droższe, wiklinowe kosztują od 50 do maksymalnie 200 zł.
Jeżeli zależy Ci na designerskich, wykonanych ze skóry sakwach, lepiej przygotuj nieco więcej gotówki. 500 zł powinno wystarczyć.

Oto kilku wybranych przez nas producentów sakw i toreb rowerowych, których akcesoria rowerowe mają już wyrobioną markę:

  • Basil
  • Crosso
  • Deuter
  • Fast Rider
  • MSX
  • Ortlieb
  • Selle Monte Grappa
  • Sport Arsenal
  • Topeak

Podsumowanie

Sakwy, torby, kosze i worki: przy obecnej różnorodności akcesoriów rowerowych, każdy jest w stanie wybrać odpowiednią opcję dla siebie. Potrzebujesz bardzo dużej pojemności bagażowej? Kup sakwy na przód i tył, torbę na kierownicę oraz worek. Chcesz przystosować swój rower do wyjazdów po codzienne zakupy? Koszyk załatwi sprawę. I wcale nie trzeba odpalać samochodu, żeby pojechać z laptopem do pracy. Na przenośny komputer również znajdziesz odpowiednią torbę. Pozostaje tylko poczekać, aż nasi włodarze zaczną myśleć poważnie o rowerzystach i zapewnią im wystarczającą ilość ścieżek rowerowych, aby nie musieli na drogach konkurować z samochodami, a na chodnikach z pieszymi.