Zużyte pióra wycieraczek mogą zamienić podróż podczas trudnych warunków atmosferycznych w koszmar. Profilaktycznie, kiedy zauważysz, że w wystarczającym stopniu nie zbierają wody z przedniej szyby, czas na wymianę. Czy wiesz, czym różnią się pióra płaskie od klasycznych?
Kilka pytań, zanim kupisz
Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego nad kupowanie wycieraczek do samochodu osobowego. Wystarczy pójść do supermarketu, wybrać odpowiednią długość pióra, zapłacić kilka złotych i następnie założyć nową wycieraczkę. Problem w tym, że kierując się tego rodzaju logiką, Twoje wycieczki do supermarketu w celu zakupu wycieraczek będą zbyt częste, ponieważ najtańsze pióra szybko się zużyją, bądź też nie będą spełniały swojej funkcji. Dlatego też, zanim kupisz nowe wycieraczki samochodowe, zastanów się i zadaj sobie trzy pytania.
Uwielbiasz adrenalinę i szybką jazdę czy raczej jesteś osobą spokojną, która rzadko wkręca silnik na wysokie obroty?
Czy zależy Ci na tym, aby wycieraczki były w jak najmniejszym stopniu widoczne na szybie?
Czy chcesz zapomnieć o problemie zamarzniętych wycieraczek?
Rodzaje
Przez szereg lat wszyscy producenci wycieraczek projektowali pióra według jednego schematu. Do momentu, kiedy firma Bosch wprowadziła na rynek wyrób rewolucyjny (bez szkieletu), który dał konsumentom możliwość wyboru. I tak współcześnie dostępne są dwa rodzaje wycieraczek:
- klasyczne
- płaskie
Klasyczne
Jak wskazuje sama nazwa, są to wycieraczki, których konstrukcja opiera się na sprawdzonym i tradycyjnym wzorze: część gumowa osadzona jest w metalowym szkielecie, stanowiącym równocześnie system dociskowy.
Płaskie
Zwane również bezprzegubowymi lub „bananami”. Pióra te nie są osadzone w ramie, lecz bezpośrednio mocowane do ramienia wycieraczki samochodowej. Mają kształt „banana”, stąd wśród użytkowników zyskały taką nazwę. Są wykonane ze sprężystego materiału i nie wymagane jest stosowania docisku jak w przypadku piór klasycznych. Jeśli chcesz je stosować, sprawdź, czy w Twoim aucie ramię wycieraczki jest wystarczająco mocno dociskane. Jeżeli sprężyna nie jest dostatecznie mocna, pióro płaskie może nie przylegać całą powierzchnią do szyby i co za tym idzie nie czyścić jej w zadowalający sposób.
Który rodzaj jest lepszy? Ilu użytkowników, tyle opinii. Jedno jest pewne, pióra płaskie są bardziej aerodynamiczne, powodują mniejszy opór powietrza, lepiej zachowują się podczas dużych prędkości, nie rdzewieją oraz nie mają tendencji do „odklejania” się od szyby podczas podmuchów wiatru. Nie sprawiają również problemów podczas mrozów – łatwo je oderwać od zmrożonej szyby. Mają również wady: niektórzy konsumenci zarzucają im, że słabo przylegają do szyby, że w autach o mocno wygiętej przedniej szybie sprawdzają się znacznie gorzej aniżeli wycieraczki klasyczne, które lepiej radzą sobie również w czasie obfitych opadów śniegu. Najlepiej samemu przekonać się o właściwościach jednych i drugich wycieraczek. Jest to element auta, który wymieniany jest dość często, nawet co roku. Dlatego na przyszły sezon możesz kupić wycieraczki inne, od tych które używasz obecnie.
Jeśli używasz klasycznych wycieraczek, ale chcesz zmniejszyć opór powietrza i tym samym prawdopodobieństwo odklejania się wycieraczek od szyby, możesz zastosować pióra ze spojlerem, który poprawi jego aerodynamikę. Wycieraczkę ze spojlerem zakłada się z jednej strony – z lewej.
pióro klasyczne | pióro płaskie |
---|---|
![]() |
![]() |
Wycieraczki Motgum | Valeo Ultimate 900 |
Rozmiary
Jeśli nie kupujesz przygotowanego zestawu dedykowanego do danego modelu, pamiętaj o tym, że w większości aut lewe pióro (od strony kierowcy) jest nieco dłuższe od prawego. Długość najczęściej podawana jest centymetrach, czasami w calach.
1 cal = 2,54 cm
Poniżej przedstawiamy tabelę rozmiarów wycieraczek do najczęściej sprzedawanych samochodów osobowych w Polsce (według zestawienia Otomoto.pl):
Marka/model pojazdu | Długość lewego pióra | Długość prawego pióra |
---|---|---|
VW Golf (seria III i IV) | 55 cm | 48 cm |
VW Passat (B5) | 55 cm | 50 cm |
Opel Astra II | 50 cm | 48 cm |
Opel Vectra (A,B) | 48 cm | 48 cm |
Audi A4 (94 – 99) | 55 cm | 50 cm |
Ford Focus | 55 cm | 48 cm |
Ford Mondeo | 55 cm | 50 cm |
Opel Corsa (B) | 46 cm | 46 cm |
Renault Megane | 60 cm | 45 cm |
Renault Laguna | 60 cm | 50 cm |
Budowa
Pióro wycieraczki to wbrew pozorom nie jest jedynie kawałek gumy oprawiony w druciany stelaż. W ciągu swojego życia pokonują wielkie odległości, czyszcząc olbrzymie powierzchnie. Inżynierowie Boscha wyliczyli, że nawet na krótkiej trasie w intensywnym deszczu Twoje wycieraczki wykonują ok. pół miliona ruchów tam i z powrotem, przemierzając przy tym blisko 800 kilometrów i oczyszczając powierzchnię odpowiadającą 60 boiskom do piłki nożnej. Ogromna praca. Dlatego muszą spełniać szereg wymagań. Po pierwsze muszą być wystarczająco elastyczne, żeby przylegać do szyby, z drugiej strony wystarczająco twarde, żeby skutecznie zbierać wodę. Dlatego do ich budowy stosuje się różne mieszanki gumy. Oto przekrój przedstawiający budowę pióra wycieraczki Boscha:
Schemat budowy wycieraczki marki Bosch1. Element wykonany z miękkiej gumy. Zapewnia dobre przyleganie do szyby oraz pracę bez pisków i zgrzytów.
2. Wewnętrzne wzmocnienie zapewniające sztywność oraz równomierne rozłożenie nacisku
3. Element z twardej gumy. Odpowiada za żywotność wycieraczki oraz usuwanie wody i zanieczyszczeń bez zacieków i smug
4. Powłoka grafitowa. Zapewnia skuteczniejsze usuwanie wody i lepsze przyleganie do szyby.
5. Precyzyjnie ścięta krawędź (koniec o grubości 1/100 mm). Odpowiada za dokładne czyszczenie szyby.
W przypadku klasycznych wycieraczek bardzo ważne jest również wykończenie elementów metalowych, które są narażone na bardzo niekorzystne warunki zewnętrzne. Elementy metalowe wycieraczek najlepszych marek zostają ocynkowane, fosforanowane i po kilkukrotnym lakierowaniu pokryte proszkiem poliestrowym, co gwarantuje długą żywotność oraz wysoki poziom odporności na rdzewienie.
Uchwyt
Większość dostępnych na rynku wycieraczek wyposażono w uchwyty uniwersalne, które pasują do 90 proc. samochodów. Uchwyty pełnią jednocześnie rolę adaptera, który pozwala na połączenie pióra z ramieniem wycieraczki bez względu na system stosowany przez producenta pojazdu. Przykładem może być system Quic Clip firmy Bosch, zapewniający możliwość montażu pióra w każdym aucie. Niemniej jednak można znaleźć systemy zapięć dedykowane do danego rodzaju uchwytu ramienia wycieraczki. Oto przykłady z oferty firmy Dipp.
Uchwyt | Zdjęcie | Przykładowe samochody (Marka/model) |
---|---|---|
Uniwersalny | ![]() |
Mercedes klasy A, Opel Zafira, Opel Meriva |
Specjalny boczny ST-A | ![]() |
Alfa Romeo 147, Opel Astra III, Alfa Romeo 159, Fiat Croma II |
Specjalny listki ST-B | ![]() |
Fiat Linea, Fiat Grande Punto, Opel Corsa D, Alfa Romeo Mito, Citroen C4 |
Specjalny pin ST-C | ![]() |
Skoda Roomster, Fiat 500, Skoda Fabia II, Kia Ceed, Hyundai i30 |
Specjalny ST-D | ![]() |
Renault Clio III, Renault Megane III, Citroen Nemo |
Producenci i ceny
Poniżej przedstawiamy listę producentów, których produkty są warte polecenia:
- Bosch
- Champion
- Dipp
- Hella
- Michelin
- Motgum
- PJ
- SWF
- Valeo
Najtańsze wycieraczki produkcji chińskiej znajdziesz na półkach supermarketów. Ich ceny zaczynają się od 5 zł. Jeżeli jednak zechcesz kupić markowe produkty w sklepie motoryzacyjnym przygotuj się na większe wydatki – od 15 – 20 zł za jedno pióro. Można również kupić całe zestawy, których koszt wyniesie 40 – 50 zł. Górna półka cenowa to 100 – 150 zł. Najdroższe wycieraczki do luksusowych aut: mercedesów klasy S, BMW serii 7 kosztują od ok. 200 do 300 zł.
Podsumowanie
Jedno jest pewne: bez dobrych wycieraczek, nie ma dobrej widoczności, a bez dobrej widoczności jazda staje się niebezpieczną zabawą. Żeby znaleźć wycieraczki właściwe dla własnego auta i dopasowane do Twoich preferencji, odpowiedz sobie na kilka ostatnich pytań.
Uwielbiasz adrenalinę i szybką jazdę czy raczej jesteś osobą spokojną, która rzadko wkręca silnik na wysokie obroty?
Jeśli swój styl jazdy określasz jako stateczny i bezpieczny nie ma potrzeby, aby kupować wycieraczki płaskie. Tradycyjne wystarczą w zupełności. Natomiast jeśli w Twoich żyłach krążą oktany, a wskazówka obrotomierza gości często w czerwonym polu, lepszym wyborem będą „banany”.
Czy zależy Ci na tym, aby wycieraczki były w jak najmniejszym stopniu widoczne na szybie?
W takim razie należy zdecydować się na wycieraczki płaskie.
Czy chcesz zapomnieć o problemie zamarzniętych wycieraczek?
Kup więc wycieraczki płaskie lub klasyczne z wyższej półki cenowej (marki Bosch, Valeo), w których krawędź pióra jest wzbogacona grafitem.
Życzymy jak najmniej opadów i szerokiej drogi!
Najnowsze komentarze